128l sisustus+muu kalasto kääpiörihmakalalle sopivaksi

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
merisuikale
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 09:03, 20.12.2018
Sukupuoli: Nainen

128l sisustus+muu kalasto kääpiörihmakalalle sopivaksi

Viesti Kirjoittaja merisuikale »

Moi!
Tämä minun akvaarioinnostus alkoi kääpiörihmakalasta, jonka haluaisin ehdottomana kalastooni. Suodattimeksi erehdyin hommaamaan Fluval U3:sen, kun Faunattaressa sitä minulle suositeltiin (en tosin osannut silloin mainita tulevaa kalastoa, vaan altaan koon). Tuntuu sisäsuodatin tekevän aikamoisen puhurin, ainakin nyt kun kasvit on vielä pienikokoisia. Kääpiörihmis ei tykkäisi kovin virtauksesta, joten miten saisin akvastani sille sopivan? Akvan mitat on 40x40x80cm, kansilasit löytyy ja valaistuksena 2x18 W loisteputket.

Hommasin akvaarion marraskuun puolivälissä ja kypsytys on viety onistuneesti loppuun. Käytössä tuohon hommaan oli kukkamulta ja hirvensarvensuola + kalanruoka. Sisustin akvaa jo kypsytyksen aikaan kasveilla, olisin jättänyt tuon tekemättä jos olisin tiennyt että kasvit tykkää kyttyrää nitriitistä...Nyt ovat kasvit vähän alkaneet kasvaa onneksi.

Suodattimen olen laittanut "suihkuputki"-asentoon, jotta virtaus ei olisi niin pistemäinen. Onkohan huono asia, jos annan puhalluksen olla suunnattuna etulasiin? Silloin ainakin akvan toinen pääty on kevyemmällä virtauksella. Vai suuntaanko virtauksen "päästä päähän" ja yritän rajoittaa virtauksen voimakkuutta kasveilla? Jos teen näin, onko jotain kasvia joka olisi erityisen hyvä tuohon hommaan? Ajattelin hommata muutaman pientä kantoa tuon olemassaolevan lisäksi, lisää piilopaikkoja altaan asukkaille :)

Vielä haluaisin kommenttia tulevaan kalastoon, nykyiset vesiarvot JBL:n tippatesteillä:
NO3 10-15 (hanavedessä 10),
NO2 <0,025
pH 7,2-7,4 (hanavedessä mitattuna 7,4, vesilaitoksen sivuilla väittävät että keskimäärin 7,6)
dH ~2,1 (vesilaitoksen sivuilta tämä tieto, ei ole omaa testiä)

Suunniteltu kalasto:
1 kääpiörihmakalauros TAI 1 uros + 2 naarasta
10-15 rusokiilakylkeä/kiilakylkeä/kirsikkabarbia/rubiinitetraa (muitakin parvikaloja voi ehdottaa ottaen huomioon pH)
6-8 täplämonnista/leopardimonnista
5-10 leväsukarapua

Ensin ajattelin hankkia piikkisilmiä monnisten sijaan, mutta luovuin haaveesta kun tajusin että tuo Fluval U3 voisi koitua niiden surmaksi (luin tarpeeksi tarinoita siitä kuinka piikkisilmä-poloiset tunkevat itsensä suodattimen sisään).

Laitoin kuvan akvasta nykyisellä kasvimäärällä ja sisustuksella, kritiikkiä otetaan vastaan :)
http://kuvanjako.fi/u0w16.jpg (etupuoli)
http://kuvanjako.fi/q3k1c (oikea pääty)

Ja oikein leppoisaa joulunaikaa!
prologi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 19:01, 17.07.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: 128l sisustus+muu kalasto kääpiörihmakalalle sopivaksi

Viesti Kirjoittaja prologi »

Hyvältä näyttää, varsinkin kun nuo kasvit vielä vähän kasvaa!

Mulla on hunajarihmoja, joille olen saanut virtauksen sopivaksi ohjaamalla suodattimen ulostulon akvaarion sivulasiin, etulasikin varmasti toimii. Hankkisin vielä jotain pintakasvia, esim. amazoninkilpukkaa tai pätkän tuota konnanputkea. Rauhoittaa virtausta ja tarjoaa suojaa sekä rihmakaloille että ravuille.
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Re: 128l sisustus+muu kalasto kääpiörihmakalalle sopivaksi

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Harmillista, mutta useammassa lähteessä sanotaan, että kääpiörihmakalat ovat pilalla. Laatu ja sen myötä elinkelpoisuus on heikentynyt. On sairauksia ja alttiutta sairauksille. Kalatehtailun tulostahan tämä on ja riskit ovat realisoituneet. Harmillista, että suosittu ja hieno laji on ilmeisesti vähän niin kuin menetetty, eikä se taida koskaan nousta menneiden aikojen loistoonsa. Tässä yksi sivu, jossa avataan aihetta:
https://www.seriouslyfish.com/species/t ... er-lalius/
merisuikale
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 09:03, 20.12.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: 128l sisustus+muu kalasto kääpiörihmakalalle sopivaksi

Viesti Kirjoittaja merisuikale »

Olipas kiva kun näin nopeasti sai vastausta! Kiitos tiedoista, pintakasvit siis ostoslistalle. Tuo konnanputki kasvaa meikäläisellä hitaanpuoleisesti, sen lisäksi hommaan niitä kilpukoita jos jostain löydän. Oon kuullut ja lukenut ongelmista kääpiörihmiksien kanssa, mutta lähimmässä Rahulan Rehun toimipisteessä missä viimeksi kävin oli pirteän oloisia yksilöitä. Kertoivat liikkeessä että heillä "käynyt tuuri". Hunajarihmakala olisi varavaihtoehto, mutta nuo raitapaidat olis niin nättejä :D

Ei ihan toiminut tuo mun asetus suodattimelle, ei kerännyt roskaa toivotulla tavalla kun puhalsi etulasiin. Mutta nyt puhallus käy oikealta päädyltä viistosti takalasiin ja tuntuu auttavan. Tein pientä uudelleenjärjestelyä kasvien suhteen, jottei vesitähdikki olemaan ihan just puhalluksen kohdalla. Vedensuosikki tuntuu soåivan paremmin tuohon kohtaan, virta ei "tartu" siihen samalla tavalla.

En löytänyt leopardimonnisia akvaarioliikkeistä ja kauppias sanoi ettei suosittele täplämonnista haluamaani lämpötilaan. Nyt neljä kuparimonnista kirmailee virrassa, aika ADHD-tapauksia :mrgreen: Kasvatan parvea kun seuraavan kerran kalakauppaan pääsen.

http://kuvanjako.fi/jit4m
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”