Kalojen määrä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NeitiTalonmies
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 09:22, 12.07.2018
Paikkakunta: Mikkeli

Kalojen määrä

Viesti Kirjoittaja NeitiTalonmies »

Olen pitkän tauon jälkeen aloittamassa taas arkea kalojen kanssa ja nyt olisi pohdinnassa kalasto. Koitin tsekkailla hakutoiminnolla ja sainkin eritoten tältä forumilta paljon ideoita ja vinkkejä. Toinen, 160L (100 x 40 x 40) allas on kypsymässä hyvää vauhtia ja sinne olen suunnitellut viileä(hkö)n veden kalastoa. Ajattelin kalastoksi kardinaalikalaa, neontetraa ja täplämonnisia. Monnien suhteen olen tosin avoin, googlailuni perusteella täplämonninen tosin sopisi arvojen suhteen parhaiten em. sinttien kanssa. Sukarapu myös kiinnostaisi ja käsittääkseni sopisi tähän jengiin?

Sitten se kysymys - kuinka paljon mitäkin? Onko 10 kardinaalikalaa, 15 neontetraa ja 6 täplämonnista liikaa tai liian vähän? Monnisille olen käsittänyt tuon kokoisen altaan olevan tuolle määrälle melko maksimi, neontetroja mahtuisi eri lähteiden mukaan jopa 30? Kardinaalikalasta taasen ei ole minkäänlaista aikaisempaa kokemusta, mutta sen mittojen perusteella mietin olisiko 10 ainakin noin lähtötilanteeksi hyvä. Mitenkäs sukaravut?
kuha on varaani mikäs siinä
uusvanha akvaristi
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen määrä

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

Useissa lähteissä parvikalojen minimimääräksi mainitaan 6 kpl. Tuolla kalamäärällä akvaariossasi olisi n. 5 litraa vettä per kala, jonka olen kuullut yhdeksi laskentatavaksi. Taitaa päteä lähinnä juuri näihin pikkusintteihin? Myös 1 litra per jokaista kalasenttiä kohden on yksi tapa arvioida.. Kardinaalikalat ovat melko vilkkaita, mutta eivät sentään ryntäile yhtä paljon kun esim. seeprakalat. Eivät ui tiukasti parvessa, 10 kappaletta niitä on mielestäni riittävä määrä. Itse en ottaisi yhteensä enempää kuin tuon 31 kalaa. Ainakin jotkut monnit taitavat olla kovia lisääntymään?? Sitten voi tulla liikaa kuormitusta, jos niitä ei saa eteen päin.
IndiaKilo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 23:23, 19.06.2018
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen määrä

Viesti Kirjoittaja IndiaKilo »

Omistettuani akvaarion jostain 1970-luvulta saakka, tuo litra per sentti kalaa on osoittautunut kohtuullisen toimivaksi, jos puhutaan alle kymmenen sentin mittaisista kaloista. Toki, mitä lähemmäs kymmentä senttiä tai sen yli kalan koossa mennään, sitä huonommin sääntö toimii - kala kun on kuitenkin kolmiulotteinen otus, jolla on paitsi pituus, myös leveys ja korkeus. Kärjistäen, kenellekään ei tulisi varmaan mieleenkään laittaa 160 litraiseen tankkiin kymppikkloista metrihaukea, vaikka se sentti per litra säännön mukaan tuollaiseenkin tankkiin mahtuisi reilulla marginaalilla.

Parvikalojen osalta, joku viisas totesi täällä aikoinaan olevan parempi panostaa yhteen näyttävään parveen parin pienemmän sijaan. Tuota kannattaa harkita. Itse olen varsin tyytyväinen siirryttyäni hajanaisemmasta kalastosta vihdoin 26 kardinaalitetran parveen. Parvessa nuo ovat nimittäin näyttävimmillään ja käyttäytyvät nimenomaan parvena.
IndiaKilo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 23:23, 19.06.2018
Sukupuoli: Mies

Re: Kalojen määrä

Viesti Kirjoittaja IndiaKilo »

...ja ennen kuin joku kysyy, 26 siksi, että kaupassa noita sattui olemaan tuo määrä. Tavoite oli ottaa 30.
viv
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 00:19, 07.01.2018
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalojen määrä

Viesti Kirjoittaja viv »

Ns. "kokonaiskansoituksen" laskemiseen tämä laskuri http://aqadvisor.com on mielestäni ihan fiksun oloinen. Tältä palstalta sen joku muu minulle aiemmin neuvoi. :)
375 l / aasianmutakalat, seeprakalat, loistobarbit
NeitiTalonmies
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 09:22, 12.07.2018
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kalojen määrä

Viesti Kirjoittaja NeitiTalonmies »

Kiitokset kaikille vastauksista!

Litra senttiä kohden olen itsekin käyttänyt laskutapana juuri pienempien sinttien kanssa ja aina mieluummin vähän enemmän. Tuo laskuri olikin ihan uusi juttu, kiitos siitä. Täytyy kokeilla heti vielä lisäksi.

Vielä on vähän mietinnän alla, että ottaisiko vain yhden isomman parven jompaa kumpaa lajia ja sitten pohjalle jotakin. Kardinaalikala itsessään ei ole oikeastaan näyttävä, vaikka joku omituinen juttu siinä kiehtookin kovasti ja jonka ympärille lähdinkin kaikkea rakentamaan. Ensin ajattelinkin, että pelkkää kardinaalikalaa, mutta tutulta saisin ylimääräisiä neontetroja. Neontetra taas olisi isona parvena näyttävä, mutta jotenkin se on tylsä ja tavallinen ainoana. Sillä meinasinkin sitten tuollaista komboa, että nuo kolme lajia, ei olisi liian sekametelisakki ja joka tasolle olisi ns. omansa. Mutta tosiaan, mietinnän alla vielä ja kylmemmän veden monnisiakin tarkoitus tutkailla yhä edelleen. Nuo kaikki nyt äkkiseltään vaikuttavat sopivan samoille arvoille, mutta voi olla että siihen pelkkään kardinaalikalaparveen lopulta päädyn, koska sen kuvastahan tää innostus taas lähti liikkeelle :D
kuha on varaani mikäs siinä
uusvanha akvaristi
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalojen määrä

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

Minäkin olin päättänyt hankkia kardinaalikaloja, koska halusin viileän veden kaloja, jotka eivät ole myöskään muista vesiarvoista niin tarkkoja. Luin monista eri lähteistä tietoja niistä, katselin Youtubesta jonkun videonpätkän jne. Sitten kun eräässä liikkeessä kerroin suunnitelmastani, niin tyrmäsivät ajatukseni ja alkoivat tyrkyttää jotain rasboroita, koska ensimmäinen akvaarioni oli vain n. 40 litraa. Rasboroille olisi pitänyt säätää vesiarvoja jollain humusuutteilla yms., jonka koin kyllä silloin ihan liian haastavaksi. Enkä minä ollut ihastunut niihin, enkä tiennyt niistä mitään! Myyjä jaksoi vielä pitää minulle esitelmää, kuinka ihmiset hankkivat metrin mittaiseksi kasvavia kaloja pieniin akvaarioihin. Hoh-hoijaa, kyllä väsähdin ja tulin meilkein masentuneena ulos siitä liikkeestä. Onko se sitten parempi, että kaloilla on riittävästi tilaa, mutta vesiarvot on pielessä vai hyvää vettä ja vähän vähemmän liikkumatilaa? Hyvää vettä ja riittävästi tilaa on tietysti paras, usein sitä vain aloitetaan näillä pikkupurkeilla. Eivät ne niin kauan olleet siinä, kun hankin vähän suuremman. Jos ihastuu johonkin kalalajiin ja hankkii sellaisia, niin onhan sitä motivoituneempi hoitamaankin niitä. Hankin niitä sitten toisesta liikkeestä :mrgreen: .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”