Petokotilot ja sukaravut

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nokkamonni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 18:37, 30.06.2018
Sukupuoli: Nainen

Petokotilot ja sukaravut

Viesti Kirjoittaja Nokkamonni »

Voinko laittaa pelkotiloja samaan altaaseen missä on sukarapuja vai syökö se nekin? Entä kalanpoikaset? 8O Kyseessä siis 128l n seurala jossa maatiais sukarapuja ja pari jotain sinisiä en nyt muita lajia, platyja, kirsikkabarbi parvi ja muutama "tavallinen" monni pohjalla. Tarkoitus siis petokotiloilla hävittää roskakotiloita.
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Petokotilot ja sukaravut

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Minulta tuo yhdistelmä löytyy altaasta.
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Petokotilot ja sukaravut

Viesti Kirjoittaja doradi »

Kalojen pitäisi olla ihan turvassa. Sukarapujen osalta kannattaa hakea tästä muut kalat ja eliöt-osaston viesteistä kommentteja +petokotilo +sukarapu. Joitain viestejä on, joiden mukaan sukarapuja on petokotilot syöneet, mutta siitä ei liene varmuutta että söisivät eläviä sukarapuja. Petokotilo on hidas ja sukis ei edes kuorenvaihdon aikana ole täysin avuton eikä liikkumiskyvytön. Sukaravut ovat akvan herkimpien asukkaiden joukossa ja niitä voi kupsahdella altaista vaihtelevista syistä. Kuolleita sukiksia harvoin näkee kun kelpaavat kaloille, kotiloille ja jopa toisille sukaravuille. Jos siis sukiksia katoaa altaasta jossa on petokotiloita, en pitäisi petokotiloa epäiltynä murhiin ennenkuin nään sen itse teossa. Syy sukiskuolemiin on lähes poikkeuksetta vesiarvoissa ja riittämättömässä vihersafkassa, sukistaudeissa ja -loisissa, tai sukiksia syövissä kaloissa.

Itse viljelen sukiksia ja petokotiloita on ollut 5+ vuotta sukisaltaissa vaihtelevasti, siirtelen niitä kierteispopulaation vaihtelujen perässä altaasta toiseen, välillä pedot on hävinneet ja olen hommannut uusia. En ole ikänä huomannut että petokotiloista olisi mitään uhkaa eläville sukiksille, ja jos kotilosafkaa on pedoille runsaasti, niin eivät koske edes kuolleisiin sukiksiin. Petokotilo on kumminkin ehdoton lihansyöjä, joten jos niille ei ole roskakotiloita ruuaksi, niin ne kannattaa lahjoittaa tai myydä akvaarioon, jossa niillä on sapuskaa - ei niitäkään saa pitää nälässä :D
Nokkamonni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 18:37, 30.06.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Petokotilot ja sukaravut

Viesti Kirjoittaja Nokkamonni »

doradi kirjoitti:Kalojen pitäisi olla ihan turvassa. Sukarapujen osalta kannattaa hakea tästä muut kalat ja eliöt-osaston viesteistä kommentteja +petokotilo +sukarapu. Joitain viestejä on, joiden mukaan sukarapuja on petokotilot syöneet, mutta siitä ei liene varmuutta että söisivät eläviä sukarapuja. Petokotilo on hidas ja sukis ei edes kuorenvaihdon aikana ole täysin avuton eikä liikkumiskyvytön. Sukaravut ovat akvan herkimpien asukkaiden joukossa ja niitä voi kupsahdella altaista vaihtelevista syistä. Kuolleita sukiksia harvoin näkee kun kelpaavat kaloille, kotiloille ja jopa toisille sukaravuille. Jos siis sukiksia katoaa altaasta jossa on petokotiloita, en pitäisi petokotiloa epäiltynä murhiin ennenkuin nään sen itse teossa. Syy sukiskuolemiin on lähes poikkeuksetta vesiarvoissa ja riittämättömässä vihersafkassa, sukistaudeissa ja -loisissa, tai sukiksia syövissä kaloissa.

Itse viljelen sukiksia ja petokotiloita on ollut 5+ vuotta sukisaltaissa vaihtelevasti, siirtelen niitä kierteispopulaation vaihtelujen perässä altaasta toiseen, välillä pedot on hävinneet ja olen hommannut uusia. En ole ikänä huomannut että petokotiloista olisi mitään uhkaa eläville sukiksille, ja jos kotilosafkaa on pedoille runsaasti, niin eivät koske edes kuolleisiin sukiksiin. Petokotilo on kumminkin ehdoton lihansyöjä, joten jos niille ei ole roskakotiloita ruuaksi, niin ne kannattaa lahjoittaa tai myydä akvaarioon, jossa niillä on sapuskaa - ei niitäkään saa pitää nälässä :D
Kiitos tää selvensi asiaa paljon ja nyt uskallan
vähän levollisimmin mielin hankkia pari petoa. Ku jostain luin että ei niitä voi pitää samassa altaassa ja jne. :)
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Petokotilot ja sukaravut

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Youtubesta tosin kyllä löytyy videoita, joissa petokotilo syö sukarapuja.
Nokkamonni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 18:37, 30.06.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Petokotilot ja sukaravut

Viesti Kirjoittaja Nokkamonni »

Naskalin kirjoitti:Youtubesta tosin kyllä löytyy videoita, joissa petokotilo syö sukarapuja.
Okei, no mut tuolla mun altaassa on ihan kivasti kasvillisuutta ja muitakin piilopaikkoja. Ehkä uskallan ottaa yhden tai pari petoa ja jos rupeevat rapusiani pistämään poskeen nii annan pois tmv. Ja siellä kyllä ruokaa niille riittää että en usko että niillä ois ihan ekana sukaravut mielessä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”