Googlaamalla löytyy kuva: Marina aquarium bottom filter.
Lisäksi se tarvitsee letkua ja ulkopuolisen ilmapumpun, joita meillä sattui olemaan jo 2 kappaletta.
Olen huomannut saavani pientä nitriittistressiä puhdistaessani normisisäsuodatinta. (Puhdistanko nyt liian usein ja liian hyvin, tasapaino menee ja nitriitit nousee!? Jos en puhdista hyvin ja usein, niin onko suodatusteho heti-kohta huono? Onkohan tällä edes mitään merkitystä biologisena suodattimena? jne.) Näistä suodatuksistahan on mielipiteitä laidasta laitaan...
Sitten täytin laatikkosuodattimen sintratuilla lasipalleroilla, joita siihen mahtuu n. 2,5 dl. Päälle laitan n. 1 cm paksuisen vanu- tai superlonkerroksen, joka kerää karkeamman lian. Vesi imeytyy kannessa olevista raoista ja kulkee materiaalin läpi alas, josta se paksumpaa putkea pitkin poistuu ylös. Vettä kierrättävä pumppu on melko heikkotehoinen (max 50 litraa tunnissa), joten hidas virtauskin pitäisi olla bakteereille hellävarainen. Näin olen ainakin käsittänyt.
Huolto:
Huuhdon päällä olevat vanut/superlonin 1-2 kertaa kuukaudessa ja samalla puhdistan ritiläkannen. Pallerot tulen huuhtomaan kevyesti vain n. 3 kertaa vuodessa akvaariovedellä tai samanlämpöisellä kraanavedellä. Laatikon voi pestä sisäpuolelta myös sen kolmisen kertaa vuodessa.
Huonot puolet:
Vie akvaariosta tilaa.
Ilmapumpun ja suodattimen ääni saattaa häiritä joitakin.
Lisälaite voi häiritä jonkun silmää.
Hyvät puolet:
Normisisäsuodatinta voi puhdistaa usein eikä suodatusteho laske. Olen koemielessä pessyt sen perusteellisesti kerran viikossa, nitriitit eivät kohoa yhtään. Nitraattia on ollut sopivasti, en mittaile sitä niin usein.
Tasapaino näyttää sietävän myös akvaarion "ylihoitamista". Siitäkin olen kuullut varoituksia. Tällä tarkoitan mm. lasien melko tiuhaa puhdistamista yms. Sopii siis siivoushulluille

Aloitin pari vuotta sitten vielä pienemmällä purkilla ja silloin oli jonkun verran nitriittiongelmia. Olisinpa silloin jo keksinyt kokeilla tätä.
Luulen, että tämä on ainakin hyvänä tukena tasapainon säilyttämisessä, tulee olemaan vakiovaruste akvaariossani.
Jos hankkisin isomman akvaarion, tekisin vastaavan suuremman muovipullosta, näitä esimerkkejähän löytyy youtubesta.
Akvaarioni on 63-litraa, sisäsuodattimena Hailea BT-400, asukkaina 13 kardinaalikalaa.