Kääpiöahvenet ja kardinaalitetrat

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Juwel360
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 13:57, 17.03.2017
Sukupuoli: Mies

Kääpiöahvenet ja kardinaalitetrat

Viesti Kirjoittaja Juwel360 »

Esim. Perhoskirjoahven ym. kääpiöahvenet, syövätkö samassa altaassa olevia kardinaalitetroja.

Minulla oli aikoinaan punatimanttiahv. ja nämä söivät kardinaaleja vaikkeivat oikein mahtuneet niiden suihin, yhdeltäkin näkyi kardin. pyrstö suusta kun ei ollut pystynyt nielemään sitä konaan.
Juwel360
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 13:57, 17.03.2017
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiöahvenet ja kardinaalitetrat

Viesti Kirjoittaja Juwel360 »

Eikö todellakaan kenelläkään ole kokemusta esim. Perhoskirjoahventen ja kardinaalitetrojen yhteiselosta???
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kääpiöahvenet ja kardinaalitetrat

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Minulla on sekalassa neontetroja ja kääpiöahvenia. Jos se ajaa saman asian? Ainakin minun kalat syövät sitä ruokaa mitä niille annan, eivät toisia kaloja.
Juwel360
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 13:57, 17.03.2017
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiöahvenet ja kardinaalitetrat

Viesti Kirjoittaja Juwel360 »

Kiitos vastauksestasi.
Kardin.tetrat ja neont. ovat suurinpiirtein saman kokoisia ja muotoisiakin.
Kuten aikaisemmin mainitsin, niin n. kymmenen vuotta sitten minulla oli punatimanttiahvenia ja söivät vähä väliä kardinaalitetroja, vaikka ne juuri ja juuri mahtuivat niiden suuhun.
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kääpiöahvenet ja kardinaalitetrat

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Isommat ja aggressiivisemmat lajit, kuten mainitsemasi punatimanttiahven, varmasti yrittää syödä pienempiä lajeja, mutta uskoakseni voit huoletta yhdistää kardinaalitetroja ja kääpiökokoisia ahvenia. Itse hankkisin akvaarioon ensin ne tetrat, jotta ne ehtisivät kasvaa suuremmiksi myyntikokoonsa nähden. Ahvenet hankkisin myöhemmin poikasina, varsinkin jos kyseessä on herkempi ahvenlaji, kuten perhoskirjoahven. Näin akvaario on jo löytänyt biologisen tasapainonsa ja turhilta kalakuolemilta vältytään.
54 litraa läträilyä
Juwel360
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 13:57, 17.03.2017
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiöahvenet ja kardinaalitetrat

Viesti Kirjoittaja Juwel360 »

Akvaarioni käynnistin viime keskuun alussa ja nuo kardin.tetrat hankin muistaakseni heinäkuun tienoilla, joten ovat kohta vuoden ikäisiä.
Niiden lisäksi altaassani on helmirihma pariskunta, yksi partamonni ja yksi noitamonni, allas on Juwelin 350 jossa kait litroja pitäisi olla n.300

Tuon perhosen herkkyydestä, mitä siitä?
Jostain luin, että hyvissäkin olosuhteissa elävät vain n. kolmiden vuotta, en tiedä.
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kääpiöahvenet ja kardinaalitetrat

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Perhosen eliniästä en osaa sanoa. Olen vain ymmärtänyt, että se on herkkä vesiarvojen muutoksille, eikä sitä siksi suositella akvaarion ensimmäisiksi asukeiksi, kun vastaperustetun akvaarion biologinen tasapaino voi olla vielä heittelevä. Sinulla kuitenkin allas on ollut jo melkein vuoden, joten perhoskirjot hankkiessasi muistat vain suorittaa rutiinitoimenpiteet, kuten vedenvaihdon, tasaisin väliajoin niin kaikki sujuu hyvin.
54 litraa läträilyä
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kääpiöahvenet ja kardinaalitetrat

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Juwel, eikun kauppaan vaan hakemaan niitä perhoskirjoahvenia. Valitse vaan kauniit yksilöt, eikä välttämättä ensimmäisiä mitkä tulee kaupassa vastaan.
Juwel360
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 13:57, 17.03.2017
Sukupuoli: Mies

Re: Kääpiöahvenet ja kardinaalitetrat

Viesti Kirjoittaja Juwel360 »

Vettä olen vaihtanut tasan viikon välein, en tiedä, onko liian tiuhaan, mutta oman uskomukseni mukaan näin vesi pysyy puhtaana, oikaiskaa jos olen väärässä.
Corydoras
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 18:36, 09.04.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kääpiöahvenet ja kardinaalitetrat

Viesti Kirjoittaja Corydoras »

Juwel360 kirjoitti:Vettä olen vaihtanut tasan viikon välein, en tiedä, onko liian tiuhaan, mutta oman uskomukseni mukaan näin vesi pysyy puhtaana, oikaiskaa jos olen väärässä.
Riippuu ihan altaan kuormitustasosta. Paljon kaloja ja vähän kasveja sisältävässä akvaariossa joutuu vaihtamaan vettä enemmän ja useammin kuin kasvipainotteisessa ja vähemmän kaloja sisältävässä akvaariossa. Omassa 525 litraisessa kongontetra-altaassa pitää vaihtaa vettä 50% viikossa suuren kuormituksen vuoksi ja 50 litraisessa hehkurasbora-altaassa riittää 20% vedenvaihto kahden viikon välein ja silti kyseisen altaan veden sähkönjohtavuus on paljon alhaisempi kuin kongoaltaassa sekä nitraatti ja fosfaatti ovat lähes nollassa vähäisemmistä vedenvaihdoista huolimatta. Yleisesti enemmän kaloja = veteen kertyy kuona-aineita nopeammin. Sopiva vedenvaihtoväli on allaskohtainen asia, mutta tietysti vähemmän kerralla useammin on parempi kuin paljon ja harvoin, koska vaihtamalla vähän vettä usein olot altaassa pysyvät vesikemian osalta tasaisempina. Ei siis mitään väärää näkemyksessäsi, jos se toimii sinun altaassasi. :mrgreen:
50, 117, 235 ja 525 litraiset altaat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”