Odessanbarbit

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

viimatar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 15:49, 16.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Odessanbarbit

Viesti Kirjoittaja viimatar »

Ostin näitä vähän ex tempore kymmenen pyrstön parven, kun etsin kirjallisuudesta karkeasti ottaen saman alueen kaloja kuin loistobarbit. Ovat mielenkiintoisia, eloisia ja nättejäkin. Syövät hanakasti pakastetoukkia, hiutaletta vähemmän hanakasti ja oman lajin mätiä kaikkein hanakkaimmin. Tästä huolimatta löysin pari päivää sitten kaksi kuukautta pystyssä olleesta altaastani pari ylimääräistä näitä - niitä on siellä 11 isompaa ja yksi ihan pikkuinen puolitoistasenttinen, joka ui nyt parvenjatkona. Laji lienee ilmeisen nopeakasvuinen ainakin poikasvaiheessa? Olen nimittäin hankkinut 5+5 eri sukupuolia, mutta nyt altaassa on 6+5+1. Altaassa on +26 astetta (mikä on lämpimämpää kuin edes olohuoneen ilmanlämpötilan pitäisi olla, ilmeisesti valaisin lämmittää vettä ajateltua enemmän) ja 240 litraa. Vedenkierto on hieman heikompi kuin olisi optimi, olen uusimassa suodatinta heti taloustilanteen suodessa. Vesiarvot ovat (liuskatestin mukaan) hyvät, pH noin 6.8 ja vedenvaihdot 20-30 litraa 8-12 vrk välein lähinnä levänkasvua indikaattorina käyttäen. Koska näyttävät kutevan yhtenään lähes aina vedenvaihdon jälkeen, olen harkinnut hankkia 40- tai 50-litraisen pikkutankin poikasaltaaksi ja kenties laittaa sinne sukarapuja tms. lisäksi. Olisi mielenkiintoista katsoa, saako näitä ihan tietoisesti kasvatettua vai onko se sattumanvaraista.
Aallonpohjan jälkeen uusi allas 240 l ja teema pysyy Kaakkois-Aasiana edelleen.
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Odessanbarbit

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Meillä oli pitkään parvi kaksipilkkubarbeja lehtikalapariskunnan seurana. Rauhallinen rinnakkaiselo jatkui lähes kymmenen vuotta. Alkuperäinen barbiparvi eli pitkään, muttauhteellisen samaan aikaan rupesivat kuolemaan vanhuuteen. Meillä syntyneet nuoremmat jäivät jäljelle. Näitä oli vaikea löytää ja ostin mielestäni lähes samanlaisia odessanbarbeja tilalle.
Odessanbarbit ovat kyllä toista maata. Huomattavan aktiivisia ja röyhkeitä. Nyppivät lehtikalan rihmoja. En suosittele liehuvapyrstöisten seuraan.
Onia
Member
Member
Viestit: 275
Liittynyt: 16:30, 24.10.2002
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Odessanbarbit

Viesti Kirjoittaja Onia »

Odessabarbit kiinnostaa täälläkin! Kuinka suuriksi nämä kasvavat, jos 200-litrainenkin on pieni? Entä onko tuosta lämpötilasta nyt tullut mitään konsensusta, pärjäävätkö ok normaalissa lämpimässä akvaariossa? Mun tekisi kovasti mieli ottaa näitä Aasia-teema altaaseen. Ovatko millaisia muiden kalojen seurassa? Syövätkö siihen malliin, että kaikki hitaammat kuolevat nälkään?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”