Olen tässä haaveillut isommasta akvaariosta. Paikkaan, johon se tulisi, mahtuu korkeintaan 150 cm pitkä allas eli maksimikoko olisi 450 litraa (150x50x60). Kiikarissani on nyt kuitenkin kaunis 3-vuotias 375 litrainen kokonaisuus (strategiset mitat 150x50x50), joka olisi minusta jo kohtalaisen iso, ja minun olisi päätettävä, mitä tehdä.
Ongelmani koskeekin unelmieni kalalajia eli ihania hirmuja lehtikaloja.

Onko nyt niin, että 375 litrainen on auttamatta liian pieni näille ihanuuksille?

Vaikka vain kutuparille?

Kannattaisikohan minun kuitenkin jäädä haeskelemaan 450 litraista, mutta toisaalta se alkaa jo tuntua minusta aika isolta. Ja tämä 375 litrainen on oikeasti oikea namu. Kun olen täällä lukemani perusteella ymmärtänyt, että jopa 450 litraa voi tehdä tiukkaa, jos sattuu luonteikkaat kalat.

Kuitenkin Markku Varjo suosittelee lehtikalalle altaan minimikooksi 300 litraa. Onko Varjo siis yltiöoptimisti vai onko hänelle sattunut ylikilttejä yksilöitä? Vai olisiko syytä kääntyä pikkulehtikalojen puoleen?

Ne taitavat olla vain satunnaisesti saatavilla ja aika suolaisissa hinnoissa. Turun Uudessa akvaariossa ne olivat hinnoiteltu 29 euroksi, mikä nyt on vielä mahdollisuuksien rajoissa, vaikka arvokasta onkin parvikalan hinnaksi. Parvikalahan pikkulehtikala lienee.
Syy, miksi nyt laitoin tämän pohdiskelun alkeisiin, enkä kirjoahven-osioon, on se, että en halua rajata mietiskelyä vain kirjoahveniin, vaan pitää topicin avoimena. Haluaisin tietää nyt kerta kaikkiaan, että onko lehtikala oikeasti yli 500 litraisten kala, jolloin voin rauhassa sen unohtaa tältä erää, vai onko niitä mahdollista pitää siinä kokoluokassa, joka on minullekin realistinen.
Ajatuksia?