Meidän fisut

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Menin eilen lähikauppaan ostamaan vedenparannusainetta kun piti vaihtaa se vesi.

Hups

Kuva

Yritin kyllä pitää KattiKalan viisaat sanat mielessä mutta en saanut jarrutettua itseäni. Nyt kyllä odotan ennen kun hommaan seuraavat... Ymmärrän kyllä että kannattaa edetä hitaasti.

Vaihdoin noin 30l vedestä. Laitoin vedenparannusaineen, kasviravinteen ja bioampullin. Aamulla testasin veden. Pikkasen jännitti kun ajattelin että meninkö möhlimään kun lisäsin altaaseen noin monta kalaa lyhyessä ajassa. Pääsi oikein syvä helpotuksen huokaus kun aika kului umpeen: Nitriitti 0, Nitraatti 12.5 -nyt se vastasi sitä ensimmäistä oranssia eli oli hieman noussut. Vedenparannusaineeksi hankin JBL Biotopolin kun sitä ja yhtä toista merkkiä oli tarjolla. Ostin samalla suodattimeen lisää niitä kertakäyttöisiä valkoisia suodattimia mutta päätin etten kuitenkaan vaihda niitä viikottain vaan tässä alussa kerran parissa viikossa. Kuinka usein nuo suodattimen osat pitäisi puhdistaa? Muistelen että viimeksi kun olin tankki huuhtelin niitä joskus vedenvaihdon yhteydessä siinä vanhassa vedessä.

Vielä pitää ostaa kasviravinnetta. Unohdin sen ihan kokonaan.

Pitää muuten laittaa peukku pystyyn lähikaupalle. Siellä oli tankit siivottu ja sain erinomaista asiakaspalvelua. Myyjä tiesi paljon ja jaksoi vastata mun kysymyksiin ja veivaukseen edes takas kun valitsin taistoa. Sinne oli just edeltävänä päivänä saapunut uusi lasti joten oli varaa valita. Taviksiahan ne kaikki oli mutta mä tykästyin tämän pojun väriin. Ajattelin että sitten kun on vähän enemmän kokemusta ja innostus jatkuu voin hankkia jonkun todella hienon. Mutta joo, lähtiessä jäi sellainen kiva fiilis kaupasta, nyt sinne voi taas kantaa eurot hyvillä mielin. On se veikeää miten hyvä tai huono asiakaspalvelu saa aikaan niin paljon.

Taiston nimi on Äiti. Sen takia kun sillä on mekko niin kuin äidillä. Yritin selittää että taisto on poika mutta ei, kuulemma sen nimi on Äiti. Meillä asuu siis taistopoika jonka nimi on Äiti ja jolla on mekko.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Taistoakvaarion vedenparannukseen voi käyttää myös kuivattuja tammenlehtiä, jos sattuu sopivaa materiaalia olemaan saatavilla.
Bettanörteistä osa tekee näistä omat uuttensakin: http://www.fishlore.com/fishforum/betta ... a-spa.html
Henk. koht käytän kuivattuna uuttamatta. Määrät vaihtelevat ''tammenlehvä sadon'' mukaan, mutta lisääminen kannattaa tehdä ph ja dh liuskat/mittarit mukana. Eli vähitellen arvoja seurailemalla. Lehvien teho perustuu pitkälti niiden sisältämiin tanniineihin, joita jo pitkään on käytetty mm. karjanrehussa parantamaan proteiinien sulamista.

Voithan selittää että se on kiltti, tai lannevaate. Taistelukalan tieteellinen nimi tulee kahdesta sanasta Betta Bettah-soturi heimo, ja splendes. lat splendeo loisto. Vapaasti käännettynä loistokas soturi.
Ahvenia ja monneja.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Minime: Ite olen ollut kovasti tyytyväinen tuohon Biotopoliin. Tropolia menee myös samalla. Meillä taistohaaremi tykkää myös pintakasveista. Pistiaa ja Kilpukkaa pinta melkein tukossa XD

Riippasaarni: Kiitti tuosta linkistä. Mukava lukea lehtien käytöstä. Kovasti on tetrat ja otot arvostanut lehtien lisäystä tankkiin.
Onko sinulla nuo avainkirjoahvenet ja taistot samassa tankissa?
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

buttnekkid kirjoitti:Minime: Ite olen ollut kovasti tyytyväinen tuohon Biotopoliin. Tropolia menee myös samalla. Meillä taistohaaremi tykkää myös pintakasveista. Pistiaa ja Kilpukkaa pinta melkein tukossa XD

Riippasaarni: Kiitti tuosta linkistä. Mukava lukea lehtien käytöstä. Kovasti on tetrat ja otot arvostanut lehtien lisäystä tankkiin.
Onko sinulla nuo avainkirjoahvenet ja taistot samassa tankissa?
Yleensä eivät, joskus kun nuoria koiraita on ollut liikaa olen joutunut jonkun tuonnekin väliaikaisesti sijoittamaan. Avaimet eivät tee taistoille mitään ellei niillä ole omia uivia poikasia suojeltavana.
Ahvenia ja monneja.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Täytyy nostaa hattua BioDigestille. Vesiarvot on pysynyt samana ja kaikki tuntuu olevan suht ok. Mitä nyt tankin lasi on ihan likainen (ulkopuolelta) kun taapero käy suukottamassa ja halaamassa kaloja.

Mä sitten päädyin Ferropoliin kasvien lannoitteena, sitä kun oli myös täällä kehuttu. Annoin nyt aluksi tujumman annoksen, sen suositellun 10ml/40l uusille akvaarioille kun ajattelin että nuo kasviparat on varmaan nälissään. EasyCarboa olen antanut 2ml pv. Ajattelin käyttää tuon pullon loppuun ja tässä samalla tutkailla muita vaihtoehtoja. Nuo kovalehtiset puskee kovalla vauhdilla uusia lehtiä, ruoho leviää ja nuo miekat (kiitos KattiKala tunnistuksesta) lahoaa ja puskeaa uutta kasvua juuresta eli ei ne kyllä kuolemassa ainakaan ole. Huomenna tai ylihuomenna tulee toistaiseksi viimeinen kasvikuorma. Jee! Kiva kuulla buttnekkid että teilläkin pistia on toiminut taistoille! Olisi kiva nähdä kuvia teidän kaikkien taistoista - en ole vielä koko foorumia selaamaa eli jos kuvat on jo jossain, laittakaa linkkejä! Onneksi saa laittaa vain yhden pojun per tankki muuten meillä olisi niitä biljoona! Vaikka ei sen puoleen, on nuo tytötkin söpöjä.

Kalat tuntuu voivan hyvin, hirmuisen eloisia ja ihan sopuisaa yhdessä oloa. Joskus Äiti uhittelee mutta mitään väkivaltaa en ole todistanut eikä mitään jälkiä siihen suuntaan ole näkynyt. Tuo oli hyvä ajatus puhua tuosta lannevaatteesta!

Olin muuten tosi iloinen, meidän lähikaupan hyllyt on täydentynyt ja saanut eloa. Nyt siellä alkaa olla ihan kiva valinnanvara ja pakkasen puolelta löytyi myös surviaisen toukkia jotka lähti mukaan. Ja sain taas hyvää palvelua, mun ostokokemus on nousussa. Tytöt ei yhtään ymmärtäneet niiden perään mutta Äiti Tykkäs. Mä pelkään kovasti että mä annan niille liikaa ruokaa joten olen yrittänyt pitää ruokinnan ihan minimissä. Mä pelkään että Hirviö jää nälkäiseksi kun nuo tytöt rakastaa sen pohjatablettia ja popsii sen parempiin suihin. Kyllä tytöt hiutaleitakin syö mutta pidänköhän mä noita nälässä. Toissapäivänä annoin Hirviölle palan kesäkurpitsaa ja siellä se Äiti sitä tyttöjen kanssa mussutti melkein vuorokauden ympäri. Kuinka kauan tuommoista pitäisi muuten pitää vedessä. Mulla oli melkein vuorokausi ja sitten kun nostin sen pois se hajos totaalisesti ja aiheutti aikamoisen sotkun. Siinä sitten keräilin niitä kun pelkäsin että nuo vesiarvot lähtee kaaokseen kun siellä mätänee tuommoista.

Sotkusta puheenollen, minkälaisia puhdistusvempaimia teillä on? Mä olen varmaan tosi kömpelö mutta yritin vedenpoiston yhteydessä imuroida pohjaa ja se oli ihan tuskaista. Mä kaipaisin jotain ohutta-kevyttä-hidasta systeemiä jolla voisin rauhassa korjailla kakkoja ja roskia pois.

Riippasaarni ❤️ Kiitos lehti-vinkistä. Mun pitää lukea aiheesta enemmän. En myöskään tiennyt taistojen nimen historiasta! On kiva oppia uutta! Musta on jo hyvää vauhtia tulossa taisto-hullu. Nämä meillä asuvat ihanuudet on lumoavaa seuraa ja voisin katsella niiden puuhia tuntikausia.
KattiKala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 12:20, 11.04.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja KattiKala »

Varsin hyvältä kuulostaa. Altaan kypsyminen sujuu ilmeisen hyvin ja vielä kun saat ne loput kasvit sinne, niin oikein mainiota. :)

Taistoille voi syöttää niitä surviaisia mato kerrallaan haarukalla suoraan suuhun, niin ei mene liikaa ruokaa altaaseen. Eikä yksi pysty rohmuamaan kaikkea. Terveellä kalallahan on aina nälkä. Myös partis tykkää survarista, joten jos sinne pohjalle jotain päätyy, niin tulee kyllä syödyksi.

Partiksen nälkäkuolemaa ei tartte pelätä. Ne on niin voimakastahtoisia kaloja, että siinä jää kaikki muut toiseksi. Meillä olen huolissani yhden altaan muista kaloista kun se partis tahtoo rohmuta kaikki ruuat ja ajaa kiduspiikit ojossa toiset pois ruualta. :(

Kesäkurpitsaa ei kannata pitää altaassa kuin muutama tunti. Siinä ajassa Hirviö saa taatusti syötyä riittävästi. Ja kannattaa poistaa siitä kurpitsasta se pehmeä keskustan siemenhöttö, se hajoaa niin nopeasti. Ja partis muuten syö miekkakasvit jos sillä on nälkä. Eli sen puolesta ei tartte silläkään huolestua.

Meillä on niin kova virtaus altaiden pohjissa, ettei sieltä tartte mitään puhdistella. Ainoastaan isoimman altaan nurkkaan suodattimen alle kerääntyy puuplekon aiheuttamaa purusilppua, jonka imuroin letkulla heti vedenvaihdon aluksi. Tuokin ongelma varmaan hoituisi jos laskisin suodatinta alemmas. Eli itse voin suositella ainoastaan toista tehokkaasti vettä kierrättävää suodatinta altaan pohjan tuntumaan.

Onhan taistopoika oiva Äiti, kun sehän sen pesän rakentaa ja poikasistaan huolen pitää. Osuva nimivalinta!
600, 350, 180 ja 60 ja 30 litraa vettä. Lotraamista vuodesta -94.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Kiitos KattiKala vinkeistä! Mä kokeilen huomenna jos se toinen suodatin jonka sain kaupan päälle toimisi. Siihen pitää ostaa uusi filtteri sisälle mutta se on pieni kulu jos sillä tavalla saisi tuon pohjan pidettyä puhtaana. Nyt se näyttää aika pahalta etenkin kun olen myllännyt sisusta. Tänään sain pestyä sen suodattimen ja kaikki näyttää ainakin päällepäin ok.

Pari tuntia kesäkurpitsalle...no ei ihme että se vuorokaudessa hiukka lahosi. Eikä tullut mieleenkään poistaa sitä sisusta. Nyt tiedän. Kun keräilin niitä paloja pääsi muutama ärräpää ja tein jo päätöksen että en enää ikinä laita moista tankkiin. Hyvä kun omat päätökset saa aina kumota.

Tänään oli iloinen yllätys odottamassa kotona, kasvikirje saapui! Sieltä tuli mukana lauma kierteisiäkin. Vietin illan somistellen tankkia ja nyt se on omasta mielestä oikein nätti. Pientä viilaamista on toki ja mun oli aikomus ottaa jaavasaniainen tuon puun kanssa pois ja katsoa jos olisin voinut siirtää sen pienempään puuhun kun tuo on tankin kokoon nähden hiukan liian iso mutta Hirviö päätti puikahtaa sinne sisälle joten se jäi tekemättä. Nyt pitää vaan odottaa ja malttaa että kaikki lähtisi kasvamaan hyvin.

Taistot kyllä ihan selkeästi tykkää noista pintakasveista. Vallutkin oli niin pitkiä että ne peittää myös pintaa. Siellä ne iloisesti puikkelehti kasvien lomassa. Taistoilla on kyllä tosi utelias luonne. Ne tuli ihan lähelle katselemaan mitä oli tapahtumassa kun istuttelin kasveja. Vähän niin ku 'hei mitäs täällä tapahtuu'. Kylän juoruakat, vain kiikarit puuttuu.

Tässäpä tämänhetkinen kokoonpano

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Äidillä oli kotiin tullessa yllätys odottamassa

Kuva
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

London bridge liaanien keskellä. :D
Ahvenia ja monneja.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Riippasaarni: meillä on oikein kunnon Brexit :D

Vaihdoin eilen 1/3 vedestä, laitoin vedenparannuksen ja kasviravinteen. Sain silloin kun ostin ison kasan käytettyjä tarvikkeita myös kolme erilaista lappoa. Viime kerralla koin pohjan siivoamisen tuskaisena ja kömpelönä joten tällä kerralla kokeilin toista lappoa. Nyt oli hyvä! Eli jos on muitakin jotka tuskailee saman asian parissa kannattaa ihmeessä kokeilla eri malleja.

Tein tänään vesitestit ja kaikki ok. Arvot on edelleen samat. Olen kovin kiitollinen että olen saanut tankin startattua näin hyvin.

Äidin pesä hajosi mutta ihanaa kun toinen yritti. Elämä jatkuu normaalilla tahdilla. Seuraavaksi meille tulee monnisia joten mun pitää päättää laji. Helmimonniset on ykkösenä listalla.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Minime: Tuossa kuva meidän taistolasta, iso rescape kesken mutta kai tuosta jotain selvää saa. Pahoittelut heijastumista.

Kuva

Ukosta en ole saanut julkaisukelpoista kuvaa, mutta tämä on aika lähellä http://bettafishforsale.org/images/king ... r-sale.jpg
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

MiniMe kirjoitti:Riippasaarni: meillä on oikein kunnon Brexit :D

Vaihdoin eilen 1/3 vedestä, laitoin vedenparannuksen ja kasviravinteen. Sain silloin kun ostin ison kasan käytettyjä tarvikkeita myös kolme erilaista lappoa. Viime kerralla koin pohjan siivoamisen tuskaisena ja kömpelönä joten tällä kerralla kokeilin toista lappoa. Nyt oli hyvä! Eli jos on muitakin jotka tuskailee saman asian parissa kannattaa ihmeessä kokeilla eri malleja.

Tein tänään vesitestit ja kaikki ok. Arvot on edelleen samat. Olen kovin kiitollinen että olen saanut tankin startattua näin hyvin.

Äidin pesä hajosi mutta ihanaa kun toinen yritti. Elämä jatkuu normaalilla tahdilla. Seuraavaksi meille tulee monnisia joten mun pitää päättää laji. Helmimonniset on ykkösenä listalla.
Aina välistä tuntuu noiden rakentavan noita pesiä myös ajankuluksi. Muutama koiras on ajanoloon ollut enemmän kiinnostunut pesän rakentamisesta ja ruuasta kuin vastakkaisesta sukupuolesta. Ehkä ne ovat olleet arkkitehtiluonteita.
Ahvenia ja monneja.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Tosi hieno tankki buttnekkid!

Riippasaarni: ehkä meilläkin on arkkitehti, Äiti on rakentanut taas uuden pesän mutta uhittelee vaan tytöille ilman mitään äksöniä. Ehkä se vielä innostuu.

Meille on rantautunut leväää. Rapsutin ikkunat puhtaaksi haituvista. Onneksi sitä ollut paljoa. Luulen että se liittyy mun ajastin-gateen. En siis ymmärrä miten tuon käyttö voi olla niin vaikeaa. Se toimii ja sitten yksi päivä herään keskellä yötä ja se on päällä. Grr...kohta paiskaan sen ulos ikkunasta. Toinen voi olla nuo kasviravinteet kun mulla kesti hetken alkaa niiden käyttö. Tutkaillaan asiaa ja tehdään pieniä muutoksia jos tarvitsee.

Muuten kaikki sujuu hyvin, Hirviö asustaa sen jaavasaniaisen sisällä, tai siis puussa jossa saniainen on kiinni. En ole vieläkään päässyt siistimään sitä.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Tosi hieno tankki buttnekkid!

Riippasaarni: ehkä meilläkin on arkkitehti, Äiti on rakentanut taas uuden pesän mutta uhittelee vaan tytöille ilman mitään äksöniä. Ehkä se vielä innostuu.

Meille on rantautunut leväää. Rapsutin ikkunat puhtaaksi haituvista. Onneksi sitä ollut paljoap. Luulen että se liittyy mun ajastin-gateen. En siis ymmärrä miten tuon käyttö voi olla niin vaikeaa. Se toimii ja sitten yksi päivä herään keskellä yötä ja se on päällä. Grr...kohta paiskaan sen ulos ikkunasta. Toinen voi olla nuo kasviravinteet kun mulla kesti hetken alkaa niiden käyttö. Tutkaillaan asiaa ja tehdään pieniä muutoksia jos tarvitsee.

Muuten kaikki sujuu hyvin, Hirviö asustaa sen jaavasaniaisen sisällä, tai siis puussa jossa saniainen on kiinni. En ole vieläkään päässyt siistimään sitä.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

http://aquariumalgae.blogspot.fi/

Tuolta on hyvä lueskella levistä, jos Lontoon murre taittuu.

Ainakaan meillä ravinteet ei aiheuta levää. Joka viikko menee yliannostus tankkiin ja tankki on käytännössä levätön.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Kiitos linkistä buttnekkid, leväongelma on toistaiseksi selätetty. En ole tehnyt mitään muutoksia kuin tuon kasviravinnon joten siitä se varmaan oli kiinni...tai sitten pistioiden huima kasvu on imenyt levän energian. Sekin on mahdollista. Muut kasvit voi paksusti. Kohta voi yhdestä intiantähdikistä napata latvan pois ja tökätä sen eri paikkaan. Ajattelin kasvattaa sellaisen puskan niistä jos on mahdollista.

Arvot on edelleen samat. Tänään vaihdoin vedet ja lisäsin ravinteen. Keksin laittaa kuminauhalla lapon putken ämpäriin kiinni ja imurointikin kävi helpommin. Kyllä musta vielä tulee pro. Vedenvaihto on edelleen hieman hankalaa ja läträessä läikkyy. Laitan sellaisen muovikipon tankkiin ettei kaikki menis sikin sokin mutta se tuppaa luiskahtelemaan. Ämpäristä siis kaadan siihen sen uuden veden. Ehkä mun pitäisi tehdä puoli ämpäriä kerrallaan. Kaataminenkin olisi helpompaaa kun ei painaisi niin paljon. Laiska vaan yrittää päästä mahdollisimman helpolla. Miten te muut laitatte veden tankkiin? Nyt tankki näyttää taas hyvältä kun pohja on puhdas. Se toinen suodatin on todella äänekäs joten se on nou nou. Tämä nykynen on niin hiljainen ettei sitä edes kuule vaikka on vieressä. Tahtoo samanlaisen siis hiljaisen suodattimen. Kun on hetki aikaa tutkin mikä olisi hyvä, ehdottaakkin saa.

Perheenlisäystä ei ole tullut. Olen kartellut lähikauppaa etten vaan repsahtaisi.

Huomenna on jännää, me mennään muutamaksi päiväksi lomalle joten laitan tetran viikonloppuruuan tankkiin ennen lähtöä ja sormet ristiin.

Loman jälkeen ajattelin hommata ne helmimonniset. Tetroista en ole ihan varma kun jotkut sanoo että kardinaalit on mutustellut taistojen eviä...meillä ei ole toista tankkia ja jos ongelmia ilmenee arjesta tulisi ongelmallista. Saisikohan niitä viedä takaisin kauppaan...
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

MiniMe kirjoitti:Kiitos linkistä buttnekkid, leväongelma on toistaiseksi selätetty. En ole tehnyt mitään muutoksia kuin tuon kasviravinnon joten siitä se varmaan oli kiinni...tai sitten pistioiden huima kasvu on imenyt levän energian. Sekin on mahdollista. Kohta voi yhdestä intiantähdikistä napata latvan pois ja tökätä sen eri paikkaan. Ajattelin kasvattaa sellaisen puskan niistä jos on mahdollista.

Miten te muut laitatte veden tankkiin?

Tetroista en ole ihan varma kun jotkut sanoo että kardinaalit on mutustellut taistojen eviä..
Voihan tuo olla, että Pistioiden kasvu rajoittaa valon pääsyä tankkiin mikä mielestäni on suurimpia leväinvaasion aiheuttajia, edellyttäen että ravinteita ei ole tarpeeksi. En huomannut, että olisit aikaisemmissa viesteissäsi sanonut minkälainen valaistus tankissasi on.

Meillä vaihdetaan vettä 25 L pöntöllä. Sitten paluuvesi letkulla joka laitetaan liittimellä keittiön hanaan kiinni.
http://www.akvaarioon.fi/epages/akvaari ... 1708401699
Tuommosella letku kiinni akvaarioon

Meillä Kardinaalit eivät ole mutustelleet yhdenkään Taiston eviä. Voihan noita poikkeuksia toki olla.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

buttnekkid kirjoitti:
MiniMe kirjoitti:Kiitos linkistä buttnekkid, leväongelma on toistaiseksi selätetty. En ole tehnyt mitään muutoksia kuin tuon kasviravinnon joten siitä se varmaan oli kiinni...tai sitten pistioiden huima kasvu on imenyt levän energian. Sekin on mahdollista. Kohta voi yhdestä intiantähdikistä napata latvan pois ja tökätä sen eri paikkaan. Ajattelin kasvattaa sellaisen puskan niistä jos on mahdollista.

Miten te muut laitatte veden tankkiin?

Tetroista en ole ihan varma kun jotkut sanoo että kardinaalit on mutustellut taistojen eviä..
Voihan tuo olla, että Pistioiden kasvu rajoittaa valon pääsyä tankkiin mikä mielestäni on suurimpia leväinvaasion aiheuttajia, edellyttäen että ravinteita ei ole tarpeeksi. En huomannut, että olisit aikaisemmissa viesteissäsi sanonut minkälainen valaistus tankissasi on.

Meillä vaihdetaan vettä 25 L pöntöllä. Sitten paluuvesi letkulla joka laitetaan liittimellä keittiön hanaan kiinni.
http://www.akvaarioon.fi/epages/akvaari ... 1708401699
Tuommosella letku kiinni akvaarioon

Meillä Kardinaalit eivät ole mutustelleet yhdenkään Taiston eviä. Voihan noita poikkeuksia toki olla.
Kardinaalit, kerrit ja pari muuta piranhan sukuista. Tetrat kuuluvat samaan sukuun piraijoiden kanssa ja tästä johtuen joissakin lajeissa syntyy aina toisinaan kantoja joilla on tavallista suurempi taipumus näykkiä. Kerrit ja kardinaalit kuuluvat näihin. Ne voivat olla täysin lauhkeita tai sitten niinkuin eräs akvaristi kauan sitten kuvasi ''frankenkerrejä''.
Ahvenia ja monneja.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

No nyt on kesälomat lusittu joten voin palata päiväkirjan pariin. Olen niin kovin iloinen että akvaario toimi moitteettomasti niin pitkän viikonlopun kuin 9pvn loman ajan. Tein molemmille ajanjaksoille vesivaihdon päivää ennen ja ruokana oli tetran viikonloppuruuat. Toimi tosi hyvin. Pelkäsin kovasti että kalat nälkiintyy mutta päinvastoin, tankki oli puhtaan tuntuinen eli pikemminkin arkea varjostaa pieni yliruokinta.

Enne viimeistä lomaa tilasin helmimonniset, niitä ei meilläpäin ole tarjolla usein joten ajattelin pelata varman päälle enkä retkahtaa johonkin jonka näen kaupassa mutta ei sitten kuitenkaan sopisi meille niin hyvin. Ne tuli tällä viikolla eli nyt mukana poppoossa on kuusi uutta touhukasta. Nämä on jo valloittaneet mun ja muidenkin sydämen. Jotenkin sitä tohotusta on aivan valtavan hauska seurata. Uusin leikki on kun ne vuorotellen 'ratsastaa' suodattimen virtauksessa uudestaan ja uudestaan...niillä tuntuu olevan kovin hauskaa.

Ei niin hauskaa oli viimeinen vedenvaihto...sarjassamme kädet pystyyn mokasin oikein urakalla. Lapposin meinaan yhden taistonaisista (Punan) ämpäriin. Lapossa ei ollutkaan suojaa siinä välissä ja kun yritin saada yhden puun alta roskia mukaan sieltä löytyikin taistonainen...ja noh, voitte arvata loput. Pienessä paniikissa yritin saada imua loppumaan mutta eihän se niin nopeasti käynyt. Onneksi sain sen ulos elossa, evät kärsi ja Puna sain varmasti elinikäiset traumat (niin kuin minäkin). Nyt muutama päivä tapahtumasta, Puna on reipas, evät alkaneet kasvaa takaisin...ilmeisesti selvittiin säikähdyksellä. Kannattaa siis tarkistaa että lapossa on jokin suoja siellä keskellä varmistamassa että kalat ei tule lian mukana pois.

Olen hieman muokannut akvaarion sisusta. Eikös se niin ole että kalojen lisäksi tankin sisustus muuttuu elämän mukana? Mä olen hirmuisen laiska sisustamaan kotona muuten mutta tankin pinta-alaan mulla riitää energiaa, jotenkin sitä ois kiva olla näpelöimässä koko ajan.

Kasvit kasvaa minkä jaksaa. Tiikerilumme on ihana ja voi hyvin. Vallu kasvaa, levittyy mutta siinä on hieman levää joka harmittaa. Intianvesitähdikki on ok. Ei mitään hurjaa kasvua mutta olen pilkkonut muutamaa ja laittanut niistä pistokkaita kasvamaan. Ruoho on vähän ankeaa mutta yrittää kovasti. Siinäkin on levää. Miekat ok. Pistia, noh jos siitä olis kiinni tankissa ei olisi mitään muuta. Sitä olen poistanut reilulla kädellä pari kertaa viikossa. Luulen että yritän löytää jonkun hieman hitaammin kasvavan kelluvan kasvin.

Tässä tämä tankki nykyisessä muodossaan

Kuva
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Nälkä kasvaa syödessä. Tankin kokoon olen tyytyväinen ja tuo suodatin riittää meillä ainakin toistaiseksi hyvin. Mutta sisustusta olen taas muuttanut ja kalojakin on tullut lisää. Sini valitettavasti muutti pois koska Äiti ja puna innostui halailemaan ja sen aikana tyttöjen tappelut oli liikaa. Halailun lopputuloksena syntyi kaksi pientä joita olen nähnyt silloin tällöin. Ne piileskelee kasvien lomassa enkä ole saanut niitä kiinni joten katsotaan jos ne selviää. Oli kyllä mielenkiintoista katsella kuinka äiti hoiti pesää, itse 'munien syntymisen' missasin koska olin töissä.

Pitkän harkinnan jälkeen meille muutti 15 kardinaalitetraa ja elo taistojen kanssa on sujunut sopuisasti eikä näykkimistä ole esiintynyt. Huokaus ja helpotus siitä.Ne on ihanan värikkäitä ja muutenkin tosi rohkeita. Ruoka-aikoina tulee ihan lasiin kiinni. Taapero tykkää syöttää niitä mutta minä annan ruuan sen käteen koska muuten sinne kaadettaisin puoli purkkia yhdellä kerralla.

Helmimonnisiakin otin vielä kaksi lisää eli nyt niitä on kahdeksan parvi.

Partamonni on melko näkymätön vanha herra. Ei kyllä levää syö, makoilee puunkolossa päivät pitkät. En tiedä jos se yöllä liikkuu enemmän mutta jos en tietäisi että se asuu tankissa sitä ei kyllä huomaisi.

Mies ei ole innostunut taistoista, niiden tappelut on sille liikaa. Sinin lähdön jälkeen elo on kyllä ollut sopuisaa, pientä ärhentelyä silloin tällöin mutta ei mitään sen suurempaa. Meille ei varmaan tämän jälkeen tule taistoja niin ihania kuin ne onkin.

Tilauksessa on kymmenen leväsukarapua kontroloimaan levää kun tuo vanha herra on selkeästi siirtynyt eläkkeelle, sen jälkeen ei enää mitään ennen kun joku lähtee pois.

Joitain kasveja olen ottanut pois. Monet niistä mitä sain alussa haalittua kasvoi liian isoksi, huonosti tai ei muuten vaan miellytä silmää. Olen yrittänyt parantaa kasvien oloja ja laitoin molempiin lamppuun Jewelin reflektorit ja vaihdoin tänään toisen lampun Sylvania Grolux 28W. Sen mikä oli tankissa menee kaappiin odottamaan kunnes on vaihdon aika. Sen verran kalliita nuo ettei sentään hukkaan voi laittaa.

Haaveissa on aquascape tankki joka olisi sellainen koru talossa. CO2 systeemeistä yritän lukea, vaihtoehtoina on joko tetran tai JBL:n alotuspakkaus joka toimii sillä hiivajutulla. Olisihan se hienoa investoida sellaiseen pullovaihtoehtoon mutta katsotaan myöhemmin, paljon myöhemmin kuiskaa lompakko.

Olen kovin iloinen että löysin meidän alueelta toisen kalakaupan, siellä on suht hyvä valikoima ja innokkaasti ne tilaa pyynnöstä sitä mitä hyllyissä ei ole. Asiakaspalvelu on myös todella hyvää ja asiantuntevaa joten mielelläni kannan euroni sinne ja tuen kivijalka kauppaa vaikka netistä onkin helppo tilata ja tulisi ehkä nopeammin.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Tankki nyt

Kuva
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Toi tiikerilumme (toivottavasti se on tiikerilumme) on upea. (juu.. kasvit eivät ole vahvin puoleni)
Ahvenia ja monneja.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Kiitos Riippasaarni, tuo lumme on todella innostunut kasvamaan, se teki pienen poikasenkin jonka sijoitin toiselle puolelle tankkia, suodattimen viereen. Muoks. Luulen että se on todella tiikerilumme, eli hyvä tuntemushan sulla on! Noista edellisistä kuvista näkee sen kasvun, se oli ennen tuossa suodattimen edessä mutta kun alkoi kasvamaan se oli siihen vähän turhan iso joten laitoin taaemmas... Ajattelin kokeilla mitä se tykkää virtauksesta. Se on mun lempi kasvi ja helmimonniset tykkää vaeltaa sen lehtien päällä. Luulen että vanha herra on rouskutellut niitä hieman joten ajattelin lisätä sen ruokaa hieman. Nuo muut tykkää myös niistä joten aina pelkään että se jää nälkäiseksi. Oikeasta levästä se ei tosiaan tunnu tykkäävän joten kovasti odotan että sukarapu armeija saapuu.

Putsasin suodattimen moottorin, höpönä en ymmärtänyt että se pitäisi tehdä jokainen kuukausi ja ihmettelin kun virtaus ei ollut kovin kova. No nyt on. Pitää varmaan laittaa se menemään seinää vasten ettei ole liian kova taistoille vaikka nuo muut ei varmaan tykkää pahaa. Kyllä tuohon vieläkin jää sellaisia tyynempiä kohtia mutta tarkkaillaan.

Eilen lähti tilaus akvaarioon.fi:lle...en malttanut olla tilaamatta tuota JBL: H2O systeemiä, katsoin youtubesta muutaman videon mutta edelleenkin pelottaa jos en osaakkaan käyttää sitä. Se ilmeisesti on hyvin helppo mutta silti. Mietin myös sen kiinnitystä. Sen kun voi joko liimata tarroilla tankin kylkeen (taaperoa ajatellen huono vaihtoehto) tai sitten ruuvata tankin alla olevaan hyllyyn kiinni. En yhtään osaa kuvitella sen pullon kokoa joten toivon että se mahtuisi tankin alle järkevästi. Olisi kiva jos se olisi siellä siististi piilossa, pois taaperon pikku sormilta jotka ehtivöt kaikkialle.

Tilasin myös liekkisammalta ja sellaisen moorapuun palasen. Ajatuksena on yrittää tehdä sellainen puu niistä. Kaapissa on siimaa joten sillä ajattelin yrittää kiinnitystä mutta toinen vaihtoehto on ostaa sellaista liimaa joka sopii akvaarioon, en muista nyt mikä se oli joten pitää tarkistaa jos tulee ajankohtaiseksi.

Tilauksessa on myös muutama kivi. Lähi FB kirpalta sain myös hommattua pohjalannoitetta. Mä unelmoin sellaisesta ruohomatosta tai oikeastaan pikku Hemianthus callitrichoides 'Cuba' kukkulasta. Ongelmaksi muodostuu miten ihmeessä mä sen saan sinne pohjaan kun tankki on jo täynnä. En siis koko pohjaa ole vaihtamassa vaan ihan pienen alueen. Mä tykkään meidän hiekasta ja monniset tykkää siitä myös joten ajattelin yhdistää sellaisen kasvi'keitaan' ja rannan. Ajattelin että tekisin sen muutoksen veden vaihdon yhteydessä ja laittaisin sen lisäksi talteen vanhaa vettä eli tankki olisi huomattavasti tyhjempi ja sitten vanhaa vettä takaisin. Kalat voisi mahdollisesti olla tankissa vaikka ei niillä siellä mitenkään erikoisen mukavaa olisi, en sitten tiedä olisiko parempi jos ne laittaisi ämpäriin siksi aikaa. Muutos ei vielä tapahdu sillä kasvit on sen verran tyyritä että pitääpi odotella ainakin seuraavaan palkkapäivään koska haluaisin ostaa niitä muutaman. Olen yrittänyt kytätä niitä harrastajilta mutta ne taitaa olla niin vaikeita ettei kenelläkään niitä lisäänny riesaksi asti. Toisaalta on parempi etten niitä just nyt saa niin että voin leikkiä tuon C02 systeemin kanssa ensin ja opetella käyttämään sitä. Todennäköisyys niiden kasvien hengissäpitämiseksi lisääntyy huomattavasti sen mukana vaikka olen toki varautunut että on todennäköisempää että ne ei selviä. Mun ruohot on ihan onnettoman huonokuntoisia joten ne olkoon testausvälineitä systeemin saapuessa.
MiniMe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 21:10, 06.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja MiniMe »

Tein pitkästä aikaa vesitestit, muuten samat mutta Kh on 3 ja GH taivaissa. Lopetin tippojen laittamisen kahdenkymmenen jälkeen. Tuo testipakkaus tuli mulle käytettynä ja on toki mahdollista että se ei enää toimi kunnolla. Olen yrittänyt lukea mitä tuo oikeasti tarkoittaa eli onko se vaarallista kun se on noin korkealla. PH on 7-7.5. Ilmeisesti se ei varsinaisesti ole hyvä juttu että se on super korkealla mutta pudottaminen voi olla vaikeaa. Luulen että ostan uuden testipakkauksen niin ainakin tiedän ettei kyse ole vanhentuneesta testistä ennen kun mietin jos tuota pitäisi yrittää pudottaa jollain tavalla. Ilmeisesti multa ja puut ainakin toisi lukua mahdollisesti alas, mahdollisimman luonnollisesti (ja halvalla) sitä haluan muokata jos sitä pitäisi jotenkin muuttaa...
Visumies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 05:23, 27.01.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Meidän fisut

Viesti Kirjoittaja Visumies »

Kannattaisiko mitata samalla testillä todennäköisesti pehmeää hanavettä vertailuksi, jollei oma kaivovesi niin vesilaitokselta saa yleensä arvot mihin verrata.
450 litraa suolaista visiota...mitenhän sitä osaisi...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”