Vesi arvot päin prinkkalaa

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Juppe91
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 11:31, 24.11.2015
Sukupuoli: Nainen

Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja Juppe91 »

Hei! Taas täällä kyselen neuvoja koska altaan ph on hiipinyt pikkuhiljaa 8.. Eli aloitan alusta ja selvitän tapahtumia. Tuossa tammikuun korvilla lisäsin valoa altaaseen kun kasvit ei kasvaneet (valaistus nyt 2x sylvania minilynx fast start( uusia watteja 11 vanhoja 48w) 585 lm 6000k) sitten tajusin että suurinosa kasveista onkin hidaskasvuisia 2 jotain anubiasta keihäslehti? Jaavansaniaista puska, 2 melalehteä rusko ja suippo? Sammalta kellustähteä ehkä? Ja ehkä ruusuvesimiekka...siis oon joutunu ite kattelee netistä mitä nuo on.. :D niin ja karvalehden hommasin kuluttamaan nitraattia. Valon lisäämisen jälkeen hommasin myös easylifen provitoa ja carboa ei mitään muutosta. Sitten pikkuhiljaa alkoi ilmestymään outoa mustaa höttölevää ... Siinä vaiheessa otin pois käytöstä ylimääräisen loisteputkivalon niin ja vesi arvot oli tällöin vielä hyvät paitsi nitraatti nousi viikossa melkein 30 mg/l (kalastona 2 punakääpiötä,partis,1kiilakylki ja 15 sitruunatetraa) silloin ostin sen karvalehden..no sitten alkoi tulla vähän outoa jotain rihmalevää ja otin nuo sylvania lamput vege ja vaihoin sen putken takasi jonka jälkeen viikossa tuli sinilevää.....nitraatit oli silloin ihan ok. Sitten kävi onni onnettomuudessa ja lähdin reissuun ja unohdin valot kiinni joten sinilevä ja se rihmahötyläbkatosivat mutta tuota ruskeaa ohutta ja mustaa ohutta höttöä on vielä ja lisääntyy koko ajan...ja nyt huomasin että ph on 8 jbl.n tipalla mitattuna ja kh on tetran tipalla mitattuna 2.5...kaupasta oli loppunu gh testit joten siitä en osaa sanoa. Tässä kun olen yrittäny hoitaa tulleita ongelmia ja pähkäilly mistä ne johtuu niin oon nyt tullu soohen tulokseen että hiilaria on ainakin liian vähän mikäli kurkkii netistä taulukoita joten aloin uudelleen laittamaan easycarboa kun eikö siinä se joku aine hajoa ja muuttuu hiilidioksidiksi? Niin ja aamulla ja illalla ph on ihan sama?? Eikö aamulla pitäis olla vähemmän? Hirveä avautuminen tuli nyt tästä mutta ois ihanaa jos joku kertois mitä teen nyt? Kun käsittääkseni tuota kh.ta pitäis nostaa ja ph.ta laskea mutta oon ihan hämilläni miten nuo arvot voi olla noin kun jos kh puskuroi ph.ta niin eikö niiden kuuluis kulkea käsi kädessä eli jos kh laskee nii sitte ph kin lasdkee??? Argh!!!! Oon ihan valmis luovuttamaan! Ja kaikki tämä sonta lähti nuista hiton lampuista!! Niin ja tuo 96l purkki on nököttäny tuossa vaihtelevalla menestyksellä 10 vuotta....niin ja eilen vähensin myös pintaveden kiertoa ja lisäsin moorapuuta ja catappa liuosta tänään että tuo ph laskis ei havaittavia muutoksia ainakaan vielä..auttakeeee....
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Ph:sta, onko altaassa kalkkia sisältäviä koristeita, simpukan kuoria, itse laastista tehtyjä koristeita, tuotu luonnosta kiviä joissa on kalkkia, hiekka?

Levästä, oletko mitannut fosfaattia, jos on paljon niin kiihdyttää levien kasvua, sitä voi kertyä esim liiasta ruokinnasta.

Kuinka usein vaihdat vettä ja paljonko kerralla?
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Jnnerjk kirjoitti:Ph:sta, onko altaassa kalkkia sisältäviä koristeita, simpukan kuoria, itse laastista tehtyjä koristeita, tuotu luonnosta kiviä joissa on kalkkia, hiekka?

Levästä, oletko mitannut fosfaattia, jos on paljon niin kiihdyttää levien kasvua, sitä voi kertyä esim liiasta ruokinnasta.

Kuinka usein vaihdat vettä ja paljonko kerralla?
Paitsi että kalkki ei nosta ph:ta vaan gh:ta. Eikös?
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

mirauria kirjoitti:
Jnnerjk kirjoitti:Ph:sta, onko altaassa kalkkia sisältäviä koristeita, simpukan kuoria, itse laastista tehtyjä koristeita, tuotu luonnosta kiviä joissa on kalkkia, hiekka?

Levästä, oletko mitannut fosfaattia, jos on paljon niin kiihdyttää levien kasvua, sitä voi kertyä esim liiasta ruokinnasta.

Kuinka usein vaihdat vettä ja paljonko kerralla?
Paitsi että kalkki ei nosta ph:ta vaan gh:ta. Eikös?
Kyllähän maaperää kalkitaan juuri happamuuden ehkäisemikseksi. Nostaa GH:ta, mutta myös ph:ta.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Niimpäs olikin. Hups [:I]
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Juppe91
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 11:31, 24.11.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja Juppe91 »

Simpukan kuoria on 2 pientä ollut aina ja vettä vaihdan 3- 4 sankkoa viikkoon mikäli nitraatti on pysyny aisoissa ja juu tuosta fosfaatista oon tietonen mutten oo raskinu ostaa testiä..ilmeisesti häätyy ostaa sekin :) juuri tuon fosfaatin takia en ole edes harkinnu mitään buffereita tai muita keminkaaleja....tosin mietin että jos akkuvettä ois lorauttanu sekaan että oisko se neutralisoinu tilannetta mutta mitäpä sillä jos puskurit on jo valmiiksi matalalla.. : p niin ja muuten hansta tuleva vesi on ilman seisotuksia kans 8 mutta luulin että ois tasoittunu tuolla akvassa kun seisoo?
Juppe91
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 11:31, 24.11.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja Juppe91 »

Nii ja hiekan vaihdoin viime kesän lopulla. Kävim meren rannasta hakemassa ja on ollu aiemmin ihan ok siis tietenkin huuhtelin hyvin sen eka :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kalojen kanssa tekemisissä olevat hiekat sun muut pitä desinfioida kalatautien ja loisten ehkäisemiseksi....Uunin tai kuuman veden/keittämisen kautta itse uskaltaisin laittaa....Jos hiekka ei ole kuivalta maalta....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Juppe91
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 11:31, 24.11.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja Juppe91 »

Sius kuivalta maalta otin sen siiviläklä ja sitten kotona pesin/huuhtelin niinkauan ettei lähtweny enää sameutta ja sitten vielä koko satsin päälle niin kuumaa vettä suihkulla kun hanasta tulee? Ja tästäkin on jo aikaa kummiski nii en yhistäs sitä näihin ongelmiin? Vai voiko tulla jotain pitkän ajan päästä? 8O
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

KH:n nostaminen nostaa myös pH:ta. Mm. hiilidioksidilla tai turveuutteella saa pH:n alemmaksi.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Juppe91
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 11:31, 24.11.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja Juppe91 »

Niin mutta onkos toi ihan normaalia että kh on matala ja ph korkea??
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Olin lukenut vähän hätäiseen jotkut viestit :D

Jos sun hanaveden pH on jo valmiiksi 8, ei se siitä itsekseen hirmuisesti altaassa laske. Ei ainakaan mulla. Mun KH on aina 2-3, nostan sitä ruokasoodalla heilahtelujen estämiseksi. Hanasta KH on lähestulkoon nolla. Automaattisella hiilarilla saan pH:n laskemaan reippaastikin alle seiskan, mutta heti jos se loppuu, nousee pH heti n. 7,6:een. Eli kysymykseesi, on ihan normaalia että pH on korkea ja KH matala.

Moorapuut ja lehdet eivät toimi välittömästi vaan pitkällä aikavälillä, turveuute laskee pH:ta nopeammin, lisäksi on jotain kaupallisia pH-miinus-tuotteita. Nämä nyt tuli ensimmäiseksi mieleen jos ei halua kiljupulloa pyörimään.. :D
Viimeksi muokannut [groovehai], 00:46, 30.03.2016. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://akvaario-tietopankki.blogspot.fi ... amuus.html
Kantsii tuo lukea...

KH toimii puskurina suurille ph-muutoksille. Jos KH on matala, kuten se on useimmiten hanavesessä, niin helposti pieni sysäys alas tai ylös päin ph:ta aktivoi ph:n kimpoamaan herkästi alas tai ylös.

Mielestäni KH siis toimii toisinkin päin puskuroiden, estää ph:ta nousemasta helposti ylös, vaikka useinhan se akvassa on tarkoitus pitää ph:n lasku kurissa.

Myös kannot voivat laskea hieman ph:ta. Myös kalojen kuormitus laskee ph:ta ja usein kakkanen vesi on myös hapantakin loppupeleissä.

Esim. jos KH on lähes nolla ja pistäisin ruokasoodaa, samalla nousee ph helposti reilusti ja kh:kin mukana nousisi. KH:ta ei voi nostaa, etteikö ph nousisi....ruokasooda siksi huono idis tilanteessasi ilman hiilarilisää.

Jos on tehokas valo ja esim. hiilidioksidia on vähän, tulee ongelmia. Oikeastaan vähempi valo on silloin luultavasti parempi ratkaisu, jos ei ole kovin vaativia kasveja....

Ottaisin simpukan kuoret ainakin pois....ja tarkastaisin, ettei hiekka ole kalkkipitoista....

Toki vetesi voisi olla suht hyvää hammaskarpeille, jos GH:kin on korkea. Ttsekkaisin sen tippatesteillä myös...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Juppe91
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 11:31, 24.11.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja Juppe91 »

Saan ens viikolla loput tippatestit ja juu oon lukenu nuita happamuus ph vesikemia juttuja niin paljon että aivot nyrjähtää :mrgreen: ja kun itekki mietin että jos vähentäisin valoa vaan viimeksi kun kk sitte niin tein nii iski se mokoma sinilevä..ainakin luulen että sitä se oli? Ja kun mää en oikein tiedä että paljonko sitä valoa kantsis olla nuille kasveille? Kun tuo nyt näyttää niin ihanan kirkkaalta :) lähden tänään reissuun mutta voisin velvoittaa tuon miekkosen lisäilemään sitä katappauutetta tuonne niin jospa se nyt ensihätään auttas. Hmm..oiskohan siinä ideaa jos ostaisin uudet vähän "heikommat" valot tuohon niin sais hoidettua syyn eikä aina vaan nuita seurauksia :) ja joo ne simpukat noukin nyt poies tuolta :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Tuosta sinilevästä. Toki siihen vaikuttaa monenlainen tasapaino: liikaa nitraatteja/fosfaatteja, joskus jopa liian vähän (harvinainen tilanne) yms....

Mutta itse yritin modata rihmiksilleni yhdestä kiposta kasviakvan. Vähensin puhurivirtauksistani niin, että pinta ei hurjasti liikkunut. Pinnalla oli amerikankilpukkaa rankasti, joten ravinnesyöppöjä varmasti oli.

Pistin Tunzen nanostreamin pintavettä kierrättämään. Ongelma hävisi noin parissa minuutissa ....en moista sinilevälauttaa ole nähnyt. Se tukahdutti ovelasti jopa hyvinvoivaa amerikankilpukkaa.

Sinilevä tietysti ensin hajosi ja lopulta hävisi....sinilevälle virtaus on myrkkyä.

Itse pidän hyvää suodatusta kaiken a ja o. usein siihen liittyy myös virtaus, Itselläni on noille lipuvan veden lajeille hieman liian kovakin virtaus, mutta sinilevästä ei tietokaan ja akvaario muuten voi hyvin.

Millainen suodatus? Ja pintavirtaus? Pintavirtaus on hapetuksen kannalta tärkeä....Toki kova hapetus voi nostaa ph:ta, mutta ehkei nyt hurjia sen suhteen tee...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
ElinaSimola
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 09:00, 27.12.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja ElinaSimola »

Mulla on ollut tää ihan sama ongelma. Allas 560 litraa tuli alkuvuodesta. Nyt kun putsasin ulkkarin, heitin sinne kaksi sukallista turvetta. Nostin myös monimetallivalaisimia vähän ylemmäs. Vihdoin 7,5 pH, ennen oli 8. Oli siellä vanhassa ulkkarissakin mahtavat liejut, jostain luin että sekin voi nostaa pH:ta mutta mene ja tiedä. Ja kh tais olla 2 kun viimeksi mittasin. Toki hiilarisysteemikin voisi tulla kyseeseen ajan kuluessa mutta nyt on lyhyellä aikavälillä tullut niin paljon osteltua ettei ihan just tällä hetkellä, pitäis varmaan perhekin ruokkia :roll:
hyrymi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 53
Liittynyt: 19:04, 28.02.2008
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja hyrymi »

hittulainen, IHAN SAMAN pulman kanssa olen paininut kun vaihdoin Akvaariokeskuksen suosittelemiin lamppuihin syksyllä! Just vein kaloja uusiin koteihin, että pääsen tekemään jotain suurpesua...
Juppe91
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 11:31, 24.11.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesi arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja Juppe91 »

Heissuli! Tosiaan en oo täällä nyt hetkeen pyöriny kun iski akvaböörnautti..totaalinen luovutus iski mutta nyt oon taas saanu akvainnostuksen takaisin :) jos nyt päivittäis tilannetta niin leviä ei oo nyt näkyny kun oon pitäny tuon vanhan loisteputken yksinään tuossa mitä nyt pikkusen tupsulevää anubiajsessa vaan olkoon :mrgreen: ja tosiaan löysin syyllisen siihen outoon höttö ja limalevään sehän tuli semmosesta sammal pallosta mikä tuolla oli vaan heitin sen vege ja nyt on vesiki pysyny kirkkaana :D nyt lähen vaihtelee vettä ja mittailee arvot että miltä siellä näyttää! Kiitos kaikille jotka tänne jaksouvat kirjottaa ja auttaa lotraajaa mäessä :) :) :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”