Palasin takaisin pitkästä aikaa akvaarioiden ihmeelliseen maailmaan ja kotiini saapui pieni 180l purkki. Ala-asteikäisenä minulla on toki ollu 300l akvaario, mutta sillon en ymmärtänyt mistään mitään ja olin vain kalakauppiaan huijauksien uhri. Ja nykyään olen aivan pihalla kaikesta uudesta mitä akvaariomaailmassa on tapahtunut.
No mutta asiaan. Tosiaan tarkoituksena olisi tehdä Aasia "biotooppi" allas. Allas oli käytössä jo ennen minulle tuloa ja sen mukana saapui niin ihastuttavia kalojakin, joista pitäisi vähitellen luopua/lahjoitella. Tällähetkellä akvaariossa asustaa huimat 2 neontetraa, 1 mustatetra ja 7 partaimumonnia (...), pari suurempaa ja pari pienempää.
Olen miettinyt Aasia-aiheisen kalaston toteuttamista, mutta olen kaikesta tiedosta sekaisin ja en osaa päättää. Kiinnostusta herätti erityisesti lasimonnit ja erilaiset pallokalat. Pohjakaloista perinteinen piikkisilmä ja aasianmutakala kiinnostaa. Haluaisin akvaarioon myös jonkinlainen leväkatkarapu yhdyskunnan ( tai jokin muu laji vaihtoehtoisesti). PIdän hieman erikoisemman näköisistä kaloista kuin ns. "kauniista". Siksi päädyinkin tälle osastolle ja pyytäisin teiltä apuja ja ehdotuksia kalaston valinnassa!
Aion myös toteuttaa akvaarioon DIY meiningillä juurakon ja osittaisen kalliotaustan, jonka taakse suodatin mahtuisi hyvin piiloon. Olisiko juurakon runko järkevämpi tehdä seulaverkko > harsokangas >pinnoite > epoksihartsi vai vetää rautalanka > uretaani > harso > pinnoite > epoksihartsi meiningillä? Tosiaan keskellä olisi tarkoitus tehdä yksi tai kaksi puun juuristoa, joka leviäisi ympäri akvaariota ja näin ollen loisi paljon piiloa kaloille. Kuinka kauan taustoja kannattaa liottaa ennenkuin laittaa ne käynnissä olevaan akvaarioon, pari viikkoa?
Kuinkas tuon hiilarin lisäämisen suhteen? Ajattelin pistää oman kiljupöntön pystyyn. Mikä on sopiva määrä kyseisen kokoiseen purkkiin. Tavoitteena olisi saada paljon kasvillisuutta. Akvaarioon olen tilannut 8000k ja 6500k loisteputkilamput - onko tämä liikaa? Pituutta putkille tulee siis se 90cm.
Pahoittelen sekavuutta, ylityöt painaa päälle.
Niin sanottu Aasia -allas viritelmä
Valvoja: Moderaattorit
Re: Niin sanottu Aasia -allas viritelmä
Huomasin tuossa suodatinta säätäessä, että akvaario heiluu. Kyseessä Juwel Rio 180l. Ostin käytettynä ja on noin 5 vuotta vanha.
Onko seuraavana hommana siis tyhjentää koko purkki? Kaapistot ja laminaatti lattian välissä ei ole mitään ja huomasin vanhoja keskusteluja lukiessa että akvaarion ja kaapistot väliin ei saisi laittaa solumuovia. Laitoin akvaarion alle solumuovin, jonka muotoilin siten että se ei mene akvaarion reunuksien alle vaan osuu pelkästään pohjalaisiin jos siihenkään koska jäi korkeudelta vajaaksi.
Miten kannattaisi toimia? En haluaisi tuota määrää lattialle pyörimään? Sahaanko paksun vanerin kaapistot alle, katon vatupassilla suoruuden (miten korjaan kaltevuuden) kaapiston kanssa ka pistän akvaarion ilman solumuovia paikalleen. Ois varmaan fiksua myös tsekata ruuvien löysyydet.
Onko seuraavana hommana siis tyhjentää koko purkki? Kaapistot ja laminaatti lattian välissä ei ole mitään ja huomasin vanhoja keskusteluja lukiessa että akvaarion ja kaapistot väliin ei saisi laittaa solumuovia. Laitoin akvaarion alle solumuovin, jonka muotoilin siten että se ei mene akvaarion reunuksien alle vaan osuu pelkästään pohjalaisiin jos siihenkään koska jäi korkeudelta vajaaksi.
Miten kannattaisi toimia? En haluaisi tuota määrää lattialle pyörimään? Sahaanko paksun vanerin kaapistot alle, katon vatupassilla suoruuden (miten korjaan kaltevuuden) kaapiston kanssa ka pistän akvaarion ilman solumuovia paikalleen. Ois varmaan fiksua myös tsekata ruuvien löysyydet.