Teemu Salonen kirjoitti:Miten kypsytit karanteenin ja mikä siellä on nh4 pitoisuus?
Minulla ei ole nh4 testiä, on vain nitriitti, nitraatti, ph, kh ja gh testit tippatesteinä. Nämä olen testannut ja kaikki on niinkuin pitää.. Ei ole pienimpiäkään heittoja tullut.
Mikäs tuo nh4 testi siis on..? Karanteenin kypsytin niillä bakuambulleilla ja toimivan akvaarion kannolla, suodattimella.
Yhdeltä kalalta näin kiduksesta tippuvan sellaisen valkoisen (vähän läpikuultavan valkoisen.. ) ohuen, juuri ja juuri silmin nähtävän madon. Ensin luulin, että on syönyt jonkun ohuen juuren palan, joka sitten syödessä livahti ulos kiduksesta, mutta sitten se lähtikin uimaan!

Kummatkin päät madolla oli lenkillä/koukussa, jos tämä auttaisi jotakuta tunnistuksessa.. Yritin etsiä tunnistuskuvaa googlen kuvahaulla, mutta en valitettavasti löytänyt oikein kunnon kuvia.

Yksi kaloista myös ulosti sellaista kummallista helminauhan näköistä vaaleaa ulostetta. Myös sellasta vaaleaa "liiru"-ulostettakin on useimmalla kalalla ollut, mutta myös tavallistakin ulostetta tulee. Yhdellä oli kuin olisi ulosteessa ollut mato ( ihan kuin olisi liikkunut.. ), mutta siitä en ole ihan varma, kun ehti jo tippua, ennen kuin ehdin suurennuslasin etsiä..! :/
Laitoin altaaseen eilen camacell lääkityksen tuonne, koska suurin osa milliksistä alkoi vaikuttaa tosi surkeilta.

Yksi heikoimmista on tänään uinut kumman epävakaasti.. Mietin olisiko vielä iskenyt joku uimarakkotulehduskin vielä kaiken hyvän lisäksi vai onko camacellilla osuutta tähän. tuo heikoimmista vasta (perjantai yönä..) synnytti 7 kappaletta poikasia, joten sekin on voinut heikentää kalaa niin, ettei kestä lääkitystä. Seurailen tilannetta ja voin kokeilla ottaa toisesta samoissa vesiarvoissa olevasta akvaariosta vettä ja laittaa sen sankoon suodattimen ja lämppärin kanssa ja katsoa, piristyykö tuo heikohko millis.. Vai kannattaako näin tehdä..?
Onkos camacell kuurin jälkeen järkevää lääkitä kalat vielä esim baktopur direktillä tai tavallisella baktopurilla, niin kuin ohjeissa mainitaan, että kannattaisi kaloille vielä joku bakuperäisiin tulehduksiin vaikuttava lääke antaa..? Jos näin on, voinko odottaa, vaikka viikon pari, ennen kuin menee bakuihin vaikuttavaa lääkettä antamaan, että kalat saisivat levähtää ennen uutta kuuria.. Vai voiko odottaa, että tuleeko tulehduksien oireita ja sitten vasta lääkitä..?
..Ja sellainen kysymys tuli mieleen,. että mistä ihmeestä minä löytäisin mikroskoopin..??

Olen yrittänyt etsiä sellaista "leikki" mikroskooppia, jolla muistaakseni näki penskana tosi hyvin pieniäkin eliöitä.. Minulla ei ole kuin suurennuslasi ja eihän sillä varmastikaan voi nähdä esimerkiksi sisäloisia kovin kummoisesti...