Uudet millikset oirehtii, lääkitsenkö vai odottelenko vielä?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
jennali
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Uudet millikset oirehtii, lääkitsenkö vai odottelenko vielä?

Viesti Kirjoittaja jennali »

Heips! :) Ostin viime lauantaina 4 uutta miljoonakala tyttöä. Ne ovat vielä karanteenissa, jossa on samat arvot kuin pääaltaassa (paitsi no3 siellä on 6 ja karanteenissa vain n. 4 ), johon muuttavat karanteenauksen jälkeen. Arvot ovat ph 7,5, gh 12 , no2 0 ja no3 siis tuo n. 4. Eläinkaupan veden arvot olivat kotona kalojen pusseista mitattuna: ph: 7, gh 13 nitraattia en muista tarkalleen, nitriitti oli 0. Totutin uudet tulokkaat oikein hitaasti tuonne karanteenialtaan veteen.

Nyt olen muutamana päivänä seuraillut uusia milliksiäni tarkkaan ja huomannut niiden hankailevan kiduksiaan, pyrähtelevän (vähän kuin säikähtäisivät jotain..) ja yhdellä näytti uloste tänään ohuelta ja leijuvalta vaalealta rihmalta/lankamaiselta. on kyllä tullut välillä ihan normaalejakin ulosteita kyseiseltä millikseltä. Muutama milliksistä vetäytyy välillä myös joko pohjalle mököttämään tai sitten pinnan tuntumaan, leyhytellen vain itseään paikallaan (joko suodattimen luona tai sitten jossain muualla suojaisassa kohtaa..). Tällä joka oleilee eniten tuolla suodattimen tuntumassa on evärutolle tyypillisen näköinen sulaneen oloinen toinen etuevistä, ( ..uintievä.. miksikä niitä nyt kutsutaan..?!? :D ) jota en eläinkaupassa huomannutkaan, kun nuo kyseiset evät ovat niin läpinäkyvät ja eläinkaupan altaissa oli niin kauhea vilinä, ettei muutenkaan ole ihme, etten tuota silloin valitessani huomannut!

Voisiko tämä nyt olla vain tuota uuden kodin stressaamista ja uuteen ympäristöön ja vesiarvoihin totuttelua vai voiko tämä olla esim. kidusloisien/iholoisien tai sisäloisien aiheuttamia oireiluja..? Kotoa minulta löytyy tremazolia, mutta muita loislääkkeitä tällä hetkellä ei löydy. Bakteeritulehduksiin ja eväruttoon löytyy baktopuria.
Santse1
Starting Member
Starting Member

Re: Uudet millikset oirehtii, lääkitsenkö vai odottelenko vi

Viesti Kirjoittaja Santse1 »

Mulla oli samoja oireita milliksillä + että niitä meni väljemmille vesille melkein 10kpl...! Lääkitsin 3 pv kuurin multicuralla ja nyt oireet ainakin toistaiseksi väistyneet eikä uusia lopetuksia ole tarvinnut tehdä. en tiedä mikä oli vialla, mutta sairastuivat yksi kala kerrallaan :/
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Miten kypsytit karanteenin ja mikä siellä on nh4 pitoisuus?
jennali
Senior Member
Senior Member

Teemu Salonen kirjoitti:Miten kypsytit karanteenin ja mikä siellä on nh4 pitoisuus?
Minulla ei ole nh4 testiä, on vain nitriitti, nitraatti, ph, kh ja gh testit tippatesteinä. Nämä olen testannut ja kaikki on niinkuin pitää.. Ei ole pienimpiäkään heittoja tullut.
Mikäs tuo nh4 testi siis on..? Karanteenin kypsytin niillä bakuambulleilla ja toimivan akvaarion kannolla, suodattimella.

Yhdeltä kalalta näin kiduksesta tippuvan sellaisen valkoisen (vähän läpikuultavan valkoisen.. ) ohuen, juuri ja juuri silmin nähtävän madon. Ensin luulin, että on syönyt jonkun ohuen juuren palan, joka sitten syödessä livahti ulos kiduksesta, mutta sitten se lähtikin uimaan! 8O Kummatkin päät madolla oli lenkillä/koukussa, jos tämä auttaisi jotakuta tunnistuksessa.. Yritin etsiä tunnistuskuvaa googlen kuvahaulla, mutta en valitettavasti löytänyt oikein kunnon kuvia. :roll: Yksi kaloista myös ulosti sellaista kummallista helminauhan näköistä vaaleaa ulostetta. Myös sellasta vaaleaa "liiru"-ulostettakin on useimmalla kalalla ollut, mutta myös tavallistakin ulostetta tulee. Yhdellä oli kuin olisi ulosteessa ollut mato ( ihan kuin olisi liikkunut.. ), mutta siitä en ole ihan varma, kun ehti jo tippua, ennen kuin ehdin suurennuslasin etsiä..! :/

Laitoin altaaseen eilen camacell lääkityksen tuonne, koska suurin osa milliksistä alkoi vaikuttaa tosi surkeilta. :( Yksi heikoimmista on tänään uinut kumman epävakaasti.. Mietin olisiko vielä iskenyt joku uimarakkotulehduskin vielä kaiken hyvän lisäksi vai onko camacellilla osuutta tähän. tuo heikoimmista vasta (perjantai yönä..) synnytti 7 kappaletta poikasia, joten sekin on voinut heikentää kalaa niin, ettei kestä lääkitystä. Seurailen tilannetta ja voin kokeilla ottaa toisesta samoissa vesiarvoissa olevasta akvaariosta vettä ja laittaa sen sankoon suodattimen ja lämppärin kanssa ja katsoa, piristyykö tuo heikohko millis.. Vai kannattaako näin tehdä..?

Onkos camacell kuurin jälkeen järkevää lääkitä kalat vielä esim baktopur direktillä tai tavallisella baktopurilla, niin kuin ohjeissa mainitaan, että kannattaisi kaloille vielä joku bakuperäisiin tulehduksiin vaikuttava lääke antaa..? Jos näin on, voinko odottaa, vaikka viikon pari, ennen kuin menee bakuihin vaikuttavaa lääkettä antamaan, että kalat saisivat levähtää ennen uutta kuuria.. Vai voiko odottaa, että tuleeko tulehduksien oireita ja sitten vasta lääkitä..? :?

..Ja sellainen kysymys tuli mieleen,. että mistä ihmeestä minä löytäisin mikroskoopin..?? 8O Olen yrittänyt etsiä sellaista "leikki" mikroskooppia, jolla muistaakseni näki penskana tosi hyvin pieniäkin eliöitä.. Minulla ei ole kuin suurennuslasi ja eihän sillä varmastikaan voi nähdä esimerkiksi sisäloisia kovin kummoisesti... :roll:
jennali
Senior Member
Senior Member

Pakko oli heti tulla kirjoittamaan tänne, että taas bongattu kalasta tippuva mato! :? Tällä kertaa tippui kalan ulostaessa.. Näytti ihan samalle kuin capillaria hakusanalla löytämäni matojen kuvat.. Eli valkoinen ohut ja pitkähkö.. Tämä oli isompi ja valkoisempi. Ei siis läpikuultavan valkoinen, ainakaan niin vahvasti, kuin tuo kiduksesta tippunut.. Kuinkahan nopeasti tuo camacell vaikuttaa noihin..?? Nyt tuo kalan ulostaessa tullut mato näytti uivan vähän hankalasti, joten voiko olla, että camacell on jo alkanut niihin vaikuttaa..?
Teemu Salonen

NH4 on ammonium-/ammoniakkitesti. Ihan tarpeellinen testi silloin kun allasta kypsytetään ja varsinkin silloin jos veden pH-arvo on yli 7. Silloin veteen kehittyy ammoniumia huomattavasti vaarallisempaa ammoniakkia ennenkuin se jalostuu eteenpäin nitriitiksi ja sitä kautta nitraatiksi.

On hyvin oletettavaa että allas on kypsä jos kerran olet ampulleja käyttänyt. Toisaalta noinkin matala nitraattiarvo kertoo, että kaikki ei välttämättä ole kunnossa. Karanteenialtaassa kun pahemmin ei noille bakteereille ole tarttumapintaa.

Nyt kun siellä on jo lääkkeet jätän neuvomisen tähän. Lääkefriikit osaa varmasti paremmin.
jennali
Senior Member
Senior Member

Teemu Salonen kirjoitti:NH4 on ammonium-/ammoniakkitesti. Ihan tarpeellinen testi silloin kun allasta kypsytetään ja varsinkin silloin jos veden pH-arvo on yli 7. Silloin veteen kehittyy ammoniumia huomattavasti vaarallisempaa ammoniakkia ennenkuin se jalostuu eteenpäin nitriitiksi ja sitä kautta nitraatiksi.

On hyvin oletettavaa että allas on kypsä jos kerran olet ampulleja käyttänyt. Toisaalta noinkin matala nitraattiarvo kertoo, että kaikki ei välttämättä ole kunnossa. Karanteenialtaassa kun pahemmin ei noille bakteereille ole tarttumapintaa.

Nyt kun siellä on jo lääkkeet jätän neuvomisen tähän. Lääkefriikit osaa varmasti paremmin.
No nitriitti on kyllä pysynyt puhtaassa nollassa tippatesteillä.. Luin tuosta ammoniumista/ammoniakista ja siitä miten sitä akvaarioon kehittyy.. En jotenkin jaksa uskoa että sitä tuolla olisi, voin toki testin tilata ja tarkistaa vielä.. Ne ambullit on niitä jotain prodibion ampulleja ja se oli joku startti pakkaus, eli siinä oli tuota hyvää bakua sekä sitä jotain ammoniakkia nitraatiksi muuttavaakin mukana. Ei ole paketti tässä käsillä, joten en muista ulkoa sitä koko helahoidon nimeä, mutta sen muistan, että siinä oli kahta eri laatua ( siis se ammoniakkia nitraatiksi muuttavaa ja sitä hyvää bakua sisältävää.. ) tuohon akvaarion käynnistykseen ja nimessä mainittiin "start" ja jotain..! :D Lääkinnän aloitin siksi, koska niitä matoja alkoi ihan näkyä ja ne tuskin häviävät ihan odottelemalla, että milloin kannattaa lääkitä (kuka nyt huvinvuoksi menee ostamaan kalliita kalojen lääkkeitä ja lääkitsee kalansa turmiolle..? Tuskin kukaan! :roll: ). Bakteereihin tehoavaa baktopur direktiä käytän vain jos tarve vaatii, mutta ennen sitä tarkkailen hyvän aikaa, tuleeko oireita. Kalojen hankailu on muuten loppunut, sen huonokuntoisimman päästin päiviltä, kun alkoi uida vaikka mitenkä päin.
Ainut mitä tässä kadun on se, etten aloittanut lääkitystä aiemmin noita loisia vastaan ja bakutulehduksia, olisi voinut se huonompi kuntoinenkin selvitä... Tiedä sitten olenko sitten mainitsemasi lääkefriikki, kun yritän viimeiseen asti pitää kalani kunnossa, vaikkakin sitten lääkkeitä käyttämällä! :? Itseasiassa itse olisin tässä muutama vuosi taakse päin vastaavassa tilanteessa, jossa minulla oli jonkinmoinen tulehdus, mutta sen aiheuttamaa bakteeria ei vielä tiedetty. Aloitettiin laajakirjoisen antibiootin tiputus ja sillä saatiin lisää aikaa selvittää mikä baku elimistössäni jylläsi ja löydettiin samalla siihen kunnolla tepsivä lääkekkin, kun laajakirjoinen ei tehonnut täysillä kyseiseen infektioon. ..Ja voin sanoa, että olin siinä vaiheessa hyvinkin kiitollinen, että lääkettä alettiin tiputtamaan heti, vaikkei tiedetty auttaako se mitään.. Eli jotain kumminkin aloitettiin heti yrittämään, eikä vain odoteltu bakutestien tulosta ja toivottu että sitkittelisin sinne asti! :D
jennali
Senior Member
Senior Member

Teemu Salonen kirjoitti:NH4 on ammonium-/ammoniakkitesti. Ihan tarpeellinen testi silloin kun allasta kypsytetään ja varsinkin silloin jos veden pH-arvo on yli 7. Silloin veteen kehittyy ammoniumia huomattavasti vaarallisempaa ammoniakkia ennenkuin se jalostuu eteenpäin nitriitiksi ja sitä kautta nitraatiksi.

No nitriitti on kyllä pysynyt puhtaassa nollassa tippatesteillä.. Luin tuosta ammoniumista/ammoniakista ja siitä miten sitä akvaarioon kehittyy.. En jotenkin jaksa uskoa että sitä tuolla olisi, voin toki testin tilata ja tarkistaa vielä.. Ne ambullit on niitä jotain prodibion ampulleja ja se oli joku startti pakkaus, eli siinä oli tuota hyvää bakua sekä sitä jotain ammoniakkia nitraatiksi muuttavaakin mukana. Ei ole paketti tässä käsillä, joten en muista ulkoa sitä koko helahoidon nimeä, mutta sen muistan, että siinä oli kahta eri laatua ( siis se ammoniakkia nitraatiksi muuttavaa ja sitä hyvää bakua sisältävää.. ) tuohon akvaarion käynnistykseen ja nimessä mainittiin "start" ja jotain..! :D Lääkinnän aloitin siksi, koska niitä matoja alkoi ihan näkyä ja ne tuskin häviävät ihan odottelemalla, että milloin kannattaa lääkitä (kuka nyt huvinvuoksi menee ostamaan kalliita kalojen lääkkeitä ja lääkitsee kalansa turmiolle..? Tuskin kukaan! :roll: ). Bakteereihin tehoavaa baktopur direktiä käytän vain jos tarve vaatii, mutta ennen sitä tarkkailen hyvän aikaa, tuleeko oireita. Kalojen hankailu on muuten loppunut, sen huonokuntoisimman päästin päiviltä, kun alkoi uida vaikka mitenkä päin.
Ainut mitä tässä kadun on se, etten aloittanut lääkitystä aiemmin noita loisia vastaan ja bakutulehduksia, olisi voinut se huonompi kuntoinenkin selvitä... Tiedä sitten olenko sitten mainitsemasi lääkefriikki, kun yritän viimeiseen asti pitää kalani kunnossa, vaikkakin sitten lääkkeitä käyttämällä! :? Itseasiassa itse olisin tässä muutama vuosi taakse päin vastaavassa tilanteessa, jossa minulla oli jonkinmoinen tulehdus, mutta sen aiheuttamaa bakteeria ei vielä tiedetty. Aloitettiin laajakirjoisen antibiootin tiputus ja sillä saatiin lisää aikaa selvittää mikä baku elimistössäni jylläsi ja löydettiin samalla siihen kunnolla tepsivä lääkekkin, kun laajakirjoinen ei tehonnut täysillä kyseiseen infektioon. ..Ja voin sanoa, että olin siinä vaiheessa hyvinkin kiitollinen, että lääkettä alettiin tiputtamaan heti, vaikkei tiedetty auttaako se mitään.. Eli jotain kumminkin aloitettiin heti yrittämään, eikä vain odoteltu bakutestien tulosta ja toivottu että sitkittelisin sinne asti! :D
jennali
Senior Member
Senior Member

jennali kirjoitti:

--Joo, ihmiset ovat eriasia joo, mutta minun kattoni alla kaikkea yritetään, ennen kuin on liian myöhäistä myös eläimien kohdalla.. Joskus se pelastaa, joskus ei, mutta tiedänpähän tehneeni kaikkeni! :)
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Pitää muistaa että taas on kyse miljoonakaloista. Näiden kalojen ongelmista on keskusteltu monen monta kertaa. Miljoonakalojen ongelmista aloitetaan säännöllsesti uusia keskusteluita. Miljoonakala vaan on nykyään niin herkkä että ongelmia tulee useasti vaikka kaiken tekisi oikein ja niin hyvin kuin pystyy. Itse olen varmaan hankkinut akvaarioon yli sata miljoonakalaa useassa erässä. Kaikkea olen yrittänyt mutta yksikään ei ole pysynyt hengissä. Miljoonakala on vaikein kala johon minä olen tutustunut.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Verna
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Verna »

Milliksillä on tosiaan ongelmansa, mutta ei niistä sentään vakiona matoja tipahtele. Toivottavasti ketjun aloittaja on saanut muuten tervettä kantaa, jolla on vain hoidettavissa oleva loisongelma... Kaupoissakin tosiaan näkee vaikka minkä kuntoisia kaloja. Piilevänä niillä voi olla vaikka mitä, jos myyjä on sitä sorttia, että vain "siistii" altaan haavimalla pahimmat tapaukset seasta pois, ilman muita toimenpiteitä.

Aina, kun kala kuolee, jää akvaristille mahdollisuus miettiä, toiminkohan nyt väärin. Nyt aloittaja pohtii, olisiko varhaisempi lääkitys pelastanut jonkin kalan, mutta jos kuuri olisi aloitettu aiemmin ja kala kuollut silti, voisi sitten miettiä, oliko lääke mahdollisesti väärä valinta tai liian tujua... Minusta kumminkin on oikein tuo tapa, että ensin tarkkaillaan, sitten vasta lääkitään, kun on hyvä käsitys mahdollisesta vaivan aiheuttajasta. Eikä niin, että kun joku kala on tänään väreiltään vähän himmeä, kaadetaan eka kohdalle osunut lääkepullollinen akvaan. Aina vain ei voi pelastaa kaikkia, teki niin tai näin.

Tuo Koomikon millisongelma on kyllä erikoinen, olen siitä lukenut ennenkin. Kiikutan kohta tuosta muutaman omistani sinne, ja haluan nähdä, mitä tapahtuu. ;) Vaikka Koomikko itse saattaa ehkä olla eri mieltä ventovieraan akvaristin porhaltaessa kalapussin kanssa paikalle, että aionpas laittaa nämä nyt tuonne akvaasi.. :roll:
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

Verna kirjoitti: Tuo Koomikon millisongelma on kyllä erikoinen, olen siitä lukenut ennenkin. Kiikutan kohta tuosta muutaman omistani sinne, ja haluan nähdä, mitä tapahtuu. ;) Vaikka Koomikko itse saattaa ehkä olla eri mieltä ventovieraan akvaristin porhaltaessa kalapussin kanssa paikalle, että aionpas laittaa nämä nyt tuonne akvaasi.. :roll:
Toki ongelmani on erikoinen mutta onko se yhtään sen erikoisempi kuin muidenkaan samanlaiset ongelmat. Se tosin on erikoista että kalasta joka ennen eli vaikka hillopurkissa on tullut yksi herkimmistä kaloista joiden ongelmista saamme yhtenään lukea täällä Aqua-webissäkin. Omat yritykset saavat olla tässä. Tällä kalamäärällä ja useammalla akvaariolla ja erilaisilla yrityksillä jos en ole onnistunut niin tuskin tulen koskaan onnistumaan. Kasvattakoon he miljoonakaloja jotka osaavat minä keskityn helpompiin lajeihin joihin minun taidot riittävät.
jennali
Senior Member
Senior Member

Koomikko kirjoitti:Pitää muistaa että taas on kyse miljoonakaloista. Näiden kalojen ongelmista on keskusteltu monen monta kertaa. Miljoonakalojen ongelmista aloitetaan säännöllsesti uusia keskusteluita. Miljoonakala vaan on nykyään niin herkkä että ongelmia tulee useasti vaikka kaiken tekisi oikein ja niin hyvin kuin pystyy. Itse olen varmaan hankkinut akvaarioon yli sata miljoonakalaa useassa erässä. Kaikkea olen yrittänyt mutta yksikään ei ole pysynyt hengissä. Miljoonakala on vaikein kala johon minä olen tutustunut.
Näinhän se taitaa olla, että miljoonakalat on pilattu liialla jalostuksella! :| Muistelen itsekin, kun esimerkiksi tädilläni oli milliksiä paljon, kun olin pieni ja ne elivät koko elämänsä sairastelematta. Itselläni vajaa vuosi sitten kävi samoin, paitsi silloin ostin 25 millisurosta joista jäi henkiin 5.. Osa viidestä, selvästi aikuisista, vanhemmista milleistä siinä porukassa kuoli vanhuuteen, kun olivat jo ostaessa aikuiskoossa ja iso pyrstöisä kuin mitkä. Nämä kaksi viimeistä ovat olleet terveitä ja nämä uros yksilöt ovat sattumoisin kummatkin samaa väriä ja pieni pyrstöisiä. Niillehän minä karanteeniin tytöt ostin, mutta saas nähdä montako niistä nyt pääsee pojat tapaamaan! :? Tänään yhden huonokuntoisimmista lopetin ( alkoi uida miten sattuu ja makoilla kyljellään pohjassa. :( ja nyt nämä loput kolme tyttöä tai oikeastaan kaksi pahin kuntoista niistä on alkanut huomattavasti piristyä. :) Hurraata en vielä uskalla huudella, mutta toivotaan että nämä parantuisi ja saisin joskus ihailla näiden jälkikasvuakin! :)

Yksi tytöistä tosiaan synnytti viime perjantaina vain 7 poikasta.. Ei sillä ollut iso mahakaan, raskaus pilkku kyllä näkyi, mutta oletin sen synnyttävän vasta parin kolmen viikon päästä. 8O Ihmeellisen vähän poikasia tuli, mutta epäilen sen johtuneen juuri loisista, ettei milliksen kroppa yksinkertaisesti jaksanut ylläpitää enempää poikasia synnytykseen asti.

Poikaset voivat hyvin ja kasvavat päivä päivältä! :) Ovat alkaneet jo pikkuisen tummumaankin, mutta lopullisen värin näkemiseen menee varmasti aikaa ainakin se kuukausi. Toivotaan että nämä poikaset olisivat terveitä ja elelisivätkin niin ja mahdollisimman pitkään! :)
jennali
Senior Member
Senior Member

Verna kirjoitti:Milliksillä on tosiaan ongelmansa, mutta ei niistä sentään vakiona matoja tipahtele. Toivottavasti ketjun aloittaja on saanut muuten tervettä kantaa, jolla on vain hoidettavissa oleva loisongelma... Kaupoissakin tosiaan näkee vaikka minkä kuntoisia kaloja. Piilevänä niillä voi olla vaikka mitä, jos myyjä on sitä sorttia, että vain "siistii" altaan haavimalla pahimmat tapaukset seasta pois, ilman muita toimenpiteitä.

Aina, kun kala kuolee, jää akvaristille mahdollisuus miettiä, toiminkohan nyt väärin. Nyt aloittaja pohtii, olisiko varhaisempi lääkitys pelastanut jonkin kalan, mutta jos kuuri olisi aloitettu aiemmin ja kala kuollut silti, voisi sitten miettiä, oliko lääke mahdollisesti väärä valinta tai liian tujua... Minusta kumminkin on oikein tuo tapa, että ensin tarkkaillaan, sitten vasta lääkitään, kun on hyvä käsitys mahdollisesta vaivan aiheuttajasta. Eikä niin, että kun joku kala on tänään väreiltään vähän himmeä, kaadetaan eka kohdalle osunut lääkepullollinen akvaan. Aina vain ei voi pelastaa kaikkia, teki niin tai näin.

Tuo Koomikon millisongelma on kyllä erikoinen, olen siitä lukenut ennenkin. Kiikutan kohta tuosta muutaman omistani sinne, ja haluan nähdä, mitä tapahtuu. ;) Vaikka Koomikko itse saattaa ehkä olla eri mieltä ventovieraan akvaristin porhaltaessa kalapussin kanssa paikalle, että aionpas laittaa nämä nyt tuonne akvaasi.. :roll:
Joo, vaikeata sitä on päättää millon ja miten aloitetaan lääkitys vai aloitetaanko ollenkaan! :| Olen miettinyt jatkuvalla syötöllä että mitä en nyt huomaa ja mitä ihmettä voisin tehdä niin, että kalat toipuisivat ja olisiko sittenkin pitänyt tehdä toisin..! :| Mutta sen tiedän, että kaikkeni teen mitä vain pystyn, että saisin pelastettua ihan vaikka vain kahden kalan hengen! :D Epäilen että tämä liittyy tämän harrastuksen varjopuoliin..! :roll: :P

En tosiaan herkästi rupea lääkkeitä sokkona altaisiin heittelemään, vaan juuri kyselen neuvoja ja seurailen tilannetta. Tässä tilanteessa asian ratkaisi se, että tosiaan yhden milliksen kiduksista tippui mato ja toinen taas ulosti yhden madon ja kyllä minä silloin jo uskalsin todeta, että ei nämä seuraamalla häviä vaan sellaista lääkettä kehiin, joka auttaa sekä kidusloisiin ja sisäloisiin, eli valitsin tuon camacellin joka oli suositeltu juuri tälläisiin tapauksiin ! :)

Hankailu tosiaan on loppunut, tai ainakaan en ole näiden enää huomannut sitä tekevän, pari huonompi kuntoista, toinen synnyttäneistä josta mainitsin, että vaikutti todella huonolta, alkoivat iltamissa virkistyä ja uiskennella ympäri akvaariota ja syödä reippaasti! :) Eivät enää höllöttäneet vain paikoillaan omissa oloissaan! :) Tosiaan hurraata en vielä uskalla huutaa, mutta toivottavasti jatkavat tällä tiellä! :)

Vielä kuurin ensimmäistä erää on jäljellä torstai ja perjantaina sitten teen vedenvaihdon, mahdollisimman hitaalla tahdilla, ettei millikset sitten siitä järkyty! :) Muistaakseni kuuri pitää uusia 5-10 päivän päästä ja suositeltiin sen jälkeen vielä bakulääkitystä, mutta en tee sitä käsittelyä, ellei ole ihan pakko!

Toivotaan parasta ja pelätään pahinta! :D ..Nyt lähden nukkumaan ja jätän kalat rauhaan yöksi, enkä yritä kokoajan tuonne pimeään akvaan tirkkiä..! :D
Teemu Salonen

Nyt ihan muutamaan viime vuoteen ei milliksiä mulla oo ollu, mutta joitakin vuosia sitten niitä tuli työn puolesta liikkeessä hoidettua. Ei mitään ongelmaa koskaan. Kerran meille kaloja toimittava tukkuliike soitti ja kysyi onko ollut ongelmia heidän toimittamiensa miljoonakalojen kanssa. Vastasin, että ei minkäänlaista. Kertoivat, että olivat monesta liikkeestä saaneet palautetta, että kalat sairastelee ja kuolee. Se mitä me tehtiin eri tavalla verrattuna muihin liikkeisiin oli se, että vesi kovetettiin riittävän kovaksi. Tämä myös kerrottiin luonnollisesti miljoonakaloja haluaville asiakkaille. Reklamaatioita ei koskaan tullut myöskään asiakkailta.
Verna
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Verna »

Ei ole ihme, että kalojen kunto hetkellisesti ensin heikentyy lääkkeestä. Muutenkin on jo hankala olo, ja sitten veteen liuotetaan vielä kaloille vieraita aineita, lääkkeen muodossa. Eivätkä ne loisetkaan varmaan ihan taistelutta heitä lusikkaa nurkkaan, vaan ne varmasti aiheuttavat vielä normaalia enemmän ärsytystä kaloille kuolinkamppailussaan. Aika äkkiä fisuset kumminkin toipuvat, kun loiset ovat poissa pelistä ja kaikki resurssit ovatkin taas kalan omassa käytössä.

Kyllä sitä itsekin on tullut pelasteltua vaikka mitä... Kun sattuu olemaan tyyppiä, joka siirtää vaikka koppiksenkin ajoradalta turvallisempaan paikkaan kesken oman kävelylenkin. ;) Aika äkkiä tosin oppii kyllä realistiksikin ja näkemään, milloin kalan mahdollisuudet ovat käytännössä olemattomat ja paras "lääke" kulkee nimellä Fiskars. :roll: Onneksi sellaiselle on tarvetta hyvin harvoin.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member

Ei kauppiaat koskaan myönnäkkään mitään. Silti miljoonakaloja kelluu kauppiaan akvaarioissa ihmeellisissä asennoissa vääntyneenä banaaniksi. Minä olen ostanut monesta kaupasta miljoonakaloja ja aina minä olen ollut ainut kenellä on ollut näiden kalojen kanssa ongelmia. Ekaa kertaa kuule koko asiasta. Silti ongelmat vaan jatkuvat harrastajien parissa ja siitä saamme yhtenään lukea täällä Aqua-webissä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”