Tee-se-itse: hiilidioksiidi-kilju-laitteisto, miten käytän?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

GreenEyes
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 18:57, 03.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tee-se-itse: hiilidioksiidi-kilju-laitteisto, miten käytän?

Viesti Kirjoittaja GreenEyes »

Rupesin miettimään erästä asiaa tuohon kiljulitkuun liittyen. Eli silloin, kun litkun valmistaa, niin senhän pitää antaa hyytyä jääkaapissa tarpeeksi ennekuin hiiva-vesiseoksen lisää, niin onko normaalia että kun systeemin laittaa käyntiin, niin jo seuraavana päivänä se hiiva-vesiseoksen alapuolella oleva mömmö muuttuu melko kiinteästä löysään muotoon? Olen huomannut, että näin käy minulla aina, eli se liivateseos ei pysy kiinteähkönä vaan muuttuu sellaiseksi löysäksi, ja hiivaseosta alkaa tippumaan sinne liivatteen sekaan. Tämä ei taida olla tarkoitus? Kun joskus kun hiiva lakkaa käymästä, olen yrittänyt vähän ravistaa pulloa, mutta se yleensä johtaa siihen, että hiivaseos menee sekaisin sen liivatemömmön kanssa eli se ei pysy siinä pinnalla. Voiko tämä olla yksi syy, miksi hiiva ei käy kunnolla?

-----

Eiku hei joo, toimiihan se näinkin. Tyhmä minä. Luulin koko ajan, että sen hiivalitkun pitää olla siinä pinnalla, jotta kilju toimii, mutta eihän se niin ole :roll:. Vois taas pysähtyä hetkeksi miettimään, ennekuin kirjottaa mitään tyhmää. Eli problem solved.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tee-se-itse: hiilidioksiidi-kilju-laitteisto, miten käytän?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mä luulen, että iso osa liivatetta kokeilleista lopettaa sen käytön kokeiltuaan litkua ilman sitä, koska hyöty suhteessa vaivaan on mitätön. Sen sijaan hiiva kannataa herätellä kupissa lämpimässä sokeri-vedessä, siis muualla kuin pullossa, kuten suositeltiin siinä yhdessä linkissä, jonka linkkasin johonkin ketjuun. Idea perustui siihen, että hiivalla on huoneilmassa paremmin käytösään happea kuin pullossa. Olen nyt tehnyt niin ja musta käyminen on a)lähtenyt käyntiin paremmin ja b)käyminen on parantunut muutenkin. Olen siis tavannut tähän asti vain laittaa pulloon kaikki ainekset, ravistella sokeri liuenneeksi ja liittää letkuihin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
oopee
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 11:50, 07.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Tee-se-itse: hiilidioksiidi-kilju-laitteisto, miten käytän?

Viesti Kirjoittaja oopee »

Liivatteen on tarkoitus hidastaa käymistä ettei käyminen ole räjähdysmäistä muutaman päivän ja sitten stoppi. Kokeillut olen kanssa ja ilman ja eroa on. Nykyään on huolettomampi "Fizz Devil" 750 g hiilariputeli ja se Tetran vihreä putken pätkä passiivilevittimenä. Kasviakvaario joka on noin 60 litraa tuo systeemi on riittänyt. Hiilariputeli on tarkoitettu juomien hiilihapottamiseen alunperin (viinitalo Melkko Oy 49 egee vuonna 2009).

---------------------

Höh...nopea vilkaisu osoitti että "Fizz Deviliä" ei ole enää saatavana tuolla. Mutta nuo viinitarvikeliikkeet myyvät kaikenlaisia hiilaripatruunoita ym, joita voi käyttää akvaariotouhuissa menestyksellä jos ei halua satsata pientä omaisuutta kunnon :( systeemeihin.
GreenEyes
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 18:57, 03.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tee-se-itse: hiilidioksiidi-kilju-laitteisto, miten käytän?

Viesti Kirjoittaja GreenEyes »

Musta kyllä alkaa tuntua, että taidan panostaa ja ostaa kohta ihan kunnollisen hiilarijärjestelmän pulloineen, niin ei tarvitse kaikenmaailman liemiä olla vahtimassa kaikenaikaa. Vähemmästäkin tekee mieli repiä hiukset päästä :roll: Onko ylipäätään noin pieneen altaaseen (30L) järkevä hankkia ihan kunnon painepulloa (pientä sellaista)? Ja toisaalta, mistä sitä tietää vaikka isompi allas tulisi jossain vaiheessa.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tee-se-itse: hiilidioksiidi-kilju-laitteisto, miten käytän?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Ei mikään estä laittamasta 30-litraseen paineellista. Voin kertoa, että kun tottuu siihen, ettei tartte tehdä litkuja, ei niitä sitten tosiaan millääääään jaksaisi vääntää. Meillä on kahdessa paineelliset ja kahdessa pienessä kiljut, nyt tuntuu että kiljun sekoittelu on ihan ylivoimaisen työlästä. Tai lähinnä riittävän käymisen ihmetely rassaa. Saksasta saapi SodaStream-pulloihin sopivia regulaattoreita, esim tämä http://www.us-aquaristikshop.com/store- ... ranschluss. Tuosta puuttuu vain magneettiventtiili (ja levitin).
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
GreenEyes
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 18:57, 03.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tee-se-itse: hiilidioksiidi-kilju-laitteisto, miten käytän?

Viesti Kirjoittaja GreenEyes »

Ok, mistä noita pulloja saa sitten ostettua, ja minkä kokoinen tuohon kannattaisi laittaa?
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tee-se-itse: hiilidioksiidi-kilju-laitteisto, miten käyt

Viesti Kirjoittaja Verna »

Tämä ketju sopinee tarkoitukseen:

Olisikohan kaasukellon halkaisijan suurentamisesta hyötyä vai haittaa? Esim. puolen litran limupullosta askarrellussa kellossahan on tosi pieni kaasujenvaihtopinta-ala. Jos käyttäisi jotain jälkkärikulhon tapaista laakeampaa astiaa kaasukellona, olisikohan tulos kuinkakin katastrofaalinen?
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tee-se-itse: hiilidioksiidi-kilju-laitteisto, miten käyt

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Toki isompi pinta-ala lisää imeytymistä, mutta....Kelloon kertyvän kaasun nostopaine voi olla melkoinen, en tiedä miten olet ajatellut kellon pysyvän varmasti paikallaan? Etenkin kiljulla pelatessa muodostuvan ja kelloon syöttyvän kaasun määrää on vaikea hallita. Jos tarkoitus on parantaa kaasun imeytyvyyttä veteen, ts nostaa hiilarin määrää, lähtisin tehostamaan sitä enemmin pumpulla tai tehokkaammalla pumpulla ja pitämään kellon vielä hallittavan kokoisena. Yksi helppo konsti on myös ostaa kohtuullisen kokoinen säädettävätehoinen sisäsuodatin, jonka ulostuloon liittää (kilju)kaasun syötön. Ulostulon voi vielä yrittää kohdistaa ylöspäin jottei kaasu varmasti painele roottorin suuntaan. Suodatin ajastimen taakse ja silloin kun se se ei puhalla aktiivisesti=kello off, kaasu purkautuu isoina kuplina pintaan eikä käytännössä imeydy veteen lainkaan. Suodattimen korin voi jättää tyhjäksi niin on huoltotovapaa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tee-se-itse: hiilidioksiidi-kilju-laitteisto, miten käyt

Viesti Kirjoittaja Verna »

Tällä hetkellä kaasukello on suodattimen edessä niin, että vesi virtaa myös sen alapuolitse. Mutta suodatin on menossa vaihtoon, joten tuo etu katoaa. Mutta... Minulla kyllä olisi tuolla kaapin perukoilla "milloin-mihinkäkin-projektiin" käyttämäni Aquaball Powerhead, jossa ei siis ole koreja ollenkaan, suojaritilä vain. Ja siinä on ilmadiffuusori. Ja asentoahan saa muuteltua näppärästi. Jos tuikkaisikin kiljuletkun siihen? Kiitos ideasta. :D 24/7 päällä olevaan suodattimeen en ole ilennyt tuota kytkeä, etenkin kun KH on hyvin alhainen.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Tee-se-itse: hiilidioksiidi-kilju-laitteisto, miten käyt

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mulla oli Pallopää hiilarihommissa vielä muutama viikko sitten, sopii siihen tarkoitukseen oikein hyvin, etenkin kun sen yhdessä suihkupäässä on valmiina letkuliitäntä ja suuttimen saa suunnattua ylös. Erinomainen kapistus siihen hommaan, siis. Suodattimen kautta hiilarin jakaminen voi olla yllättävän tehokasta, joten kandee seurata tilannetta. Kun sijoittaa suodattimen pohjan tuntumaan, ehtii kaasua imeytymään veteen vielä paremmin ja tätä voi vielä tehostaa suuntaamalla hiilarikuplasuihkuun muuta puhallusta, joka survoo kaasukuplia, jos vaan mahdollista.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”