Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

haybe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:37, 04.02.2015
Sukupuoli: Nainen

Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja haybe »

Tässä pohdiskelen suodatinasiaa näin uudelleen akvaarioharrastuksen aloittaneena. Riittääkö 180 litraiseen yksi sisäsuodatin (Eheim Aquaball 180) vai pitäisikö tuon kokoisessa olla ulkosuodatin ja miksi? Kaloja ei vielä ole, mutta tulossa suht siistejä kaloja eikä niitäkään liikaa, joten jätteen puolesta ei pitäisi olla ongelmaa. Ulkosuodatinta en mielelläni hankkisi, koska menetän yöuneni vähemmästäkin :?

Olen miettinyt myös Eheim Biopowerin hankkimista, jossa siis "yhdistyvät sisäsuodatin ja ulkosuodatin". Mahtaako olla mistään kotoisin...? Kokemuksia, kiitos!
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Maji »

AquaBall 180 on suunniteltu maksimissaan 180-litraisille akvaarioille, ja minun mielestäni nuo maksimilitrat on useimmiten vähän yläkanttiin.

Itse tykkään ulkosuodattimista, mutta jos niiden takia aikoo yöunensa menettää, ei sellaista varmaankaan kannata sitten hankkia :)
Minun mielestäni tosin hyvin huollettu ja toimiva ulkosuodatin on itsessään pienempi vesivahinkoriski, kuin itse akvaario. Ja eipä se sisäsuodattimienkaan kanssa pelaaminen ole yksistään autuaaksi tekevä asia - esim. suodattimen kiinnikkeet irtoavat imukuppien väsymisen takia, suodatin kippaa kenolleen ja sylkee vedet ulos altaasta ;)

Mutta niin, toinen sisäsuodatin kaveriksi. Biopowereista mulla ei ole kokemusta, suosittelisin esim. Eheim 2048:a toiseksi suodattimeksi. Jos tuntuu luovan liikaa virtausta, siihen voi laittaa suutinputken ohjaamaan virtausta sopivalla tavalla.

Tietysti tuo suodatus- ja virtausasia on myös kalastokohtainen - laitteisto riippuu vähän lajistostakin. Jos on paljon sotkevia (esim. pienetkin plekot ovat melko sontiaisia) ja kovaa virtausta kaipaavia lajeja, on sitä suodatus- ja virtauskapasiteettia hyvä olla.

Myös pohjamateriaali vaikuttaa suodatusvalintaan - hiekkapohjalle suosittelen rapakampaa suodatusta ja osin virtaustakin, jolloin kököt kulkeutuu suodattimeen. Sorapohja nyt taas joka tapauksessa on lapottava säännöllisesti pohjalasia myöten, joten silloin vähän vähempikin suodatus ja virtaus riittää.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kyllähän omat silmät, oma tuntuma ja vesitestit ajan mittaan sen kertovat tarvitaanko lisäsuodatusta vai ei. Mihinkään kirjaan tai internetin ihmeelliseen maailmaan ei oikeen voi mitään taulukkoa painaa, jossa lukee tarkat litrarajat :) Suodatuksen määrään vaikuttaa niin monet tekijät.
haybe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:37, 04.02.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja haybe »

Kiitos vastauksista! Voipi olla että jossain vaiheessa laitan sen biopowerin tilaukseen, jos ottais vaikka vähän yläkanttiin sen koon (240)..? Jos se ei yksin riitä, mietin sitä ulkosuodatinta. Onko se nyt siis niinkuin olen ymmärtänyt, että ulkosuodattimeen mahtuu enemmän tehoja vai kuinka?
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ulkosuodattimessa suodatusmassojen määrä suhteutettuna pumppaustehoon on huikea. Sisäsuodatinvalmistajista ainoastaan Juwel pääsee lähelle samoja lukuja. Ulkosuodattimen suurimpia etuja on myös se, että erilaisia suodatusmassoja voidaan käyttää helpommin sen mukaan, mikä tarve on.
Ulkosuodatinta valittaessa kannattaakin ensisijaisesti kiinnittää huomiota siihen suodatinsäiliön kokoon.
pippurimakrilli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 13:57, 23.03.2015

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja pippurimakrilli »

Meillä on aina ollut 300 litraisessa vain 2 sisäsuodatinta altaan kummassakin päädyssä. Ensimmäiset sisäsuodattimet oli vanhanmallisia fluval 4 pöniköitä. Nyt altaassa on aquael turbo 1000 ja eheim biopower 240 ja allas toimii näillä hyvin. Laavakivimurska pohjalla varmaan auttaa asiaa, eli toimii huokoisena materiaalina bakujen kotina ja kalojakin meillä on ollut aina vähän, niin suodattimienkaan ei tarvitse mitään tehomyllyjä olla. Runsas kasvillisuuskin pitää altaan balanssissa. Ilmeisen hyvä tasapaino altaassa on, kun se on jo 14 vuotta toiminut ilman mitään isompia hankaluuksia.
Fisu_S
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 23:26, 03.04.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Fisu_S »

Kirjoitan nyt tähän keskusteluun, ku en viitsi uuttakaan aloittaa.

Mulla on 240 litranen Juvel, jossa on tällä hetkellä juvelin oma sisäsuodatin.
Nyt minulla olis mahdollisuus ostaa eheimin sisäsuodatin käytettynä suht edullisesti (50€) ja malli on 2224. Mukana kaikki tarvittava letkuja ja massoja myöden.

Olen jo jonkisen aikaa pohtinut ulkosuodattimen hankkimista, kun on toi pleko melko sottapytty.
Nyt pohdin olisko tämä järkevä ostos vai jätänkö väliin?

Kiitos jo etukäteen vastauksista ja vinkeistä.
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Tämä ketjuhan sopii minullekin, mitä sitä uutta aloittamaan. [;)]

Eilen oli kyllä Yksi Elämäni Ilkeimpiä Heräämisiä Ikinä, kun heräsin ja ensimmäiseksi tajusin lattian olevan Märkä. Unenpöpperössäkin ymmärsin, että jokin on pahasti vialla ja vielä enemmän vialla, kun sähkötkään ei sitten toimineet. JBL:n GristalProfi eli iso ulkosuodatin oli alkanut vuotamaan mahdollisesti sähkökatkon innostamana - tähän asti oli toiminut erinomaisen mallikkaasti.

No, surkeasta tarinasta lyhyt eli sähköt palautuivat iltapäivällä ja minä vesiä akvaariooni vaihtamaan ja suodatinmassoja pesemään. Juwel käyntiin ja ulkkarin vuoro. Löysin kohdan, mistä vettä vuosi ja vaihdoin sitten tiivisteen. Hetken kaikki hyvin, mutta sitten vuoto alkoi uudestaan ja ajattelin, että johan nyt on kumma. Suodatin irti ja vaarattomaksi. Nyt akvaariopoloni toimii Juwelin oman suodattamin sekä alimitoitetun JBL:n sisäsuodattimen voimin. Aivan riittämätön suodatus, tiedän. Mutta ulkosuodattimiin meni luottamus, kun on vanha omakotitalo suojeltavana. Tiedän, että foorumilla seikkailee ainakin eräs elite member, jonka isommatkin altaat voivat mainiosti pelkillä sisäsuodattimilla ja päätin vaihtaa yksinomaa sisäiseen. Minua onkin aina hermostuttanut ulkosuodattimen käsittely.

Tutkailinkin Akvaariokeskuksen sivuja löytääkseni isohkojen (no, keskikokoisten) akvaarioiden sisäsuodattimia.

Ainakin täälllä kehutaan Aquaelia ja ajattelinkin, että ehkä voisin vaihtaa siihen, etenkin kun hinta/laatu -suhde ilmeisesti ovat kohdallaan:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... l#p7221948

Tämmöisiä tuumailuja. Toinen vaihtoehto on todennäköisesti koko hommasta luopuminen, sen verran pahasti hermostutti lainehtiva lattia. Tänään menen Akvaariokeskukseen kyselemään, ei akvaario voi olla päivätolkulla vajaalla suodatuksella ja olen kaloihini kiintynyt.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Suodatuksen riittävyys tai riittämättömyys on puhtaaski kiinni altaan kuormituksesta. Henkilökohtaisesti en ole koskaan törmännyt juwelin seura-akvaariostatuksella pyörivään altaaseen jossa se oma suodatin ei riittäisi. Nehän on pirun tehokkaita pelejä.

Mitä tulee vuotavaan ulkosuodattimeen, niin se kannattaa ehdottomasti viedä takaisin ostopaikkaan, oli siinä takuu voimassa tai ei. Eihän se nyt noin voi toimia, että vedet tulee lattialle.
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Teemu Salonen kirjoitti:Suodatuksen riittävyys tai riittämättömyys on puhtaaski kiinni altaan kuormituksesta. Henkilökohtaisesti en ole koskaan törmännyt juwelin seura-akvaariostatuksella pyörivään altaaseen jossa se oma suodatin ei riittäisi. Nehän on pirun tehokkaita pelejä.

Mitä tulee vuotavaan ulkosuodattimeen, niin se kannattaa ehdottomasti viedä takaisin ostopaikkaan, oli siinä takuu voimassa tai ei. Eihän se nyt noin voi toimia, että vedet tulee lattialle.
Kiva kuulla, että pelkkä juwel riittäisi :D . Minulla on kalastona 4 helmirihmaa, 12 kiilakylki (keskenkasvuisia, tarkoitus oli hankkia vielä lisää, helmimonnisia reilu 10 (vaikea laskea), pari pikku plekoa ja partamonni. Jos Juwel riittää, niin miksihän ihmiset hommaa kalliita ja hankalasti käsiteltäviä ulkosuodattimia.

Olen samaa mieltä, että vesien pitäisi pysyä sisäpuolella. Suodatin on ollut minulla marraskuusta lähtien ja pari kertaa olen sen putsannut. Tähän asti ei mitään ongelmia ja akvaario on ollut tasapainoinen. Viimeksi putsasin ihan joku pari viikkoa sitten ja sen jälkeenkin toimi hyvin, tosin oli vähän hankala asettaa moottoriosaa takaisin säiliöön kiinni. Silloin mietin jo, että olisiko pitänyt tiiviste vaihtaa, mutta annoin vanhan olla kuitenkin. Hyvin se toimikin eiliseen asti. En tiedä, olisiko sähkökatkos jotenkin vuodon laukaissut, mutta kuinka, se onkin toinen kysymys. Ihmettelen, että jos kansiosa tuntuu kiinni napsahtavan, eikö se silloin pitäisi myös pitää vedet sisällä, tarkoitan, että olisiko sitä mahdollista asentaa itse niin, että alkaa sen takia vuotamaan. Harmittaa kovasti, kun tekniikka on kallistakin ja jotenkin alkoi koko ulkosuodattimien käyttö epäilyttää. [}:)] Täytyy takuu tarkistaa, voi hyvinkin olla.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

mulla on CP 1501 greenline jossa ollut sama kannen tiiviste ostosta lähtien (2013) *koputtaa puuta* ilman ongelmia. Yöunia rauhoittamaan olen virittänyt 80db kosteushälyn joka on suodattimen kanssa samassa 50 l muovilaatikossa. Mielessä on käynyt vaihtaa allas pelkille sisäsuodattimille joskus kun CP alkaa kenkkuilemaan tai jotain.

Aika usein sulla tuo putsaus, mä avaan sen vain kerran vuodessa ja hyvin on riittänyt.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Rockhill kirjoitti:mulla on CP 1501 greenline jossa ollut sama kannen tiiviste ostosta lähtien (2013) *koputtaa puuta* ilman ongelmia. Yöunia rauhoittamaan olen virittänyt 80db kosteushälyn joka on suodattimen kanssa samassa 50 l muovilaatikossa. Mielessä on käynyt vaihtaa allas pelkille sisäsuodattimille joskus kun CP alkaa kenkkuilemaan tai jotain.

Aika usein sulla tuo putsaus, mä avaan sen vain kerran vuodessa ja hyvin on riittänyt.

Hei, kuinka iso allas sinulla on? Kosteushälyhän olisi hyvä apu. Pelkään vain, että Juwelin akvaariokaappiin ei oikein mahdu mitään muovilaatikoita ison suodattimen seuraksi. Se on aika tiukka jo pelkälle suodattimelle.

Minun suodattimeni lähti tosiaan vuotamaan yhdestä nurkasta, jossa on ne kiinnikkeet, joilla suodattimen moottoriosa kiinnitetään itse pönttöön. Vaihdoin tiivisteen ja rasvasin. Ensin näyttikin siltä, että vesi pysyy sisällä, mutta asettelin laitteen paikoilleen ja käynnistin sen. Ensin alkuun ei tapahtunut muuta kuin kauhea jyly, kun se vekotin ei lähde ilman muuta imemään vettä, mutta hetken päästä yleensä kyllä. Jätin sen jylisemään, mutta kurkkasin hetken kuluttua kaappiin, että mitä sille kuuluu, ja voi kauhistus, vettä oli taas valunut lattialle. 8O Äkkiä laite pois päältä, putket pois akvasta ja pyyhkeitä kehiin. Ajattelin, että tohon ei voi enää luottaa. Ehkä joku kokeneempi suodattimen käsittelijä saisi siihen vielä tolkkua, ei se ole kuin jotain pari vuotta vanha. :(

Akvaario on tällä hetkellä kuitenkin ihan ok, nitriittikin on laskenut nollille, kun se oli sähkökatkospäivänä vedenvaihtojen jälkeen 0,2. Nitraattikin on tosin alhaisilla lukemilla, että mitähän siellä vielä tapahtuu? Vähän kuin vasta perustettu akvaario...heitin kyllä sekaan biodigest-bakuja ja varmaan siellä on valmiinakin bakukantaa. Kalat voivat tällä hetkellä ihan hyvin ja kaikki näyttää niin kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Noinkin harvoin riittäisi siivous? Itse olin jo huolissani hieman, että minun siivousvälini olisi liian pitkä, koska piti siivota kesäkuussa, mutta meni heinäkuun loppuun. [:I] Minusta virtaus oli kyll'ä siivouksen jälkeen pirteämpi. :) Luulen kuitenkin putsanneeni vähän liiankin innokkaasti massoja bakteerikantaa ajatellen, vesihanan alla viruttaen. Tein itselleni huomautuksen, että ensi kerralla putsaan niissä akvaariovesissä.

Joka tapauksessa minulle tosiaan Akvaariokeskuksessa suositeltiin Eheim eXperienciä ja että pelkillä sisäsuodattimilla homma kävisi työlääksi. No, ajattelin, eihän minulla ole kuin yksi akvaario (toistaiseksi...voi ihme). Ei kai se nyt niin vaikeaa ole putsata niitä suodattimia vaikka kerran viikossakin, vaikka toinen joka toinen viikko ja toinen sitten toisella viikolla. Ainoastaan olen huolissani biologisen suodatuksen toimivuudesta ja suodatinbakuparoista.

Onko ihmisillä millaisia kokemuksia Eheimin eXperiencistä? Ongelmia?

Onko sinulla jotain tiettyä suodatinmallia mietittynä sisäsuodattimeksi, jos luopuisit ulkoisesta?
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Minä vielä. Sisäsuodatin-vaihtoehdoista olisi vielä esim. Eheim Powerline tai biopower240. Powerlinesta kauppias muistaakseni suositteli sitä vähän pienempää, väitti, että isommassa on liian tuhti virtausteho 240 litraiseen. Tiedä sitä sitten.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Mulla on 225 l ja ulkosuodatin on lattialla jalustan vieressä, koska se oli liian korkea Aquadreamin jalustan hyllylle.
Minkä ikäinen altaasi on? Nitriitin pompsahtaminen voisi viitata liian heikkoon bakteerikantaan johtuen tekemistäsi tehokkaista suodattimien pesuista.

Sisäsuodattimia olen kolmea kokeillut; Sera Biobox oli altaan mukana tullut härpäke. Ihan paska. Sitten ostin JBL i200. Jostain syystä se propelli alkoi rämistä. Ja ostamani uusikin propelli alkoi rämistä. Tilasin sitten Fluva U4, johon olen ollut nyt tyytyväinen. Vetää 1000 l/h eli kahdella tuommoisella altaassani olisi vieläkin 10x vedenkierto tunnissa.
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Ei suinkaan kaikki hanki ulkkareita! Yhä kasvava joukko soveltaa muita tapoja hoitaa biologinen suodatus. Oletko esimerkiksi mattosuodatinta miettinyt?

Meillä on aina ollut suodatukset "alimitoitettuja" (ulkkaria meiltä ei ole löytynyt sitten 90-luvun), mutta toisaalta akvaariot ovat olleet täynnä kantoja ja yleensä myös kasvia piukassa ja nämähän tarjoavat paaaaaljon kasvualaa bakteereille. Isommin kuormitetuissa pytyissä (vähän isompia affenia ja plekoja) on ollut sisän lisäksi matto ja/tai kasvihydro. Eihän mikään suodatin tee mekaanisen puhdistamisen lisäksi muuta kuin tarjoaa bakuille elinpintaa, mutta tämänhän voi korvata muullakin. Vedenkierto on sitten taas oma lukunsa, mutta senkin voi hoitaa pumpuilla ja/tai striimeillä, jotka ovat (ulko)suodattimeen verrattuna helppoja ja halpoja ratkaisuja. Tämä nyt vain ihan pohdittavaksi sille, ettei ulkkari ole todellakaan ainoa vaihtoehto hoitaa biologinen suodatus, kaikki tavat toimivat kun ne mitoitetaan, kootaan ja hoidetaan oikein eikä toinen välttämättä ole toista parempi tai huonompi! Ylimitoitettu suodatus ei myöskään anna suojaa miltään äkillisiltä typen kierron ongelmilta, toisin kuin usein kuvitellaan, koska bakteerit reagoivat muutoksiin suht hitaasti, paitsi kuoleminen voi tapahtua silmänräpäyksessä... Toisaalta reilusti varusteltu suodatus, hoidetaan se sitten miten vaan, antaa puskuria jos kuormitus lisääntyy hallitusti. Ainoa fakta, mikä kertoo biologisen suodatuksen riittämättämyydestä, on se, että akvaariossa on ammoniumia/ammoniakkia ja/tai nitriittiä. Jos näitä ei ole, biologinen suodatus on riittävä kyseiselle, sen hetkiselle kuormitukselle.

Mulla ei nyt osu silmään akvaariosi koko, Medusa, mutta kalasto ei kuulosta erityisen kuormittavalta, etenkin jos vesi vaihtuu ajallaan.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Rockhill kirjoitti:mulla on CP 1501 greenline jossa ollut sama kannen tiiviste ostosta lähtien (2013) *koputtaa puuta* ilman ongelmia.
Pitäisiköhän tässä itse alkaa harkitsemaan kannentiivisteen vaihtoa? Tuli altaan mukana käytettynä Eheim pro3e 2078, enkä ole vaihtanut tiivistettä kertaakaan. Ja päivähän oli 10.12.2009...
No, enpä taida, kun se on siistikuntoinen. Kyllähän kumi kestää, jos ei riko sitä veitsellä tai jätä sinne hiekkaa väleihin.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Rockhill kirjoitti:Mulla on 225 l ja ulkosuodatin on lattialla jalustan vieressä, koska se oli liian korkea Aquadreamin jalustan hyllylle.
Minkä ikäinen altaasi on? Nitriitin pompsahtaminen voisi viitata liian heikkoon bakteerikantaan johtuen tekemistäsi tehokkaista suodattimien pesuista.

Sisäsuodattimia olen kolmea kokeillut; Sera Biobox oli altaan mukana tullut härpäke. Ihan paska. Sitten ostin JBL i200. Jostain syystä se propelli alkoi rämistä. Ja ostamani uusikin propelli alkoi rämistä. Tilasin sitten Fluva U4, johon olen ollut nyt tyytyväinen. Vetää 1000 l/h eli kahdella tuommoisella altaassani olisi vieläkin 10x vedenkierto tunnissa.
Perustin akvaarion viime syksynä. Marraskuussa hankin sinne ensimmäiset kalat. Eli se on toiminut kypsänä ja kaloilla noin yhdeksän kuukautta aivan ongelmitta. Onkin mennyt liian hyvin... :roll: Nitriittiä en ole kertaakaan mitannut (kypsytys bakuilla), paitsi nyt, mutta sekin laskeutui ennalleen jo seuraavana päivänä eli noin olemattomiin. Nitriitin ilmestyminen johtuu mielestäni sähkökatkoksesta, jolloin taisivat hyvät bakut kuukahtaa. Nyt on sitten nitraattitasokin laskenut, se on 1mg JBL: n testillä. Vaihdoin katkoksen jälkeen vettä ehkä liiankin voimallisesti, koska kuvittelin, että niin pitää tehdä. Ilmeisesti oli turhaa, koska hanavedessä on nitriittiä saman verran kuin altaassa tuolloin eli 0,2, joten eihän veden vaihto silloin laske arvoa. Nitriitti hävisikin omia aikojaan vuorokaudessa. Nyt vain odottelen nitraatin nousua, jonka uskon tapahtuvan lähipäivinä, kun bakut saavat sitä ruokaansa. Veden vaihdon yhteydessä pistin akvaan bakuja seuraksi.

Hei, Sisso, altaani on 240 litrainen. Liikkeessä minulle vakuutettiin, että ulkosuodatin olisi välttämätön, mutta olen alkanut epäillä asiaa. Tosiaan, onhan bakuilla alustaa hiekassa ja muilla pinnoilla. En ole miettinyt mattosuodatinta. Sehän kai pitää väsätä itse enkä oikein virittele itse juttuja. Pitäisi tietää tarkkaan, mitä tekee.

Mutta kyllä minä aion nyt kokeilla sisäsuodattimilla, sen verran hermostuin vuodosta. Vesisänky ei ole ehkä niin mukava, jos ne vedet löytyy patjan ulkopuolelta. Minusta on alkanut vaikuttaa, että tätä harrastusta voi tehdä monella tapaa ja saada hyvä lopputulos.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Medusa, onko 1501 se suodatin, joka alkoi vuotaa? Oletko vaihtanut kaikki tiivisteet? Se korin päällä oleva tiiviste, pieni neliömäinen ketkula on ollut alusta lähtien omituinen yleensä. Tosin ei ole tuottanut ongelmia. Sen voi päivittää uuteen tiivisteeseen - uuden mallin systeemi. Se päivitys on helppo ja tiiviste on edullinen, jos tilaa tyyliin Saksa. Suomestakin varmasti saa, mutta kalliimpi.

On siinä muitakin tiivisteitä. Muistaakseni annoin sinulle tuliterät mukaan muut tiivisteet, jotka itse asensit siihen. Rasvauskaan ei ole pahitteeksi huoltojen yhteydessä.

Kun sähkökatko, ulkkariin kohdistuu suurempi paine ja usein silloin heikoin lenkki pettää. Nuo JBL 1501 ovat olleet lukumääräänsä nähden varmoja. En ole lukenut yhtään vuotoraporttia....Itse Bioflow tuplana akvan molemmissa päädyissä sekä sisäsuodattimet + streamit olen pärjännyt 450 litraan asti nyt hyvin:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Fisutar10 kirjoitti:Medusa, onko 1501 se suodatin, joka alkoi vuotaa? Oletko vaihtanut kaikki tiivisteet? Se korin päällä oleva tiiviste, pieni neliömäinen ketkula on ollut alusta lähtien omituinen yleensä. Tosin ei ole tuottanut ongelmia. Sen voi päivittää uuteen tiivisteeseen - uuden mallin systeemi. Se päivitys on helppo ja tiiviste on edullinen, jos tilaa tyyliin Saksa. Suomestakin varmasti saa, mutta kalliimpi.

On siinä muitakin tiivisteitä. Muistaakseni annoin sinulle tuliterät mukaan muut tiivisteet, jotka itse asensit siihen. Rasvauskaan ei ole pahitteeksi huoltojen yhteydessä.

Kun sähkökatko, ulkkariin kohdistuu suurempi paine ja usein silloin heikoin lenkki pettää. Nuo JBL 1501 ovat olleet lukumääräänsä nähden varmoja. En ole lukenut yhtään vuotoraporttia....Itse Bioflow tuplana akvan molemmissa päädyissä sekä sisäsuodattimet + streamit olen pärjännyt 450 litraan asti nyt hyvin:).
Heippa, Fisutar. :) Juu, se se on. Noh, itse asiassa en [:I] (tiedän). Viime siivouksen yhteydessä rasvailin kyllä joka paikasta ja tiiviste tuntui vähän rasvatulta jo valmiiksi eli varmaan sinun voitelujasikin vielä siinä. Tiedä sitten, oliko voide oikeaa, apteekin vaseliinia se oli, aika tuhtia tavaraa. Mutta vuodon jälkeen vaihdoin moottoriosan ison tiivisteen, muistan kyllä, kun edellisen putsauksen aikana jo ajattelin, että pitäisiköhän vaihtaa, mutta annoin olla ja rasvasin. [:I] [:I] Öhöm. Joka tapauksessa käynnistin laitteen uudelleen moottorikannen tiivisteen vaihdon jälkeen ja vedet tuntuivat pysyvän sisällä. Mutta kun hetken kuluttua tarkastin, niin oli jälleen vuotanut. Silloin ajattelin, että ei tähän voi luottaa. Vuotokohta on tosiaan yksi kiinnikenurkista, johon moottorikansi kiinnitetään eikä vaikuttaisi olevan hanaosasto. Onhan mahdollista, että kansi on jotenkin huonosti kiinni tai tiiviste huonosti kohdallaan, vaikka en ymmärrä, miten sen voisi laittaa väärin.

Olen itsekin sitä mieltä, että sähkökatkos laukaisi ongelman, koska aiemmin suodatin oli tosiaan toiminut hyvin. Viimeksi sain kyllä moottorikantta pikkasen taiteilla kiinni säiliöosaan ja nyt vielä vähän enemmän. Jäin miettimäänkin, että tulikohan se nyt hyvin. On mahdollista, että ongelman aiheuttaa käyttäjäpää, mutta kyllä tuommoinen vuotaminen silti hermostuttaa. Minun kohdalle nyt sattuu näitä mahdottomuuksia...ei mieskään ole tästä kauhean iloinen, varsinkin kun hän ei akvaarioita harrasta. Ihan on minun juttuni ja paha juttu onkin, jos sen takia tulvii. Mutta sinullahan on hyviä kokemuksia sisäsuodattimien käytöstä ainoina suodattimina isommissakin altaissa kuin mitä minulla. :) Kauppias varoitti työläydestä, mutta enpä nyt siitä tiedä. Ei ulkkarinkaan puhdistus mitään juhlaa ole. :mrgreen:

Joskus vanhoina aikoina minulla oli Eheimin vanha Classic ja ei tullut mieleenikään, että tulvisi. :roll: Tosiaankin viatonta. Ei se kyllä ikinä vuotanutkaan vaikka oli varmaan jo vanha kuin mikä.

Sisäsuodattimet olisivat ainakin tässä suhteessa turvalliset ja huolettomat.
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Jatkan juttua. Hankin Akvaario Kurjesta lauantaina Hydor-merkkisen sisäsuodattimen, sopii yli 200-litraisiin. Kauppias vakuutti pyhästi sen riittävän ainoana suodattimena akvaariooni ja kehotti irrottamaan Juwelinkin. Hänellä kuulemma akvat pyörivät hienosti Hydorilla ja kestävätkin akvaariosta toiseen. No, Juwel jää, ainakin toistaiseksi. Pistin vempaimen päälle ja johan lähti, hyvä etteivät kasvit irronneet juuriltaan. 8O :D . Säädin virtauksen menemään nurkkaan ja kuplat päälle - siinä on siis kuplatoiminta mukana. :) Muuten on aika yksinkertainen verrattuna vaikka Eheimin viritelmiin. Vesi on kirkasta ja kalat diggaa: kiilakyljet sytyttivät lamppunsa ja helmirihmatkin oikein loistavat. Mikäli helmien pitäisi vältellä virtausta, niin minun eivät ilmeisesti ole siitä kuulleet, tuntuvat mokomat olevan kiinnostuneita kuplameiningistä eivätkä monnitkaan siitä pahastu.

Eli muuten vaikuttaa oikein hyvältä, mutta ilmeisesti bakteeritoiminta romahti viime viikkoisen katkoksen johdosta eikä ole vielä palautunut ennalleen. Olen akvaan kaatanut pari ampullia biodigestiä, mutta nitraatti oli vielä eilen alle 5 mg, eli alhainen. Toivon, että se alkaa tässä lähipäivinä nousta tai en tiedä mitä teen. Ainoa huoli tässä nyt onkin tämä, että riittääkö bakuille pintaa, kun ulkosuodattimen massakapasiteetti on poissa pelistä. Akvaario Kurjen kauppias vakuutti, että pohja on bakujen alusta ja suodattimen osuus on joka tapauksessa minimaalinen. Tämä ajatus olisi pohdinnan arvoinen. Toivon hartaasti asian olevan näin. Lähipäivät näyttävät, miten käy.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mä kyllä jättäisin sen vanhan sisän uudemman kaveriksi ihan jo veden kierron varmistamiseksi. Jos peset suodattimia suht taajaan, esim kerran viikossa-kahdessa, ei sinne pääse muodostumaan vahvaa bakukantaa, jolloin niiden pitää sitten elää muulla josta seura se etu, etteivät ole niin herkkiä muutoksille, ts akvaarion bakukanta ei heilahtele kuten suodatinvaraisten kanssa. Tosin...eihän ne bakut elä vain suodattimissa muutenkaan koskaan, vaan kaikkialla pitkin akvaarion pintoja sen mukaan miten niillä riittää ravintoa käyttöönsä.

Älä ota nitraatista ressiä, se tulee kun on tullakseen, mutta seuraa ainakin nitrittiä ja jos sulla on testit jo kotona (ei tarvii rynnätä ostamaan jos ei ole valmiina), ammoniumia/ammoniakkia. Mä olen käynnistänyt kaikki akvaariot bakuampulleilla (=toistakymmentä) enkä ehkä ekaa kertaa lukuunottamatta ikinä mittailut muuta kuin nitrittiä, -raatti sitten ilmestyi jossain vaiheessa, mutta luotin siihen, että jos nitrittiä ei ole, nitraattia on pakko muodostua myös, ennemmin tai myöhemmin, enemmän tai vähemmän. Sen ilmestymiseen voi mennä joskus jopa viikkoja. Jos kalat vaikuttavat hyvävointisilta, ei asiat voi olla kovin hullusti.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Medusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 15:44, 14.08.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Medusa »

Hyvin on mennyt kahden sisäsuodattimen varassa. :D Nitriitti on pysynyt kurissa eli testi näyttää hyvin hailakkaa kellertävää, samaa sävyä kuin ulkosuodattimenkin kanssa. Nitraatti on noussut jonkin verran eli arvioisin sen olevan jotain 5 ja 10 väliltä tällä hetkellä, ehkä jopa ihan kymppiä. Kalat voivat hyvin. Olen harkinnut laavakiven hankkimista, sehän on semmoinen hyvä "bakunkasvatusalusta" kaikkine koloineen. Tosin olen löytänyt ristiriitaista tietoa siitä, nostaako laavakivi ph:ta, mutta sittenhän sen näkisi, kun kokeilee. Ph oli eilen mitatessa 6,6 eli ihan hyvä minun kalasilleni, mutta sietäisivät vaikka pienen nousun. Akvaariossani on perinteisesti ollut ph happaman puolella, joten pieni nousu ei haittaisikaan.

Iloinen asia, että tämän kokoinen akvaario tuntuu pyörivän sisäsuodattimien varassa. :) Ei tarvitse enää jännittää, että olohuone muuttuu sisäjärveksi. :mrgreen: Noh, eihän sisäsuodattimetkaan täysin poista tulvan mahdollisuutta, mutta pienentävät sitä huomattavasti. Täytyy nyt katsella, innostuisiko jossain vaiheessa hommaamaan kolmannen suodattimen, mutta hyvin tuntuu akva nykyistenkin varassa toimivan.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Kiva kuulla, että on sujunut ongelmitta :) . Todennäköisesti kaikki sujuu tästä eteenpäin hienosti omalla painollaan, mutta vastaperustettua akvaariota kannattaa seurata ekan puoli vuotta herkällä silmällä, sen jälkeen homma toimii yleensä kuin se kuuluisa junan vessa ellei tapahdu jotain normaalista poikkeavaa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kalaxy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 09:41, 01.03.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja Kalaxy »

Laitan tähän muutaman kuukauden kokemukseni 240-litraisen suodatuksesta, joka hoidetaan ainoastaan sisäsuodattimilla.
Roskien kerääjänä on 2 todella pientä suodatinta, joissa suodatusmateriaalina vanua; pienempi 180l/h, suurempi 380l/h. Pienempi suodatin on asennettu kokonaan veden alle lähemmäksi pohjaa, jossa sen olisi tarkoitus liikuttaa pohjavettä. Suurempi laittaa pintavettä liikkeelle. Nämä ovat sen verran alitehoisia, että vanujen pesu pitää tehdä kerran viikossa vähintään. Pesen ne ihan perusteellisesti hanan alla, koska en laske niiden varaan mitään biologista suodatusta. Tällä hetkellä likaantuvat myös todella nopeasti, koska melko uudesta moorapuusta irtoaa ruskeaa pientä nöyhtää. (En liottanut sitä kovin kauaa ennen akvaarioon laittoa. Kuurasin sen äsken ulkona juuresharjalla.) Pieni suodatin=puhdistus usein.
Biologista suodatusta varten on oma viritelmä; 1,5 litran muovipullo, jossa sintrattuja lasipalleroita ja laavamurskaa. Sen vedenkiertoa hoitaa ilmapumppu 360l/h. Siinäkin on vanutukko esisuodattamassa, ettei rakeisiin asti pääse paljon kakkaa. Huuhdon vanun "silloin tällöin" ja ravistelen pulloa joskus vähän ja aivan nopea huuhtelu haalealla vedellä, että suurimmat liat irtoavat, ei sen enempää pesua. Kunhan toi moorapuu lakkaisi pölisemästä...Lisäksi rakenteluun tarvitaan letkua, ilmastinkivi ja esim. muovinarua ripustukseen. Tätä voisi sanoa Youtube-suodattimeksi, koska sieltähän näitä erilaisia virityksiä löytää, hakusanat englanniksi kuitenkin.
Näiden lisäksi pienikokoinen/tehoinen strempumppu, joka sekin liikuttaa pohjavettä.
Pohjaa lappoa "silloin tällöin" ja maltillisia veden vaihtoja viikottain. Nitriittiä ei ole ollut, kop kop, joten jonkun täytyy toimia.
Näillä mennään toistaiseksi ja tuntuu siltä, että pidän jatkossakin vain sisäsuodattimet, ja ehdottomasti liankerääjän ja biologisen erikseen.
Asukkaina: 8 mustatetraa, 6 keltabarbia, 4 täplämonnista (näitä tulossa jokunen lisää).
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Sisäsuodatin vs ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Tähän kysykseen sisä- vs. ulkosuodatin heitän yhden lisäpointin: Voisi kuvitella, että ulkosuodatin on kaloille miellyttävämpi, koska akvaarion sisällä sisäsuodattimen melun täytyy olla melkoinen.

Muuten näitä vuotoraportteja tuntuu olevan niin paljon, että alkaa nuo ulkkarit pelottamaan minuakin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”