Piikkisilmät kutivat

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sisu65
Member
Member

Piikkisilmät kutivat

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Näin tuossa aamutuimaan piikkisilmieni kutevan. Olin ruokkimassa kaloja ja ihmettelin suklaarihmakalojen käytöstä kun katselivat vaan altaan pohjaa eivätkä olleet kiinnostuneita ruoasta. Pari piikkisilmää veti rumbaa pitkin alllasta ja kiinnitin huomion niihin. Ja sitten ne kietoutuivat yhteen ja kutivat. Toivottavasti muutama munanen olisi edes turvassa ja tulis pikku piikkisilmiä. :D

Mitähän ne poikaset syövät,kauankohan menee jos munia on jäänyt syömättä ennenkuin kuoriutuvat?
minimi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minimi »

Onneksi olkoon :)
Olisiko sinulla sitten kun poikaset alkavat kasvaa niin kameraa?
Akvaariot:83 ja 300 litraiset.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

No onneksi olkoon kovasti! Voi kyllä olla, että rihmakalat pistävät mädin parempiin suihin aika äkkiä. Toivottavasti selviäisivät! Aiotko kirjoittaa kuturaportin?
sisu65
Member
Member

Kiitoksia. Kyllä suurin osa näytti menevän parempiin suihin. Toivon kuitenkin että edes osa selviäis hengissä tuolla kasvien seassa. Olen todella innoissani, noita piikkisilmiä minulla on ollut jo varmaan likemmäs 10 vuotta, mutta nyt näin omin silmin tuon kututapahtuman. Kamera on mutta tosi huono, ei voi ottaa kuvia ihan läheltä, mutta voin kyllä yrittää.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Onneks olkoon!

Takavuosina tiesi kirjallisuus kertoa, että piikkisilmää ei akvaarioissa ole saatu kutemaan kuin hormoniruiskeilla. En tiedä, miten luotettava tuo tieto on, mutta ei piikkisilmiä kyllä ainakaan suomessa kovin paljoa kuoriudu.

Kerrotko vielä uteliaalle vähän specsejä kaloista ja altaasta.
2marjaa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Teemu Salonen kirjoitti: Takavuosina tiesi kirjallisuus kertoa, että piikkisilmää ei akvaarioissa ole saatu kutemaan kuin hormoniruiskeilla. En tiedä, miten luotettava tuo tieto on, mutta ei piikkisilmiä kyllä ainakaan suomessa kovin paljoa kuoriudu.
Minä mietiskelin tuota samaa. Miten lienee nykyään?

Toivottavasti saisitte pieniä raitapaitoja! :mrgreen:
-uusio-harrastaja-
sisu65
Member
Member

Tässä huono kuva altaasta, on kylläkin hämärämpi luonnossa miltä kuva näyttää
Kuva

Olen yrittänyt laittaa allasta suklaarihmakaloille, mutta tuo piikkisten kutu tuli todella yllätyksenä. Piikkisilmät, ovat sitä raidallista eli siamin?, tulivat minulle 30.7 kun ostin käytetyn altaan ja laitoin ne tosiaan tuonne 128 litraseen syömään pohjalle tippuvan ruoan. Pohjalla on sora ja meinasinkin siirtää ne jo toiseen hiekkapohjaseen altaaseen. Niitä oli tosiaan kaksi, kunnes vaihdoin tuhon 500l soran hiekaksi ja siirsin sieltä yhden vielä tänne, se ei kuitenkaan ollut osallisena tähän kutuun, enkä tiedä oliko sillä edes vaikutusta. Vettä olin vaihtanut perjantai- iltapäivästä, jonka sekaan laitoin omaa keittämää turvetta ja kutuhan tapahtui sunnuntai- aamuna. Tänä aamuna mittasin nuita arvoja, joita omistan eli nitriitti alle 0.3, nitraatti 12,5 ja PH 7,5 muita mittatestejä en omista.
Kivi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kivi »

Olen kuullut piikkisten kuteneen akvassa aika useinkin. Yleensä se vaan huomataan siitä, että yhtäkkiä akvassa onkin vain enemmän piikkiksiä kun sinne on laitettu. Siskollani alunperin 4 piikkisilmää ovat nykyisin 8 piikkisilmää, eikä kukaan ole myöntänyt ostaneensa lisää kaloja :mrgreen:

Itse kututapahtumaa on kai harva päässyt näkemään, joten onnitteluita täältäkin. Itse epäilin, että kutisivat pimeässä tai ainakin hämärässä, mutta ehkä sinulla onkin tarpeeksi suojaisa akvaario. En nyt mene vannomaan, mutta käsitykseni mukaan kaloja ei ole vielä onnistuneesti kudetettu. Ts. kutevat kyllä välillä spontaanisti, mutta mikä sen laukaisee. Onhan se hassua, että yhdessä akvassa kutua tai poikasia ei näy (vaikka ei olisi ketään syömässäkään) ja toiseen, ainakin näennäisesti samoin hoidettuun (vesiarvot, hoitorutiinit, ruokinta, yms. samat), ilmestyy lisää kaloja [;)]

Korjatkaa joku jos olen väärässä ja piikkiksille on jostain löydettävissä kudetusohjeita [:I]
sisu65
Member
Member

Kiinasta tultuani oli yllätys melkoinen kun näin altaassa yhden pienokaisen ja sain siitä jonkinlaisen kuvanki
Kuva
_Marjana_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Marjana_ »

Oi onnea!
Tell me why we build castles in the sky?
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Hellanlettas! Noitahan voi löytyä lisääkin sieltä :)
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Onnittelut!

Hassua tosiaan, että piikkisilmien kutuintoon saattamisesta ei kovin paljon ole kokemuksia, vaan nämä kaikki lisääntymiset tuntuvat olevan vain sattumalta tapahtuneita juttuja. Ehkäpä kukaan ei vain ole ottanut asiakseen tuota ja laittanut piikkisilmille omaa allasta ja yrittänyt kunnes onnistuu.

Tässä vähän juttua kudettamisesta ja kuva munista:
http://www.loaches.com/species_pages/kuhli_eggs.html
tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja tinzue »

mulla on ollut piikkisilmiä uudessa akvaariossa vasta noin kolme viikkoa ja joka päivä on joillakin siellä älytön rumba menossa, meidän mielestä näyttää kutupuuhille, mutta itse kutemista emme ole nähneet. eikä kutua ainakaan löydy. mutta jotakii outoo ne tuolla puuhastelee... 8O
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

OT. Siellä taisi häämöttää kovin tutun mallinen puolipäätymatto. :) Ne imukuppiviritykset voi olla paras hylätä. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 5&start=15 "Nyt sitten mattosuodatin vaati kaksi uhria." :(
Hara
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hara »

Tuohan on jo aivan aikuisen näköinen...

:P
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
sisu65
Member
Member

Joo pituuttaki on noin 2cm.
sisu65
Member
Member

Tässä näkyy vähän kokoeroa kun sain isomman ja poikasen samaan kuvaan.
Kuva
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Voi kuinka ihana piikkisilmän poikanen! :P

Kyllä sillä on vielä kasvukausi edessä, että kasvaa yhtä isoksi kuin emonsakin! :)
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Miltähän tuo piikkisilmä näyttää aivan pienenä? Nimittäin tänään kun rävelsin allasta, onnistuin irrottamaan konnanputken pohjasta. Kun olin aikeissa laittaa sen takaisin, huomsin alimmalla lehdellä limaisen näköisiä möykkyjä. Ensin ajattelin niiden olevan muunnoslimakotiloiden tuotoksia, mutta kun nostin kasvin vedesä, möykyt venyivät pituutta huimasti. Huomasin niiden olevan päästään kiinni lehdessä ja se pyrstön/kropan tapainen viipotti ilmassa. Hysteria meinas iskeä! Laitoin kasvin varovasti pohjaan ja yritin ottaa kuvaa noista olioista, mutta ne menivät lehden alapuolelle piiloon. Jos ne ei ole jotain epämääräisiä möykkyjä (niillä oli silmät!) niin niiden on pakko olla piikkisilmien jälkeläisiä. Voi kun olisi!
"Mä luin jostain..."
sisu65
Member
Member

Se jäänee arvoitukseksi ainakin minun osalta. Olin nimittäin työmatkalla Kiinassa ja kun tulin sieltä näin tuon poikasen. Nyttemmin poikanen on kadonnut mysteeristi. Toivotaan että sinulle tulisi pikku piikkisilmiä.
Alfaranta
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: N/A

Re: Piikkisilmät kutivat

Viesti Kirjoittaja Alfaranta »

Täällä räpsähti ainakin kaksi poikasta. Ei havaitoa kutemisesta, kaksi puikkelehtii kivien välissä, n.3cm pitkiä. Saattaa olla useampikin kun ovat varsin arkoja.
6 hengen perhe.
Akvaarioharrastus aloitettu maaliskuu 2012.
180l
Monnifan
Junior Member
Junior Member

Re: Piikkisilmät kutivat

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Kiva lukea iloisesta yllätyksestä. Itsekin haaveilen, että omat piikkisilmät innostuisivat joskus kutemaan. Seura-akvaariossa saattaa tietysti olla, että kutuja on ollut, mutta munat on syöty. Kaksi vanhinta piikkistäni ovat jo lähes kymmenvuotiaita isoja ja pulleita pötkyjä. Toinen selvästi pulleampi, joten ehkä naaras. Myöhemmin hankitut neljä ovat eri lajia, kuviointi on erilainen. Isommassa ryhmässä ovat selvästi rohkeampia ja enemmän näkyvillä. Nuoremmissakin on koko ja pulleuseroja, joten lienevät molempia sukupuolia. Jatketaan toiveikasta odotusta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”