JBL ProScape lannoitteet - hypetyksen arvoisia?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kypeli
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

JBL ProScape lannoitteet - hypetyksen arvoisia?

Viesti Kirjoittaja Kypeli »

Kävin Akvaariolinnassa ihan vain hakemassa kaloja, mutta siellä oli niin myynti-innokas myyjä, että sai minut ostamaan myös JBL:n uutta ProScape sarjan lannoitteita. Tarkemmin sanottuna Fe + Microelements ja Mg macroelements (http://microsites.jbl.de/ProScape/ferti ... oelements/). Ymmärrän hyvin lannoituksen tarpeen kasvien kasvulle. Minulla on tällä hetkellä käytössä EasyLifen ProFito ja Ferro. Ja nämä ei kyllä ole millään muotoa myöskään huonoja tuotteita.

Kysymykseni on lähinnä, että onko jollain kokemuksista näistä JBL:n ProScape tuotteista verrattuna johonkin muuhun ja miksi olisivat parempia kuin jotkut muut? Eniten minua ärsyttää/arvelluttaa se, että nämä paketit ovat niin hienosti brändättyjä ja esittelysivulla puhutaan niin hienon kuuloista jargonia, että bullshit-mittarini meni punaiselle. Perus-kemiantaidoilla tietää, että Mg ja Fe ovat Mg ja Fe vaikka ne paketoitaisiin hienosti.

Terkut Marille jos luet tätä :)
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: JBL ProScape lannoitteet - hypetyksen arvoisia?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Kypeli kirjoitti: Perus-kemiantaidoilla tietää, että Mg ja Fe ovat Mg ja Fe vaikka ne paketoitaisiin hienosti.
Vastasit jo itse kysymykseesi. Ions are ions are ions, eikä siitä miksikään muutu, vaikka voissa paistaisi :roll: ...Tai miten nättiin paketiin käärisi.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kypeli
Starting Member
Starting Member
Viesti:

No näinhän se tietenkin on :-/ Jälkikäteen kyllä pisti asia miettimään - ja siksi päätin tänne kirjoittaa :)

Ainoa ero minkä mahdollisesti keksin näille tuotteille verrattuna ProFitoon on aineiden keskenäinen suhde lioksessa. Se, että voin lisätä ainoastaan Mg:tä voi olla ihan hyvä asia. Ja toinen asia mikä tulee mieleen, että jos neste on laimennettu sellaiseksi, että se soveltuu jokapäiväiseen käyttöön, jolloin ioneiden taso pysyy enemmän vakiona kuin jos lannoittaa vain kerran viikossa. Tosin, mikään ei estä etteikö esim. ProFitoa voi laittaa useammin pienempinä annoksina :)

Nojoo - kai sitä kerran saa olla markkinoinnin uhri.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Samaa kamaa ne kaikki on :mrgreen:, ainoa ero on tosiaan pitoisuuksissa, mutta summa summarum: pirun kallista vettä. Ja se (pitoisuus), mikä toimii toisella, ei välttis sitten toimikaan toisella, sopiva annos pitää vain itse kokeilla. Jauheet on ehdottomasti kustannustehokkain tapa lannoittaa, mutta osan saaminen voi olla melkoisen työn alla! Itse jos joudun ostamaan valmisliuoksia, ostan Seachemin. Ja kaikki (makrot) aina erikseen, ei valmissekoituksina esim N-P-K yhdessä ja samassa pullossa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kypeli
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Sisso kirjoitti:Samaa kamaa ne kaikki on :mrgreen:, ainoa ero on tosiaan pitoisuuksissa, mutta summa summarum: pirun kallista vettä. Ja se (pitoisuus), mikä toimii toisella, ei välttis sitten toimikaan toisella, sopiva annos pitää vain itse kokeilla.
Näin juuri! Nyt kun on kokemusta jo vyön alla jonkin verran niin alkaa kyllä hiukan ihmetyttämään esim. tuo EasyLife ProFiton ohje "kerran viikossa". Ei se voi toimia kaikissa tankeissa. Kaikissa tankeissa on eri määrä kasveja, saati eri määrä valoa ja hiilidioksidia. Siksi mun pitää nyt alkaa testaamaan ja lisäämään sitä useammin, mutta pienemmissä annoksissa. Ihan hyvä yleislannoite varmasti muuten.
Sisso kirjoitti:Jauheet on ehdottomasti kustannustehokkain tapa lannoittaa, mutta osan saaminen voi olla melkoisen työn alla! Itse jos joudun ostamaan valmisliuoksia, ostan Seachemin. Ja kaikki (makrot) aina erikseen, ei valmissekoituksina esim N-P-K yhdessä ja samassa pullossa.
Tämä on varmasti hyvä neuvo. Pitää mennä "luottomyyjäni" luo juttelemaan tästä. :) Itse käytän jo erikseen kaliumsulfaattia rakeena, nestemäistä rautaa ja nyt ProScapen ansiosta magnesiumia. Näiden lisäksi noin joka toinen päivä ajattelin pistää tuota EasyLifen ProFitoa. Ja tietenkin nestemäistä hiiltä + paineistettua hiilidioksiadia menee myös. Ja 2xT8 lamput. Eiköhän kasvit noilla lähde kasvamaan :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”