kirjoplaty kirjoitti:En ajatellut tuota kosteutta yhtään, se on kyllä totta että lämpimästä plekoaltaasta haihtuu varmasti vettä ja huoneen lämpötila voi nousta turhan korkeaksi

. Tuon kokoluokan, jos muunkaan, ei vaan tässä asunnossa ole muuta järkevää paikkaa. Taidan joutua hautaamaan plekohaaveet siihen asti kunnes meillä on suurempi asunto ja tiedetään ettei olla heti muuttamassa kohta = omakotitalo.
No eihän siitä mennyt kuin vuosi ja kaikki taas muuttunut

. Ei olla päästy lähellekään omakotitaloa mutta kaksiosta kolmioon kuitenkin, ja vähän aikaa meni niin iski akvaariokuume ihan kunnolla kun kerrankin on tilaa! Tuli sitten hommattua käytetty 280l jalustoineen halvalla ja on siinä vedet ainakin pysyneet vielä sisällä. Alkuperäisestä ajatellen eivät mitat ehkä kaikkein parhaimmat plekoaltaalle, mutta tarpeeksi lähelle kuitenkin: pohja on 125x45 ja korkeutta altaalla 50, joka taas mahdollistaa huikeiden juurakkokyhäelmien teon. Tässä olen parina päivänä lueskellut mielettömän määrän eri keskusteluja sisustuksista ja laitteista. Pistin tilaukseen lopulta Eheim Classic 2217:n ja rinnalle powerline 2048 roskankerääjäksi, toivottavasti on riittävä. Alustava suunnitelma oli pitää allas täysin kasvittomana mutta olen puoliksi harkinnut istuttavani juurakoihin jotain sopivaa päällistä, esim. jaavansaniaista. Siitä oli piikkisilmäaltaassa hyvä kokemus, kasvoi vähemmässäkin valossa suht nopeasti. Sillä saisi myös entisestään hämärrettyä plekoallasta. Mietin sitäkin että jos allas on täynnä juurakkoja ja oksia, riittäisikö se plekoille suojaksi vai vaativatko kuitenkin jotain putkiloita tai liuskekivirakennelmia? Putkiloita en haluaisi laittaa, liuskekivet tai muut kivet olisivat parempi, vaan ovatko ehdoton edellytys plekojen viihtymiselle?
Plekolajeissa olen alustavasti miettinyt salamantereita ja sokkeloplekoja, jostain toisesta keskustelusta luin että kävisivät hyvin tämänkokoiseen altaaseen. Tosin, vesiarvojen asettuminen on ensimmäinen selvitettävä. Senkin näkee paremmin sitten kun allas on kypsytetty ja juurakoilla sisustettu.