Tehot katoavat suodattimista

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
IronMaiden
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Tehot katoavat suodattimista

Viesti Kirjoittaja IronMaiden »

240 L altaassa ollut suodattimina isoin Eheim Ecco Pro + Powerline 2252. Kalastona tiikeribarbeja ja pohjakaloja, joten reilusta virtauksesta ei haittaa.

Eccosta on valitettu, että sen vedenkierrätys on liian heikko, joten hienosuodattimen alkaessa tukkeutua se loppuu kokonaan. No näinpä kävi itselle useammankin kerran, jossain vaiheessa huomasin että suihkuputkesta vain vettä hieman tihrutti. Ja sitten totesin hienosuodattimen vaihdettuani että vesi kiertää tuskin muutenkaan. Luulin että moottori oli rikki, ja heivasin vehkeen kierrätykseen. Ostin Fluval 306:n tilalle.

No mutta pian sama uusi 2252:n kohdalla. Jouduin toteamaan että ennen niin tehokas suodatin pyöritti vettä tuskin ollenkaan. Siirsin sivuun ja yritin jonkin aikaa pyörittää allasta vähissä varoissa ostamallani Tetran romulla, mutta eihän siitä mitään tullut. Hetken mielijohteesta kokeilin kuitenkin vaihtaa 2252:en varaosaksi ostamani uuden roottorin ja katso - johan alkoi taas vesi kiertää! Ei ollut vika moottorissa vaan roottorissa, eli ilmeisesti sen magneetissa. Eli mahdollisesti Eccossa oli ollut sama vika, joten turhaan sen pois heivasin.

Nytpä ihmettelisin, onko kellään selitystä asialle. Tulee mieleen liittyykö tuo jotenkin roottorin magneettiosan "väsymiseen" tms. ominaisuuksien muuttumiseen? Mitään ulkoista vikaa 2252:n roottorissa ei ainakaan ollut havaittavissa. Mahtaako tuolla että vedenkierto pääsee melkein hiipumaan, olla osansa asiassa? Anybody got any idea? Suodattimet olen puhdistanut aina perusteellisesti ja säännöllisesti.

Fluvalin ulkosuodattimeen olen perin tyytyväinen erityisesti massiivisen vaahtomuoviesisuodatuksen vuoksi, mutta jos kerran myyjä (zooplus) myy suodattimia, niin voisi samalla kyllä myydä varaosiakin, joita ei näköjään meinaa mistään saada.
jassmd
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Tehot katoavat suodattimista

Viesti Kirjoittaja jassmd »

Itselläni oli kyse vähän erilaisesta suodattimesta, mutta sama periaate kai niissä on. Menetti siis tehonsa ja virtaus oli lähes olematon, kunnes tajusin kaivaa roottorin ulos ja putsata sekä roottorin että roottoripesän. Sinne kertynyt lima häiritsi magneettikenttää ja heikensi roottorin tehoa.
IronMaiden
Starting Member
Starting Member

Hmm. Roottoripesän olen kyllä aina putsannut, tuon 2252:n kohdalla melkeimpä kerran kuussa, vaikka puhdashan se on melkein ollut.
avantouimari
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja avantouimari »

Tänään hammasharjalla roottoripesää putsanneena on pakko valittaa ihan samaa. Turhauttaa valtavasti, enkä ymmärrä käykö tässä niin, että jouluun mennessä minulla on sivuseinä täynnä suodattimia, ja vuotta myöhemmin alusta täynnä ulkosuodattimia? Akvaponiikkaako tässä pitää alkaa harrastamaan?

Mitä voimme enää tehdä, jos ei hammasharja riitä? Omassa tapauksessani Aquaball ja biopower useammassa kipossa, uupuvat uudetkin viikossa kahdessa mutta tokenevat toistaiseksi, vaikkeivät toki entiseen riemuun saakka. Mutta selkeimmin vaiva näkyy nyt 40 litran kipossa Fluvalissa. Ajattelin että suodatinpatruuna on loppu ja olihan se elävä kuollut, mutta ongelma pysyy ja pahenee, kun vaihdoin sen tilalle noita Fluvalin valkoisia palikoita. Pitääkö sinne joku hienosuodatus laittaa ennen moottoripesää kuitenkin, vähentääkö se limoittumista?

Minun akvaarioni ovat osa muuttaneet kaloineen muutama viikko sitten, osa on kypsytetty samoihin aikoihin. Liittyykö tämä ongelma alkuvaiheeseen, kun pintakalvoakin pyrkii muodostumaan ja pitää huolehtia ilmastuksesta tarkkaan. Onko koko vesi jotenkin limoittuvampaa?
IronMaiden
Starting Member
Starting Member

Lähinnä ihmettelisin voiko tuo roottorin magneetti "demagnetisoitua" tms. jossain olosuhteissa kun 2252:n osalta roottorin vaihto autto ongelmaan.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Eheim 2252:ia löytynee taloudestani lähes parikymmentä:). Eikä väsymistä ole tapahtunut kuin itse putsaajalla - melko väsyttävää puuhaa. :P Tosin ikää vanhimmillakin masinoilla lienee 4 vuotta. Ja huollan ne säännöllisesti.

Oletteko satavarmasti putsanneet roottoripesän + erityisesti propelin harjaten? Propelissahan lienee magneetti, jonka limoittuminen voi viedä potkut. Limaa ei huomaa kuin sormella hivelleen, että on liukas. Itse usein sormella viimeisetelen hieromalla, että ok.

Hiekkaa kun menee moottoripesään voi se kuluttaa magneettia ja tehdä väljäksi, mutta raapeumatkaan eivät ole vieneet potkuja 2252:sta.

Ritiläsysteemi pitää pitää napukka alhaalla. Hieman huomaamaton säätö siinä ritilöiden yläpuolella moduleissa (suodattimen etuosassa, kullakin korilla oma säätö)

Suodatinpatruunat...ne kerää likaa ja tehot ovat huikea, niin lika menee suodatinpatruuneojen sisään eikä sitä välttämättä edes kunnolla huomaa, jos ei osaa katsoa kokemussilmällä. Itse laitan suodatinmassasetin ämpäriin ja suihkun (minkä alla itse ollaan suihkussa) säätös napukasta pistesuihkuksi,joka on hurjan tehokas. Sillä suoraa suihkua tovinen ja kova puristelu käsin vielä. Ja tätä noin 5-6 kertaa ja vedet viemäriin.

Valkoisella sankolla kannatta työskennellä, niin näkee tuleeko sieltä ulos tavaraa. Yleensä sitä tulee ja paljon.

Ja itse vaihdan puolen vuoden välein suodatinpatruunat. Sen vaihtamistakin voi suositella kokeluksikin. Ja ainahan voi koeilla ilman suodatusmassoja, miten pyörii...Tai jopa ilman suodatuskoreja. Ja kannattaa tsekata että kumitutti on myös akselin alapäässä (propelin akselin). Kummassakin päässä luonnollisesti oltava se kumitutti, joiden varassa akseli on jämäkästi.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
IronMaiden
Starting Member
Starting Member

No enpä itse asissa olekaan sitä roottorin magneettiosaa juuri putsaillu, keskittyny vaan siihen pesään...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”