30v vanha Giant akvaario ei kauheasti enää houkuttele, vaikka sillä vähän tunnearvoakin taitaa olla. Jotenkin olen kyllästynyt noihin paksuihin alumiinikehyksiin, ja on muutenkin ajan saatossa tullut naarmuja, ja tietenkin silikonit pitäisi kauttaaltaan uusia. Olisi aika ostaa uusi kokolasinen allas akvaariokäyttöön. Akvaario tulisi samalle kokopuiselle lipasto-alustalle kuin tuo vanha ja olisi suurin piirtein saman kokoinen, eli n. 130l.
Olen kysellyt muutamasta paikasta Kuopiossa noita kokolasiakvojen hintoja. Pienestä eläinkaupasta saisin mittatilauksella kokolasiakvan tilattua, ja se tulisi ymmärtääkseni Akvaariotukun kautta, Helsingistä. Onko kellään kokemuksia näistä akvaariotukun kokolasiakvoista? Ovatko kestäviä? Taisi olla Suomen akvaariotukku nimeltään.
Kyselin myös Kuopion Akvaarioliikkeestä, jossa omistaja valmistaa akvaariot itse 40v kokemuksella. Akvaariot ovat Diamond-akvaarioita. Taitaa olla vanha Giant, joten ehkä myös alkuperäisen akvani valmistaja? Hän ei kuulemma tee kokolasiakvaarioita enää ollenkaan, vaan valmistaa niitä vain kehyksellisinä, koska kokolasiakvat ovat hajoilleet ja joskus koko päätylasi lähtenyt kauttaaltaan irti. Jos lasin päälle tippuu jotakin se kait sitten halkeaa kokonaan helposti. Kuulosti aika hurjalta! Kuitenkin kokoajan näen myynti-ilmoituksia 500 litraisistakin kokolasialtaista, että ei ne nyt läpeensä pahojakaan voi olla, varsinkin kun kyseessä on vaan 130 litranen purkki.

Pyysin myös hintatarjouksen Porin Akvaariokeskuksesta tuollaisesta JuTa-akvaariosta. Olen itse kasvanut Porissa niin on sinällään tututtu liike ja olen tainnut lapsena tuon valmistajan tavatakin liikkeessä useamman kerran. Tosin se rahtaus 400km päähän ei kuulosta kauhean järkevältä, varsinkaan kun nyt minulla ei ole hetkeen kotiseudulle asiaa. Mutta jos nuo JuTa-akvaariot on muita kestävämpiä, olisin valmis maksamaan hyvästä laadusta tietenkin hieman enemmän.
En nyt odota että se akvaario tulisi kestämään seuraavat 30v, mutta olisi ihan kiva ettei meidän laminaatit lainehtisi heti ekan viikon jälkeen. Varsinkin kun mies ei ikinä ole asunut huushollissa jossa on akva, niin muutenkin jo hermoilee ja ihmettelee miten voi olla turvallista että vettä noin paljon lasipurkissa ja eikö se haise ja mitä kaikkea...