Kolmas kerta toden sanoo

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Kevis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kolmas kerta toden sanoo

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Hemianthus callitrichoides 'Cuba' on toistaiseksi vaikuttanut itsestä kivalle etualan kasville. Raikkaan vaaleanvihreä. Peukut anubias nanalle ja miraurian ehdottamalle melalehdelle. Ja se pennilehti tulee oleen varmasti kans kiva. Ääh, mää oon kasveissa huono auttaja! :mrgreen:
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Tuo "Cuba" lienee mulle liian vaativa, mutta mitä mieltä olette pikkusuokista (Helanthium tenellus)? Olisko nurmikkomainen ja helppo? Vai hapsiluikka? Oon pyöritelly noita vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon entä osaa päättää? Niitähän sais parilla näppäimistön klikkauksella sieltä kotimaisesta nettikaupasta aika helpolla! Siellä olis sitä Pogostemon erectustakin... :roll:
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Aijuu! Ja sitten mulla on myös karttulehteä. Tosin se reppana on aika piileväinen ja pieni vielä :roll: Se pogostemon erectus on kyllä kanssa hieno. Noihin "ruohoihin" en ota kantaa, kun onnistun tappamaan ne kaikki [:I]
Mä olen kanssa aika pihalla näiden kasvien kanssa. Pitäisi melkeen itsellekin tehdä listaa, mitä haluaisin itämaiseen sitten...
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Siltsu
Senior Member
Senior Member

mirauria kirjoitti:Mä olen kanssa aika pihalla näiden kasvien kanssa. Pitäisi melkeen itsellekin tehdä listaa, mitä haluaisin itämaiseen sitten...
Meinaatko laittaa itämaiseen kasvit myös maanosan mukaan? Meinaan vaan, että mulle tää on muutenkin niin haastavaa.
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Siltsu kirjoitti:
mirauria kirjoitti:Mä olen kanssa aika pihalla näiden kasvien kanssa. Pitäisi melkeen itsellekin tehdä listaa, mitä haluaisin itämaiseen sitten...
Meinaatko laittaa itämaiseen kasvit myös maanosan mukaan? Meinaan vaan, että mulle tää on muutenkin niin haastavaa.
En meinaa. Ihan vaan ulkonäön mukaan, että mikä sopii sellaseen itämaiseen tunnelmaan. Ei siitä tulis mitään, jos vielä joutuis metsästämään kaikki aasialaista, riittää kun kalat on :P
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Olen tässä pari päivää pähkäillyt taas tuon 100 litraisen kanssa. Siellä aiemmin esiintyneen tupsulevän kasvu pysähtyi silmin nähden uusien lamppujen ja kasvien myötä. Olen myös panostanut lannoitukseen jotta uudet kasvit kasvaisivat hyvin. Soodaakin olen pikkuisen annostellut, että ei olisi kH ihan olematon. Noh, olen sitten ilmeisesti saanut vaihtarina partalevää. Vesi ei kyllä ole voimakkaasti emäksistä, mutta hetken allas on ollut ilman hiilaria ja ilmeisesti tuo vaikutti heti. Partalevä ei ole vielä kovin pitkää, mutta liehuu virtauksen mukana sulkavesitähdikin uusillakin lehdillä. [}:)] Ja mitä minä löysin kun luin selvitystä tuon levän kasvusta?! Virtauksen ja raudan määrää pitäisi vähentää. Ja minä tyhmä kun luulin, ettei raudan reilusta annostelusta ainakaan haittaa ole. Mitenköhän löytäisi sen tasapainon? Täytyy varmaan kaivaa taas ruisku esiin ja annostella tarkemmin, eikä sinnepäin pullon korkilla. :roll:
100L L046, tetroja
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Muutama pieni peliliike... Eilen posti toi odotetun paketin kanssaharrastajalta ja asensin heti uuden Taifun hiilarilevittimen! Hauskan näköinen vekotin ja mikä mukavinta, kaikessa toimintavarmuudessaan äänetön! :mrgreen: Jee! Sitten yritin epätoivoisesti miettiä mitä kasveja sinne laittaisin? Blyxa japonicaan rakastuin samoin tein <3. Sain sitä eilen kasvivaihtareiden mukana pari tupsua ja lisää on saatava! Lisäksi istuttelin vallisneria nanaa, joka oli laakista pintaan asti korkeaa. 8O Hassun näköistä kun 100:ssa on nana, 180:ssa tavallinen ja isossa kipossa jättivallu ja kaikki suhteessa saman kokoiset! Jos noista laittaisi kuvat vierekkäin, niin ei varmaan pystyisi sanomaan altaiden koosta mitään?

Sitten todistin vierestä jotain, mitä en muuten olisi uskonut todeksi. Kasveja istutellessani sohaisin pohjalla käyskennelleen sukaravun vierestä niin, että se vissiin säikähti? SE HYPPÄSI PUOLEN METRIN KAARESSA ALTAASTA VIEREISELLE PÖYDÄLLE! 8O Onneksi näin sen ja sain rapusen heti takaisin altaaseen, mutta siis mikä loikka! Rapu ei kiivennyt mistään vaan ui ja hyppäsi! 8O Kiesus! Kyllä pidän kannet tästedes todella visusti kiinni. Olen ennenkin löytänyt ravun lattialta, silloin tosin kuivuneena, mutta veikkasin sen ryömineen johtoaukon kohdalta ulos. No, on sekin mahdollista, mutta pääsee sitä näköjään noinkin!
100L L046, tetroja
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Sorry tytöt, en millään jaksanut odottaa viikkoa, vaan otin pienen varaslähdön ja kävin kaupoilla. Tuskastuttaa kun altaat on tyhjiä, eikä mikään oikein miellytä. Kiviä olen etsinyt luonnosta, ilman kissoja ja koiria, mutta kaikki on liian pyöreää, väärän väristä, liikaa sitä ja liian vähän tätä. Ei millään meinaa kelvata. Kaupoilta löytyi sentään kasveja tähän alkuun; vihdoin sitä tripartitaa ja kapeakääpiöruohoa (mauritiana). Niin ja istutuspihdit!

Oikeasti lähdin kyllä meidän kilppari-herralle hakemaan seepiansuomua ja kynsileikkureita, mutta eihän sitä voi alan liikkeeseen mennä ilman, että kaikki akvaariot kollataan läpi! Vaikka 100 litraisen levänkasvu näyttää silmämääräisesti pysähtyneen, niin päätin pelata varman päälle kun näin 3cm kokoisia ihania pikkuriikkisiä leväbarbeja! :mrgreen: Olivat niin söpöjä, että otin muutaman kasvamaan tuonne, ennen kuin pääsevät sitten isoon altaaseen kavereiden seuraan. Voisivat olla sen verran hyödyksi, että siivoaisivat anubiaiden vanhemmat lehdet? 8-)

Ensi sunnuntai on jo varattu puuhastelupäiväksi. Oikeasti pitäisi yksi ulkkari huoltaa ja letkut vaihtaa pidemmäksi vedenvaihtojen lisäksi, mutta tänään hankittujen kasvien istutuskin varmaan jää siiheksi odottamaan ja jos aikaa riittää, niin ajattelin kokeilla myös riccian sitomista verkolla kiveen. Tuota verkkoa löytyi reissulta vihdoin ja viimein. :mrgreen: Isoon altaaseen en ole vieläkään löytänyt sopivaa juurakkoa, mutta yritän nyt ainakin laittaa nuo suodattimet ja niiden letkut kuntoon niin, että isossa kipossa sisustus olisi ainut mikä jää myöhemmäksi.

Ensi viikolla tulee tilatut ja varatut sukikset (JEEE!) ja niitä varten hiukan kiirehdin noita istutuksia kuntoon. Haluan, että rapusilla on mahdollisimman paljon suojapaikkoja kun saapuvat ja kotiutuvat! Vähän jo kädet syyhyävät päästä touhuamaan! :mrgreen: Kivien puuttuminen vain hiukan harmittaa vielä, mutta jos kohta pääsis kiuaskiviä tilaamaan, niin sekin hoituisi...
100L L046, tetroja
Kevis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kevis »

Saat varaslähdön anteeksi. :mrgreen: Mulla jo niin poltattaa päästä reissuun että!
Olen itsekin joskus jossain sisustusjutuissa ottanut varaslähtöjä. Ongelma on vaan ollut se, että yleensä varaslähtö ei kuitenkaan millään tavalla vaikuta/hillitse D-dayn rahankäyttöä. :mrgreen:
Vanha harrastaja palaa "ihan vain seurailemaan"...
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Hillitse? Juu, ei! :mrgreen: Kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan...
100L L046, tetroja
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Leväbarbit ei meillä saa näkyvää tulosta anubiaan vanhempia lehtiä putsaillessaan. Muu levä pysyy hyvin kurissa
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
jennali
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jennali »

Rockhill kirjoitti:Leväbarbit ei meillä saa näkyvää tulosta anubiaan vanhempia lehtiä putsaillessaan. Muu levä pysyy hyvin kurissa
Se on kyllä tosi tiukassa, se anubiaiden lehdille tuleva levä.. :roll: Multakin sitä löytyy ja voin sanoa, että ärsyttää ihan jonkin verran! :| Välillä oon aina ottanu ja hankaillu pehmeällä hammasharjalla enimpiä pois! :) Kun näyttää siltä, että jos tuota levää tulee liikaa, niin anubiaat kipristää juuri ne leväisimmät lehdet ikävän näköisiksi! :?
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Juu, ei hätää! Varaslähtö annettu anteeksi :mrgreen:
Siltsu kirjoitti:Hillitse? Juu, ei! :mrgreen: Kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan...
Hillitse? Mitä se tarkottaa? :twisted:
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Tänään tuli puuhasteltua useampi tunti akvaarioiden kimpussa, vaikka paljoakaan näkyvää tulosta en saanut. Puoli ämpärillistä sain kuitenkin kompostia täytettyä, kun karsin 180 litraisesta kasveja, lapposin pohjaa ja istutin kaikki latvapistokkaat uudelleen. Yleisilme siistiytyi kyllä jonkun verran, mutta vielä on suunnitteluasteella tekemistä.

100 litraiseen yritin panostaa myös jonkun verran, mutta nyt kyllä koeteltiin meikäläisen innostuksen ja jaksamisen rajoja, kun rupesin viimeiseksi hommakseni istuttamaan Kapeakääpiöruohoa (Lilaeopsis mauritiana). Tämä homma olisi ehkä pitänyt tehdä ensimmäiseksi, sillä tuntui, ettei siitä tullut väsyneenä enää mitään. Oli haastavaa saada pinseteillä lähes juurettomat ruohotupsut pohjaan, kun heti seuraavaa pistokasta laittaessani, edellinen tuppasi nousemaan ylös! :roll: Pitäkää peukkuja, että juurtuvat nopeasti ja saavat olla siihen asti kaloilta rauhassa! :mrgreen: Otin muutaman kuvan siltä varalta, että tuo yritys on myöhemmin tuhoon tuomittu, mutta harmikseni meidän nettiyhteys pätkii pahasti ja kuvien lataaminen ei näytä onnistuvan. Yritän myöhemmin uudelleen. [:I]
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Mää pidän peukkuja pystyssä, että se saa olla rauhassa. Mulla se viimeksi Akvaariokeskuksesta ostettu viuhkahelmiruoho(?) ei lopultakaan saanut juurtua. En syytä edes kaloja vaan kierteisten armeijaa [}:)]
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Tässä siis näkymää pikkualtaan vasemmasta etunurkasta tunnin ähräämisen jälkeen!
Kuva
Blyxaa siirtäessäni huomasin ilokseni, että vain reilussa viikossa isompi tupsu oli jo kasvattanut sivuverson, jonka pystyi irrottamaan! Kahdesta tuli siis viikossa kolme, eli ihan kiva kasvuvauhti?!
Kuva
Ja tässä kiven edessä vielä kasvi jonka tunnistukseen kaipaisin apuja [;)]
Kuva
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Hentonäkinruoho/näkinruoho?
Ja tosi hyvin kasvanut blyxa. Ehkä mullekin johonkin altaaseen. On aika kivan näköinen.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Kivan näköinen tuo näkinruoho, olisi passeli suunnitteilla olevaan nanoon.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Jännitti aamulla niin paljon se, onko nurtsi pysynyt pohjassa, että en uskaltanut mennä katsomaan kun vasta äsken. Ehdin olla ulkonakin useamman tunnin miettien, että miten iso homma on istuttaa kaikki takaisin, mutta... Ei yhtään tupsua pinnalla! Jee! Lupaava alku siis!
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Jee! Hyvä hyvä! ^^
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Ai niin, sellainen tuli vielä mieleen, että tammikuussa kun sain noita puna-aave tetroja, niin mukana tuli myös yksi rescue otto. Olin jo unohtanut taas koko kaverin, mutta tuossa ylimmässä kuvassahan se bostailee! :mrgreen: Mietin tässä vaan, että jos allas on jo pyhitetty pohjakaloille, niin mahtuuko tuolle otolle enää lisää kavereita, vai olisiko parempi laittaa pikkuinen maailmalle? Vaikka junalla Mikkeliin :mrgreen:
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Mä otan ilomielin tyypin tänne joukon jatkoksi, jos et sille kamuja hommaile :mrgreen: Tosin en tiedä, meneekö nuo varsinaisesti pohjakaloista, kun kaverit hengailee pitkin pintoja ihan millä korkeudella allasta tahansa :)
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Niin, eikä se kyllä niiden pohjatabuillekaan mene... Vaikea päättää! Onhan se hyödyllinen ja symppis kaveri, mutta en vaan ollut ajatellut noita mitenkään erikseen hankkia. :roll:
100L L046, tetroja
mirauria
Advanced Member
Advanced Member

Symppis on just hyvä sana sille. Mä haluaisin niitä paljon lisää tuonne kaksmetriseen. Kun niitä on vielä kamalan vähän. Mahtuis paaaaljon enempikin... Jos siis päätät olla hommaamatta lisää, niin tänne vaan :mrgreen:
Siltsu
Senior Member
Senior Member

Jippii! Kotiutin juuri muutaman päivän matkanneet sukarapuseni! (Tai no, osa matkusti ulkomailta, osa naapuripitäjästä!) <3 Ihania! Kiitokset loistavasta ja joustavasta yhteistyöstä Vallumaarit ja Doradi! Kuvia en ottanut vielä, kun akvoista oli jo valot sammuneet ja kotiuttaminen otti aika pitkän ajan jo pelkästään lämpötilojen takia, mutta... Annetaan noiden pikkuisten kotiutua ensin rauhassa ja sitten kaivetaan kamera esiin. Sen voin luvata, että nyt on punaiset kirsikat PUNAISIA, oranssit ORANSSEJA ja musta-valkoiset ihanan näköisiä! :mrgreen: Noita on niin ihana katsella, että oikeastaan plekot ja sukikset ovat tällä hetkellä lähinnä sydäntä.
100L L046, tetroja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”