Huollan aina kerralla akvan kuntoon viikkohuollon merkeissä. Käytän lappoa, jolla puhdistan joka kerta pohjan. Näin arvelen saavani vähemmällä vedellä orgaanista jätettä pois ja kalat voivat paremmin, vaikka minulla on hiekkapohja ja runsas suodatus. Lapposin akvaariovettä ämpäreihin ja puhdistin suodatinpatruunat ja moottorin siinä. Melkoisen hyvin onnistui kuin oli esipesu ja peruspesu eri ämpäreissä peräjälkeen. Näin voin hyödyntää akvaarioveden suodattimen pesuun ja bakukantakin säilyy parempana. Suht likainenkin suodatin puhdistui hyvin. Tosin supersuihkua ehkä joskus joutuu käyttämään, sillä sillä saa hyvin patruunat puhtaiksi. Mutta nyt en sitä tarvinnut ja olin laatuun suht tyytyväinen. Vesi oli akvaariosta, joka samalla väheni projektin edetessä.
Sitten lapposin pohjan saaviin, josta vettä kertyi ehkä 60-80 litraa. Nyt 400 litran akvasta oli lapottu noin 120 litraa reilusti.
Otin letkulla talteen noin 80, jotka laitoin helposti 55 litran tynnyriin sekä muutamaan ämpäriin. Tarkoitus on käyttää tämä vesi WC-pöntöstä alas, ettei siihen mene puhdasta vettä:).
Myös viherkasvit kastelen akvaariovedellä, jossa runsaasti ravinteita.
Jemmavesi menee 1-2 päivässä. Osa akvoista pieniä ja pienemmät päivittäisvolyymit. Näin säästänen todella reilusti vedenkulutuksessa. Hieman vaivaa tuo vaatii, mutta kun rutiinit selvät ja hygienista huolehtii vesivaraston suhteen, lienee kokeilemisen arvoinen projekti ja jatkuvassa käytössä säästyy vettä runsaasti.
Kesällä olisi mukava toki, jos olisi iso puutarha tai parvekekasveja. Pitää kehitellä asiaa.
Uskoisin vedenkulutuksen akvoissa laskevan todella radikaalisti. Vedenvaihtokerralla sain n. 80 % vettä hyödynnettyä. Osa itse suodattimien putsaukseen, mutta muuhun käyttöön jäi tästä noin 100 litraa....
Kalojen hyvinvointia tai omaanikaan en halua suuresti riskeerata:). Huoltoon paloin näin 1½h, joka ei paha. Settiin kuului kasvien lannoitus sekä karsina ja muu viikkohuolto (akvan lasien putsaus....).
Akvaarion valaistus ehkä seuraava ekoteko....ledeihin siirtyminen lienee järkivaihtoehto pidemmässä juoksussa. Vaikka tekniikka kallis hankkia, niin on uudet loisteputketkin...