Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kävijämäärä näyttelyssä on ollut suurta ja palaute kohdeihmisiltä on ollut innostavaa. Näyttelyn toiseksi viimeisenä päivänä sisään sai jonottaa Kaapelitehtaan käytävältä asti.
Näyttelyn tarkoitus oli tuoda akvaarioharrastus ihmisten tietoisuuteen. Ei palvelemaan niitä joille vain Lastensäätiön rahoittama miljoonabisnes, SeaLife, antaa tyydytystä.
On totta, että joitain asioita olisi voinut tehdä toisin, paremmin ja huonomminkin. Ainahan niitä löytyy. Teit sitten elämässä mitä tahansa, tai edes yrität, niin jollain on siihen aina jotain palautetta. Näyttelyn eteen on tehty iso työ ja se on pyritty toteuttamaan alhaisella budjetilla, sillä sitä budjettia ei tosiaan harrastusseuroilla ole. Ihmiset on paiskinut töitä viikkoja ja kuukausia tämän eteen vapaaehtoistyönä ja kaikkien antama panostus on ollut kullanarvoista.
On erittäin harmillista, että rankimmat mielipiteet näyttelystä antaa henkilöt jotka eivät ole ojentaneet auttavaa kättänsä tässä asiassa, saati edes viitsineet saapua paikalle luomaan sen oman mielipiteen (tai tukemaan akvaarioseuraa pienellä 8€ sisäänpääsymaksulla).

Eilen vietimme näyttelyssä 4 tuntia aikaa meriharrastajien kanssa ja täytyy sanoa, että tämä hetki antoi paljon potkua harrastukseen vaikka en ihan aloittelija sillä puolella itsekään ole. Harrastajat, jotka ovat harratuksestaan luopunut 10 vuotta sitten, saivat uutta kipinää ja innostusta.
Ja mites ne, joilla ei allasta ole ikinä ollutkaan? Ne monet ihmiset joiden kanssa keskustellessa jäi tunne, että kohta heidän olohuonetta koristaa pieni akvaario.

Tämä on juuri sitä mitä näyttely lähti hakemaan ja se on saavutettu. Hyvä HAS!
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:46, 27.12.2009
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Itse kävin näyttelyssä tiistaina ja kyllä kannatti vaikka matkaakin täältä on. Vaikka itelläkin harrastusta takana jo useampi vuosi niin monia kaloja näin ekaa kertaa livenä. Hyvin siellä vierähti parisen tuntia ihmetelessä :) Sisustuksia oli monia erilaisia ja niistäkin keksi hyviä ideoita ja kasvivaihtoehtoja. Tuollainen näyttely on iso urakka ja nostan kyllä hattua kaikille jotka sitä ovat olleet kasaamassa ja ovat siellä päivittäin. On ymmärrettävä et vapaaehtoisvoimin ja pienellä budjetilla ei ihmeitä kuitenkaan tehdä ja hankita niitä aquascaping-akvoja sinne. On selvää et kasvit ei voi olla kukkeimmillaan juuri siirrettyinä ja kaloja toki hämmentää siirtely. Silti näin upeita kasveja ja kalatkin oli pääosin nähtävillä eikä suinkaan kyhjöttäneet piiloissa. Parannettavaakin varmasti löytyy, mut niistähän sitä opitaan.
Itse näkisin et näyttelystä sai eniten irti ne jotka on juuri hankkineet ekan akvansa tai suunnittelevat sen hankintaa. Myös ihmiset joilla ei ole akvaa pystyivät näkemään ja kokemaan ihan uutta. Hieno tapa saada harrastukselle näkyvyyttä ylipäätään.
On jännä et Teemu voi muodostaa noinkin vahvan mielipiteen edes käymättä paikalla :roll: saanen sit kai arvostella (lytätä) sealifen vaikkakaan en ole siellä edes käynyt.
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Teemu Salonen kirjoitti:Tuntuu täysin käsittämättömältä että suomen pitkäikäisin akvaarioseura päästää julkisuuteen kuvia akvaarioista, joissa kalat eivät ole niiden luontaisessa elinymäristössään.
Eikös kyseessä kuitenkin ole akvaarionäyttely, eikä luonnontieteellisen seuran biotooppien esittely? Pointta täsmentäen, kaikki eivät harrasta akvaarioita täydellisten biotooppien kautta, joten akvaarionäyttelyssä on hyvä olla runsaasti erilaisia akvaarioita.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 08:51, 26.08.2013
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Meidän perheen mielipiteenä näyttelystä vielä että 10 v innostui googlaamaan taas kalojen tietoja kun jäi liejuryömijät kiinostamaan, pikkuneiti 5 v taas ottaa iltaisin nukkumaan mennessään näyttelystä ostettuja vanhoja akvaariolehtiä unilukemikseksi ja kaikille koulu/päikky/pihakavereille ovat kehuneet kuinka hieno oli näyttely "parempi kuin merimaailma". Ainoa harmitus oli se, että ehdittiin käydä vain yhden kerran!
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jotkut saattavat ehkä harmistua siitä, että lauon omia suoria ja rehellisiä mielipiteitä käymättä paikalla. Heillä on siihen täysi oikeus.

Itseasiassa alunperin tarkoitus oli tutustua näyttelyyn paikanpäällä. Päätin kuitenkin jättää näyttelyn väliin koska eri nettisaitit suorastaan pursui näyttelystä otetuista kuvista ja erilaisia videoita julkaistiin jopa rakennusvaiheesta. Niiden perusteella olen siis mielipiteeni muodostanut. Voihan toki olla, että silmiini on sattunut juuri ne huonoimmat kuvat ja altaat ja se mikä omasta mielestäni on timanttia, ei kiinnosta ketään muuta ollenkaan ja jäänyt siksi kuvaamatta.

Joku saattaa myös ihmetellä, miksi en sitten itse ollut siellä, ja tehnyt parempaa, varmasti apu olisi kelvannut. Helsingin akvaarioseura on tässä vuosien varrella tehnyt omalla toiminnallaa meikäläiselle harvinaisen selväksi ettei tälläset maaltamuuttaneet ole tervetulleita mukaan seuran toimintaan.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Minä myös sanon mielipiteeni suoraan ja siitä usein suututaan. Tiedän että näyttely oli toteutettu pienellä budjetilla eikä minua yhtään häirinnytkään vanhat ei niin näyttävät akvaariot. En vain voi sille mitään että ensimmäisenä kiinnitin huomion piilossa oleviin ja pelokkaisiin kaloihin. Tällekkään ei tietysti voi mitään kun kalat tuodaan uuteen paikkaan jossa suuri joukko ihmisiä käy akvaarioita ihmettelemässä niinkalat ovat pakosti pelokkaita. Mutta olisi edes nuo banaaniksi vääntyneet miljoonakalat jotka leijailivat arvaariossa voinut noukkia akvaariosta pois. Tai olisi levät voinut edes etulasista raapata pois. Itse kasviakvaarion pitäjänä en voi hyväksyä että akvaario sisustetaan muovikasveilla. Tosin nämä muovikasvit olivat näyttelyn näyttävimmät kasvit. Vaikka budjetti oli pieni ei sen pitäisi vaikuttaa siihen että suurin osa kasveista paria poikkeusta lukuunottamatta olihat kellertäviä ja leväisiä. Mielestäni tämä kertoo osaamattamuudesta hoitaa akvaariota. Näyttely varmasti toi harrastusta tutuksi ja varmasti näyttelyn jälkeen moni hankkiin kotiinsa akvaarion. Odotin että mukaan olisi saatu maahantuojia ja kauppiaita esittelemään akvaariota ja tarvikkeita mutta ainut oli Siniriutta joka olikin koonnut näyttelyyn tyylikkään merivesiakvaarion. Mistä sitten johtuukaan ettei muut lähteneet mukaan. Eikö ollut kiinnostusta vai eikö kukaan pyytänyt heitä mukaan. Esimerkiksi Helsingin Akvaariokeskus on kävelymatkan päässä Kaapelitehtaasta mutta eipä heidänkään edustusta näyttelyssä näkynyt.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Siukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 15:49, 11.11.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Siukki »

Kiitos HAS:n aktiiveille hienosta akvaarionäyttelystä! Uskomatonta, kuinka paljon te olette ehtineet harrastelijavoimin rakentaa! Voin vain kuvitella, millainen operaatio kaiken tarvittavan kokoonhaaliminen on ollut pienellä budjetilla. Kaikesta huolimatta jaksoitte vielä olla ystävällisiä kävijöille ja hölpöttää kaloista ja akvaarioista. Kiitos ja kumarrus! :D
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 639
Liittynyt: 22:31, 06.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Laitetaan tilaan X muutama tuhat eläintä ja kasvia noin viikon tai parin ajaksi niin on aika pirullisen itsestäänselvää, että niistä jokunen ränsistyy, sairastuu ja jopa kuolee sen viikon aikana vaikka hommaa olisi pyörittämässä miten tahansa varakas asiantuntijaraati tai huipputekniikka tai mikä ikinä. Tervetuloa todellisuuteen.

Sitten omiin ajatuksiin ja jopa omaan purkkiin.
Plekojen parin viikon mittainen nonstop -tyyppinen rähinöinti näyttää loppuneen altaan uudelleensisustukseen kuten toivoinkin. Näemmä turha rakennella kovin hienoja kantokasoja sun muita kun kaikki isot kihot sitten yrittävät omia just sen saman paikan itselleen ja seuraukset voi arvata. Sukkula-ahven tosin otti näemmä reippaammanpuoleisesti nokkiinsa tämänpäiväisestä mylläyksestä, mutta eiköhän sekin seuraavaan ateriaan mennessä tokene. Tai aterialla viimeistään ;)
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Tuli eilen vietettyä akvaarioaiheinen vapaapäivä ja käytyä myös HAS:n näyttelyssä. Itse olin kyllä valmis maksamaan lipun hinnan, nähdäkseni suurella vaivalla tehdyn näyttelyn. Hatun nosto aktiiveille siitä, että ovat lähes vuoden verran kokoontuneet talkoohengessä suunnittelemaan ja toteuttamaan jotain tuollaista. Itselle omissakin altaissa on ollut tarpeeksi tekemistä ja kuulun niihin jotka vain maksavat jäsenmaksun, mutta pysyvät aktiivitoiminnan ulkopuolella. Tai näin ainakin toistaiseksi. Aika surullista jos muutama kipeä miljoonakala on ainut palaute mitä osataan antaa, kun näytillä oli kuitenkin paljon erilaista ja itselleni myös uutta.

Kävin samalla reissulla myös SeaLifessa ja täytyy kyllä sanoa, että jos HAS:n näyttelyä soimattiin kellertyneistä kasveista, niin Linnanmäellä ne olivat kuitenkin muovia! Tuossa 70 vuotis näyttelyssä monet olivat kuitenkin antaneet paljon omistaan, aikaa, vaivaa ja materiaaleja, eikä siellä pyörinyt sponsorirahaa? Ja hei, eihän tuon näyttelyn pitänyt ollakaan akvaariokauppojen messualuetta, vaan HAS:n oma juhlanäyttely!

Kiitos
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Siltsu kirjoitti:Aika surullista jos muutama kipeä miljoonakala on ainut palaute mitä osataan antaa
Jos tämä oli minulle osoitettu niin kannattaa lukea kirjoitukseni uudestaan. Moitin montaa asiaa mutta annoin myös kehuja. Paljon muustakin annoin palautetta kuin ainoastaan miljoonakaloista. Ei kannata vääristellä toisten kirjoituksia tai ymmärtää niitä tahallaan väärin. Niin tai näin mutta sanottakoon kehuna vielä etten itse olisi kyennyt tuollaista näyttelyä ikinä järjestämään. Maksoin mielelläni perhelipun näyttelyyn vaikka en pidäkkään näyttelyä onnistuneena. Hatun noston arvoinen suoritus kuitenkin. Hyväksytään kaikki mielipiteet........
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Koomikko kirjoitti:Esimerkiksi Helsingin Akvaariokeskus on kävelymatkan päässä Kaapelitehtaasta mutta eipä heidänkään edustusta näyttelyssä näkynyt.
Osa näyttelyn kaloista oli Helsingin Akvaariokeskuksen kaloja ja näytti Petrikin eilen siellä pyörivän, joten eiköhän sieltä päin olla kuitenkin oltu hommassa mukana.

SeaLifeen tällaista tapahtumaa on mun mielestä vähän erikoista verrata, näyttely kun oli vapaaehtoistoimin järjestetty ja altaat sinne käsipelillä kuljetettu ja vapaaehtoiskätösin pystytetty ja sisustettu. SeaLifessa "hieman" eri resurssit kuitenkin. Muutenkin todella erikoista arvostella näyttelyä, jos ei itse edes vaivaudu paikalle. Niinkuin meillä ratsastuspiireissä sanotaan: parhaat ratsastajat istuvat aina katsomossa...

Itse harmillisesti olin ja olen edelleenkin jalkapuolena, joten en päässyt rakennus- saati purkuhommiin mukaan. Onneksi jalka sieti sen verran eilen että pääsin näyttelyyn paikan päälle. Mukana oli myös akvaarioita harrastamaton mieheni, joka oli tyytyväinen näyttelyyn ja meikäläisen selostuksiin mikä on mikäkin.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Yhteistyökumppaneina avustamisessa, lahjoituksin / lainatarvikkein ja -elävin sekä näytteilleasentamisessa paikalla oli enemmänkin tahoja jotka eivät vaan mainostaneet itseään. Näyttelyn päätarkoitus kun ei ollut olla kaupallinen vaan ne jutut jätetään messukeskuksiin.
Selkeästi näyttelyn tarkoitus ei avautunut kaikille.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Koomikko kirjoitti:Minä myös sanon mielipiteeni suoraan ja siitä usein suututaan. Tiedän että näyttely oli toteutettu pienellä budjetilla eikä minua yhtään häirinnytkään vanhat ei niin näyttävät akvaariot. En vain voi sille mitään että ensimmäisenä kiinnitin huomion piilossa oleviin ja pelokkaisiin kaloihin. Tällekkään ei tietysti voi mitään kun kalat tuodaan uuteen paikkaan jossa suuri joukko ihmisiä käy akvaarioita ihmettelemässä niinkalat ovat pakosti pelokkaita. Mutta olisi edes nuo banaaniksi vääntyneet miljoonakalat jotka leijailivat arvaariossa voinut noukkia akvaariosta pois. Tai olisi levät voinut edes etulasista raapata pois. Itse kasviakvaarion pitäjänä en voi hyväksyä että akvaario sisustetaan muovikasveilla. Tosin nämä muovikasvit olivat näyttelyn näyttävimmät kasvit. Vaikka budjetti oli pieni ei sen pitäisi vaikuttaa siihen että suurin osa kasveista paria poikkeusta lukuunottamatta olihat kellertäviä ja leväisiä. Mielestäni tämä kertoo osaamattamuudesta hoitaa akvaariota. Näyttely varmasti toi harrastusta tutuksi ja varmasti näyttelyn jälkeen moni hankkiin kotiinsa akvaarion. Odotin että mukaan olisi saatu maahantuojia ja kauppiaita esittelemään akvaariota ja tarvikkeita mutta ainut oli Siniriutta joka olikin koonnut näyttelyyn tyylikkään merivesiakvaarion. Mistä sitten johtuukaan ettei muut lähteneet mukaan. Eikö ollut kiinnostusta vai eikö kukaan pyytänyt heitä mukaan. Esimerkiksi Helsingin Akvaariokeskus on kävelymatkan päässä Kaapelitehtaasta mutta eipä heidänkään edustusta näyttelyssä näkynyt.
Ensiksi, voin laiskana akvaarioharrastajana todeta, että olen erittäin kiitollinen siitä että edes JOTKUT, viitsivät ja vaivautuvat järjestämään näitä esittelytilaisuuksia. (Miljoona kalojen poistamisesta olen samaa mieltä, huono kuntoiset kalat eivät kuulu näyttelyyn, ja jos ne sairastuvat kesken näyttelyn ne tulee siirtää ASAP)
Kaikesta muusta voinkin todeta, että jollei itse ole valmis kantamaan korteaan kekoon, jotta näyttelystä tulee ainakin osin omanmielen mukainen, on turha ruikuttaa jälkikäteen. Mitä budjettiin tulee, kannatan että jokainen jolla oli erityisiä huolenaiheita lähettää ensi kerralla xx euron suuruisen lahjoituksen näyttelyn rakentajille ja kirjoittaa mitä sillä haluaa näyttelyyn. :mrgreen:
Ahvenia ja monneja.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Riippasaarni kirjoitti:Kaikesta muusta voinkin todeta, että jollei itse ole valmis kantamaan korteaan kekoon, jotta näyttelystä tulee ainakin osin omanmielen mukainen, on turha ruikuttaa jälkikäteen.
Eli sinun mielestä mitä emme itse tee tai mihin emme itse osallistu sitä ei saa arvostella 8O
Uskon että näyttelyn järjestäjät haluavat kuulla niin positiivista kuin negatiivista palautetta. Molemmista voi ottaa opikseen. Ei siinä ole mitään järkeä että kehua saa mutta ei haukkua tai ylipäätään sanoa omaa mielipidettä. Ei negatiivisesta palautteesta kenenkään pidä vetää hernettä nenään. Ei tästä tämän enempää..........
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Koomikko kirjoitti:
Riippasaarni kirjoitti:Kaikesta muusta voinkin todeta, että jollei itse ole valmis kantamaan korteaan kekoon, jotta näyttelystä tulee ainakin osin omanmielen mukainen, on turha ruikuttaa jälkikäteen.
Eli sinun mielestä mitä emme itse tee tai mihin emme itse osallistu sitä ei saa arvostella 8O
Uskon että näyttelyn järjestäjät haluavat kuulla niin positiivista kuin negatiivista palautetta. Molemmista voi ottaa opikseen.
Ei negatiivisesta palautteesta kenenkään pidä vetää hernettä nenään.
Valittaminen ja rakentava kritiikki ovat kaksi eri asiaa. Otetaan pari esimerkkiä. Ensiksi myönnät ettei kalojen pelokkuudelle voi mitään tällaisessa tilaisuudessa ja seuraavaksi kirjoitat, jotta olisi voinut edes ottaa vääntyneet miljoonakalat pois. Edes viittaa siihen, että vääntyneiden miljoonakalojen pois ottaminen ei lähellekään ole riittävää, vaan näyttelyntekijöiden olisi tullut ryhtyä kalapsykologeiksi.

Rakentava versio olisi ollut vaikkapa näin: Ymmärrän ettei kalojen pelokkuudelle voi tällaisessa tilaisuudessa mitään, mutta huonosti voivat miljoonakalat olisi ehdottomasti tullut poistaa välittömästi altaista.

Muistutan myös, että kun kyse on vapaaehtoistyöstä on oikeus arvostella jotakin aivan muuta,kuin jos sitä tehdään palkkatyönä. Kritiikin vaikutuskin voi olla aivan erilainen. Palkkaat jonkun luomaan lumet pihaltasi ja hän jättää puolet pihasta tekemättä. Tuskin palkkaat häntä uudestaan. Sensijaan jos valitat naapurille, että hän jätti luomatta puolet lumista, voit olla varma että jatkossa luot lumesi ihan itse koko pihaltasi. [;)]
Ahvenia ja monneja.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Pyydän anteeksi sanavalintojani. Koittakaa kestää älkääkä loukkaantuko minun kirjoituksistani.
Anteeksi
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Onko tuosta akvaarionäyttelystä netissä vielä kuvia tai videoita nähtävissä jossain?
Harmittaa kyllä penteleesti että en päässy kattoo näyttelyä. köyhä opiskelija ja rahat ihan kaput, ei niin kiva hommeli, mutta ehkä tässä joku kaunis päivää pääsen möllöttämään ihan livenäkin jotain näyttelyä, jos ja toivottavasti kun näitä järjestetään. :)
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Sieltä löytyy vähän videota.
https://www.youtube.com/watch?v=UAkydfWP5X4
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kiitos :)
shays
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 581
Liittynyt: 20:34, 06.07.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja shays »

Jotenkin kummastuttaa tuon näyttelyn kärkäs arvostelu, etenkin jos ei ole edes käynyt paikanpäällä. Itse kävin siellä vasta viimeisinä päivinä ja omien havaintojeni mukaan suurin osa kasveista oli vallan hyvässä kuosissa, kalat reippaita (joitain miljoonakaloja lukuunottamatta) ja altaat suht siistejä muutenkin. Ihan äärimmäisen onnistunut näyttely mielestäni. Olin yllättynyt siitä, miten hyviltä altaat näyttivät vaikka olivat olleet niin vähän aikaa pystyssä. Tyypit on tehneet kovan työn ja nostan näkymätöntä hattuani kaikille näyttelyä rakentaneille, ootte huippuja!
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Plääh, jonkin aikaa jo ollut seuralan muuntaminen amazon altaaksi suunnittelussa. Kalastoa on muokattu, luovuin ihanista raitapaidoistani eli seeprakaloista.
Kasveja laitettu maailmalle ja kaapit väärällään erinäköisiä ja kokoisia kantoja joita olen haalinut. Mutta luopumisen tuska on suuri, mulla on aivan ihania anubiaita tuolla altaassa ja jaavansaniaisvauvoja jotka olen kasvattanut sentin pituisista taimista. Muihinkaan altaisiin en noita osaa oikein sijoittaa. Täytyy nyt katsoa mihin tämä projekti kehittyy, vai lykkääntyykö siihen että saan vielä sen yhden altaan....sen ison mistä olen haaveillut, sille olis ehkä jo hyväkin paikka katsottuna ja saishan sitä helpommin sisustettua suurella määrällä kantoja.
Ei ole ihmisen elämä helppoa, varsinkaan akvaristin :mrgreen: Kun ideoita ja suunnitelmia on sen miljoona...
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
murmelinpentu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 19:31, 23.03.2005
Paikkakunta: kurikka

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja murmelinpentu »

Kyllä nyt harmittaa kun kaikki hyvä myydään Etelä-Suomessa :-( just näin myyntipalstalla kuutioaltaita myynnissä ja olis juuri sen kokoinen kun olen etsinyt, mutta kun on liian kaukana. Kuinkahan tästäkin selviää taas :-/
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ei muuta ku paku alle ja menoks. Niin me ainaki täällä etelässä tehdään, jos pidemmän matkan päästä jotain kivaa löytyy :)
murmelinpentu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 19:31, 23.03.2005
Paikkakunta: kurikka

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja murmelinpentu »

Tulee sekin kalliiksi jos pitää se paku hommata ensin :) vaikka tuo kuutio menis kyllä farmari autoonkin. Mutta vaikka allas on halpa niin löpökulut tulee päälle vielä ja pitäähän tässä elääkin. Joten kuution etsintä jatkuu jälleen.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 3

Viesti Kirjoittaja Verna »

Minun näkökulmasta kaikki kiva on aina myynnissä joko pk-seudulla tai Oulussa. :D

Paku löytyy meillä ihan omasta takaa, mutta on sitten aina eri asia, kannattaako jonkin tarjouksen perään lähteä. Usein kannattaa ennemmin ottaa se kalliimpi vaihtoehto, kun sellainen tulee odottelun jälkeen lähellä myyntiin, kuin hakea halpaa matkan päästä. Euron nippeli sadan kilsan päästä ei ole enää halpa, kun pääsee kotiin asti. ;) Erikoisuuksien perässä toki voi ajellakin, jos sellaisia mielii.

Joskus tuntuu, että harrastekuluista puolet on postimaksuja, ja että olisi kiva itsekin asua jossain isommalla paikkakunnalla, että saisi tehtyä hankintoja kanssaharrastajilta vaivattomammin. Mutta sitten mietin, että on tämä "turvaetäisyys" sittenkin ihan hyvä juttu. Minähän haalisin ahneuksissani kaiken, mitä halvalla saisin, ja altaita olisi joka lähtöön. ;) Äskettäin laskeskelin, että jos joka haaveen toteuttaisin, tarvitsisin toistakymmentä allasta... Pari isoa ja paaaaljon niitä pienempiä.

Kun ihan kaikki kiva ei ole liian helposti ulottuvilla, tulee yleensä järkiinsä, ennen kuin menee ja tekee uusia hankintoja. ;) Akvaarioita on nyt kaksi, kummankin varalle on jatkosuunnitelmia, ja niiden lisäksi haluaisin toteuttaa yhden noista muista haaveistani. Satalitrainen piisaisi oikein hyvin. Kolme akvaa on sentään maltillisempi ratkaisu kuin kymmenen!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”