calsium ja magnesium

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 15:57, 21.03.2010
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

calsium ja magnesium

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

Allas on ollut kypsymässä nyt 6 vkoa. 4 kertaa olen mitannut vesiarvot. Joista viimeisimmän tulokset suola 1,040, ph 8,1, ca 340, mg 1980 ja kH 12. Suolana käytän Red sea: coral pro saltia. Muut arvot omasta mielestä ok, paitsi tuo ca ja mg. Näiden 6 vkon aikana ca on laskenut koko ajan. Ja mg on noussut.

Kun tulevaisuudessa altaassa alkaa olemaan enemmän elämää, kaloja sekä koralleja, niin mitä voin tehdä korjaustoimenpiteenä? Calsiumia voi nostaa, mutta en kuitenkaan tuon kH:n ja Ph:n kustannuksella. Millä aineella se olisi sitten hyvä tehdä? Ja mitä ongelmia tuo magneesium aiheuttaa, jos sen arvo ei ala putoamaan?

Tietysti voihan minulla olla vesitestin lukuvirhe, mutta en nyt ihan äkkiseltään usko. Testeinä on ollut koko ajan seran, jbl:n sekä tetran tippatestit, kuitenkin niin että jbl:llä on mitattu koko ajan esim pH:ta ja seralla on mitattu ca ja mg.
Harrastus
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: calsium ja magnesium

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ihan ensimmäisenä itse huolestuisin tuosta suolapitoisuudesta. Sen kun olisi hyvä olla siinä 1.025 tienoilla. Tuo korkea Mg selittyisi samalla tuolla massiivisella suolankäytöllä. Ja testistä riippuen Ca/Mg testit saattavat hiukan näyttää ristiin. Mutta ennenkaikkea tuo 1.040 on paha asia ja sille tulisi tehdä jotain!
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 15:57, 21.03.2010
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: calsium ja magnesium

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

Arvasin että joku tieto meni väärin tuossa [:I] . Eli suolapitoisuus on 1.024
Tuon suolapurkin kyljessä on esim. tälläisiä tietoja: Suolapitoisuus 25 asteessa 1,023/33,0 ppt. 33.0 suolapitoisuudella pH 8.2-8.4, alk 11.8-12.2, Ca (mg/l) 430-450, Mg (mg/l) 1280-1340, K (mg/l) 370-390.

Minulla on tuon Ca ja Mg mittaamiseen seran tippatestit. Eli mittaustapa/tekniikka on sama. Jos testi on epäkelpo, niin mihin kannattaisi vaihtaa?
Suolapitoisuuden testaamiseen minulla on tuo viisarimallinen mittari. Mittaan useamman kerran lukemaa. Olen miettinyt mittarin vaihtoa, mutta onko tuo refraktometri hyvä? Kun siinäkin taitaa lukemaan vaikuttaa vedenlämpötila. Kun se nyt ei aina ole 25 astetta.
Harrastus
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: calsium ja magnesium

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Refraktometrit yleensä osaavat itse korjata tuon lämpötilaheiton jos on mainittu ATC siinä jossain (Automatic Temperature Calibration) joten siitä ei huolta. Noissa viisarimalleissa hydrometreissä vaan kun ei taida olla kahta mittaria olemassakaan jotka antaisivat samalle vedelle keskenään saman tuloksen.
En sanoisi etteivät Seran testit kelpaa, mutta eivät ehkä tarkimmat ole. Toisaalta vielä jos ei altaassa ole mitään herkkiä eliöitä ei kannata korkeasta magnesiumista ihan kamalasti huolestua. Ajan kanssa luulisi tasoittuvan ja jos sitkeästi aina vaan pysyy korkealla niin katsoo sitten uusiksi.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 15:57, 21.03.2010
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: calsium ja magnesium

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

Pitää tuollainen refraktometri hommata. Jos minä nyt tuon magnesiumin jätän omaan arvoon, mutta kuinkas tuon calsiumin kanssa? Jos lukema on paikkaansa pitävä, niin ongelmia tulee sitten noiden elävien kanssa jossain vaiheessa.

Kyllähän tämä tuppaa välillä olemaan vaikeaa.
Harrastus
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: calsium ja magnesium

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Mitään alkaliniteettia nostattavaa en ainakaan lisäisi, sillä tuo KH arvokin on pikkasen liian korkealla. Se kannattaa hiljalleen tipauttaa 8-9dKH lukemiin. Kalsiumia saat nostettua kalsiumkloridilla (http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0119451124)
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 15:57, 21.03.2010
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: calsium ja magnesium

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

Joo, tuota alkaliniteettiä en ole nostamassakaan, siksi kysyinkin tuota pelkää calsiumin nostajaa. Mutta sellainen juttu, että jos tuo suola on sellaista joka nostaa tuon kH:n korkealle, niin kannattaako sitä nyt väkipakolla alkaa laskemaan? Purkin kyljessä on taulukko jossa on eri suolaisuudesta tulevia arvoja. Ja jokaisessa 3 suola-arvossa kH on melkeinpä 11-12 kH välissä.
Jostain olin lukevinani, että tuo Punaisen meren merivesi on erilaisempaa kuin muualla. Ja jos tuo suola on siellä tehtyä, niin sitten kai ne arvotkin on mitä lie. En ymmärrä, mutta ehkä kaikkea ei ole tarvis ymmärtääkään. :?
Harrastus
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: calsium ja magnesium

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Mulla on uusi allas ja alusta asti käyttänyt tuota samaa suolaa. Kh oli luokkaa 7 kunnes aloin ruokasoodalla hinaamaan sitä ylöspäin. Eli en usko että suola sen nostaa tuonne?
Nano Riutta <3
kuovi74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 15:57, 21.03.2010
Akvaarioseurat: JAS Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: calsium ja magnesium

Viesti Kirjoittaja kuovi74 »

Kalakaverit kirjoitti:Mitään alkaliniteettia nostattavaa en ainakaan lisäisi, sillä tuo KH arvokin on pikkasen liian korkealla. Se kannattaa hiljalleen tipauttaa 8-9dKH lukemiin. Kalsiumia saat nostettua kalsiumkloridilla (http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 0119451124)

Minulla on Philip Hunt: The marine reef aquarium kirja. Lueskelen sitä aina välillä kun kuitenkin tuon englannin kielisen tekstin sisäistäminen vaatii oman aikansa. Ja siellä kuitenkin on sellaisia sanoja, jotka melkein on sanakirjasta katsottava, kun ovat outoja. Siellä kirjassa mainitaan, että jos alkaniteetti on 12 dKH, niin se ei haittaa. Vai olenko ymmärtänyt tekstin väärin? Pyydän anteeksi kirjoitusvirheitä, jos niitä tuohon lainaukseen tulee. :|

"The alkalinity of water around coral reefs is about 10 milliequivalents (meq) /gallon (carbonate hardness 7-8 dKH). In the aquarium, slightly higher levels (up to 18 meq/gallon, or carbonate hardness up to 12 dKH are desirable, and most artificial salt mixes produce water of higher alkalinity than natural sea water."
Harrastus
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: calsium ja magnesium

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kokemus (oma ja muiden harrastajien) vaan on sitä mieltä, että jotkut korallit alkavat reagoida epätoivottavasti, kun karbonaattikovuus nousee yli 10dKH lukemiin (12-15dKH). Vähemmälläkin kun korallit voivat oikein hyvin, niin turhaakin sen nostaminen on noin korkealle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”