Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljonko?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Eggo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 21:41, 06.11.2014
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljonko?

Viesti Kirjoittaja Eggo »

Ajattelin lähettää siipan hakemaan rautakaupasta 0,5-1,2 mm HARMAATA(!) suodatinhiekkaa. Jos olen lukenut oikein täältä foorumilta, sellaista pitäisi ainakin Biltemassa olla. Mutta minkä merkkistä? Kun en olisi itse menossa, haluaisin mielellään tietää tarkkaan mitä olla pitää, siippa kun ei ole niin tarkka yksityiskohdista ja hiekkoja on ilmeisesti montaa lajia. Eli mitä merkkiä, ja onko harmaata? Jossain merkissä oli niin, että juuri tämä koko sisälsi raskasmetalliöljyä, toinen koko ei. Mitä merkkiä siis piti välttää?

Riittääköhän 25 kg satalitraiseen akvaan, en osaa yhtään arvioida kun olen aloittelija.
K-rauta olisi mille sijainniltaan parempi, joten mieluiten sieltä suosituksia, mutta jos siellä ei ole kun ruskeaa, niin sitten Biltemaan...
Eggo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 21:41, 06.11.2014
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljon

Viesti Kirjoittaja Eggo »

Tietäiskö joku suositella edes määrää (haku tod.näk. huomenna...)? 25 kg ok 100 litraiseen, vain tartteisko kaksi säkkiä? Tai tietoa väristä? En löytänyt hakemalla esim. että minkä väristä se K-raudan Weberin suodatinhiekka on.

Myös sellaisista suosituksista, mitä EI kannata ostaa olisi hyötyä ;)
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljon

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Weberin hiekka on hitusen punertavan ruskeeta. Kovaa tavaraa pölisemään, mutta itse tykkään. Minun silmään nätin väristä. Ja mulla on sitä tossa isoimmassa kipossa (pohja 200*60) ~75kg, että kuvittelisin 25kg riittävän tuon kokoiseen purkkiin.
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljon

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Suodatinhiekkaa? Oletko hankkimassa hiekkasuodatinta akvaarioon?
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljon

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^¨ Minulla kanssa Weberin suodatushiekkaa 0.5mm-1mm. Se on hitusen kalliimpaa kuin puhallushiekka (0.5-1.2mm), joka sekin käy. Itse muutin puhallushiekasta suodatushiekkaan, koska hiven tasarakeisempaa ja vähemmän pöllyävää mielestäni. Säkki vajaa 10€.

Samaa mieltä miraurian kanssa, että säkki varmaankin riittää:). Joskus olen laittanut Complete substrate -patjan hiekan alle ravinteiksi ja kasvit kyllä tykkäsivät. Tyyris, mutta sekin vähensi hiekan tarvetta. Nyttemmin menty 7-kuulilla, jotka minusta epämiellyttäviä pöllykasoja. [}:)]

Käsittääkseni tietokoneissa joskus ohjelmointiongelmia K-raudassa. Muistelen, että varastolta sitä aina löytyy, vaikka kone ei sitä näytä. Oulunkylässä ulkovarastossa ja varaston "pojat" ulkona kyllä opastaa. Hinta piti siellä tosiaan etsiä ja löytyi. Oli jotain häikkää tosiaan tietokoneissa.

Joku kerran täälläkin väitti, ettei muka ollut...mutta kyllä sitä mielestäni joka kerta on. Joten tarkastaisin tosiaan livenä ulkovarastosta enkä vain kysyisi sisältä tietokonepäätteistä katsojalta.

Minusta luonnollisen värinen ja sopiva raekoko monnisille ja kasveille. Ei mene laposta viemäriin helposti kuten hienompi hiekka eikä tukkeudu. Vaalealla pohjalla kalat voivat olla arkoja, koska harvemmin niiden luonnollinen ympäristö. Kalankakat näkyvät vaalessa myös hyvin. Kaverillani ja joillakin muillakin oli hiekan ja akvalasin välissä sinilevää. Jostain luin, että vaalea hiekka heijastaa valoa enempi kuin tumma ja sinilevä helposti tulee siihen ikävän näköisesti.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Eggo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 21:41, 06.11.2014
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljon

Viesti Kirjoittaja Eggo »

Niin, täältä foorumilta jostain luin että suodatushiekka ei samentaisi vettä eikä sitä tarvitsisi esipestä, koska on tarkoitettu juomaveden kanssa kosketuksiin, joten olisi puhdasta. Tuossa ylempänäkin tällaisesta kokemuksesta mainittiin.

Kai se pitää Biltemasta yrittää. Itsekin tykkään kyllä ruskeastakin, mutta tähän akvaarioon on sellainen suunnitelma mielessä, että tulisi harmaa pohja.

Tietääköhän joku sen Biltemassa myytävän hiekan MERKKIÄ, niin voisi valmistajalta varmistaa?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljon

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

h[url]ttp://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Laatoitu ... aa-175422/[/url]
Lukee ainakin akvaarioihin....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Eggo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 21:41, 06.11.2014
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljon

Viesti Kirjoittaja Eggo »

No höh, ei ollutkaan Bilteman hiekka harmaata, vaikka tuossa nettikkuvissa siltä näytti (ja pussit olivat muuttuneet läpinäkymättömiksi). Minkäs väristä se Weberin hiekka siis oli? Ehkä täytyy sitten jostain akvaariokauspasta, on vaan niissä aika tyyristä. Toisekseen olen nyt kahdesta akvaariokaupasta katsonut, ja näissä ei ollut HARMAATA hiekkaa... ;D Luulisi että olisi peruskamaa, mutta näemmä ihmiset eivät ole yleensä yhtä väritietoisia kun minä.

Eli suosituksia ostopaikoista otetaan edelleen vastaan... ;) Täytyy sitten vaikka tilata Saksasta Jos ei muuten löydy.
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljon

Viesti Kirjoittaja mirauria »

Weber on punertavan ruskeaa. Harmaan hiekan saatavuudesta ei hajuakaan, kun itse pidän tuon weberin väristä. Eli en osaa auttaa tuon saamisen kanssa.
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljon

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Harmaata hiekkaa en ole nähnyt missään. En edes akvaariokaupoissa enkä kenenkään akvaarion pohjalla. Harmaa hiekka tosin voisi näyttää hyvältä akvaariossa.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Aquariel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:56, 05.08.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljon

Viesti Kirjoittaja Aquariel »

Mä tilaisin harmaan hiekkani varmaan täältä: http://www.lemmikkistore.fi/hiekka-fire ... -6071.html
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
Edu73
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 16:07, 02.12.2012
Akvaarioseurat: Corydoradinaefinland
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljon

Viesti Kirjoittaja Edu73 »

Jos kyse on vaaleanharmaasta suodatinhiekasta, niin minulle tulee mieleen kvartsihiekka. Nilsiän kvartsi/ Sibelco valmistaa eri raekokoja olevia suodatinhiekkoja. Kvartsihiekasta taitaa löytyä juttua tällä palstalla. En usko, että rautakaupasta löytyy hyllystä, mutta esimerkiksi Suomen allaslaitteelta löytyy muistaakseni 40kg säkeissä.
Lea83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 17:54, 27.04.2011
Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitä suodatinhiekkaa Biltemasta tai K-raudasta ja paljon

Viesti Kirjoittaja Lea83 »

Kyselen nyt tässä samassa ketjussa.
Kuinka paljon laittaisitte tuota bilteman http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/L ... 000021665/ hiekkaa laitaisitte 250litran altaaseen? Riittääkö kaks säkkii? á 16kg.
Ostin tuon altaan ja sieltä tuli mukana vajaa lihalaatikollinen soraa. Tiedä sitten millainen kerros sinne sitä tulis pohjalle.
Haaveina olis jotain tonkijoita laittaa tuonne altaaseen ja siksi pohjamateriaali menee vaihtoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”