Vesimittarit ja vedenparannusaine

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
mior
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:48, 15.12.2014
Sukupuoli: Nainen

Vesimittarit ja vedenparannusaine

Viesti Kirjoittaja mior »

Hei,

olen hiljattain hankkinut akvaarion. Koko 63l, juwelin paketti jossa mukana oli pumppu ja lamppu.

Olen käyttänyt Happy-Lifen liquid filtering vedenparannusainetta, mutta huomannut, että se jättää akvaarion pintaan öljymäisen vaalean kalvon joka häiritsee.
Paikallisesta akvaarioliikkeestä oli loppunut ainakin nitriittitestit. Ostin ph testin, joten se on ainoa jota olen voinut vielä mitata. Viimeksi tuloksena oli 7,5ph. Vesilaitoksen sivuilta katsoin, että paikkakunnan vesikovuusaste on pehmeä.
Nyt kysynkin, että mitä vedenparannusainetta suosittelette käyttämään ja myös mikä testisarja vedenmittaukseen olisi hyvä? En viitsisi yhtä testiä kerrallaan ostaa, vaan olisi kätevää saada kaikki tarvittava yhdessä pakkauksessa :)

Ostettiin akvaarioon 6 miljoonakalaa, 2 urosta ja 4 naarasta ja yksi partamonni. Kaloista kolmen viikon jälkeen kuoli 5 miljoonakalaa ja partamonnikin näyttää aika vaisulta. Onneksi miljoonakalan poikasia näyttäisi olevan 6 uiskentelmassa. Miljoonakalat näyttäisi olevan virkeitä tällä hetkellä.
Olen laittamassa ilmastinta(onko oikea sana?) ja lisää kasveja akvaarioon. Epäilen kalakuoleman johtuvan joko hapen puutteesta tai korkeasta nitriittitasosta vai onko se nitraatti?. Osan vedestä olen vaihtanut kerran viikossa ja eilen vaihdoin viimeksi ja se piristi partamonnia. Kasveista osa myös muuttuivat ruskeaksi. Pumpun valkoisen "patjan" olevan vaihtanut kerran viikossa.

Kumpikon olisi parempi apuri pohjan kunnossapitämiseen kierteissarvikotelo vaiko sukaravut?

Toivottavasti alun ongelmien kautta voittoon. Noita kaloja on niin hauska seurata. Toivoisin, että saisin kaikki kuntoon ja enempää menetystä ei tulisi.
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:46, 27.12.2009
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: Vesimittarit ja vedenparannusaine

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Hei ja tervetuloa harrastuksen pariin :)

Vedenparannusaineista ihan mikä vaan käy, mulla on käytössä JBL:n biotopol. Jotkut poistaa paremmin vesijohtoverkossa käytettävää kloramiinia eli jos teilläpäin sitä paljon lisätään veteen niin sitten esim. Aquasafe on hyvä valinta. Mutta mikä vaan oleva on hyvä jos tuosta kloramiinista ei ole huolta. Monestikaan siitä ei ole ja sitä joskus lisätään enemmän verkostoon ilmeisesti sateiden takia.
Itse hankin joskus JBL:n testisalkun. Kannattaa katsoa et ainakin nitraatti, nitriitti, pH, KH ja GH testit olisi ja tippatestit nimenomaan...
Miten akvaarion kypsytys on tehty? Voi olla et nitriittipiikki on vienyt miljoonakaloja... Partamonnille sun akva tulee jäämään pieneksi. Aikuiselle suositellaan 100l/partis. Miljoonakalat myös tarvitsee kovempaa vettä kuin mitä usein hanasta tulee. GH-testi hankintaan ja pikkuhiljaa vettä kovettamaan. Pehmeässä vedessä ne tuppaa sairastumaan herkemmin ja sitä kautta sit kuolo korjaa.
Alkuun usein akvaan tulee piilevää (ruskea joka peittää kasveja ja laseja) ja se häviää, kun akva löytää tasapainon. Kasveille on hyvä laittaa kuitenkin lannoitetta (nestemäinen ja pohjaan juurille esim. 7kuulat), jos kasvit ei kasva levät ottaa vallan.
Suodattimessa olevaa valkoista "patjaa" ei useinkaan edes tarvitse. Se on vanua ja tukkeutuu nopsasti. Pelkillä vaahtomuoveilla usein pärjää.
Onko pohja hiekkaa vai soraa? Jos hiekkaa niin kierteiset on hyviä apureita.
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
mior
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:48, 15.12.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesimittarit ja vedenparannusaine

Viesti Kirjoittaja mior »

Kiitos kattavasta vastauksesta ja tervetulotoivotuksesta. :D

Kypsytys neuvottiin akvaarioliikkeessä tekemään tuolla happy-life aineella, eli laitettiin sitä veteen ja muutaman päivän kuluttua kalat. Taisi olla liian lyhyt aika mitä olen kypsytyksestä lukenut.

Tilaankin ensi tilassa noita testejä, että saan varmuuden veden laadusta. Täytyykin miettiä isomman akvaarion hankkimista, sen tasapainoakin olisi helpompi pitää yllä kun pienet vaihtelut eivät romahduta kerralla koko tankkia ja osavedenvaihtoa ei tarvitse niin usein tehdä.
Tällä hetkellä jos katsoo noiden kalojen kokoa, niin litramäärä pitäisi riittää. Olen käyttänyt lukemaani nyrkkisääntöä 1cm per litra kalaa.

Kasveille käytössä samaa sarjaa oleva lannoite happy-life nesteenä. Kerran viikossa olen laittanut lannoitetta.
Etualalla on hiekkaa joka on vaaleampaa ja takaosassa tummaa soraa.

Akvaarion hoito"vaatimukset" pääsi yllättämään. Meillä on joskus silloin kun olen ollut lapsi ja asunut vielä kotona ollut akvaario. En älynnyt, että se voi olla näinkin "vaikeaa". :D
Jotenkin sitä ajattelee, että tankki, pumppu, vesi ja muutama kasvi ja koristeet riittää ja sitten niitä vain ruokitaan ja putsataan tarpeen vaatiessa, mutta taisi käydä itselleni nyt niin, että innostusta on enempi kun taitoa tässä lajissa ja jouduin kantapään kautta nyt opettelemaan, mutta eiköhän se tästä. Onneksi on netti josta tietoa löytää, välillä vain pää menee pyörälle kun tietoa on niin paljon. Tämä palsta vaikuttaa tosi hyvälle. Saa vastauksen kysymyksiin ja pohdintoihin.
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:46, 27.12.2009
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: Vesimittarit ja vedenparannusaine

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Mulla ei kokemusta happy-lifen kypsytysaineesta, joten sen toimivuudesta en tiedä. Ainakin Prodibion Biodigest-ampullit ja JBL:n denitrol on yleensä ottaen toimivia ja sisältää eläviä bakuja. Nitraatti ja nitriittitestit ois hyvä olla heti alusta asti jotta sen kypsymisen voi todeta ja seurata ettei nitriitti pääse yllättämään.
Lannoitteista sen verran et kasveista riippuen pelkkä nestemäinen ei riitä. Osa kasveista kun ottaa ravinteet juurilla (esim. melalehdet, miekat). Nestemäinen kannattaa lisätä vedenvaihtoa seuraavana päivänä niin vedenparannusaine ei sido sitäkin.
Kyllä se akva vielä partiksellekin riittää, mut siitä kasvaa kuitenkin yli 10cm mötkö eli sitten alkaa olla sille ahdasta. Mitään laskukaavaa ei kalojen koolle tai määrälle oikein ole. Varjon kirjoissa on minimilitramäärät kaloille ja muutoinkin ne kannattaa lukea.
Isommissakin tehdään pääsäntöisesti vedenvaihto kerran viikossa, mut on totta et hieman armeliaampi se vesiarvojen suhteen on. Esim. Jos ruokaa menee hieman liikaa niin isossa vaikutus on pienempi.
Miljoonakaloille olisi syytä kovettaa sitä vettä. Akvakaupoista löytyy esim. aquadur tai equilibrium siihen tai sitten ihan kipsi. Kaupoissa olevat millikset on nykyään kasvatettukin emäksisessä ja kovassa vedessä ja ne ei oikein pärjää täällä pehmeässä vedessä. Pehmeään veteen kävisi esim. hohtomillikset. Jos taas et halua vettä alkaa kovettamaan milliksillesi (on siis lisättävä aina vedenvaihdoissa) niin sitten millikset pois ja esim. tetroja tms tilalle. Pehmeään veteen on valinnanvaraa kyllä...
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
mior
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:48, 15.12.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesimittarit ja vedenparannusaine

Viesti Kirjoittaja mior »

Kiitos paljon vastauksesta.

Kyllä nuo miljoonakalat on kivan näköisiä, että taidan kokeilla veden kovetusta niille sopiviksi ja tosiaan nuo testit on ostoslistalla ja hankin ne ensitilassa.

Nuo meidän nykyiset millikset onkin yhtä lukuunottamatta omakasvatteja jos henkiin jäävät, että tuohon veteen alusta asti tottuneet. :D Sen verran mukavaa katseltavaa tuo akva on, että varmaankin isompi tankki tulossa jossain vaiheessa.

Mitenkäs nuo lannotteet. Pitääkö se laittaa hiekan alle vai miten se toimii? Ainakin noita miekkakasveja meillä on. Ja mä oon nähny kahta tapaa, että ne kasvit on edelleen niissä purkeissa, mutta mä otin ne kyllä pois ja yrittäny painaa ne hiekkaan, että alkaisivat kasvamaan.
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesimittarit ja vedenparannusaine

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Oliko se Happy-Lifen tuote siis erillinen kypsytysaine ("HappyStart"), vai tuota vedenparannusainetta, millä yritettiin kypsyttää?
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Vesimittarit ja vedenparannusaine

Viesti Kirjoittaja Maji »

Pehmeään veteen syntynyt millis ei ole pehmeään veteen tottunut, ellei sitten ole kyseessä joku luonnonmuoto tai hohtomillikset, jotka sietää pehmeää vettä.

Sopeutuminen pehmeään veteen ei solutasolla tapahdu yhdessä eikä vielä kymmenessäkään sukupolvessa :)
mior
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:48, 15.12.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesimittarit ja vedenparannusaine

Viesti Kirjoittaja mior »

Paikallisesta liikkeestä sain tuollasen seran 5 in 1 testiliuskoja. Kaipa se on tyhjää parempi vaikka tippatestit ovat tarkempia, mutta sain ainakin suuntaa antavaa lukemaa.

Kypsytys tehtiin Happy-life evolution flytande filtermedia. Onkohan tuota akvaariota siis kypsytetty nyt lainkaan?

Lukemat mitä liuska kertoo on Ph 7,2, tippatestillä se oli tasan 7, muistin aiemmin väärin, että olisi ollut 7,5. Töissä ei ollut lukemat mukana.
GH >6
KH 6
NO2 0
NO3 25 tämä lukema on aika korkea. Outoa että noin korkea, koska kasveja kuitenkin on, kalojakaan ei mielestäni liiaksi saakka ja eilen viimeksi vaihtanut pari ämpärillistä vettä. Täytyy tänään vaihtaa vielä lisää.

Kaipa noi ihan tavallisia miljoonakaloja on, tietääkseni :) Poikaset on kaikki saman näköisiä, ei niistä vielä tiedä kumpaa sukupuoltakaan ovat, ainakaan mä en osaa sanoa. Ihan kaikki sellasia pieniä harmaita joilla on vähän mustaa pyrstössä :D
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 17:14, 28.08.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesimittarit ja vedenparannusaine

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Joo, eli kyseessä taitaa olla pelkkä vedenparannusaine jossa mitään bakteereita ei varmastikaan ole. On siis mahdollista, että kalat ja ruuantähteet ovat aiheuttaneet kypsyttämättömään altaaseen ammoniakkia ja/tai nitriittiä sen verran, että kalat ovat siihen sitten kuolleet.

Nitraatti altaassa toki viittaa toimivaan bakteeritoimintaan, mutta testin luotettavuus voi olla kyseenalainen. Kokeilepa mitata samalla testillä vielä vesijohtovedestä?
mior
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 09:48, 15.12.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Vesimittarit ja vedenparannusaine

Viesti Kirjoittaja mior »

Tein testin vesijohdovedestä ja tulokset oli seuraavat
NO3 10
NO2 0
GH >6
KH 6
PH 6,8

Täytyy kyllä ostaa noita tippatestejä, jotta saisi luotettavamman tuloksen.

Laitettiin eilen akvaarioon juurakko, mangrove teak johon monni ihastui välittömästi ja omi paikan itselleen. Lisäsin vähän soraa pohjalle kun oli vähänlaisesti. Asennettiin myös ilmastinkivi (onko sen nimi se?), kamalaa meteliä pitää, mutta kivan näkönen ja luulis hapen nyt öisin riittävän. Lisättiin myös jaavansaniaista akvaarioon. Ostin myös kellustähtisammalta, mutta otin sen pois kun tukki pumpun kun hajos miljoonaan pieneen osaan. En tykänny. Oli ihan tyhmän näkönen kun kellu tuppona pinnalla. Mietin jos sais väkerrettyä sen jotenkin saviruukun pintaan tai yhden kiven pintaan kasvamaan vai mikä olisi hyvä kasvi tällaiseen tarkoitukseen?

Jos vettä voi kovettaa kipsillä, niin miten se käytännössä tapahtuu?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”