Käykä perhoskirjoahvenelle 7,5ph?
Valvoja: Moderaattorit
Käykä perhoskirjoahvenelle 7,5ph?
Veden ph on 7,5 gh4 niin sopiikos se perhoskirjoahvenelle ku on vähäs eri tietoa nois teksteis? Niin uiskenteleekos kenenkään perhoset tuollasis lukemis?
Re: Käykä perhoskirjoahvenelle 7,5ph?
Eikö kukaan osaa kertoa?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Perhoskirjoahvenelle optimaalisin pH on n.6. Joten uskoisin että 7,5 on liikaa.
96l, 240l, 3 hiirtä, koira, hevonen
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Ei se ole liikaa, jos muuten huolehdit veden puhtaudesta. Keski-Euroopassa pH-arvot voivat olla korkeampiakin, ja perhoskirjoahvenia pidetään sielläkin.
Perhoskirjoahvenen ulkonäöstä ja käytöksestä huomaa selvästi, milloin asiat alkavat olla huonosti. Olen pitänyt ja kasvattanut varmaan satoja perhoskirjoahvenia, laiskuuden ja matkatyön takia aika vaihtelevissa oloissa. Sanoisin, että kolme viikkoa ylittävä vedenvaihtoväli saa perhoskirjoahvenen voimaan huonosti. Sen sijaan pH:n nousu lähelle 7,5:a ei ole aiheuttanut vaikutuksia ulkonäköön tai käyttäytymiseen.
Vaikka pH sinänsä ei olekaan ongelma, ongelmaksi voi nousta se, mikä aiheuttaa pH:n pysymisen tuossa lukemassa. Olen huono kemiassa, mutta hakutoiminnoilla löydät tältäkin palstalta varmaan tuhat keskenään ristiriitaista ohjetta asiasta. Sitten vain valitset niistä järkevimmän ja kokeilet sitä.
Perhoskirjoahvenen ulkonäöstä ja käytöksestä huomaa selvästi, milloin asiat alkavat olla huonosti. Olen pitänyt ja kasvattanut varmaan satoja perhoskirjoahvenia, laiskuuden ja matkatyön takia aika vaihtelevissa oloissa. Sanoisin, että kolme viikkoa ylittävä vedenvaihtoväli saa perhoskirjoahvenen voimaan huonosti. Sen sijaan pH:n nousu lähelle 7,5:a ei ole aiheuttanut vaikutuksia ulkonäköön tai käyttäytymiseen.
Vaikka pH sinänsä ei olekaan ongelma, ongelmaksi voi nousta se, mikä aiheuttaa pH:n pysymisen tuossa lukemassa. Olen huono kemiassa, mutta hakutoiminnoilla löydät tältäkin palstalta varmaan tuhat keskenään ristiriitaista ohjetta asiasta. Sitten vain valitset niistä järkevimmän ja kokeilet sitä.
No sitpä taidan uskaltaa ostaa perhoskirjoahvenia, ekaks pitää vaan hommata lisää puskia. Reilun viikon pääst pääsee käymään Hesas niin jos sielt tarttuis mukaan jotain kivoi kasvei, ku tääl kaupois aika suppeet valikoimat.
Mitä ihmettä tarkoitit tolla, et miks se ph pysyy tossa, mihinkä se nyt muuttuis ku raanasta tuleva on tuon? Vettä vaihdan joka kolmas tai neljäs pv vajaa 30% turve rakeit on sisäsuodattimes vaan eipä taida hurjasti auttaa, mutta en haluu ruveta millään kemikaaleilla leikkimään ettei sit yhtäkkiseltään tuu jotain suuria muutoksia. Yritän valita sellaisia kaloja, että sopis nuo veden lukemat.
Voino muuten ottaa 2 sinirihmatyttöö myös vai tuleek jotain hankaluuksia perhosten kaa? Mulla ei ole ikinä ennen ollut mitään ahven lajia.
Mitä ihmettä tarkoitit tolla, et miks se ph pysyy tossa, mihinkä se nyt muuttuis ku raanasta tuleva on tuon? Vettä vaihdan joka kolmas tai neljäs pv vajaa 30% turve rakeit on sisäsuodattimes vaan eipä taida hurjasti auttaa, mutta en haluu ruveta millään kemikaaleilla leikkimään ettei sit yhtäkkiseltään tuu jotain suuria muutoksia. Yritän valita sellaisia kaloja, että sopis nuo veden lukemat.
Voino muuten ottaa 2 sinirihmatyttöö myös vai tuleek jotain hankaluuksia perhosten kaa? Mulla ei ole ikinä ennen ollut mitään ahven lajia.
-
- Senior Member
Suomessa vedet ovat tyypillisesti happamia (pH-arvoltaan alle 7), koska maaperä ei useimmissa paikoissa ole kalkkipitoinen. Veden pH-arvoa säädetään usein vesilaitoksella lievästi emäksiseksi lisäämällä veteen pH:ta nostavia aineita, yleensä kai kalkkia. Akvaariossa veden pH ei tavallisesti pysy samana kuin mitä se hanasta tullessaan on, vaan akvaarion biologiset ja kemialliset prosessit muuttavat sitä, Suomessa yleensä laskevat.fisku kirjoitti:...Mitä ihmettä tarkoitit tolla, et miks se ph pysyy tossa, mihinkä se nyt muuttuis ku raanasta tuleva on tuon? ...
Tarkoitin lauseellani sitä, että vaikka pH 7,5 sinänsä ei olekaan haitallista perhoskirjoahvenelle, vedessä voi olla joku muu ominaisuus, joka aiheuttaa pH:n pysymisen 7,5:ssa. Tämä muu ominaisuus, mikä se sitten lieneekin, voi olla perhoskirjoahvenelle haitallinen. Ne vaativat pehmeää vettä ja ovat herkkiä vääränlaisille vesiarvoille.
No enpä taida sitten uskaltaakkaan hommata noit perhosia. Taas kerran siis lähtöpisteessä.
Jonkun isomman, suht värikkään fisun tonne haluis polskuttelemaan.
Rihmakalat ei taida käydä kun tossa ei ole ku puolet akvasta peitetty lasilla, enkä halua sitä kokonaan peittää.
Mitenkähän se timantti tai avainkirjoahven, sopiskohan sellanen?
Ennen oli helpompaa tää miettiminen ku asu Kuopios mis pehmeempi vesi, siellä pandamonnisetki lisäänty, tääl ei onnistu ku taitaa sen verran jotain mineraaleja vedes olla ku jää valkoista kerrosta suodattimen ja muitten päälle ja sitä ei esiintynyt Kuopios asues. Oishan se kiva et vauvoja tulis mut tärkeempi ois et ne kalat jotka tuol polskuttelee, et niil ois mahdollisimman hyvä olla, mut välist tuntuu et mitä enemmän yrittää ottaa selvää niin sen enemmän menee sekaisin ja tuntuu ettei mun akva sovi kenellekkään uudelle tulokkaalle, iso hauokaus. pitää ajtkaa etsintöja.
Jonkun isomman, suht värikkään fisun tonne haluis polskuttelemaan.
Rihmakalat ei taida käydä kun tossa ei ole ku puolet akvasta peitetty lasilla, enkä halua sitä kokonaan peittää.
Mitenkähän se timantti tai avainkirjoahven, sopiskohan sellanen?
Ennen oli helpompaa tää miettiminen ku asu Kuopios mis pehmeempi vesi, siellä pandamonnisetki lisäänty, tääl ei onnistu ku taitaa sen verran jotain mineraaleja vedes olla ku jää valkoista kerrosta suodattimen ja muitten päälle ja sitä ei esiintynyt Kuopios asues. Oishan se kiva et vauvoja tulis mut tärkeempi ois et ne kalat jotka tuol polskuttelee, et niil ois mahdollisimman hyvä olla, mut välist tuntuu et mitä enemmän yrittää ottaa selvää niin sen enemmän menee sekaisin ja tuntuu ettei mun akva sovi kenellekkään uudelle tulokkaalle, iso hauokaus. pitää ajtkaa etsintöja.
-
- Senior Member
Kaipa sinulla on lasin ja vedenpinnan välissä ilmaa? Ja lasien kulmissa viistoleikkaukset ruokintaa ja sähköjohtoja ja letkuja varten? Jos on, niin ei sen puolesta ole syytä olla ottamatta rihmakaloja. Minulla on aina akvaariot olleet lasilla peitettyjä ja rihmakalat ovat pärjänneet hyvin. (Ja poikasiakin on tullut, rihmakalat ovat tehokkaita poikastuottajia.)fisku kirjoitti: ... Rihmakalat ei taida käydä kun tossa ei ole ku puolet akvasta peitetty lasilla, enkä halua sitä kokonaan peittää. ...
Oishan se kiva et vauvoja tulis ...