Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mariquies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 10:25, 03.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Viesti Kirjoittaja mariquies »

Nyt ihan nolottaa oma tyhmä kysymys, mutta millä ihmeellä katkaravut saa uppoamaan? Olen yrittänyt antaa sulatettuja katkiksia ja tarkoitus olisi, että niistä ainakin osa päätyisi pohjalle asti plekojen syötäväksi, mutta aina nuo katkaravut jää pinnalle kellumaan [}:)] . Blondi ottaa vinkkejä vastaan :mrgreen: !
720 L monneja, 240 L seurala, 240 L malawila, 60 L hammaskarppeja
Vauhtiville vm. 2011, mies ja kissa.
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Mä kun oon noita katkiksia heittäny niin aina ne uppoaa O.o Jäisinä kun suoraan heittänyt toki.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1600
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Grillivarrastikkuun jonoon ja tikku pystyyn hiekkaan
mariquies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 10:25, 03.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Viesti Kirjoittaja mariquies »

OK, eli akvaarion pohjalta alkaa siis löytyä lusikoiden lisäksi myös grillivarrastikkuja...heittäisinköhän haarukoitakin mukaan - tai kertakäyttögrillin :mrgreen: ?
720 L monneja, 240 L seurala, 240 L malawila, 60 L hammaskarppeja
Vauhtiville vm. 2011, mies ja kissa.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Monenlaisia katkarapuja olen kalanruokana kokeillut, mutta tuollaista ongelmaa ei kyllä ole esiintynyt. Vai onko syynä se, että laitan ne aina palasiksi leikeltynä altaaseen. Aina putoavat kuin kivi.
mariquies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 10:25, 03.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Viesti Kirjoittaja mariquies »

Mä olen pilkkonut niitä ja kokeillut kokonaisina, ihan sama tilanne - mun katkaravut sitten vissiin osaa uida... Ainoa miten olen niitä saanut vähän paremmin vajoamaan, kun yrittää sormilla puristaa ne mahdollisimman tiukaksi mytyksi. Jäisiä en ole kokeillut. Hermo menee, kun kongontetrat senkun mässäilee ja plekot jää täysin ilman.
720 L monneja, 240 L seurala, 240 L malawila, 60 L hammaskarppeja
Vauhtiville vm. 2011, mies ja kissa.
pirjoh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 17:10, 09.07.2012
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Viesti Kirjoittaja pirjoh »

Täältä toinen blondi tekee kans kyssärin, mistä te ostatte/löydätte suolattomia katkarapuja?
mariquies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 10:25, 03.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Viesti Kirjoittaja mariquies »

Katkarapujen suolaisuudesta on täällä keskusteltu useaan otteeseen, ja valtaosa käyttää ihan tavallisia pakastekatkarapuja ja mahdollisesti huuhtelee tai liottaa niistä enimmän suolan pois. Pieni määrä suolaa ei aiheuta vahinkoa, eihän katkarapuja muutenkaan jatkuvasti kaloille syötetä. Jos nyt edelleen haluaa hifistellä ja ehdottomasti välttää suolaa, joku mainitsi, että kaupan kalatiskiltä ostettavissa kuorimattomissa katkiksissa ei olisi suolaa - itse en ole asiaa selvittänyt.
720 L monneja, 240 L seurala, 240 L malawila, 60 L hammaskarppeja
Vauhtiville vm. 2011, mies ja kissa.
Ryusuzaku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 17:26, 15.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Länsi-Pasila

Re: Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Viesti Kirjoittaja Ryusuzaku »

Kuorellisissa on vähemmän suolaa kun ostaa pakastealtaastakin. Ja kun huuhtelee. Mutta ei noissa niin paljoa ole suolaa että siitä olisi jotenkin haittaa. Ellei niitä sitten tuputa nonstop kaloille. Suolatonta katkarapuahan ei ole olemassa saatika simpukkaa mikä merestä poimitaan.
Yhteensä 2200 litraa vettä. Lisää tulossa. Amerikkalaisia ahvenia, madagaskarilaisia ahvenia ja muita jänniä otuksia.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Kun teen katkaravuista ruokaa, laitan pari vesikupissa jääkaappiin. Oletuksena on ollut, että liika suola liukenee pois. Seuraavana päivänä sitten annan kaloille. Minulla myös ovat aina uponneet, ikinä ei ole jäänyt pinnalle.
Karim
Junior Member
Junior Member
Viestit: 237
Liittynyt: 20:42, 24.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Viesti Kirjoittaja Karim »

Rautainen haarukka on hyvä. Saa hyvin pois magneetilla joka on sidottu lankaan. Geomag rules :mrgreen: Tosin tonkijat tälillä hautaavat haarukan ja siinäpä onkin etsimistä. Vielä siitä suolasta, että ei se pieni määrä haittaa. Vähentää stressiä. Konstia on käytetty pitkään kalojen istutushommissa.
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

mariquies kirjoitti:Mä olen pilkkonut niitä ja kokeillut kokonaisina, ihan sama tilanne - mun katkaravut sitten vissiin osaa uida... Ainoa miten olen niitä saanut vähän paremmin vajoamaan, kun yrittää sormilla puristaa ne mahdollisimman tiukaksi mytyksi. Jäisiä en ole kokeillut. Hermo menee, kun kongontetrat senkun mässäilee ja plekot jää täysin ilman.
Hei, kongontetrojen ohi ei uppoa tarpeeksi nopeasti kuin kivet! Tuo on juurikin se syy miksi aikoinaan omistani luovuin...
Ja tuohon suolattomaan keskusteluun lisäisin vielä sen, että ainakin meilläpäin ajelee kala-auto aina silloin tällöin ja myyvät raakana pakattuja ja pakastettuja tuotteita, joita ei ole suolavedessä esikypsennetty. Mä ostan noille mun mussukoille skampeja. :mrgreen: On siinä myyjän ilmeessä aina näkemistä, kun kerron mihin tarkoitukseen tulee ... 8O
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
juhlamokka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 121
Liittynyt: 17:55, 02.03.2003
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Katkarapuja pohjakaloille - miten saa uppoamaan?

Viesti Kirjoittaja juhlamokka »

Itse toimin seuraavasti: Pakkasesta katkarapuja täsmäannos suoraan kuppiin, päälle kiehuvaa vettä ja hetken odotus. Kokeilen isointa puristaen ja kun tuntuu läpi sulalta kaadan veden pois ja pudottelen altaisiin.
Eivät ehdi kuumentua liikaa kun pitää kuumassa vedessä vain hetkisen ja aina ovat uponneet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”