Adventiivitaimen irrotus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KVE
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Adventiivitaimen irrotus

Viesti Kirjoittaja KVE »

Vesimiekka kukki ja nyt pukkaa taimia varteen. Milloin ne irroitetaan ja miten? Tuleeko yhteen kohtaan vartta aina yksi taimi, vaikka kukintoja olisi ollut siinä kohdassa kuusikin? Otetaanko vartta mukaan vai pitäisikö taimi saada pelkältään irti? Vai irtoavatko ne itse?
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Adventiivitaimen irrotus

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Itse olen tehnyt niin, että olen taivuttanut varren hiekkaan, joten ovat saaneet juurtua rauhassa pelkäämättä, että ovat liian pieniä irroitettavaksi. Yhteen varrenkohtaan saattaa tulla useampikin, myöhemmin toisistaan irrotettava alku. Jos en voi istuttaa niitä siihen varren kanssa, pätki vartta niin, että sitä tulee vähän mukaan, jolloin eivät pienet juuret vahingoitu. (Muuten sillä ei liene mitään merkitystä?)
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Re: Adventiivitaimen irrotus

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Mikään kiirettä irrottamiseen ei tunnu olevan, sillä pysyvät varressa kyllä hyvänä, vaikka antaisi siinä reilusti kasvaa. Kun ovat olleet kunnon kokoisia, jopa ihan kymmenen senttisiä, olen irroittanut varren katkaisemalla ja istuttanut taimet pohjaan. Taimet kasvavat vähän eri tahtiin siinä varressa, joten pienimmät olen jättänyt keskenään samaan pitkään kiinni. Oman kokemukseni mukaan eivät ole olleet erityisen herkkiä, vaikka tyyli irrottaa ja kerrasta toiseen vähän vaihdellutkin.
Ihan siis saksilla olen napsineen varren poikki. Välillä istuttanut yhden taimen kerrallaan, välillä varrenpätkän useammalla taimella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”