Ostin pääsiäisen aikaan käytetyn 180l Juwelin. Sinne siirsin vanhan pikkuakvaarion asukkaat ja nyt vaan mietin että mitä lähtisin sinne lisäämään. Asukkaina on 8 neontetraa(2 on kuollut alkuperäisestä parvesta), 3 ottoa ja 5 leopardimonnista sekä pikkuinen Esko jonka ahkerasti kutevat monniset ovat saaneet aikaiseksi.
Akvaariossa ovat lämmöt aika korkeat, 26 astetta koska lamputkin jo lämmittävät sen verran. Lisäksi alun perin haaveilin jostain plekosta ja ajattelin että sen puolesta 26 on sopiva. Myöhemmin olen huomannut sen pysyvän aika lailla siinä lämmössä ilman lämppäriäkin.
Mietin että varmaan neontetroja ajatellen järkevintä olisi ostaa vaikka kymmenen neontetraa olemassa olevien kaveriksi että olisi kunnon parvi. Olen kuitenkin vähän pettynyt neontetrojen "laatuun", nimittäin joulukuussa hommatusta parvesta tosiaan jo kaksi on heittänyt henkensä niin jotenkin tuntuu etten niitä haluaisi lisää hankkia. Kalat olivat pitkään laihoja ja huonon värisiä. Joku vaivasi ja lääkitsinkin kaloja, mutta lopulta heittivät henkensä. Muut neontetrat ovat hyvän näköisiä ainakin toistaiseksi eivätkä onneksi ole ryhtyneet aroiksi vaikka parvi on nyt aika pieni kooltaan. Ovat ahneita ja vilkkaita edelleen.
Itseäni kiinnostaisivat ehkä eniten (ruso)kiilakyljet, mietin vaan että jos tuon uuden parven akvaarioon(muita kun neontetroja) niin onko vaara että tulee jotain näykkimistä tms. kiilakylkien taholta? Ja mietin että mahtuuko Esko kiilakyljen suuhun vai onko se yhtä pieni kun neontetrankin suu... Vai olisiko viisainta ostaa esim. kardinaalitetroja, tekevätkö yhteisen parven neontetrojen kanssa? Lisäksi olen ajatellut lisätä monnisia ja ottojakin sinne sekaan mahtuisi lisää. Plekosta en haaveile tällä hetkellä niin kovasti enää kun "hienot" plekot vaikuttavat hiukan haastavilta hoidokeilta ja pelkään että ostan jonkun kalliin kalan enkä sitten osaa hoitaa sitä tai muuten kuolee...Lisäksi akvaario on vaikuttanut hyvältä "pienten puuhamaalta" siinä mielessä että koko porukka on pientä ja sopuisaa, isossa akvaariossa mulla on isoja kaloja jotka sotkee ja repii kasveja irti, joten pikkuakvaario on ollut mukavan helppo hoitaa siihen verrattuna. Partista olen hiukan harkinnut mutta en ole vielä päättänyt olisiko se hyvä ajatus ollenkaan. Mieluiten mietin ja sitten vasta hankin.
Pikkuakvaarion kalatäydennystä, kiilakylkiäkö?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Pikkuakvaarion kalatäydennystä, kiilakylkiäkö?
Aloittelija jolle kaikki vinkit ovat tervetulleita! Akvaariot 180l ja 450l.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Re: Pikkuakvaarion kalatäydennystä, kiilakylkiäkö?
Tavallisesta kiilakyljestä eikä rusokiilakyljestä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta hohtokiilakylkeä voin kokemuksesta suositella.
(ja rusokiila taitaa olla hyvin samanlainen) Aktiivinen pikkufisu, joka ei kyllä mielestäni ketään nypi. Ja monnisenpoikasen uskoisin olevan turvassa, sillä ainakaan nuo minun hohtokiilat eivät akvaarion pohjaosiin osoita mitään kiinnostusta eli jos monninen pysyy pohjan tuntumassa, niin hohtokiilat sitä tuskin edes huomaavat.
Ilman partistakin pärjää hyvin, minulla sukaravut, kierteiset ja "roskakotilot" hoitavat talonmiehen virkaa tuossa pääakvaariossa.
Ja varsinkin jos ajattelet hankkia ottoja, niin sitten siellä olisi oikein virallisia levänsyöjäkalojakin, niin senkään puolesta ei välttämättä partista tarvita.
Omakohtaista kokemusta minulla plekoista ei ole, mutta käsittääkseni tärkeintä niille on juuri "kuuma vesi" (vaikka on niitä jotain lajeja viileämpäänkin kai, en ole juuri perehtynyt) ja hyvin järjestetty vedenkierto, että happi saadaan riittämään vaikka vesi on lämmintä. Ja ostaessa pitää se mielessä, että se poikanen on varmasti riittävän iso ja hyvinsyöneen näköinen. Jos pleko on kaupassa ihan rääpäle, niin sitten sen ennuste on kotiakvaariossa huono. Mutta tämä ihan luetun perusteella, en ole mitään "kunnon plekoja" omistanut. Mutta siis, en pidä plekon hoitoa mitenkään erityisen vaativana
kunhan vaaan olosuhteet ovat oikeat ja ruoka sen laatuista, mitä pleko tarvitsee, kasvi/puu/eläinperäinen sapusta. Hyvä taustatyö kyllä mielestäni antaa valmiudet niin sanotusti haastavammankin plekon hoitoon, vaikka varsinaista akvaarionhoitokokemusta ei olisi mitenkään valtavan pitkältä ajalta. 

Ilman partistakin pärjää hyvin, minulla sukaravut, kierteiset ja "roskakotilot" hoitavat talonmiehen virkaa tuossa pääakvaariossa.

Omakohtaista kokemusta minulla plekoista ei ole, mutta käsittääkseni tärkeintä niille on juuri "kuuma vesi" (vaikka on niitä jotain lajeja viileämpäänkin kai, en ole juuri perehtynyt) ja hyvin järjestetty vedenkierto, että happi saadaan riittämään vaikka vesi on lämmintä. Ja ostaessa pitää se mielessä, että se poikanen on varmasti riittävän iso ja hyvinsyöneen näköinen. Jos pleko on kaupassa ihan rääpäle, niin sitten sen ennuste on kotiakvaariossa huono. Mutta tämä ihan luetun perusteella, en ole mitään "kunnon plekoja" omistanut. Mutta siis, en pidä plekon hoitoa mitenkään erityisen vaativana

-
- Katalysaattori
Neoneille tuo 26 saattaa olla kyllä lämpötilana vähän siinä ja tässä.
Arvoistaisivat ymmärtääkseni kyllä viileämpää...
Altaassasi on ilmeisesti valaisinkansi? Sen alla tulee helposti lämmin, kun vesi ei pääse vapaasti haihtumaan.
Itse tekisin niin, että kasvattaisin parvikokoja ensin, ja katsoisin sitten, miltä näyttää.
Kokemukseni mukaan kiilakyljet ovat ahmatteja, ja syövät varmasti suurimman osan asioista, mitkä suusta mahtuu.
Ovat kyllä kivoja parvikaloja, eloisia ja reippaita.
Plekot eivät yleensä ole mitenkään erityisen vaativia hoidokkeja, mutta suurin osa niistä vaatii reilusti virtaavan ja hapekkaan veden, sekä hyvän suodatuksen. On useampia lajeja, jotka mahtuvat jo tuon kokoiseen akvaan.
Partiskin on itseasiassa pleko
Minä tykkään itse partiksista, ja niitä onkin joka altaassa. Partiksista löytyy myös ihan peruspartamonnia hieman "erikoisempia" vaihtoehtoja, kuten esim. punainen ja mahonki.
Altaassasi on ilmeisesti valaisinkansi? Sen alla tulee helposti lämmin, kun vesi ei pääse vapaasti haihtumaan.
Itse tekisin niin, että kasvattaisin parvikokoja ensin, ja katsoisin sitten, miltä näyttää.
Kokemukseni mukaan kiilakyljet ovat ahmatteja, ja syövät varmasti suurimman osan asioista, mitkä suusta mahtuu.
Ovat kyllä kivoja parvikaloja, eloisia ja reippaita.
Plekot eivät yleensä ole mitenkään erityisen vaativia hoidokkeja, mutta suurin osa niistä vaatii reilusti virtaavan ja hapekkaan veden, sekä hyvän suodatuksen. On useampia lajeja, jotka mahtuvat jo tuon kokoiseen akvaan.
Partiskin on itseasiassa pleko

Minä tykkään itse partiksista, ja niitä onkin joka altaassa. Partiksista löytyy myös ihan peruspartamonnia hieman "erikoisempia" vaihtoehtoja, kuten esim. punainen ja mahonki.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Tästä voi nyt tulla kiista, mutta...Maji kirjoitti:Neoneille tuo 26 saattaa olla kyllä lämpötilana vähän siinä ja tässä.
.

-
- Katalysaattori
Ottojen kohdalla ymmärtääkseni lämpötilaa enemmän merkitsee veden happipitoisuus ja virtaavuus, ja veden laatu. Litrasuosituksetkin otoilla taitaa olla n. 100l, mutta tämä lähinnä veden tasaisemman laadun takia.
Omia neoneitani olen tarkkaillut, ja normaalisti lämpö 22-24, useimmiten n. 23 astetta. Helteillä pääsi lämmöt jo nousemaan sinne n. 26-27 asteeseen ennen kuin ennätin viilennystoimiin, ja kyllä nuo reippaamman oloisia ovat viileämäässä.
Mutta joo, itsekin olen lukenut tuosta, että neonit eivät välttämättä olekaan suoranaisesti ihan viileän veden kaloja. Omat tosiaan vaan vaikuttavat viileämmässä virkeämmiltä.
Mutta niin, tosiaan, mahdollisia plekoja ajatellen (ja ototkin huomioiden) reipas suodatus ja kova virtaus olisi niille mieluinen
Omia neoneitani olen tarkkaillut, ja normaalisti lämpö 22-24, useimmiten n. 23 astetta. Helteillä pääsi lämmöt jo nousemaan sinne n. 26-27 asteeseen ennen kuin ennätin viilennystoimiin, ja kyllä nuo reippaamman oloisia ovat viileämäässä.
Mutta joo, itsekin olen lukenut tuosta, että neonit eivät välttämättä olekaan suoranaisesti ihan viileän veden kaloja. Omat tosiaan vaan vaikuttavat viileämmässä virkeämmiltä.
Mutta niin, tosiaan, mahdollisia plekoja ajatellen (ja ototkin huomioiden) reipas suodatus ja kova virtaus olisi niille mieluinen