Kirsikkatetra

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KimmoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 20:43, 19.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Kirsikkatetra

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Hei kaikki

Kirsikkatetra vaikuttaa minun mielestä kiinnostavalta. Olen myös ymmärtänyt, että tämä on varsin helppohoitoinen ja rauhallinen kala, mikä sopii minulle, mutta haluaisin ennen ostopäätöstä kuulla muiden kokemuksia. Näin esimerkiksi videon, missä mustatetra söi pienemmän tetran. Kirsikkatetrakin kasvaa melko isohkoksi, joten minua vähän huolestuttaa pienempien tetrojen puolesta. Haluaisin kyllä vähän isomman ja värikkäämmän kalan seuraavaksi lajiksi, mutta ensin niitä omia kokemuksia, jos löytyy :)
Mikapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 16:32, 09.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Karis/Karjaa

Re: Kirsikkatetra

Viesti Kirjoittaja Mikapo »

Täällä on 25 kirsikkatetran parvi 25 ruusutetran ja lehtikalakutuparin kanssa. Rauhallisia ja helppohoitoisia ovat. Joskus meno yltyy hetkellisesti vauhdikkaaksi, kun väreiltään tummanpunaiseksi muuttunut pariskunta syöksähtää kasvitiheikköön ilmeisesti kutemaan.

Poikasina väri oli aika vaatimaton, mutta nyt puolen vuoden iässä alkavat olla näyttäviä. Niitä oli vaikea saada. Ne tilattiin viime heinäkuussa, mutta akvaariokauppias sai niitä vasta lokakuussa.
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Viestit: 632
Liittynyt: 13:00, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Kirsikkatetra

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Käsittääkseni Kirsikkatetra on äärimmäisen hankala viljeltävä ja siksi niitä tuodaankin suoraan luonnosta. Siksi niiden kappalehinnat pyörivät 12-15 euron paikkeilla per pyrstö suurimman osan ajasta. Poikkeuksia varmaan löytyy, mutta tämä oli tilanne kun minä aikoinani tilasin parveni. Rahan arvoisia kaloja ovat kyllä, todella vilkkaita ja kauniita. Urokset mahtailevat keskenään ja koreilevat väreillä. Tuskin ne sentään pienempiä tetroja syövät, ainakaan täysikasvuisia vaikka petokaloja ovatkin. Timanttitetrojen kutu kyllä maistuu... :P
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirsikkatetra

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Ei löydy kirsikoita täältä mutta punaselkätetroja, Hyphessobrycon pyrrhonotus. Kuuluu ns. kirsikkatetroihin. Kaunis kala, varsinkin koiraat, eloisia ja aika timanttitetran oloisia käytökseltään. Hintaa noin 5-6 euroa kappale. Akvaario Kurjesta löydetty osa ja osa tilattu Glaserilta. Pari viikkoa takaperin oli taas Kurjessa näitä. Luonnosta tuotuja nämäkin ovat ymmärtääkseni.

http://www.seriouslyfish.com/species/hy ... rrhonotus/
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
KimmoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 20:43, 19.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Kirsikkatetra

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Hyviä vastauksia, kiitos.

Nätti kala, mutta pitänee etsiskellä jotain helpommin saatavaa omaan altaaseen.
KimmoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 20:43, 19.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Kirsikkatetra

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Mikapo onko nuo sinun kirsikkatetrat saaneet poikasia? Paikoin netissä sanotaan, että kaikki myytävät kirsikkatetrat on pyydystetty luonnosta, mutta sitten välillä on näkynyt mainintaa kutemisesta. Voiko tästä päätellä, että laji alkaa pikkuhiljaa lisääntyä akvaarioissa? Saa muutkin tietenkin vastata.
Mikapo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 16:32, 09.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Karis/Karjaa

Re: Kirsikkatetra

Viesti Kirjoittaja Mikapo »

Seura-akvaariossa ilmeisesti muut kalat popsivat kudun suuhunsa. Tosin havaitsin kutuyrityksiä ensimmäistä kertaa vasta muutama viikko sitten. Täytyypä tarkkailla tilannetta.
320 l Amazon, 784 l kiekkola, 120 l
KimmoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 20:43, 19.11.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Kirsikkatetra

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Jos muilla on vielä kirsikkatetrasta ihan mitä tahansa juttuja, niin lukisin mielelläni. Aivan tavalliset ja tylsätkin tarinat olisivat kivoja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”