Oudot kalakuolemat

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
sardiini82
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Oudot kalakuolemat

Viesti Kirjoittaja sardiini82 »

Eli minulla on kuollut kaksi hohtomonnista ja yksi keisaritetra noin viikon sisään. Minulla on käynnissä sinileväkarkotus, joten olen pitänyt vain joka toinen päivä valoja n. tunnin jolloin olen ruokkinut ne. Kalat ovat olleet kuollessaan vitivalkoisia ja maanneet pohjalla. Tässä tietoja:
PH 6.8
Vesi on pehmeää
NO2 0mg/l
NO3 10mg/l
Kh 4
Arvot mitattu tiippatesteillä
lämpö 26c
Suodattimina 2x eheim profession II 2026 ja eheim powerline 2046
Vedenvaihdot 1-2 viikon välein n. 40% tilanteesta riippuen. (viime viikkoina olen vaihtanut joka viikko)
Akvaario on siis 530l
Eli diagnoosia ja hoidon selvittämisessä apuja tarvitsen.
Kiitos jo etukäteen niille jotka auttavat (jos joku auttaa :? )
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen

Re: Oudot kalakuolemat

Viesti Kirjoittaja Maji »

Ovatko kalat oireilleet mitenkään, onko käytöksessä mitään erityistä?
Mitä kaloja altaassa on?
Onko tullut uusia asukkaita, jotain muuta erityistä?
Kauanko kalat ovat olleet altaassa (ja allas pystyssä)?
sardiini82
Starting Member
Starting Member

kalat ovat olleet ihan tavallisen virkeitä ja ovat syöneet hyvin. Allas on ollut pystyssä vähän vajaa vuoden ja uusimmat kalat ole hankkinut joulun aikoihin. Muuna kalastona on kiilakylkiä, lehtikalapari ja partamonni
(ja tietenkin keisaritetrat ja monniset)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Olisiko happikato pohjalla? Monniset tykkäävät hapekkaasta vedestä. Jos sinulevää kuolee paljon, tulee orgaanista jätettä paljon, joka vie happea paljon kun hajottajat hajottavat. Kokeilisin kovaa virtausta pohjalla, tarkistaisin, että pinta liikkuu ja laittaisin diffusorit päälle tai hapettimia.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori

En tiedä kippaisiko monninen happikatoon kovin herkästi, koska ne voi kuitenkin "hengittää" pinnalta?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

http://www.itameriportaali.fi/fi/tietoa ... vakukinta/
Juttua sinilevästä. Osa kannoistahan on myrkyllisiä. Lehmälaumakin siihen kuollut juotuaan vettä. Kalan lihaan ei käsittääkseni rikastu, mutta suosittelevat sisäelimet jätettävän syömättä, jos myrkyllistä sinilevää.

Enpä osaa sanoa, voisiko sinilevä sinäänsä tappaa fisuja. Mutta tosiaan happea se kuluttaa kun pohjalle vajoaa. Maksaan luultavasti kertyy reippaammin. Ravintoketjussa se ei rikastu.

"Leväkukinnat ovat tärkeä osa meren ekosysteemiä. Itämeren ongelmana on rehevöityminen, joka voimistaa ja lisää planktonkukintoja. Kukinnat ovat haitallisia silloin, kun ne limoittavat vettä, verkkoja, likaavat rantoja, aiheuttavat kaloihin pahaa makua tai tuottavat muille eliöille myrkyllisiä yhdisteitä. Kun kukinta päättyy, levät vajoavat pohjalle. Siellä niiden hajoaminen kuluttaa happea. Pahimmillaan happikato voi hävittää pohjalla elävät eläimet, myös kalat. "
Suora lainaus Itämeriportaalista, josta linkki jutun alussa.

Ainakin vaihtelisin vettä tiuhasti, kun sinilevähävitys ja ilmastaisin reippaasti purkkia.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Oletko "ratkaissut", mistä tuo sinilevä on altaaseen tullut? Tai siis miksi? Voisiko esimerkiksi pohja olla tukossa? Sinilevään karkoittaminen voi olla konstikasta. Kannattaa ehkä lukea siitäkin " käyttäjäkokemuksia". En tiedä, voiko valojen pois pitämisestä yksistään olla apua, mutta monet suosivat altaan peittämistä kokonaan valolta, esim jätesäkein. Kannattaa lukea tästä enemmän ohjeita ja kokemuksia.

Ilmastusta suosittelen minäkin. Uskon, että levän ja kalakuolemien yhteys voisi olla juurikin tuossa aiheuttajassa.

Kalat pärjäävät hyvin ilman ruokaa ja valoja muutaman päivän (ja osaavat syödä pimeässäkin). Kasveille pimennys on rankempaa. Akvaarion kasvit kärsivät huonosta valosta ennen kuin sinilevä, joten kannattaa olla tarkkana. Huonosti voivat kasvit taas tuottavat äkkiä lisää sitä hajoavaa massaa aivan pohjalle happea kuluttamaan. Eivätkä tietysti enää hajottuaan tuota sitä happea itsekään.

Varmasti lähes kaikki kalat muuttuvat kuoltuaan melko nopeastikin altaassa sellaisiksi valkoisiksi. Siitä ei siis juurikaan voi päätellä kuolinsyytä.

Tsemppiä salapoliisityöhön! Toivottavasti saat syyllisen kiinni!
sardiini82
Starting Member
Starting Member

pisarat2 kirjoitti:Oletko "ratkaissut", mistä tuo sinilevä on altaaseen tullut? Tai siis miksi?
Epäilen sinilevän aiheuttajaksi vähäistä valotehoa (n. 106w), mutta aion tilata jotain 72w ledinauhaa ja kiinnitellä valokanteen.
Olisiko tuosta mitään apua?
Eli siis laitan sisäsuodattimeen sen diffuussorin (eli sen ilmastinjutun) ja vaihtelen vettä pari kertaa viikossa, vai enemmän? Ja pidänkö valoja normaalisti päällä?
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori

Sinilevähän ei ole levä, vaan bakteeri.
Itse sain sen pois täyspimennyksellä (jätesäkitin altaan) kun ensin olin poistanut käsin niin paljon kuin mahdollista.
sardiini82
Starting Member
Starting Member

Nyt kun luulin tilanteen rauhoittuneen, niin taas kuoli 2 monnista :( kiskaisin hätävarana akvaarioon jotain vitamiinilisää. Olen huomannut, että monnisten kiduskansien takaa näkyy punaista ja kalat ovat melko passiivisia. Ja kun yksi kala oli ihan kuolemaisillaan, niin se hengitti todellella nopeasti. Epäilen että kyseessä voisi olla kidusloiset, mutta en ole ihan varma, ja siksi en ole laittanut mitään kidusloislääkettä. Luin myös suolahoidosta, mutta lukemani mukaan se ei sovi monnisille. (nyt olen pitänyt valoja päällä, koska levät ovat melkein kadonneet) Happikato se tuskin on, koska muut kalat ovat oireettomia.
530l ja 30l nano
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Itse sipaisisin Seran Tremazol-kuurin akvaarioon. 6 h hoito vain ja todella hyvin siedetty lääke. Monnit, monnien poikaset ruskuaispussiasteellakin hyvin selvinneet.

Jos epäilet hivenkin enemmän ja haluat täsmälääkitä, niin monniset ämpäriin, ilmastin täysille ja sinne Tremazol-kylpyyn 20 minsaksi. Toisaalta, jos kidusloisia on, ne on koko akvassa.

Toisaalta taas kidusloisissa on spesifejä kantoja, jotka ovat erikoistuneet vain tiettyyn kalalajiin. Ovat kuuluisia siitäkin. Joten jos yksi laji tippuu orrelta, voi syy olla sekin.

Summamutikka ei hyvä lääkinnässä, muttei sitä kannata pelätä kuin DDT:täkään kun osaa oikeaoppisesti hoitokuurin tehdä. Joskus kala voi olla niin heikko, että ei kestä lääkitystä, mutta luultavasti se menehtyisi muutenkin.

Jos lääkitset, muista kova ilmastus, muuten kala kanttuvei. Vitamiinilisä ei paljon auta, kun oikea ongelma (jos ei vitamiinipuute juuri...).
sardiini82
Starting Member
Starting Member

Ok, eli laitan sitä sera tremazolia tohon akvaarioon ja sit vaihdan vedestä n.80% 6 tunnin päästä. Vähän arvokkaita noi lääkkeet :frown:
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Hyvä, että sinulla on sitä jemmassa. Lääke jos säästää parin fisun hengen, on ehkä hintansa väärtti ja vähentää kärsimystä.

Tremaahan tarvitaan 1 millilitra ämpäriin, joten siinä se on riittoisaa. Mutta itse pistäisin koko kippoon. Ja muista kova ilmastus:). Se lääke voi syödä tosiaan happea. Itse yleensä vaihdan ennen lääkettä vettä 50% ja tsekkaan suodattimet, että pöhöttää, diffusorit täysille.

Yleensä tremakuurin jälkeen minulla on poikasinvaasio akvassa. Joten ei paha tökötti.

Kantsii vaihtaa ehkä vedestä 50 % kahdesti peräjälkeen tovien päästä. Jos 80 % vaihtaa kerralla, voi heikko kala ottaa eviinsä. MUtta tosiaan tärkeää vaihtaa vettä 6h päästä 80 %.

Joku säästää lääkkeissä hiven, jos vähentää akvan vettä, mutta sitten voi kuitenkin tulla helpommin happikato tai muita ongelmia. Tarkkaile, ettei tule samennusta, sitten keskeytettävä hoito. Minulla ei ole koskaan tullut samennusta tai sen kanssa ongelmia.

Kantsii myös mitata metrimitalla akvan oikea vesitilavuus laskemalla. Itse kun mittailin, yllätyin, että vähänpä on vettä kun pohjahiekkaa ja akvan yläpalkkikin voi hämätä.
sardiini82
Starting Member
Starting Member

Siis minulla ei ole valitettavasti tuota lääkettä, joten joudun tilaamaan kun ei lähellä olevissa akvaariokaupoissa ole.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

sardiini82 kirjoitti:Vähän arvokkaita noi lääkkeet :frown:
Kalleus on suhteellista, ainakin minulle esimerkiksi 525 litraisen altaan kalaston kuoleminen aiheuttaisi melkein 400€ kustannukset, joten jos muutaman kympin lääke pelastaa kalat, niin se on silloin ollut ehdottomasti jokaisen euron arvoista. Toisaalta minusta rahallista menetystä paljon tuskaisempaa olisi nähdä kalojen kärsivän, eläinten henkistä arvoa yksilöinä ja elävinä olentoina ei voi rahalla mitata, niiden lääkitsemättä jättäminen olisi hyvin julmaa. Jos jonkin harrastuksen ottaa, niin kyllä sen aiheuttamat kustannuksetkin pitäisi olla selvillä jo ennen aloitusta.

Ja asiaan, minulla on erittäin hyviä kokemuksia Tremazolin käytöstä. Lääke pelasti kahdeksan monnisen hengen pari vuotta sitten, mitään sivuvaikutuksia en huomannut, joten pistä vain lääke tilaukseen, sen pitäisi hoitaa fisusi kuntoon. :D
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

^ Samaa mieltä Pantterin kanssa. Yleensä minulla on lääkekaapissa lääkkeet valmiina joka lähtöön. Pitkä odotteluaika on tuskainen ja kalahan sairastuu juuri joulunpyhinä vähintäänkin. Itsekään en sairaana odottelisi pitkiä aikoja lääkkeen löytymistä. Sitten kun sisäinen tulehdus ehtii pitkälle, se on kalan menoa. Mitä varhaisemmassa vaiheessa hoidon saa, sen parempi. Tietysti ennaltaehkäisy parasta, kuten kaikki nämä edellä olevatkin kyllä teoriassa tietää:).

Olisi kyllä hyvä, että apteekista saisi näitä peruslääkkeitä myös. Sillä esim. Helsingissäkin kunnon akvalääkekaappi on lähes yhdessä putiikissa asiantuntemuksen kera. Itse tilailen verkkokaupoista jemmaan, niin saa edullisemmin ja on aina ainakin varoiksi.

Akvaarioon.fi:stä saa suht nopeasti lääkkeetkin. Aina vain ei ole varastossa, joten sitten helposti tenkkapoo....
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori

Kiepsutteleeko ne monniset esim. hiekkaa ja somisteita vasten?
sardiini82
Starting Member
Starting Member

Maji kirjoitti:Kiepsutteleeko ne monniset esim. hiekkaa ja somisteita vasten?
Välillä olen nähnyt kun joku hankaa itseään hiekkaa vasten, mutta enimmäkseen tuntuvat jököttävän pohjalla. Monniset ovat olleet myös todella säikkyjä, ja jos katsoo vähänkin lähempää, niin singahtavat akvaarion toiselle puolelle.
530l ja 30l nano
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Onko lääke jo tilattu? Sairaana fisut ovat usein arkoja tai eristäytyvät. Nopeus on valttia kalan sairauden hoidossa.

Kidusloiset aiheuttavat usein sekundääritulehduksia, joten bakteerilääke hyvä olla varoiksi myös, ettei sitä joudu odottelemaan taas. Bactopur direct paras, Bactopurkin jo hyvä usein.

Ja ilman mikrokooppia taudinmäärittely on vain arvaus joka tapauksessa. Mikroskooppikaan ei aina auta, vaan esim. Evirahan sen määrittelisi tarkasti.
sardiini82
Starting Member
Starting Member

Lääke on kyllä tilattu
Fisutar10 kirjoitti: Kidusloiset aiheuttavat usein sekundääritulehduksia, joten bakteerilääke hyvä olla varoiksi myös, ettei sitä joudu odottelemaan taas. Bactopur direct paras, Bactopurkin jo hyvä usein.
Juu, bactoburia ainakin on muistaakseni lähikaupassa joten ei tarvi lähtee tilailee.
sardiini82
Starting Member
Starting Member

Nyt ei ole ainakaan hetkeen kuollut kaloja ja noin 6kk ikäiset lehtarit tekivät ensimmäisen kutunsa :D. Mutta tuo sinilevä vaivaa vieläkin, voisiko syy olla tuo vähäinen valoteho (108w t8 loisteputkina). Hiilaria ei siis altaaseen mene, enkä lannoitteitakaan ole kasveille antanut. Olisiko tuossa syitä siihen, vai voisiko joku muu vaikuttaa levänkasvuun. Pimennystä olen kokeillut, mutta se ei auttanut. Sinilevää kasvaa eniten kasveissa ja hiekan pinnalla. Sitten vielä ainakin melalehti voi erittäin huonosti (lehdet täynnä ruskeita laikkuja ja osa lehdistä läpinäkyviä). Kerran viikossa siis vedenvaihdot ja muita faktoja löytyy yltä.
530l ja 30l nano
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”