Reilu 180l akvaarion kypsytyskokeilu

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
TheCage
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Reilu 180l akvaarion kypsytyskokeilu

Viesti Kirjoittaja TheCage »

No, mä tutkin minkälaisessa kunnossa ne kivet on, ja mietin sitten vähän tarkemmin. Tottahan se on, ettei ne varmasti kaikista puhtaimmasta päästä ole...
Teemu Salonen kirjoitti:Periaatteessa sitä nitraattia siellä kyllä kuuluis olla, mutta nitriittiä ei.
No kun mä oon nyt käsittänyt niin, että nitriitti olis viimein saavuttanut sen piikkinsä, ja sen pitäis jossain vaiheessa lähteä tuosta laskemaan. Eli tietenkään loppupeleissä nitriittiä ei saa olla, mutta nyt se on siellä piikissä. Sitä tosiaan en vaan ymmärrä, mihin nitraatit ovat häipyneet. Eli summa summarum, ei auta kuin odotella ja mittailla. Eiköhän tämä joskus kypsy. Eikä sillä ajallakaan nyt niin väliä (vaikka olenkin toisinaan kärsimätön), tämä on mielenkiintoinen projekti ja oppiihan tässä paljon.

Ja kiitos, otan aktiivihiilen pois.
193 litran vetoinen tankki olohuoneessa täynnä vettä, hiekkaa, kasveja, kiviä, kantoja, luolia sekä tietenkin fisuja.
TheCage
Starting Member
Starting Member

Oon taas heitellyt joka päivä tuonne kalanruokaa.

NO2: 2
NO3: 1

Kappasta vain, nitriitti on lähtenyt laskusuhdanteeseen! Tuo nitraatti ihmetyttää meikäläistä kovasti... Kummallista että se on pysynyt noin kovin matalissa lukemissa. Mikähän siihen auttaisi? :roll:
193 litran vetoinen tankki olohuoneessa täynnä vettä, hiekkaa, kasveja, kiviä, kantoja, luolia sekä tietenkin fisuja.
TheCage
Starting Member
Starting Member

Tässä ollaan taas päivittäin lisäilty kalanruokaa, ja eilen laitoin myös vähän hs-suolaa. Piti myös lapota, koska pohja oli taas niin likainen. Suunniteltiin miehen kanssa eilen myös vähän valaistusta tuohon akvaan. Päädyttiin hankkimaan tuohon seinälle kisko, ja siihen 2-3 kohdevalaisinta. Vielä kun löytyisi sellaisia, joissa olisi leveä heijastuspinta. Tämä nyt on tämänhetkinen suunnitelma. Valaistus täytyy kuitenkin toteuttaa siten, että valaisin/valaisimet olisi kiinnitetty joko seinään tai kattoon. Kansilasia kun ei ole, niin siihen päälle ei voi laittaa.

NO2: 0,25

Tässähän saa alkaa pian tuumasta toimeen! Harmittaa vain tuo alhainen nitraattitaso, edelleen... Ehkä se siitä.

HUOMIO! Mulle saa pistää yv:tä, mikäli haluat myydä/lahjoittaa minulle kasveja, kantoja yms. akvaariotarviketta. Nyt olisi nimittäin vihdoinkin tarvetta, kun alkaa arvot olemaan tuossa mallissa.
TheCage
Starting Member
Starting Member

Tänään taas lisätty kalanruokaa. Möyhitty myös hieman tuota hiekkapohjaa. Onneksi pääsen viikonloppuna Seinäjoelle, niin voin hakea Biltemasta vähän lisää hiekkaa. Tuota kun on niin onnettoman vähän. Uskon että haen sillä reissulla myös kasveja... Arvot ovat niin hyvänsuuntaisia.

NO2: 0,025

Onko mitään ainetta, jolla tuota nitraattia saa nostettua? Se kun pysyy noin alhaisena jatkuvasti. Vai pitääkö vain odotella?
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Joko valaisinasia on ratkennut? Uusien kansilasien hankintaakin kannattaa miettiä, jos entisiä ei enää ole
. Niistä voi olla muutakin hyötyä, kuin valaisimen suojana ;)
TheCage
Starting Member
Starting Member

Kyllä mä olen valaisinasiasta melko varma, eli se olisi kisko ja siihen kohdevalaisimet. Lähdetään nyt tosiaan viikonloppuna Seinäjoella käymään, ja katsellaan minkälaisia valaisimia olisi tarjolla. Eiköhän sieltä mieluinen löydy. :)

Kansilasitkin voisivat toisaalta olla hyödylliset, laitetaan mietintään. Toisaalta taas kuitenkin kiehtoo ajatus pitää tuo ilman niitä. Sittenhän sen näkee, kun on palju kunnolla toiminnassa asukkeineen päivineen. 8-)
TheCage
Starting Member
Starting Member

Hain tänään tuolta varastosta ne vanhat kiuaskivet, joita ei oltu vielä ehditty minnekään viemään. Hyvä niin! Löytyi kuulkaa hienoja ja just sopivia tuohon mun altaaseen! Ei muuta kuin kiviä pesemään... Tulipahan sitäkin harrastettua ensimmäistä kertaa elämässäni. Nyt on siis akvaariossani jo kiviä. Vielä pitäisi hankkia niitä kasveja ja kantoja (edelleen saa tarjota!) ja jotakin piiloja ja koloja tuleville asukkaille. Tilasin toissapäivänä jo yhden piilopaikan, kookosluolan. Tilaukseen lähti tulevia kasvejakin varten vähän lannoitteita: Easy-Life EasyCarboa ja JBL Ferropolia.

Asensin tuonne altaaseen tänään myös Fluvalin 50w lämmittimen. Saa nähdä, jaksaako se yksistään nostaa 23-asteisen veden lämpötilaa 27-asteiseksi. Jos ei, niin sitten hankitaan sille joko kaveri, tai hommataan kerralla hieman tehokkaampi tikku.

Kivaa tämä harrastaminen. [;)]

N02: <0,01
pH: 7,5
KH: 3

Kypsältä näyttää! Jännittävää nähdä, lähteekö ensimmäiset asukit jo huomenna mun matkaani...!

Olipa mielenkiintoista huomata, että akvaarion kypsyttämiseen meni lähestulkoon tasan kuukausi.
TheCage
Starting Member
Starting Member

Tänään sain hakea tilaamani paketin postista. Nyt on kasviravinteita ja kookosluola. Kävimme myös tänään mieheni kanssa ostoksilla, ja haimme lisää hiekkaa, valot sekä kasveja. Asukkeja emme vielä viitsineet ottaa mukaan, sillä ajattelimme, että ehkä on parempi ensin istutella kasvit rauhassa. Lämmitinkin on ihan tarpeeksi tehokas tuohon paljuun, nosti hienosti lämpötilan 25 asteeseen. Ensin ajattelin 27 astetta, mutta 25 on optimaalisempi ajatellen kalastoani.

Tänään olen siis puuhastellut paljon tuon altaan kanssa. Lisäsin hiekkaa, laitoin kookosluolan paikoilleen sekä istutin kasvit ja heitin ravinteet perään. Kasveina on nyt vedensuosikkia, vesiruttoa sekä intianvesitähdikkiä, ja lisää on tulossa. Heti näyttää paljon hienommalta, varsinkin kun valotkin ovat paikoillaan. Mieheni ne pyyteettömästi asensi, enhän minä niitä olisi osannut alkaa värkkäämään. ;) Toki noihin spotteihin pitää varmaan vielä askarrella hieman isommat kuupat, sillä hajavaloa noista tulee melkoisesti. Ottaa ainakin omaan silmään inhottavasti, vaikka eihän sitä tiedä onko tämä nyt vain siksi, ettei ole vielä tottunut... Sen näkee sitten hieman myöhemmin. Tuossa on nyt siis kolme spottia (jokainen n. 40w ja valon väri 3000K) noin 40-50cm korkeudella akvan yläreunasta. Nyt vesi on aika sameaa johtuen tuosta hiekan lisäämisestä, mutta eikö se siitä kirkastu.
TheCage
Starting Member
Starting Member

Askartelin foliosta väliaikaiset häikäisysuojat lamppuihin. Johan helpotti! Täytyy kehitellä jossain vaiheessa jotkin kauniimmat viritelmät... ;)

Tässä muutama kuva.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
TheCage
Starting Member
Starting Member

NO2: 0,1

Mitä mitä mitä? Miksi nitriitti on nousussa? Ajattelin huomenna hakea ensimmäiset asukkaat akvaariooni, mutta kannattaakohan, kun nitriitti on lähtenyt jälleen kömpimään ylös... Harmi. :/

Voiko vasta aluillaan oleva akvaario reagoida näin, kun sinne tuodaan kasveja? Tai mahdollisesti valaistuksen vuoksi? En nyt yhtäkkiä keksi, mistä muusta tämä voisi johtua. Toki tietämyskään ei ole vielä siinä vaiheessa, että keksisin mitään muuta. Tuon kanssa kun ei ole tapahtunut oikein mitään muuta.

Pitääpä seurailla.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kuten olen jo aikasemmin todennut, toi kalaton kypsytys on todella epävarma tapa. Varmuudella siitä ei saa koskaan tietoa onko kypsä vai ei ennenkun on monta päivää näyttäny nollaa. Eli sun allas ei ole vielä kypsä.
TheCage
Starting Member
Starting Member

Joo, tokihan tuo allas hakee vielä tasapainoaan. Luulin vain, että olisi jo kypsä kun NO2 näytti jo taannoin monena päivänä nollaa ja selvä piikki oli ollut ja mennyt. No, pitänee tarkkailla tilannetta. Eiköhän tuo jossain vaiheessa kypsy.

Kokeiluhan tämä on ennen kaikkea. Tärkeintä on käytännön kautta oppiminen, joskus ehkä kantapäänkin kautta. Aiempaa kokemusta akvaarioista kun ei ole muuta kuin hamasta lapsuudesta, jolloin kaikki tehtiin 100% varmuudella väärin. :roll:
TheCage
Starting Member
Starting Member

NO2-arvot ovat jälleen nollassa. Saa nähdä mihin tämä tästä etenee: saanko ensi viikolla jo kaloja vai pitääkö vielä odotella... :P

Vesirutto otti ja nuupahti. Ei viihtynyt sitten yhtään. Muut kasvit tuntuvat viihtyvän.
murmelinpentu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja murmelinpentu »

Kuinkas tämän altaan kokeilut on onnistunut? Minkälaisia asukkeja on altaaseen tullut?
Samalla ilmoittaudun täältä Etelä-Pohjanmaalta :)
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

murmelinpentu kirjoitti:Kuinkas tämän altaan kokeilut on onnistunut? Minkälaisia asukkeja on altaaseen tullut?
Samalla ilmoittaudun täältä Etelä-Pohjanmaalta :)
samaa mietin minäkin.ainakin allekirjoituksen perusteella asukkeja on altaaseen saatu.
TheCage
Starting Member
Starting Member

Tämän altaan kokeilu on onnistunut oikein hyvin. :)

Olen viettänyt pitkän aikaa hiljaiseloa täällä, ja oli mukavaa huomata, että olin saanut vielä vastauksia tähän viestiketjuun. Ja hei, hienoa että on muitakin eteläpohjalaisia!

Akvaarioni on ollut nyt käynnissä about puoli vuotta. Kalasto on muotoutunut oikein hyvin, ja NO2-arvot (ja muutkin arvot) ovat vakiintuneet. Altaassa ei ole nitriittiä lainkaan, ja nitraatti huitelee jossain kymmenen hujakoilla. pH neutraali ja vesi pehmeää. Lämpötila on vakiintunut 25 asteeseen.

Kalastona löytyy isohko parvi timanttitetroja, pariskunta avainkirjoahvenia (jotka luultavasti ovat äijiä molemmat... Aika näyttää :roll: ) sekä seitsemän kuparimonnia.

Kalat voivat hyvin, eikä akvaarion kanssa ole ollut suurempia ongelmia. Kasvistona minulla on aika paljon melalehtisiä kasveja, jotka viihtyvät ja kasvavat hyvin. Piilopaikkojakin riittää. Kuparimonnit kutevat säännöllisesti, mutta timanttitetrat aka piraijat pitävät huolta siitä, ettei kudusta tule koskaan poikasia. Ja kyllä ne ahvenetkin käyvät apajilla. Muuta fisut eivät ole vielä kutuintoa näyttäneet, mutta ehkä ajan kanssa sitten. Ja noista ahvenista nyt ei vielä edes tiedä, ovatko edes pariskunta. Kovin ovat sävyisiä kuitenkin keskenään, eivät nahistele tai mitään. Toivotaan parasta!

Alkuvaiheessa kuoli yksi timanttitetra, ja noin pari kk sitten kuoli huntueväinen partis. Timanttitetra oli jo alkujaan heikko, eikä kestänyt stressiä uudesta altaasta. Huntueväisen kuolema oli mysteeri. Ulkonäkö muuttui jokseenkin "sameaksi" loppuvaiheessa, eikä se tehnyt muuta kuin viihtyi yhdessä paikassa ja oli liikkumatta. Muut kalat kuitenkin pysyivät koko ajan terveinä. Taannoin yhdellä timantilla oli vatsa epätavallisen pullea, mutta normalisoitui kun pidettiin vähän paastoa. Ja nyt huolenaiheena on avaimen ulkonäkö, josta jo kirjoittelin tuonne toiselle alueelle. Olen siis säästynyt onneksi suuremmilta ongelmilta. :)

Harrastus on ollut juuri niin ihana, kuin olen haaveillutkin! Nyt kutkuttelee aloittaa 63l allas, joka mulla on varastossa. Juurikin se sama allas, mikä meillä oli kotona kun olin pieni. Ehkä kuitenkin maltan vielä. Ensiksi pitää orientoitua pikku koiranpentuun, joka muuttaa meille kesäkuun puolessavälissä. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”