Tuo 1-2-grow oli hyvä. Tilasin yhden tuollaisen purkin ja siitä sai tosi monta pientä taimea. Nyt se kasvu on todella runsasta. OIkea viidakko tuli siitä.
Tariipa vilkaista... hmm... Kyllä sieltä akvaariokaupoistakin jotain löytyi. Päivittelen illemmalla blogiin, kuvien kera
Mukaan tarttui pari platya ja vielä hieman mysteeri pleko
Platyt tuli ihan tuon veden kovuuden vuoksi mukaan. Katsotaan nyt mihin kovuus tasoittuu.
Laitoin kuvaa plekosta blogiin. Oisko jollai tietoa kyseisestä plekosta?
Ostin sapuskaks plekoil tarkotettui pohja tabletteja mutta ei se niille kerkeä kun platyt hajottaa sen ja syö sen.
Oisko jotai muuta, vaiks jotai tabui mikkä ei niin hajois?
Kuvasi ovat melko paskoja, mutta mielestäni tuo kyllä muistuttaa partamonnia. Albiinohan se joka tapauksessa on. Muut albiinoina myytävät plekothan kasvavat suuriksi, lähes puolimetrisiksi. Vai voisiko se olla tämä?
Siis, paperille hän kirjoitti hypostomus plecostomus aikuis koko 25cm pintaa, 24-28c, alle15 kovuus, ph 6.8-7,8. Sanoi että menestyy mun akvaariossa, ei syö kasveja ym... ja myi mulle plekoille tarkotettui ruoka tabletteja. mutta kotiin päästyäni en hirveästi löytänyt tietoa. Jonka vuoksi nyt kyselen. Koitan saada parempaa kuvaa otettua mutta liikkeen albiino partamonnit ei kyllä ollut tuon kanssa yhtään samaa näköä. Tossa on semmosii vaaleita pallokuvioita.
Kyllähän laji oli selvillä (hypostomus plecostomus). Ainoastaan eivät tienneet suomenkielistä nimeä, joten kyllä myyjä tiesi mitä myi. Ja plekot on yleensä aika kalliita.
Myyjä saattaisi olla oikeassa tai sitten ei. Mitäpä sillä suomenkielisellä nimellä edes on merkitystä. Suurin osa lajeista on ilman suominimeä. Tuo ja sen lähisukulaiset ovat tietysti tavallisimpia plekoja noin maailmanlaajuisesti ajatellen. Aasiassa näitä viljellään ja ne ovat levinneet siellä myös luonnon vesiin. Kala on tullut varmaankin jonkin Singaporen kalalähetyksen mukana.
Hypostomus-lajeja on melko mahdotonta tunnistaa ja ne ovat saattaneet Aasiassa jo risteytyäkin. Aika tulee näyttämään mitä kokoluokkaa se tulee olemaan. Kesäkurpitsaa ja kurkkua niille kuitenkin suositellaan noin pääasiassa ruoaksi, vaikka ne tietysti syövät mitä tahansa. Kotimaiset vihannekset ovat ainakin minulla olleet enemmän kalojen makuun, jostain syystä. Tuo on todennäköisesti hyvin kestävä ja pitkäikäinen kala, jollei albiinojalostus ole heikentänyt perimää.
Joo eli siis periaatteessa tiesin kyllä mitä ostin mutta tuo nimi jäi uupumaan että saisi suomeksi ehkä jotain inffoo kalasta enemmän. Ei tuo lontoo oikein taitu... Tuo oli ainoa albiino muut oli ruskea/mustia. Aika näyttää ja siihen vähän varauduinkin. Myyjä sanoi että saattaa olla päivisin hyvin piilossa mutta aika liikkuvaa sorttia kyllä päivisinkin. Onko muilla tällästä fisua?
Taas uutta päivitystä blogissa.
Kasvit rupeaa pikkuhiljaa olemaan mitä olen ajatellutkin. Kun tuon papukaijalehden vielä bongasin.
Kalastokin rupeaa olemaan pikkuhiljaa mieleiseni.
Pari juurakkoa vielä hakusessa?