Akvaarion perushuollon ei tosiaan tarvitse ottaa kovin paljoa aikaa, kunhan käytössä on sopivat apuvälineet eikä tee mitään turhaa. Tässä muutamia vinkkejä:
- Vedenvaihtoon letku joka yltää kylpyhuoneeseen, ei tarvitse tyhjentää ämpäreillä. Akvaariopäähän kiinni yksinkertaainen pohjaimuri jossa ravistuskäynnistys niin vesi lähtee kulkemaan helposti.
- Tuorevesi takaisin kylppäristä toisella letkulla jossa on päässä pikaliitin ja toinen liitin esim suihkun liittimeen. Saa vaikka k-raudasta. Tuorevesiletkun oltava juomavesilaatua ettei liukene mitään. Hanaliittimeen takaiskuventtiili hyvä olla, ehkä pakollinenkin?
- Pohjaa ei pitäisi tarvita imuroida ainakaan joka viikko. Jos tarvitsee, kaloja on liikaa ja/tai vesi ei kierrä riittävästi ja/tai suodatus on riittämätön. Kierteissarvikotilot pitävät pohjan hyvin puhtaana ja möyheänä. Itse imuroin tuskin koskaan.
- Toisin kuin monet täällä suosittelevat, minun kokemukseni mukaan vettä ei tarvitse välttämättä vaihtaa tai akvaariota siivota joka viikko. Esim 2 viikon väli voi olla riittävä vedenvaihdolle. Tarve riippuu toki suuresti oman akvaarion kokoonpanosta. Jos ei hanki kaloja liikaa, on siivoustarvekin vähäisempi. Minulla vedenvaihto 2 viikon välein n. 50 % on yleensä riittänyt. Sisäsuodattimia olen harvoin putsannut niinkään usein, mieluummin 3, jopa 4 viikon välein. Sopivaa vedenvaihtotahtia voi hakea nitraatin määrittämisellä. Jos se pysyy jossain alle 20-25 mg/l, tuskin muutakaan jätettä kovasti veteen kertyy. Korostan että jos harventaa vedenvaihtoja, pitää tietysti mitata oleelliset arvot (nitraatti, nitriitti) ja varmistaa että homma toimii. Ja ennen kaikkea: ei liikaa kaloja tai isoja kotiloita! Suodattimen puhdistusvälin määrittäkisessä voi seurata vesisuihkun heikkenemistä: silloin kun vesi liikkuu selvästi hiljempaa, on korkea aika putsata. Se voi olla syytä tehdä aiemminkin jos suodatinpatruuna on kovin vetäytynyt suppuun ja kiinteänä moskasta (jos se päästää virtausta ohitseen, virtaus ei ole hyvä mittari.
- Mattosuodatin on halpa, tehokas ja ihanan huoltovapaa. Ei enää suodattimen pesuja.
Pointtini on että eri asiat voi tehdä vaikeammin tai helpommin. Eikä ole vain kahta ääripäätä, täydellisyys ja totaalinen laiminlyönti. Siinä välissä on ehkä alue jossa itse jaksaa ja kalat voivat hyvin.
Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?
The plural of anecdote is not data.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Hyvän ratkaisun teit. Ei akvaariota kannata pitää, jos se tuntuu riippakiveltä. Ehkä joskus toisessa tilanteessa sitten uudelleen. Toivottavasti ostaja löytyy pian.Missukka kirjoitti:
Nyt olen eri paikkoihin laittanut ilmoituksen akvaariosta ja kaikista tarvikkeista. Haluan vaan rauhoittaa elämäni tällä hetkellä, koska ohjelmaa on niin paljon aamusta iltaan. Jostakin pitää karsia kun tuntuu etteivät tunnit vuorokaudessa vaan riitä kaikkeen.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
- Sukupuoli: Mies
Itse kaipaisin lisätietoja. Olisiko kenties vielä mielenkiintoa pitää akvaario jos viikottainen hoitoaika saataisiin tiputettua 2-3 tunnista 30 minuuttiin tai jopa lyhyemmäksi. Ongelmia varmasti on jos viikottainen vedenvaihto vie aikaa 2-3 tuntia. Toivottavasti saamme vastauksia ja voimme kenties auttaa. Se on varma ettei minullakaan olisi mielenkiintoa joka perjantai käyttää akvaarion hoitoon 3 tuntia.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Kyllä minäkin saan helposti menemään vaikka koko päivän akvaariossa puljatessa, ei tietenkään perusyllläpitoon viikottain, mutta joskus. Eikä harrastajan mielestäni tarvitsekaan pyrkiä siihen minimisuoritukseen, emmehän harrasta siksi, että yrittäisimme päästä mahdollisimman vähällä, vai? On toki paljon asioita joilla voimme tehdä hoitorutiineista mukavampia ja vähemmän kuormittavia, kuten automaattinen valaistus, ruokinta, vedenvaihdot letkua käyttäen, oikein mitoitettu suodatus jne, mitä jo Kris luetteli. Täältä saa paljon vinkkejä elämän helpottamiseksi, mutta se ei tässä aloittajan viestissä minusta ollut pääasia, vaan olin ymmärtävinäni että hän lähinnä haki tukea päätökselleen luopua akvaariosta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
- Sukupuoli: Mies
Mutta tässä tapauksessa viikkosiivouksessa menee aina 2-3 tuntia eikä tuollaista aikaa ole käytettävissä. Jos vedenvaihdon ja siivouksen saisi hoidettua alle puolessa tunnissa niin olisiko siihen aikaa? Ihmillä on eri tilanteita eikä harrastuksille viikoittain aina jää samaa tuntimäärää. Joskus annetaan harrastuksille enemmän aikaa ja joskus vähemmän. Ehkä jos tässä tapauksessa voisi mennä niin että akvaarioharrastuksesta nipistäisi hieman ja panostettaisiin taas enemmäm kun taapero on kasvanut ja aikaa on enemmän.KatjaB kirjoitti:Kyllä minäkin saan helposti menemään vaikka koko päivän akvaariossa puljatessa, ei tietenkään perusyllläpitoon viikottain, mutta joskus.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
-
- Advanced Member
Kannattaa pitää mielessä että on kyse elävistä olennoista, kala on eläin siinä missä muutkin ja ansaitsee parhaan mahdollisen hoidon.
Jos tätä ei pysty tarjoamaan niin kalat annetaan hyvään kotiin jossa aika on riittävästi akvaarion hoitamiseen.
Harrastus voi jatkaa sitten kun on taas riittävästi aikaa ja kiinnostusta. Näin saa itsekin enemmän irti harrastuksesta.
Jos tätä ei pysty tarjoamaan niin kalat annetaan hyvään kotiin jossa aika on riittävästi akvaarion hoitamiseen.
Harrastus voi jatkaa sitten kun on taas riittävästi aikaa ja kiinnostusta. Näin saa itsekin enemmän irti harrastuksesta.
Olen täysin samaa mieltä! Motivaatio ja aikaa pitää löytyä,monniomistaja kirjoitti:Kannattaa pitää mielessä että on kyse elävistä olennoista, kala on eläin siinä missä muutkin ja ansaitsee parhaan mahdollisen hoidon.
The plural of anecdote is not data.