Todella pehmoista vettä...

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Todella pehmoista vettä...

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Meillä on kanssa todella pehmeä kaivovesi. KH testi ei tee ohjeen mukaan tehtynä värimuutosta ollenkaan, on yhdellä tipalla jo "loppuvärinen", mutta jos laitan 20 ml vettä ja 3 tippaa, niin silloin saan värimuutoksen esille, eli KH olisi noin 0,75. Kokonaiskovuus on noin 1,5 -tuo tuplavedellä ja tuplatipoilla. pH vaihtelee akvaariossa kasvien "hengitysrytmin" mukaan, aamulla kun on pimeä pH on noin 6,1-6,2 ja korkeimmillaan se käy noin 6,7 :ssä. Mulla on hiilarijärjestelmä pH-kontrolleri/pH mittari altaassa, sen vuoksi noin tarkat arvot. (Hiilarilevitystä en ole vielä muuten saanut aikaiseksi sinne rakentaa vaikka kaikki vermeet nurkissa jo on.) Mä en ole kokonut tuota vaihtelua ongelmaksi, eivätkä varmaan kalatkaan, kun tuolla soutavalla pH:lla on onnistunut esim verkkobarbien spontaani poiskaskasvatus.

Sinänsä en noin alhaista karbonaattikovuutta suosittele :roll: , mutta minulla ei ole ollut sen kanssa ongelmia. Se on huomattava, että minulla on vain vähän kaloja ja paljon kasveja niin ajattelisin, että ammonium->nitriitti>nitraatti -prosessia, joka happamoittaa vettä ei ole ehkä kovin paljon vaan kasvit ottavat typpensä heti ammoniumina, niin tuo prosessi ei happamoita vettä. Mutta tämä on ihan arvailua. Jos altaassa olisi isoja "pihviä syöviä petoja" ja vähän/ei ollenkaan kasveja, niin silloin saattaisi olla niin, että veden puskurikykyä pitäisi lisätä.

Toffeli, jos teillä on talossa kupariputket, niin kannatta testata vesi, että siinä ei vaan ole kuparia. Kun tuo vesi on noin pehmeää ja melkein hapanta, niin se voi syövyttää kupariputkia. Meillä on hapan kaivovesi ja kupari putket, niin kuparia tulee lämpimän veden mukana sen verran, että on pakko käyttä AquaSafea, jotta kalat pysyy hengissä. Ja nimenomaan tuo AquaSafe, se oikeasti sitoo kuparia. Mä en lisää akvaarioon sinänsä mitään "kovuudennostoaineita", mutta tuo AS sisältää tuoteselosteensa mukaan x-määrän magnesiumia. Sähkönjohtavuutta tuo AS nostaa, joskus testasin ihan tarkan nousun ämpäritestillä, mutta en nyt muista sitä lukemaa ja en tainnut sitä ylöskään laittaa... Tippatestillä testattuna karbonaattikovuutta tuo AS ei nostaisi.

Sisso, kiitos linkistä, mielenkiitoista dataa...
GTX kirjoitti:
R_R kirjoitti:Tiesit varmaan, ettei keitettyä vettä saa laittaa akvaarioon.
Anniquu_ kirjoitti:Nyt täytyy kyllä kysyä, että miksi ei saisi laittaa?
R_R kirjoitti:Keitettäessä vettä, siitä häviää happi. Voit kokeilla, mutta ei ole pakko.
Eikös vesi ala taas hapettumaan jäähtyessään avoimessa astiassa?
Vähän tuota hapen poistumsta ounastelinkin kiellon syyksi, :) mutta pitipä kysyä, että taustalla ei ole vielä jotain muita tuntemattomia syitä. Mä olen kyllä lisännyt akvaarioon kiehautettua vettä, [;)] mutta äärimmäisen pienenä määränä. Harrastuksen alkuaikoina kun en kuparikatastrofin vuoksi uskaltanut laittaa kuuman puolelta otettua vettä akvaarioon (enkä ollut vielä löytänyt oikeasti toimivaa vedenparannusainetta), niin otin kylmää vettä ja annoin sen lämmitä huoneenlämpoiseksi, mutta välillä akvario oli jonkin verran lämpimpi, niin kuumensin vedenkeittimellä vähän vettä kiehuvaks, niin sain vaihtoveden sopivan lämpoiseksi sillä. Sitten pumppasin vedet astiasta uppopumpulla akvaarioon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”