Mikä JBL e1501:n tilalle?
Valvoja: Moderaattorit
Mikä JBL e1501:n tilalle?
Olen päättänyt siirtää JBL CristalProfi e1501 Greenline -ulkosuodattimen noin kolmensadan litran altaasta alle kahdensadan litran altaaseen. Kolmesataseen hankin jonkin Eheimin, tehokkaamman kuin tuon JBL:n. Mitä suosittelette?
Re: Mikä JBL e1501:n tilalle?
Eheim 2260. Toimii kuin junan vessa.
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
[
[
Jaaha, no siihen sitten pitää alkaa tutustua. Kiitos ehdotuksesta.
PS. Suomessa muuten niiden sinisten junien vessapytyt tyhjentyvät edelleen ratakiskoille. Mahtaako missään muussa EU-maassa olla tällainen tilanne?
PS. Suomessa muuten niiden sinisten junien vessapytyt tyhjentyvät edelleen ratakiskoille. Mahtaako missään muussa EU-maassa olla tällainen tilanne?
Tohon en osaa sanoa minne ne jaskat muissa maissa menee.
Mutta toi EHEIM classic 1500 XL 2260 on varmasti ulkopöntöistä luotettavin ja tehokkain.
Suodatintilavuushan siinä on 18 litraa. Joten suodatusteho on hyvä.
Suosittelen sitten tuplahanat ostamaan erikseen.
Muuten ei tota liikuttele hullukaan putsattavaksi. (Olen itse siis umpihullu, kun en omista tuplahanoja...vielä)
Tuon rinnalla jbl on kyllä aika lelu, vaikka cristalprofi hyvin tehtävänsä suorittaakin.
Mutta toi EHEIM classic 1500 XL 2260 on varmasti ulkopöntöistä luotettavin ja tehokkain.
Suodatintilavuushan siinä on 18 litraa. Joten suodatusteho on hyvä.
Suosittelen sitten tuplahanat ostamaan erikseen.
Muuten ei tota liikuttele hullukaan putsattavaksi. (Olen itse siis umpihullu, kun en omista tuplahanoja...vielä)

Tuon rinnalla jbl on kyllä aika lelu, vaikka cristalprofi hyvin tehtävänsä suorittaakin.
[
[
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
- Sukupuoli: Mies
Minkä hintaluokan suodatinta etsit? Toi Eheim classic 1500 xl 2260 on kolme kertaa kalliimpi kuin JBL:n suodatin. Virrankulutuskin on yli kolme kertaa isompi kuin JBL:ssä. Eheim on hyvä suodatin mutta ei näitä kahta suodatinta voi vertailla keskenään.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Köyhän ei kannata ostaa halpaa. Useimmiten halpa tuote on huonompi kuin hyvä, vaikka ensi alkuun näyttäisikin hyvältä. Tietenkin tarkoitus ratkaisee. Sen, joka tarvitsee kiintoavainta kodinsisustuspuuhissa, ei kannata ostaa Stahlwilleä, Bilteman tuote riittää hyvin.
Virrankulutuksella ei ole mielestäni mitään merkitystä, jos vertaa vaikkapa hehkulamppujen kulutukseen. Kun vaihdan loputkin hehkulamput vain vähän kuluttaviin, voin hyvin käyttää säästyneet rahat suodattimeen.
Dacialla pääsee aivan hyvin paikasta toiseen, miksi monet kumminkin ostavat kalliimman auton...?
Nämä nyt ovat tietenkin vain minun mielipiteitäni.
Virrankulutuksella ei ole mielestäni mitään merkitystä, jos vertaa vaikkapa hehkulamppujen kulutukseen. Kun vaihdan loputkin hehkulamput vain vähän kuluttaviin, voin hyvin käyttää säästyneet rahat suodattimeen.
Dacialla pääsee aivan hyvin paikasta toiseen, miksi monet kumminkin ostavat kalliimman auton...?
Nämä nyt ovat tietenkin vain minun mielipiteitäni.
Ei kannata ostaa Eheimin Classic 1500 XL:ää (entinen 2260). Tähän on monia aivan järkisyitä:
- 300-litraiseen tuo luo sellaisen puhurin, että vesi roiskuu toisesta päästä allasta ulos.
- Suodatinta ei saa äänettömäksi.
- Suodatin on liian korkea sijoitettavaksi useimpiin akvaariokaappeihin.
- Suodatin on liian painava järkevästi käytettäväksi ja huollettavaksi.
- Suodattimen hinta on aivan järjetön. Pelkkä suodatin jo maksaa nykymittapuulla mansikoita, mutta päälle pitää vielä ostaa 15-18 litraa täytettä ja huippukalliit tuplahanat. Hinta on tällöin noin 5*e1501.
- Suodatin on vanhanaikainen rakenteeltaan. Se on työläs puhdistaa, eikä tehoa voi säätää.
JBL:n CristalProfi on mielestäni paljon parempi suodatin, kunhan epäkelvot akvaarioon tulevat "inlet- ja outlet-putket" korvaa Eheimin Installation Kit-sarjalla. Toisaalta Eheimilla on modernejakin ulkosuodattimia. Niistä minulla ei kuitenkaan ole kokemusta.
- 300-litraiseen tuo luo sellaisen puhurin, että vesi roiskuu toisesta päästä allasta ulos.
- Suodatinta ei saa äänettömäksi.
- Suodatin on liian korkea sijoitettavaksi useimpiin akvaariokaappeihin.
- Suodatin on liian painava järkevästi käytettäväksi ja huollettavaksi.
- Suodattimen hinta on aivan järjetön. Pelkkä suodatin jo maksaa nykymittapuulla mansikoita, mutta päälle pitää vielä ostaa 15-18 litraa täytettä ja huippukalliit tuplahanat. Hinta on tällöin noin 5*e1501.
- Suodatin on vanhanaikainen rakenteeltaan. Se on työläs puhdistaa, eikä tehoa voi säätää.
JBL:n CristalProfi on mielestäni paljon parempi suodatin, kunhan epäkelvot akvaarioon tulevat "inlet- ja outlet-putket" korvaa Eheimin Installation Kit-sarjalla. Toisaalta Eheimilla on modernejakin ulkosuodattimia. Niistä minulla ei kuitenkaan ole kokemusta.
-
- Advanced Member
Minä olen monta kertaa sanonut jos haluaa halvan ja hyvän joutuu ostamaan molemmat. Eikä hehkulamppuja kannata rahan säästön toivossa vaihtaa energiasäästölamppuihin. Sähköä niillä säästä mutta rahaa energialamput kuluttavat enemmän kuin hehkulamput. Mut jos JBL:n tilalle etsii korvaajaa niin kannattaa mainita etsiikö samassa hintaluokassa olevaa suodatinta vai onko hinnalla mitään väliä. Kyllä me sulle hyvä suodatin löydetään jos kerran rahasta ei ole puutetta mut ei kai noin pieneen akvaarioon kummoista suodatinta tarvitse.
-
- Advanced Member
Tuo Classic kuluttaa vuodessa sähköä melkein 60€ edestä, kun taas JBL cristal profi e1501 kuluttaa samassa ajassa hieman alle 18€, joten kyllä minä ainakin pitäisin virrankulutusta melko suurena kriteerinä suodattimen valinnalle.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Näiden suodattimien kanssa vehdatessa on tärkeää myös katsoa itseään peilistä ja miettiä vielä kerran, olenko kaikki tehnyt oikein, ennen kuin heitän tuotteen romukoppaan tai käännän katseen haukkumaan valmistajaa. En tarkoita tällä ketään henkilökohtaisesti - ja koskee myös itseäni.
Helposti tulee syyllistettyä joku muu kuin itse ja sanottua varmasti, että kaikki on putsattu, huollettu, tuote on pa***ka. Onneksi tuotteen kallis hinta edes hieman pistää pohtimaan uuden hommausta toisen kerran.
Tietysti tuote voi olla huono, huonosti toimita jopa rikki. Mutta joskus esim. ulkosuodattimen toiminta voi olla melko pienestäkin kiinni ja tehot masinassa matalalla.
Viimeiksi jo ihmettelin, miksi Eheim Proffa 3 -75 menettää tehot nopeasti. Syy olikin karkeasuodatuslevy. En ollut sitä vaihtanut tarpeeksi usein. Lopulta pelkkä pesu ei auta. Muita yleisiä syitä, miksi suodatin menettää tehot on esim. liian harva putsaus, roottori ja propeli limainen, liian pitkät letkut, letkuja ei harjata, mutkalla oleva letku, vanhat tai rasvaamattomat tiivisteet, vanha falskaava letku jne....
Helposti vain jotain juttua ei huomaa tai laiskuus painaa päälle, eikä jaksa tehdä kunnolla.
Tietysti suodatin voi olla alimitoitettu, joten esim. toinen ulkosuodatin kaveriksi ja sisäsuodattimia myös lisäksi. Ongelman voi ratkaista monella tavalla.
Classic on ihan ok, mutta hintaa tulee, kuten mainittiin, noiden tuplahanojen suhteen. Ja systeemi on melko kivikautinen ja puhdistaminen minusta melko vaivalloista tuplahanoista huolimatta. Jos virrankulutus on vielä suurta, niin mieluusti käännän katseeni modernimpaan tekniikkaan.
Itse olen joihinkin pyttyihin jättänyt suihkuputken pään tulpan pois, niin puhuri on pienempi. Suodatusteho kuitenkin pysyy korkeana.
Helposti tulee syyllistettyä joku muu kuin itse ja sanottua varmasti, että kaikki on putsattu, huollettu, tuote on pa***ka. Onneksi tuotteen kallis hinta edes hieman pistää pohtimaan uuden hommausta toisen kerran.
Tietysti tuote voi olla huono, huonosti toimita jopa rikki. Mutta joskus esim. ulkosuodattimen toiminta voi olla melko pienestäkin kiinni ja tehot masinassa matalalla.
Viimeiksi jo ihmettelin, miksi Eheim Proffa 3 -75 menettää tehot nopeasti. Syy olikin karkeasuodatuslevy. En ollut sitä vaihtanut tarpeeksi usein. Lopulta pelkkä pesu ei auta. Muita yleisiä syitä, miksi suodatin menettää tehot on esim. liian harva putsaus, roottori ja propeli limainen, liian pitkät letkut, letkuja ei harjata, mutkalla oleva letku, vanhat tai rasvaamattomat tiivisteet, vanha falskaava letku jne....
Helposti vain jotain juttua ei huomaa tai laiskuus painaa päälle, eikä jaksa tehdä kunnolla.
Tietysti suodatin voi olla alimitoitettu, joten esim. toinen ulkosuodatin kaveriksi ja sisäsuodattimia myös lisäksi. Ongelman voi ratkaista monella tavalla.
Classic on ihan ok, mutta hintaa tulee, kuten mainittiin, noiden tuplahanojen suhteen. Ja systeemi on melko kivikautinen ja puhdistaminen minusta melko vaivalloista tuplahanoista huolimatta. Jos virrankulutus on vielä suurta, niin mieluusti käännän katseeni modernimpaan tekniikkaan.
Itse olen joihinkin pyttyihin jättänyt suihkuputken pään tulpan pois, niin puhuri on pienempi. Suodatusteho kuitenkin pysyy korkeana.
Viimeksi muokannut Fisutar10, 14:44, 27.12.2013. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Suodatin todella helppo puhdistaa kun laittaa massat pusseihin.
Eikä todellakaan ole liian painava. Riippuu tietenkin mikä on kellekkin painava...
Ja kun suurentaa suihkuputken reikiä, niin ei todellakaan tee liian isoa puhuria. Ja jos vielä kääntää puhaltamaan taaksepäin altaan seinää vasten niin hyvä jos kasvien lehdet edes liikahtaa.
Massat saa saksasta edullisesti.
Onhan tuo pönttö isokokoinen, mutta helposti tuolle tekee pienen kaapin altaanviereen jos ei halua että se on näkyvillä.
Ja äänekäs se ei todellakaan ole kun laitta retkipatjan palan alle niin ei edes resonoi lattiaan.
Ja sen mustan muovisen päälliritilän kun ottaa pois niin hiljenee entisestään.
Mutta makuasioita sanoi koira kun muniaan nuoli...
Ja tuo sähköpuoli on taas niitä valintoja;)
Eikä todellakaan ole liian painava. Riippuu tietenkin mikä on kellekkin painava...
Ja kun suurentaa suihkuputken reikiä, niin ei todellakaan tee liian isoa puhuria. Ja jos vielä kääntää puhaltamaan taaksepäin altaan seinää vasten niin hyvä jos kasvien lehdet edes liikahtaa.
Massat saa saksasta edullisesti.
Onhan tuo pönttö isokokoinen, mutta helposti tuolle tekee pienen kaapin altaanviereen jos ei halua että se on näkyvillä.
Ja äänekäs se ei todellakaan ole kun laitta retkipatjan palan alle niin ei edes resonoi lattiaan.
Ja sen mustan muovisen päälliritilän kun ottaa pois niin hiljenee entisestään.
Mutta makuasioita sanoi koira kun muniaan nuoli...
Ja tuo sähköpuoli on taas niitä valintoja;)
[
[
-
- Advanced Member
Onko nyt oikeesti järkevää hankkia 300l akvaarioon suodatinta joka on tarkoitettu jopa 1500l akvaarioon. Suodatin kierrättää vettä 2400l/h. Eihän tässä ole mitään järkeä. Tai ostaa nyt sitten tän suodattimen ja kuristaa tehoja jotenkin pienemmälle että sitä voi käyttää pienessä akvaariossa. Osta vaan ja muista kertoa käyttökokekemuksia myöhemmin.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Toimiva suodatinmateriaali maksaa Suomesta ostettuna n. euron/kg. Suodatinmateriaalin hinnan perusteella ei siis kannata valintaa tehdä.
http://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutar ... tti-21-kg/ Eheimillä ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin tuo suurin malli, jos pitää selvästi e1501:ä tehokkaampi suodatin saada.
http://www.agrimarket.fi/Piha_ja_Puutar ... tti-21-kg/ Eheimillä ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin tuo suurin malli, jos pitää selvästi e1501:ä tehokkaampi suodatin saada.
Kiitos kaikille ajatuksia herättävistä näkemyksistä!
Nykyisilläkin ratkaisuilla virtausta on: ulkosuodatin 1400 l/h + kiertovesipumppu 2400 l/h + sisäsuodatin. Virtausten suuntaaminen, heikentäminen, voimistaminen ja muotoilu on täysin ongelmatonta Installation-sarjan putkilla ja suuttimilla. Olen myös tarvittaessa suurentanut Installation-sarjan reikäputkia ja porannut isojakin reikiä umpiputkiin.
Tila ei ole ongelma: minulla on kaikki tekniikka akvaarion takaseinän takana olevassa äänieristetyssä kaapistossa pesuhuoneen vieressä, letkut tulevat seinässä olevista rei'istä.
Nykyisilläkin ratkaisuilla virtausta on: ulkosuodatin 1400 l/h + kiertovesipumppu 2400 l/h + sisäsuodatin. Virtausten suuntaaminen, heikentäminen, voimistaminen ja muotoilu on täysin ongelmatonta Installation-sarjan putkilla ja suuttimilla. Olen myös tarvittaessa suurentanut Installation-sarjan reikäputkia ja porannut isojakin reikiä umpiputkiin.
Tila ei ole ongelma: minulla on kaikki tekniikka akvaarion takaseinän takana olevassa äänieristetyssä kaapistossa pesuhuoneen vieressä, letkut tulevat seinässä olevista rei'istä.
-
- Junior Member
Suosittelisin unohtamaan Eheimit ja tutustumaan Fluval FX5 - suodattimeen. Käyttömukavuus ja - ominaisuudet ovat aivan toiselta planeetalta ja kaikki tarvittava tulee suodattimen mukana. Omat kokemukset ko. laitteesta 325-litraisessa ovat pelkästään positiivisia.