En löytänyt sopivaa keskustelua kysymykselleni, joten jätin otsikon avonaiseksi monnisiin liittyväksi aiheeksi.
Mistä erotan ovatko albiinomonniseni, täplä vai kuparimonnisia? Ja muistelen lukeneeni vielä kolmannesta lajista joista on albiino muunnosta mutta päässyt unohtumaan. Kuvien perusteella en itese löytänyt ulkoisia eroja tai osannut niitä etsiä
Monniset
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Monniset
Albiinot voi olla minkä tahansa monnisen albiinomuotoja, näin ainakin olen jostain lukenut. Täpläalbiinoilla on paljon korkeampi ja "terävämpi" selkäevä kun kuparialbiinoilla. Mulla on yli 20 albiinomonnista ja kaikki on vähän tai enemmän erinäköisiä, on pitkää ja lyhyttä kuonoa, eri kokoisia selkäeviä ja ruumiinmuoto vaihtelee pitkästä puikulasta lyhyeen paksuun. Eli täysin mahdotonta noista ainakaan sanoa minkäsortin albiinoja ovat, kalat kun ovat tulleetkin eri paikoista ja niiden alkuperästä ei ole mitään tietoa.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
http://www.fishlinkworldwide.com/fish/i ... ductID=344
Oispa melko makea värimuoto:).
Liekö Suomessa saatavilla?
Oispa melko makea värimuoto:).
Liekö Suomessa saatavilla?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Elite Member
Tuota monnista ei ole saatu tuon väriseksi jalostamalla vaan se on keinotekosesti värjätty, väri on lisätty injektoimalla.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Huh, minusta epäeettistä. ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
No niimpäs näky olevan, eli jos oletetaan että yleisimmät eläinkaupan on kupari tai täplämonnisen albiinomuotoja niin tänään tulleet ovat kupari. Nyt kun osasin katsoa selkäeviä niin mun täplämonnisilla on huomattavasti "pystympi" selkäevä kuin albiinomonnisilla. Ei loppupelissä mitään merkitystä, mutta olisin toivonut että olisivat täpliä siltiNniina+++ kirjoitti:Albiinot voi olla minkä tahansa monnisen albiinomuotoja, näin ainakin olen jostain lukenut. Täpläalbiinoilla on paljon korkeampi ja "terävämpi" selkäevä kun kuparialbiinoilla. Mulla on yli 20 albiinomonnista ja kaikki on vähän tai enemmän erinäköisiä, on pitkää ja lyhyttä kuonoa, eri kokoisia selkäeviä ja ruumiinmuoto vaihtelee pitkästä puikulasta lyhyeen paksuun. Eli täysin mahdotonta noista ainakaan sanoa minkäsortin albiinoja ovat, kalat kun ovat tulleetkin eri paikoista ja niiden alkuperästä ei ole mitään tietoa.

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Täplä- ja kuparimonnisen albiinomuodot erottaa toisistaa 100% varmuudella silmistä. Täplällä on tumma silmän ympärys, kuparilla ei (eli silmänympärys muun ruumiin värinen. Albiinoissahan ei sinänsä ole mitään epäeettistä, voihan niitä syntyä luonnossakin. Nuo värjätyt, ym. muuten jalostetut ovat sitten jo eri asia, niitä ei pitäisi kenenkään ostaa. Tosin kupari- ja täpläalbiinojakin voi vaivata sisäsiittoisuus (huono perimä), koska niitä yleensä viljellään sukusiitoksella albinismin säilymiseksi. Siispä en suosittelisi viljelemään niitä itse jos kaikki kalat on hankittu samasta liikkeestä. Kalojen perimä voi olla jo niin yhtenevää, että poikasilla voi alkaa ilmetä sairauksia ja/tai kasvuun liittyviä ongelmia.
Tässä vielä kuva selventämään sitä mitä tarkoitin tummalla silmänympäryksellä.
Tässä vielä kuva selventämään sitä mitä tarkoitin tummalla silmänympäryksellä.
- Liitteet
-
- Corydoras paleatus
- IMG_1785.jpg (173.18 KiB) Katsottu 1092 kertaa
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.