Vinkkejä ja neuvoja uuteen 312 litraseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suwitsu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Vinkkejä ja neuvoja uuteen 312 litraseen

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Nyt olisi alkuvuodesta, parin viikon reissun jälkeen ajatuksena hankkia 312 litran JuTa (125 x 50 x 50). Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty joten nyt vinkkejä :D . Ulkosuodattimeksi ajattelin esim. Eheim Professionel 3 2075 http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=690. Millaista valaistusta suosittelette, kasveja tulisi runsaasti? Entä hiilidioksidilevitin? Tai ilmastin? Mitä muuta?

Kaloiksi ajatuksena helmirihmahaaremi tai jokin pieni kirjoahvenpari. Lisäksi pari parvea esim. safiiritetra/kirsikkabarbi/punapäätetra/kuparitetra (montako kalaa parveen?). Myös ajatuksena esim. otot (montako?) ja helmimonniset (montako?). Kalavinkkejä otan mielelläni vastaan.

Auttakaahan että saan laadittua ostoslistan!
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Re: Vinkkejä ja neuvoja uuteen 312 litraseen

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Sen verran autan, että valitettavasti Juta-akvaarioissa on ilmeisesti kevääseen saakka kestävä toimitustauko. Eli jos ja kun tuota kokoa ei varastosta löydy, niin on valittava joku muu merkki.

Itse vaihdoin sitten Juweliin :)
Suwitsu
Starting Member
Starting Member

Ok, sitten täytyy vaihtaa merkkiä koska käytettyä en halua. Mutta koko olisi kuitenkin tuo jonka ekassa viestissä mainitsin.
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Maji »

Jotain ajatuksia:
Minä en välttis laittaisi kirsikkabarbeja rihmakalojen seuraan, ne voivat olla näykkiväisiä, ja rihmakalojen rihmat voivat olla liian houkuttavat liehukkeet.

Jos laitat vaikka kaksi parvea, voi niissä olla esim. n. 25-30 kalaa kummassakin. (Safiiritetrat ovat isompia kuin punapäät ja kuparit, eli niitä ei varmaan ihan hervotonta parvea...)

Helmimonnisia vaikka 20-40. (Itselläni on tällä hetkellä esim. 125x40 pohjalla 35 monnista, eikä ole tungosta.)

Rihmakalat voivat arvostaa lämpimämpää kuin otot, tosin otot kai ehkä kaipaavat enemmän happirikasta ja vähän virtaavampaa vettä, kuin välttämättä viileää. Tästä ollaan kai montaa mieltä :) Rihmat ei kyllä tykkää virtauksesta.
Suwitsu
Starting Member
Starting Member

Taika-Jim kirjoitti:Sen verran autan, että valitettavasti Juta-akvaarioissa on ilmeisesti kevääseen saakka kestävä toimitustauko. Eli jos ja kun tuota kokoa ei varastosta löydy, niin on valittava joku muu merkki.
Tämä ei pidä paikkaansa. Olin yhteydessä Porin Akvaariokeskukseen ja toimitusaika ko. altaalle on 2-4 viikkoa.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Suwitsu kirjoitti:
Taika-Jim kirjoitti:Sen verran autan, että valitettavasti Juta-akvaarioissa on ilmeisesti kevääseen saakka kestävä toimitustauko. Eli jos ja kun tuota kokoa ei varastosta löydy, niin on valittava joku muu merkki.
Tämä ei pidä paikkaansa. Olin yhteydessä Porin Akvaariokeskukseen ja toimitusaika ko. altaalle on 2-4 viikkoa.
Minulle myytiin ei oota kevääseen saakka. Noh samapa tuo minulle. Sain kuitenkin akvaarion, vaikka olisinkin mieluummin ottanut Jutan.
Suwitsu
Starting Member
Starting Member

Kaloiksi nyt siis tulossa helmirihmahaaremi, safiiritetraparvi (n.15 kpl) ja kuparitetraparvi (n.30 kpl). Pohjalle monnisia ainakin 20. Noita ottoja tuskin tulee koska virtausta vaativat, olisiko noiden tilalle jokin muu ehdotus? Voiko tuohon porukkaan harkita vielä jotain pientä kirjoahvenparia?
Bluefrog
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

En tiedä näykkivätkö kirjoahvenet helmirihmojen rihmoja mutta vesiarvojen mukaan (selasin Axelrodin Atlasta) ainakin lippukirjoahven näyttäisi sopivan. Olen joskus kasvattanut pari poikuetta helmirihmakaloja ja ne ovat siitä kiitollisia etteivät tunnu vaativan niin lämmintä vettä kuin esimerkiksi taistelukalat.
Suwitsu
Starting Member
Starting Member

Sen verran mitä noita ahvenia lueskelin eniten varmaan kiinnostaisi rusokirjoahven. Vaikuttaisi sopivan pieneltä ja rauhalliselta em. kalojen joukkoon ja vesiarvotkin tuntuisi sopivan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”