PERHOSKIRJOAHVENTEN KUTU PUUHAT <3

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
juulia78
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

PERHOSKIRJOAHVENTEN KUTU PUUHAT <3

Viesti Kirjoittaja juulia78 »

Olisin todella kiitollinen , jos voisitte valistaa minua näiden ihanien olentojen kutu-puuhista vähän.
Eilen huomasin toisen perhos pariskunnan kutevan :) apua, mitään niin kaunista ja kiehtovaa en ole aikoihin nähnyt :)
Mulla on 6kpl aavetetroja samassa altaassa sekä 3 vihermonnista.
Ja mä niin valvoin koko viime yön, peläten että joku kala syö sen vaivalla tehdyn kudun.
Monta päivää sitä kutua pitävät kiven päällä? voiko ihminen suojella sitä mitenkään? mulla ei vielä ole allasta jonne voisin ne pelastaa :( Mutta pieni kutu allas on kyllä tulossa tänä vkloppuna.
Mietin myös sitä että mulla on siis kaks pariskuntaa näitä perhosia. Harmillista kun se toinen pariskunta ei kude :(
En ole ihan aloittelija näissä akva puuhissa, mulla on ollut jonkun aikaa miljoonakaloja pienemmässä altaassa 100l, ja on siis vieläkin.
tämä perhosallas tuli noin muutama viikko sitten. Ja olen kyllä niin älyttömän viehtynyt näihin ihaniin olentoihin :)
kiitos jos vastailette
Akvaharrastaja
Member
Member

Re: PERHOSKIRJOAHVENTEN KUTU PUUHAT <3

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Kuinka iso allas sulla on, missä nuo perhoset ovat?

Useimmat kudut joutuvat muiden kalojen ruoaksi, ja monet kudut myös perhosten mahaan. Ne harjoittelevat vanhemmuutta vielä monilla kuduilla ja poikasilla, ennenkuin onnistuvat kasvattamaan poikaset aikuisiksi asti.
54 litraa läträilyä
juulia78
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja juulia78 »

moikka
luulin jo laittaneeni akvan koon ym :)
siis 200l minulla on ja tänään saapui pieni akvaario jonne voisin sitten laittaa yhden pariskunnan , jos tää kutu ei selviä :(
ompas kurjaa jos ei selviä.. Mutta sellaista se elämä on..
nämä perhoset ovat jo 8kk vanhoja <3 ovatko siis vielä , harjoittelevia nuorukaisia vai miten se ikä lasketaan?
kiitos :)
Akvaharrastaja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Perhoskirjoahvenen iällä ei ole merkitystä kudun harjoittelemisen määrittelyssä. Pari ensimmäistä kutua päätyvät mitä todennäköisimmin muiden välipalaksi, joko muiden kalojen tai itse vanhempien. Se on vielä harjoittelua. Kun poikasia alkaa kasvamaan aikuisiksi asti, on harjoittelu jo loppunut. Vaikka ahvenpariskunta olisi tehnyt monia kutuja, voi ne silti aina päätyä suupalaksi.
54 litraa läträilyä
JaJu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja JaJu »

Minullakin kutee perhoset ihan vähän väliä, mutta tähän asti en ole vielä nähnyt yhtään uivaa poikasta. Luulen että lähinnä noiden omaan suuhun menee kudut, vaikka syötänkin kaloja aika runsaasti. Kutevat minulla yleensä kannolle,jonka saisin halutessani siirrettyä toiseen akvaan ja kokeiltua kasvattaa niitä. Mutta ainakaan helmimonnisten poikaset oikein kenellekkään kelvanneet, niin en taida noitakaan jaksaa kasvatella, selviävät jos selviävät, todennäköiseti ei, koska akvassa on paljon muitakin ahvenia.

Mutta silti kutupuuhia ja kudun vartiointia on hauska seurata. Pariskunta selvästi vuorottelee. Toinen jää aivan kudun viereen kun toinen menee pelottelemaan lähistöltä muita kaloja pois/hakemaan ruokaa, kun tämä palaa vaihtuu vuoro ja toinen lähtee reissulle. Urheasti nuo käyvät itseään reilusti isompienkin kimppuun vartioidessaan. hienoa katseltavaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”