Hiljainen suodatin?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

timo1976
Member
Member
Viestit: 398
Liittynyt: 22:31, 05.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja timo1976 »

Asensin altaaseeni Resun sisäsuodattimen mallia m1000, huomasin että veden lämpötila nousi noin asteella tuon asennuksen jälkeen ja nyt reilun viikon päästä laitteen asennuksesta se alkoi pitämään melkein sietämätöntä särinää.
Onko tuo lämpötilan nousu normaalia?

Särinä tuskin on normaalia :)
En tiedä laitteen ikää tuli nimittäin minulle käytettynä ja makasi kaapissa noin puoli vuotta käyttämättömänä.
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja Malys »

Kun kyseessä on Resun, niin ihme olisi, jos laite ei pitäisi särinää..
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
zibuli82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 17:55, 18.06.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja zibuli82 »

Suosituksia pienen akvaarion (40l) suodattimeksi? akvaario sijaitsee makuuhuoneessa ja vanha suodatin pitää ärsyttävää ääntä.
Substral
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1394
Liittynyt: 17:24, 21.12.2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja Substral »

timo1976 kirjoitti:Asensin altaaseeni Resun sisäsuodattimen mallia m1000, huomasin että veden lämpötila nousi noin asteella tuon asennuksen jälkeen ---
Onko tuo lämpötilan nousu normaalia?
Noh, aina kun laitat sähköä kuluttavan laitteen akvaarioosi, voit kuvitella laittavasi sinne pienen lämmittimen. Tehokkaimmat sisäsuodattimet ovat 10-28W teholuokissa (10W mm. AquaBee New Line 1000 ja 28W puolestaan Eheim powerline 2252), joilla lämmittää kyllä ihan kätevästi. Suuri osa tuosta ottotehosta päätyy lämmöksi. Vielä kun huomioidaan että ne ovat päällä 24/7.. Kahdella sisäsuodattimella korvaa pienissä altaissa lämmittimet kokonaan, mikäli altaaseen ei kohdistu suuria ilmavirtauksia.
Eiköhän tämä ollut tässä..
wiljam_i
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 20:19, 09.09.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja wiljam_i »

zibuli82 kirjoitti:Suosituksia pienen akvaarion (40l) suodattimeksi? akvaario sijaitsee makuuhuoneessa ja vanha suodatin pitää ärsyttävää ääntä.
Meillä makkarissa vanhahko Aquaball - ei ole ääni häirinnyt.

Uudemmassa Aquaballissa ollut kyllä jos jonkin moista rohinaa, en oikein ole varma syystä. Aina puhdistuksen jälkeen kauheaa viritystä ollut, että jäis käymään äänettömänä.

Viimeksi kun sitä rassasin ja yritin putsauksen yhteydessä saada äänettömäksi, katkaisin sen keraamisen akselinkin. Pikkasen aikaa iltasella tuo risoi, kunnes sisäinen Mac Gyver puski pintaan. Entisöin suodattimen katkaisemalla vanupuikosta (keskeltä) sopivan mittasen akselin ja suodatin takaisin akvaan. Ei oo sen koommin rohissut ja vettä kierrättää noinkin. Uus akseli on kyllä jo kaapissa oottamassa, vaan mitä sitä toimivaa korjaamaan =)

t.w
hemmo100
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 17:53, 23.10.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja hemmo100 »

Täältä löytyy halvalla Eheim aquaball 180.http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... emartic 8O :roll:
Holden
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 09:58, 11.05.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja Holden »

Minäkin uutena akvaristina kiinnostuin heti hiljaisesta suodattimesta. Nyt on (käytetyn) 160-litraisen Juwell-paketin mukana tullut suodatin, ja se pitää aika häiritsevää surinaa. Ulkosuodatin kiinnostaisi, mutta mikä olisi hiljaisuutensa puolesta suositeltava? Mainospuheissa noita Unimaxeja kehutaan hiljaisiksi?
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Hiljaisia (ainakin minun mielestä) ovat kokemuksen mukaan Eheimin aquaball, biopower, classic, professionel 1 (erityisen hiljainen!) ja professionel 2 ja JBL:n puolelta cristalprofi e1501.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Icecube
Junior Member
Junior Member
Viestit: 247
Liittynyt: 20:18, 22.10.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Fluvalin U3(ja varmaan muutkin U:t) on mun mielestä hiljainen, tai ainakin hiljaisempi kuin Eheimin Pick up.
Katastrofialtis 128l sekasoppa, minkä lisäksi 3 islantilaista kavioeläintä... Sinne ne rahat sitten menikin. :P
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Minulla on akvaario makuuhuoneessa ja sisäsuodattimena vanha ja käytettynä hankittu Eheim pick up. Hiljainen on, ainoastaan jos siihen liittää ilmastointiletkun, niin se pitää ruplatusta. Ulkosuodattimena minulla on JBL:n Christalprofi greenline, joka on ihan uusi. Se on lähes äänetön, korvan saa laittaa laitteeseen kiinni kuullakseen sen käyvän. Isointa ääntä meillä pitää manuaalisesti säädettävät valaisimien ajastimet, jotka raksuttavat pyöriessään. Minä olen todella herkkäuninen ja noiden laitteiden kanssa olen saanut vallan hyvin nukuttua. Ja jos akvaarion laitteet pientä ääntä pitävät, niin niihin aika nopeasti tottuu :) Ja sitten kun niihin tottuu, niin ennemmin herää siihen, jos jotain tiettyä ja tuttua ääntä ei kuulu. Oletko kuullut sanottavan ihmisistä, jotka asuvat junaradan vieressä? Jotkut heistä heräävät, jos jotain tiettyä yöjunaa ei syystä tai toisesta kuljekaan ohi :mrgreen:
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
SiMes
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 13:24, 26.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja SiMes »

Itselläni on Eheim Powerline 2048 sisäsuodatin (lisämoduulilla ja suihkuputkisarjalla) ja on niin hiljainen, että välillä täytyy oikein kurkata onko päällä. Muutenkin oikein hyvä suodatin.
Juwel Rio 125: Keltakääpiöahvenet, inkkarit, sitruunatetrat ja piikkisilmät
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Itellä on 128l akvaariossa Eheim aquaball suodatin ja on kyllä tosi hiljanen, tai olis jos halaisin mutta tykkään kun se pitää tommosta ihanaa lorottavaa ääntä vettä pyörittäessään ja vielä kun miula on vanhassa 40l akvaariossa sirkkalauma josta kuuluu ihanaa siritystä, niin on tosi ihanaa eikä untakaan häiritse yhtään. :mrgreen:
Holden
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 09:58, 11.05.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja Holden »

Tuhi kirjoitti:Ja sitten kun niihin tottuu, niin ennemmin herää siihen, jos jotain tiettyä ja tuttua ääntä ei kuulu.
heheh mulla ei oo makuuhuoneessa akvaario, joten ei se unta häiritse, mutta muuten hiljaisuutta kyllä. Kyllä mua häiritsee jääkaapin ja tietokoneen äänikin. Tietokoneen voi onneksi pitää suurimman osan ajasta pois päältä, vaikka se hiljainen laite onkin.

Mutta hyviä vinkkejä on tullut, eiköhän näillä päästä eteenpäin. Kiitos vastanneille!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Hiljainen suodatin?

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mulla kun on 2kpl Eheimin ulkosuodatinta jalustan kaapissa niin täytyy ihan avata kaapin ovi välillä ja tarkistaa että ovat käynnissä kun ei ääntä kuulu ja altaassa olevasta mattosuodattimesta kokeilen sormella että ulostulosta virtausta tulee ja Eheimin 2252 sisäsuodattimesta näkee kyllä silmin että virtausta tulee :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”