Etulasin levästä eroon ilman lasin naarmuttamista
Valvoja: Moderaattorit
Etulasin levästä eroon ilman lasin naarmuttamista
Etulasiin on ilmestynyt pieniä leväläikkiä.
Ne ei ole vielä häiritseviä, mutta olisi hauska päästä niistä eroon.
Jos ostaa tarpeeksi Ottoja (tällä hetkellä 5kpl, touhukkaita) syökö ne tuota levää.
Koitin vedenvaihdon yhteydessä raapustaa levät pois talouspaperilla, mutta yllätyin kun ne onkin pinttynyt tosi lujaa etulasiin. Omasta mielestä magneetilla toimivat ratkaisut ja erilaiset terät tekee jossain vaiheessa rumia naarmuja etulasiin. Mikä olisi paras tapa näiden välttämiseen?
Kynnellä raapimalla ne saa pois, mutta se on työlästä.
Ne ei ole vielä häiritseviä, mutta olisi hauska päästä niistä eroon.
Jos ostaa tarpeeksi Ottoja (tällä hetkellä 5kpl, touhukkaita) syökö ne tuota levää.
Koitin vedenvaihdon yhteydessä raapustaa levät pois talouspaperilla, mutta yllätyin kun ne onkin pinttynyt tosi lujaa etulasiin. Omasta mielestä magneetilla toimivat ratkaisut ja erilaiset terät tekee jossain vaiheessa rumia naarmuja etulasiin. Mikä olisi paras tapa näiden välttämiseen?
Kynnellä raapimalla ne saa pois, mutta se on työlästä.
Re: Etulasin levästä eroon ilman lasin naarmuttamista
Ite käyttänyt sellasta keittiösientä, missä toinen puoli karhea ja toinen pehmeä ja tiukemmat sit pankkikortilla.
40+140+530 litraa
-
Ruma mies
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Mikään kala, vaikka niitä olisi montakin, ei pysty pitämään lasia pitkän päälle puhtaana. Samoin kynnellä rapsuttelu muuttuu jossakin vaiheessa liian tehottomaksi - vähän sama kuin koettaisi vaihtaa akvaarion vettä teelusikalla.
Varrellisen terän ja magneettiskrapan vaihtoehtona on 'taikasieni' tai esimerkiksi auton tuulilasiskrapa, mutta niihin molempiin liittyy sama naarmutusongelma kuin skrapoihin.
Skrapa sinänsä ei aiheuta naarmuttumista. Naarmut syntyvät kun skrapan ja lasin väliin joutuu hiekkajyvänen. Muinaisaikoina, kun hiekan sijasta käytettiin soraa, naarmuuntiminen oli varsin vähäistä.
Itse olen muodostanut hiekasta rinteen. Akvaarion takana hiekkakerros on paksu ja etureunassa hyvin ohut niin, että hiekan pinta on kehyksen reunan alapuolella. Tällä menetelmällä ja vähän varovaisuutta noudattamalla naarmuttuminen pysyy kurissa.
Mutta tervetuloa keksimään uusia menetelmiä.
Varrellisen terän ja magneettiskrapan vaihtoehtona on 'taikasieni' tai esimerkiksi auton tuulilasiskrapa, mutta niihin molempiin liittyy sama naarmutusongelma kuin skrapoihin.
Skrapa sinänsä ei aiheuta naarmuttumista. Naarmut syntyvät kun skrapan ja lasin väliin joutuu hiekkajyvänen. Muinaisaikoina, kun hiekan sijasta käytettiin soraa, naarmuuntiminen oli varsin vähäistä.
Itse olen muodostanut hiekasta rinteen. Akvaarion takana hiekkakerros on paksu ja etureunassa hyvin ohut niin, että hiekan pinta on kehyksen reunan alapuolella. Tällä menetelmällä ja vähän varovaisuutta noudattamalla naarmuttuminen pysyy kurissa.
Mutta tervetuloa keksimään uusia menetelmiä.
(vanha) luottokortti / bonuskortti tms. on tähän hommaan ihan ehdoton peli!
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Enpä ole kyllä luottokorteilla ikinä saanut mitään levää irti, ehkä siksi että minulle pitää olla aika tiukkaa levää ennenkuin lähden sitä muulla kuin kelluvalla magneetilla yrittämäänkään poistaa ja silloin siihen ei enää mikään muovireuna pysty. Ihan partakoneenterään perustuvat skrabat ovat hyviä, mutta skrabaa pitää myös muistaa huoltaa ja teriä vaihtaa säännöllisesti. Toinen hyvä lähinnä vaihtoehtona sille kelluvalle magneetille on perunankuorimahanska, siis sellainen potato-tekstinen sormikas joita saa ruokakaupoista parilla eurolla. Varmista ettei kudoksessa ole metallia (vaikken sellaista versiota perunankuorimahanskasta olekaan koskaan nähnyt).
Itse irrotan muovikoryilla juuri noita pieniä vihreitä pisteitä, jotka ovat lasissa tiukkaan kiinni. Sellaisia, joihin "kynsi ei kykyne". Kortin pitkällä sivulla niistä tekee äkkiä selvää ja melko isolta alalta kerrallaan.Maisu kirjoitti:Enpä ole kyllä luottokorteilla ikinä saanut mitään levää irti.
-
kalaton1
- Senior Member

Ihmesieni täällä käytössä, tosi tehokas ja ei vaadi voimaa niin paljon.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Täällä palvelee vanha ykkösbonuskortti
En oo huomannut ainakaan, että lasit siitä juurikaan naarmuuntuisi. Toi taikasieni kyllä kuulostaa kokeilun arvoiselta, mutta onhan se sellaista materiaalia, että uskaltaa laittaa akvaarioon?
-
kalaton1
- Senior Member

Mitään kemikaaleja tuossa ihmesienessä ei ole mutta en tiedä tekeekö naarmuja pitkällä juoksulla kun on niin tehokas. Itse olen puolisen vuotta käyttänyt ilman ongelmia.
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
-
Koomikko
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Kalasoppa
Itse käytän joskus ihmesientä vesirajan puhdistamiseen muuten akvaarion pyyhin kuvassa näkyvällä sienellä. Sieni on palvellu monta monta vuotta. Ei laseissa oikeastaan koskaan edes mitään levää ole mutta tuolla sienellä ne tulee pyyhittyä vedenvaihto päivänä. Joskus lasissa on tiukassa noita pieniä levä pisteitä mutta nekin lähtee tällä sienellä.

Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
-
miljoonakala84
- Elite Member

Asiasta kuudenteen, siula on hieno koriste tossa akvan päällä. 
-
jenniliini82
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
aikani käytin vanhaa luottokorttia mutta ei sillä ihan kunnolla saanut. Nyt käytössä tämä, ei naarmuta oikein käytettynä ja lähtee tiukassakin olevat levät. http://petsfriends.mycashflow.fi/produc ... levaraappa
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Kiitos paljon luottokortin suosittelemisesta!
Se tehoaa erittäin hyvin noihin pieniin levälaikkuihin.
Se tehoaa erittäin hyvin noihin pieniin levälaikkuihin.
-
Poppeli
- Senior Member

- Viesti:
Täältä myös ääni taikasienelle, ei tarvitse pelätä että naarmuttaa lasia ja kivet+kannotkin sillä puhdistuu kivasti. Maksaa muutaman euron.
-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Hirveen työlästä uittaa kättä olkapäätä myöten altaassa
Käytän tällaista magneettiin kiinnitettävää terää.
http://www.drsfostersmith.com/images/Ca ... pplies.jpg
http://www.drsfostersmith.com/images/Ca ... pplies.jpg
-
Koomikko
- Advanced Member

Kaikki ketkä käyttävät levän poistamiseen kaikenlaisia muovisia ja metallisia raappoja miettikää mikä on pielessä kun laseihin tulee levää. Merivedestä en tiedä mutta ei makeavesiakvaarion laseihin pidä levää tulla mitä pitää raapalla poistaa.
-
Ruma mies
- Senior Member

No vau! Aloitin akvaarioharrastuksen vähän yli puoli vuosisataa sitten. Pyttyjä on ollut laskematon määrä, ja tähän asti kaikkien laseihin on tullut levää. Tosi hyvä, kun annoit neuvoksi miettiä, mikä on pielessä, täytyykin heti aloittaa miettiminen.Koomikko kirjoitti:Kaikki ketkä käyttävät levän poistamiseen kaikenlaisia muovisia ja metallisia raappoja miettikää mikä on pielessä kun laseihin tulee levää. Merivedestä en tiedä mutta ei makeavesiakvaarion laseihin pidä levää tulla mitä pitää raapalla poistaa.
-
Koomikko
- Advanced Member

Kuullostaa oudolta. Onko se sitten niin jos laseja ei säännöllisesti putsaa kevyesti pyyhkimällä niin sitten putsataa raapalla. Itse tosiaan pyyhin lasit kerran viikkoon sienellä eikä levää ole havaittavissa. Ei mulla ole koskaan ollutkaan mitään muuta puhdistusvälinettä kuin pehmeä sieni.Ruma mies kirjoitti: No vau! Aloitin akvaarioharrastuksen vähän yli puoli vuosisataa sitten. Pyttyjä on ollut laskematon määrä, ja tähän asti kaikkien laseihin on tullut levää. Tosi hyvä, kun annoit neuvoksi miettiä, mikä on pielessä, täytyykin heti aloittaa miettiminen.
Kuinka useasti putsaatte lasit ja miten. Putsaatteko lasit aina raapalla. Alussa kun sanoin että kuullostaa oudolta niin on todella outoa tuollainen nopea levän kasvu laseissa. Eihän mikään levä kai noin nopeasti voi kasvaa että sitä kerääntyy laseihin vaikka ne putsaa kerran viikossa. Voihan ne lasit pyyhkiä vaikka pari kertaa viikossa niin ei tarvitse turvautua raappoihin. On mullakin akvaario ollut toistakymmentä vuotta joten en minä ihan palturia puhu.
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Levänrapsutuksesta saatu oikein harrastusvuosien laskemista edellyttävä kärhämä.
Kyllähän mikä tahansa sieni, ellei sitä vaihda joka kerta, voi saada pari sirua hiekkaa itseensä vaikka lavuaarista tai akvaariokaapissa ja naarmuttaa sen jälkeen lasia. Ei tuo siis sen pomminvarmempi tapa ole kuin mikään muukaan, enkä ainakaan itse viitsi mitenkään viikottain tai kuukausittain pyyhkiä laseja edes kelluvalla magneetilla, vaikka olenkin laiskuuksissani sellaisen lähes joka altaaseen hankkinut. Hommaan mieluummin jotain nälkäisen näköisiä kotiloita kuin rapsuttelen leviä itse irti, mutta muutaman altaani kohdalla on toki syytä käyttää partateräskrabaa pari-kolme kertaa vuodessa.
Kyllähän mikä tahansa sieni, ellei sitä vaihda joka kerta, voi saada pari sirua hiekkaa itseensä vaikka lavuaarista tai akvaariokaapissa ja naarmuttaa sen jälkeen lasia. Ei tuo siis sen pomminvarmempi tapa ole kuin mikään muukaan, enkä ainakaan itse viitsi mitenkään viikottain tai kuukausittain pyyhkiä laseja edes kelluvalla magneetilla, vaikka olenkin laiskuuksissani sellaisen lähes joka altaaseen hankkinut. Hommaan mieluummin jotain nälkäisen näköisiä kotiloita kuin rapsuttelen leviä itse irti, mutta muutaman altaani kohdalla on toki syytä käyttää partateräskrabaa pari-kolme kertaa vuodessa.
Käytän muovikorttia lasien puhdistamiseen muutaman kerran vuodessa. En tosiaan pese laseja viikoittain. Pääsen kortin reunalla skrapaamalla helpommalla kuin viikottain pyyhkimällä.