720 litrainen horsmamalja :)

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
tuomas2
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Re: 720 litrainen horsmamalja :)

Viesti Kirjoittaja tuomas2 »

Tämä CO2-toteutuksesi minua vielä kiinnostaa, kun harvemmin näkee *isoja* kasvialtaita... Millä levität sitä altaaseen?
Tuo 14mg/l kuulostaa aika hyvältä tosiaan. Sitä vedenkiertoa pinnalla kannattaa minimoida, mä oon yrittäny saada sen about nolliin:).

Pohdin tota CO2:sta kun itselläni on puolivuosittain 6 kg täyttö niin siitä tulee 70€ vuosikulut.. jos sitä voisi jotenkin virittää tehokkaammaksi :P Itsellä omatekoinen aktiivilevitin, enkä ole vakuuttunut sen tehokkuudesta kun pitää laittaa jo aamulla viideltä CO2-syöttö päälle että olisi puoliltapäivin valojen syttyessä se n. 20mg/l (jonka mittaan kesto-co2-mittarilla) :P
Täplävanneahvenen (H. notatus) poikasia myynnissä Jyväskylässä
http://blogi.kasvikauppa.fi/2016/08/tap ... us-f1.html
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Mulla on siis toi Seran automaattinen hiilidioksidinlevitin yhdistettynä mun ulkkariin. Hirveen kätevä mutta maksoi toki omaisuuden :(

Mulla ei oikeastaan hiilaria siis mene kuin valoisana aikana, milloin kasvit sitä käyttävät kun pH nousee yli 6,9:n. Oon sen verran yksinkertainen tapaus, että tuo automaatio on mulle tarpeeksi helppo. Pidän vain huolen vedenvaihtojen yhteydessä että KH ei pääse liiaksi laskemaan ja avot! (plus että pullossa on tavaraa :D) Kai nuo kalatkin jotain lisähiilidioksidia tuottavat, niitä taitaa olla tuolla jotain 60 kipaletta kuitenkin... :)

En tiedä miten tuo levitin toimii muiden ulkosuodattimien kanssa, mutta ton Tetratecin kanssa se pelittää hyvin :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Kysyikö joku kuvapäivitystä? ;) No enivei, onhan tuolla varmaan jotain tapahtunut, aikalailla omaan tahtiinsa oon nyt antanut altaan kasvaa, Tiikerilumme tuossa keskellä on ainakin kasvanut kokoa. Samoin Jättivallu, jonka lehdet alkaa olemaan jo parin metrin luokkaa.. kivasti heiluu tuolla tuulessa. Tuolla takavasemmalla olevaan tyhjään "koloon" iskin Japaninulpukan alun... sain sen postilla ja se pudotti kaikki lehtensä että katsotaan nyt alkaako sieltä ikinä pukata mitään...

Alla tuoreimmat otokset :)
1607-2.jpg
1607-2.jpg (44.49 KiB) Katsottu 4036 kertaa
1607.jpg
1607.jpg (39.26 KiB) Katsottu 4036 kertaa
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
Slili
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Slili »

Ei voi muuta sanoa kuin että WAU! Aivan upea! Voi että osaisin itekki :D *muminaa*
200l millilä/mollila ja 600 sekala.
Anskukalafriikki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Anskukalafriikki »

[groovehai] kirjoitti:Kysyikö joku kuvapäivitystä? ;) No enivei, onhan tuolla varmaan jotain tapahtunut, aikalailla omaan tahtiinsa oon nyt antanut altaan kasvaa, Tiikerilumme tuossa keskellä on ainakin kasvanut kokoa. Samoin Jättivallu, jonka lehdet alkaa olemaan jo parin metrin luokkaa.. kivasti heiluu tuolla tuulessa. Tuolla takavasemmalla olevaan tyhjään "koloon" iskin Japaninulpukan alun... sain sen postilla ja se pudotti kaikki lehtensä että katsotaan nyt alkaako sieltä ikinä pukata mitään...

Alla tuoreimmat otokset :)
1607-2.jpg
1607.jpg
Ihan mahtava! Mistä tuommosen taidon oppii?
nimeni: Ansku .K= koripallon pompottelia a= aavistuksen verran sählääjä L= Liukas luikku myös jäällä luistellessa A= Apina, papina pölötteliä. Friikki, eläimiin, urheiluun,musiikkiin ja sähläykseen. = Ansku K.a.l.a.friikki.
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Todella hieno!
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Tuosta on kyllä tullut hieno! Oli se jo alunperinkin, mutta hienompi vielä kun kasvit ottavat oman tilansa.
makua86
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja makua86 »

Saisiko lisää kuvia?
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Sillä välin kun horsmat kasvaa niin otos myös itse asukkaista, jotka on tietty tärkeä osa koko hoitoa. Tässä taitaa olla Rusojen reviirin rajat...
rusot.jpg
rusot.jpg (72.98 KiB) Katsottu 3845 kertaa
Melanie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Ihanat! :D
Anskukalafriikki
Member
Member

Voi,voi ettääää!!! Kuinka joku tai jokin ( :mrgreen: ) voikaan tehdä jotain noin kaunista?? Siis ons toi sun eka akva? Ihan niinku jossaa oikeella rannalla jossa on vaan kirkas vesi... : ) : ) : ) :....:
nimeni: Ansku .K= koripallon pompottelia a= aavistuksen verran sählääjä L= Liukas luikku myös jäällä luistellessa A= Apina, papina pölötteliä. Friikki, eläimiin, urheiluun,musiikkiin ja sähläykseen. = Ansku K.a.l.a.friikki.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Ei ole eka, ei. On itse asiassa lukujärjestyksessään neljäs. Ensimmäinen oli sellanen 70-litrainen vuonna kivi ja nakki että onhan tuo mittakaava vähän vaihtunut. Isompikin ois kiinnostanut, mut ei ois mahtunu ovesta sisään... :D

Mut on kyl ensimmäinen tollanen "kasviallas", joskin tuossa edellisessäkin jo jos jonkinlaista joulukuusta oli.. :)
Anskukalafriikki
Member
Member

oK, mutta kaunis se on!
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Voi vastoinkäymisten viikkoja, voi voi!

Allas on mennyt ihan uuteen uskoon tässä parin viikon aikana. Ekaks totesin Rusokirjoahvenilla olevan loisia ja jouduin heittämään lääkekuurin ja suuria about 80 prossaisia vedenvaihtoja kolmen päivän välein sen vuoksi. No, altaassahan meni tasapaino tietty ihan sekaisin ja sain hetkessä jotakin ihmeellistä levää altaaseen, joka peitti oikeastaan kaiken alleen ja tappoi tietenkin mun kaikista kallisarvoisimmat kasvitkin :(

Ongelma on edelleen pytyssä, nyt menee nestemäistä hiiltä pika-apuna, toivotaan että tasapaino siitä pian palautuisi. Kasvistokin siis menee aika lailla vaihtoon, hyvinvoivia ovat oikeastaan vain melalehdet ja Vesimiekat. Jopa mun sammaleet piti ottaa pois kun niihin iski levä ihan kunnolla.

Btw, ohessa kuva tuosta hiekan päällä makoilevasta levämatosta, kellään havaintoa mikä levä on kyseessä ja millä sen parhaiten saisi tuhottua? En ole ikinä törmännyt tuollaiseen, sen voi nimittäin noukkia tuosta hiekan päältä ihan pinseteillä yhtenäisenä kökkäreenä...

Ai niin, myös kaksi suodattimistani sanoi yhteistyösopimuksen irti. Toinen toimii jotenkuten mutta pitää outoja ääniä... Fingers crossed.
levää.jpg
levää.jpg (71.87 KiB) Katsottu 3657 kertaa
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Googletahan kuvat sinilevästä
KatjaB
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Luin läpi ja ihailin kauniita kuviasi, hauskoja kuvatekstejä ja innokkuuttasi. Hurjan suuren työn olet tehnyt ja upeata aikaansaanut. Ymmärrän pettymyksesi vastoinkäymisistä, mullekin tuli ihan paha mieli kun luin viimeisetkin viestit. Toivottavasti ongelmat väistyvät pian!
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Sinilevä, no voi sun elämä! Tähän en olekaan ennen törmännyt. Törmäsin seuraavaan tekstiin aiheesta netissä:

"Jos nitraatti pääsee nolliin, on vaarana, että akvaarioon tulee sinileväepidemia. Tämä johtuu siitä, että sinilevä pystyy poikkeuksellisesti hyödyntämään ilmassa vapaana kaasuna veteen laskeutuvan typen muodossa N2, saaden näin selvän etulyöntiaseman muihin levä- ja kasvilajeihin nähden."

Eli ihanko niistä suurista perättäisistä vedenvaihdoista tuo levä intoutui? Aika masentavaa. No, tuo levämonsteri on kyl nyt tavannut pahimman vastustajansa... mut!
Melanie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Samainen vihreä lauttamainen levä on tullut minun kauniiseen altaaseen sen jälkeen kun tuo pieni kotiutui. :( Sitähän oli tosiaan tuolla Itiksessäkin liikkeessä, ostitko sieltä kasveja? Tuntuu tosiaan inhottavalta katsoa kuinka kova työ tuhotaan noin. Toivotaan että suodatin reipastuu,mtai molemmat oikeastaan, että kalat ovat oikein reippaina ja että voitat sodan!! :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://www.hameenlinna.fi/Asuminen-ja-y ... bakteerit/
Onko ensiksikin varmasti sinilevää vai josko viherlevää? Kaipa tuo yksinkertainen tunnistus sopii akvaarioonkin:).

http://www.akvaariojalintu.com/ezfiles/ ... SLISTA.pdf
Sinilevä minusta tosiaan limamainen sinivihreä. Joskus sitä on akvaarion listoissa ja tuissa veden pinnan yläpuolelle ja varmaan pohjassakin. Se haisee aika ikävälle.

Itse vaihdan vettä tiuhaan ja melkoisesti, tosin kalastoakin on paljon. Enpä ole havainnut viher- enskä sinilevää oikeastaan yhtään. Puhuri on melkoien, joten sekin estänee esim. sinilevän esiintymisen ja viherleväkin saa kyytiä.

Totta tuokin, että sinilevä pystyy käyttämään ilmakehän typpeä ja saa kilpailuedun jos typpiyhdisteitä liian vähän. Toisaalta usein liikaa ravinteita ja pöhähtävät sittenkin.
Viimeksi muokannut Fisutar10, 22:15, 26.09.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Kyllä tuo sinilevä googlailun perusteella tuntui tutuimmalta, koska sen pystyy todellakin nostamaan tuolta altaasta pois yhtenä isona palasena, en ole havainnut muila levillä moista ominaisuutta. Nyt se ei ole eilisen puhdistuksen jälkeen intoutunut lisääntymään ihan hillittömästi, mutta kyllä sitä edelleen ihan riittämiin on ja se on erityisen tykästynyt kaikkiin hentolehtisiin kasveihin... Kampalehti ja Rotala Wallichii muun muassa ovat huonossa kunnossa, Ruosteärviän se ehti mädännyttää kokonaan...

Ja Melanie juu, ostin Itiksestä ainakin Melalehtiä justiinsa...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Itselläni ei ole sinilevää tai viherlevää, koska kartan noita ns. haasvavia hidaskasvuisia lajeja :P . Partikset ja hammaskarpit sekä omput kyllä hoitelevat osan levistä.

Oho, tuolla pdf:ssä oli maininta kovasta ilmastuksesta. Sekin minulla on, mutta Groove lisäsitkö ilmastusta paljon?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

En mä oikeastaan lisännyt mitään. Mulla on aika hyvä pintavedenkierto 24/7, olkoonkin että vasemmassa päädyssä jossa Lehtikalat pitää kotiaan, on aika tyven. Siellä tuota levääkin kyllä on suhteessa enemmän.. But as said, mulla kyllä vesiarvot vaihteli tuolla varmasti melkoisesti sen kolmen vrk:n aikana jolloin tuo leväkin innostui.

Eiköhän tuo tuosta laannu jos pusken hiilaria normaalia enemmän, teen pieniä vedenvaihtoja ja auttaiskohan joku valaisutaukokin päivisin?

Ärsyttävä levä kyllä siitä kun se ei tule pois lappoamalla eikä lähde minkään leväraapan mukaankaan, se pitää käytännössä poimia sieltä käsin jos haluaa kaiken pois...
pisarat2
Senior Member
Senior Member

Sinilevästä lähtee tosiaan multamainen tuoksu.
Ongelma on varmaan vaan röyhähtänyt käsiin, kun tasapaino altaassa järkkynyt.
Mutta älä huoli, sinileväkään ei ole mikään voittamaton este tielläsi. Taisteluun vaan!
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Joo, täällä on käytössä pinsetit ja vesi vaihtuu päivittäin. Hiilari huutaa hoosiannaa. Hetken näyttääkin aina hyvältä mut sitten se kuitenkin palaa ja kaikki alkaa uudestaan... en tiedä miten kauan hermot tätä jaksaa. Vissiin täysi pimennys muutamaks vuorokaudeks saattais auttaa?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Jääkö pohjalle kalaruokaa lillumaan? Ja onko riittävästi pohjanputsareita?

http://www.aquariumslife.com/algae-cont ... een-algae/
Jos oikein ymmärsin, hapeton pohja myös provosoi sinileväesiintymiä. Kokeilisin hapetusta ilmastimen kera sinne ja hyvää pohjavirtaustakin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”