Mattosuodatinongelmia.
Valvoja: Moderaattorit
Mattosuodatinongelmia.
Aloitetaan tämä sillä, että tässä oli muutama vuosi väliä kun harrastelin enemmänkin akvaarioita. Otin vanhan 325L altaan käyttöön, jossa oli 35cmx50cm kokoinen mattosuodatin... Tosin uusin maton. Kiertovesipumppuna Eheim Compact 1001 eli 600L/min. Matto on lasilistoilla toisessa päädyssä kulmassa.
Aiemmin ei ole ollut mattojen kanssa minkäänlaisia ongelmia. Päinvastoin. Nyt on... Matto painuu jatkuvasti sisään. Ja veden pinta laskee kirkasvesitilassa jos ei ole jatkuvasti pesemässä mattoa. Nyt en löydä mistään laskureita paljon tuollaisesa matossa pitäisi olla pumpun teho, että tulisi optimaalinen virtaus. Matematiikka/englanti ei vahvimpia alueita, joten ei apua ulkomaisilta sivustoilta. Missä ihmeessä vika?
Tuo allas ei itseasiassa ole koskaan ollut maton kanssa käytössä. Mutta aiemmassa 325l altaassa toimi matto hyvin. Onkohan tuolla vaikutusta, että tuossa on suodatuksena myöskin fluval 4 ja proffa 2 2026?
Alkaa tuntua siltä, että matto saa lähteä jos ratkaisua ei löydy. Muistelen vaan, että maton kanssa vesiarvot ja vesi pysyi todella kirkkaana.
Innokkaana odottelen vastauksia ja neuvoja.
Aiemmin ei ole ollut mattojen kanssa minkäänlaisia ongelmia. Päinvastoin. Nyt on... Matto painuu jatkuvasti sisään. Ja veden pinta laskee kirkasvesitilassa jos ei ole jatkuvasti pesemässä mattoa. Nyt en löydä mistään laskureita paljon tuollaisesa matossa pitäisi olla pumpun teho, että tulisi optimaalinen virtaus. Matematiikka/englanti ei vahvimpia alueita, joten ei apua ulkomaisilta sivustoilta. Missä ihmeessä vika?
Tuo allas ei itseasiassa ole koskaan ollut maton kanssa käytössä. Mutta aiemmassa 325l altaassa toimi matto hyvin. Onkohan tuolla vaikutusta, että tuossa on suodatuksena myöskin fluval 4 ja proffa 2 2026?
Alkaa tuntua siltä, että matto saa lähteä jos ratkaisua ei löydy. Muistelen vaan, että maton kanssa vesiarvot ja vesi pysyi todella kirkkaana.
Innokkaana odottelen vastauksia ja neuvoja.
Re: Mattosuodatinongelmia.
Jos matto on kovin hieno / tiheä voisit kokeilla vaihtaa sitä karkeampaan. Sisäänpäin se voi lerpahdella myös, jos on kovin ohutta, tukkoon taas mennä, jos on liian paksu ja / tai tiukalle mutkalla väännetty (painuu "sisäkurvista" kasaan).
Itse olen virtausta säädellyt ihan surutta pienemmäksi tai suuremmaksi lähinnä sen mukaan, miten olen halunnut veden akvan pinnassa kulkevan. Suodatinmatto ei tästä koskaan ole ollut millänsäkään.
Itse olen virtausta säädellyt ihan surutta pienemmäksi tai suuremmaksi lähinnä sen mukaan, miten olen halunnut veden akvan pinnassa kulkevan. Suodatinmatto ei tästä koskaan ole ollut millänsäkään.
Taitaa olla peräti karkeinta tuo matto nyt. Ja 3cm paksua. Ja matto ei ole taivutettu vaan on suorassa kulmassa. Täytyy varmaan virtausta vain pienemmälle pistää.. Muistelin vaan, että tuolle olisi ollut joku optimaalinen virtaus suhteessa maton pinta-alaan ja akvaarion kokoon. Voi kyllä olla, että muistelen täysin väärin. Ei nuo J. Järvenkään sivut näytä enää toimivan.pisarat2 kirjoitti:Jos matto on kovin hieno / tiheä voisit kokeilla vaihtaa sitä karkeampaan. Sisäänpäin se voi lerpahdella myös, jos on kovin ohutta, tukkoon taas mennä, jos on liian paksu ja / tai tiukalle mutkalla väännetty (painuu "sisäkurvista" kasaan).

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kuten aiemmin mainittiin, matto voi lerpahtaa, jos on ohutta kuten mainittiin. MInulla on 5 cm paksu viritelmä 350l Juwelin koko päädyssä ja mielestäni hyvin pelittää. Eheimin tonninen kiertovesipumppu taas kierrättää vettä siinä.Jokioinen kirjoitti:Taitaa olla peräti karkeinta tuo matto nyt. Ja 3cm paksua. Ja matto ei ole taivutettu vaan on suorassa kulmassa. Täytyy varmaan virtausta vain pienemmälle pistää.. Muistelin vaan, että tuolle olisi ollut joku optimaalinen virtaus suhteessa maton pinta-alaan ja akvaarion kokoon. Voi kyllä olla, että muistelen täysin väärin. Ei nuo J. Järvenkään sivut näytä enää toimivan.pisarat2 kirjoitti:Jos matto on kovin hieno / tiheä voisit kokeilla vaihtaa sitä karkeampaan. Sisäänpäin se voi lerpahdella myös, jos on kovin ohutta, tukkoon taas mennä, jos on liian paksu ja / tai tiukalle mutkalla väännetty (painuu "sisäkurvista" kasaan).
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?p=3325252 mielenkiintoinen juttu
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Aivan. Täytyy pistää sitten vaan tukia taakse.Fisutar10 kirjoitti:Kuten aiemmin mainittiin, matto voi lerpahtaa, jos on ohutta kuten mainittiin. MInulla on 5 cm paksu viritelmä 350l Juwelin koko päädyssä ja mielestäni hyvin pelittää. Eheimin tonninen kiertovesipumppu taas kierrättää vettä siinä.
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?p=3325252 mielenkiintoinen juttu
Kyllä ihan oikein muistat, laskurilla minäkin aikanani nuo optimaaliset virtaukset laskin. Mutta käytännössä en ole huomannut eroa siinä, puhaltaako vähän isommalla vai pienemmällä "liekillä".
Maton vaihto paksumpaan voi auttaa, mutta kokeile tuota virtausta vielä. Se on ihan ilmaista
Maton vaihto paksumpaan voi auttaa, mutta kokeile tuota virtausta vielä. Se on ihan ilmaista

Luit mun ajatukset. Kokeillaan nyt vähän pienemmällä virtauksella.pisarat2 kirjoitti:Kyllä ihan oikein muistat, laskurilla minäkin aikanani nuo optimaaliset virtaukset laskin. Mutta käytännössä en ole huomannut eroa siinä, puhaltaako vähän isommalla vai pienemmällä "liekillä".

kyllä mattosuodattimeen on saanut tyytyväinen olla. Suosittelen kyllä kokeilemaan vielä, jos saisit homman toimimaan.
pisarat2 kirjoitti:kyllä mattosuodattimeen on saanut tyytyväinen olla. Suosittelen kyllä kokeilemaan vielä, jos saisit homman toimimaan.
Tämähän tässä just on. Kun haluis pitää tuon... Joku mattonero vois laskea oikean virtaulsen.

Aikoinaan pyöriti n325l pulkkaa päädyissä olevilla mattosuodattimilla. ja sit yks sisösuodatin.Valona 1502 monimetalli. Toimi kyllä.
-
- Imperaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Google kertoi pienellä hakemisella että optimaalinen virtaus olisi 5-10cm/min. Laskukaava [1] virtaukselle olisi:
A = maton pinta-ala
V = virtaus
Q = suodatettu vesimäärä
n = altaan kiertoja tunnissa
Virtaus:
V [cm/min] = Q [litraa/min] x 1000 / A [cm2]
Jolloin:
Q [litraa/min] = 60 x A [cm2] x V [cm/min] / 1000
T [min] = d [cm] / V [cm/min]
A [cm2] = n x Q [litraa/h] x 1000 / V [cm/min] x 60
[1] http://www.janrigter.nl/mattenfilter/
Edit: Tuossa löytyy saksankielinen laskin => http://doelling-berlin.de/?Themen:HMF-G ... teckbecken
A = maton pinta-ala
V = virtaus
Q = suodatettu vesimäärä
n = altaan kiertoja tunnissa
Virtaus:
V [cm/min] = Q [litraa/min] x 1000 / A [cm2]
Jolloin:
Q [litraa/min] = 60 x A [cm2] x V [cm/min] / 1000
T [min] = d [cm] / V [cm/min]
A [cm2] = n x Q [litraa/h] x 1000 / V [cm/min] x 60
[1] http://www.janrigter.nl/mattenfilter/
Edit: Tuossa löytyy saksankielinen laskin => http://doelling-berlin.de/?Themen:HMF-G ... teckbecken
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Kiitoksia Sam!
Eli ihan oikean kokoinen matto ja pumppu käytössä. Eli matto vain liian ohutta, tai sitten täytyy tukea sitä.
Eli ihan oikean kokoinen matto ja pumppu käytössä. Eli matto vain liian ohutta, tai sitten täytyy tukea sitä.
Tämä nyt oli lähinnä sopiva ketju, jossa kysyä. Onko kukaan käyttänyt mattosuodatinta kilpikonnalla, punakorvalla tms? Mahtaako pelkkä matto riittää, onko sisäsuodatin lisäksi välttämätön? Ja kuinkahan kova virtauksen pitäisi olla?
En ole käyttänyt, en ole kilpikonnaihmisiä, mutta veikkaan kuitenkin, ettei mattosuodatin tuossa hommassa toimi. Mattosuodatin ei kerää vedestä likaa ja roskaa siinä missä sisäsuodatin. Mattosuodatin tarjoaa hyvän alusta veden laadusta huolehtiville bakteereille. Käsittääkseni kilpikonna tuottaa niin paljon jätettä, ettei mattoauodatin sitä ehdi pilkkomaan.KaisaHoo kirjoitti:Tämä nyt oli lähinnä sopiva ketju, jossa kysyä. Onko kukaan käyttänyt mattosuodatinta kilpikonnalla, punakorvalla tms? Mahtaako pelkkä matto riittää, onko sisäsuodatin lisäksi välttämätön? Ja kuinkahan kova virtauksen pitäisi olla?
-Paremmin tietävät korjatkoon kernaasti, jos olen väärässä.
Mattosuodatin on mainio biologinen suodatin, mutta mekaanisena suodattimena eli ulosteiden ja roskien kerääjänä sillä ei ole arvoa. Kun kilpikonna kuitenkin hengittää ja jopa välillä elääkin pinnan yläpuolella, luulisin, että mattosuodatin on huonoin mahdollinen vaihtoehto niiden altaassa. Luultavasti se tukkeutuisi muutamassa viikossa.KaisaHoo kirjoitti:Tämä nyt oli lähinnä sopiva ketju, jossa kysyä. Onko kukaan käyttänyt mattosuodatinta kilpikonnalla, punakorvalla tms? Mahtaako pelkkä matto riittää, onko sisäsuodatin lisäksi välttämätön? Ja kuinkahan kova virtauksen pitäisi olla?
Eheimilta on tullut uusi suodatin, joka on tarkoitettu nimenomaan matalaan veteen kuten paludaarioihin. Tehottomaltahan tuo vaikuttaa, mutta tuolla rahallahan noita voisi ostaa puolenkymmentä kerralla:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... 4XYr2QdfqH
Vahvistitte mun ajatuksiani, kiitos.
Kiinnostava toi uusi Eheimin suodatin, toki isoille kilppareille esimerkiksi tosta ei ole mitään iloa, mutta esim. poikasaltaisiin varmasti.
Kiinnostava toi uusi Eheimin suodatin, toki isoille kilppareille esimerkiksi tosta ei ole mitään iloa, mutta esim. poikasaltaisiin varmasti.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Ulkosuodatin kilppareille?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
http://terraario.net/tnet036.html
En vesikilppareista(kaan) tiedä paljon mitään, mutta tuo juttu oli minusta perusteellinen ja sivuston muutkin jutut uskottavan järkeenkäyviä ja perusteellisia. Taidan arvata kirjoittajankin...tyyli kertaava, mutta tarkka mielestäni.
En vesikilppareista(kaan) tiedä paljon mitään, mutta tuo juttu oli minusta perusteellinen ja sivuston muutkin jutut uskottavan järkeenkäyviä ja perusteellisia. Taidan arvata kirjoittajankin...tyyli kertaava, mutta tarkka mielestäni.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi