Kääpiöpallokaloista tietävät hoi! :)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hatti
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kääpiöpallokaloista tietävät hoi! :)

Viesti Kirjoittaja Hatti »

Ensimmäinen akvaario olisi hommattuna ja kääpiöpallokalat kiehtovat valtavasti. Haluaisin tehdä ihan lajiakvaarion, mutta olisiko sinne mahdollista saada jotain 'putsaajaa', levänsyöjää sekaan? Monni? Onko niitä ns. puhdistajia edes muita :D Pärjäiskö monni kääpiöpallokalojen kanssa vai joutuisiko vain kiusatuksi?

Ja tällaiselle aloittajalle kaikki vinkit kääpiöpallokaloista otetaan vastaan. Montako niitä kannattaa ottaa? Miten sukupuoli jakauma? Lisääntyvätkö mitenkä? Minkälaisesta sisustuksesta/kasvillisuudesta pitäisivät? Ym ym :) Akvaario on 80-litrainen ja mutterin muotoinen. Koko taisi olla 40x50.
Ja suunnitelmat elävät ja muuttuvat.
Hatti
Starting Member
Starting Member

Re: Kääpiöpallokaloista tietävät hoi! :)

Käykö muuten monniset näiden kanssa? :) Ehkä panda-, leopardi- tai helmimonniset? Montako noita kääpiöpallokaloja sekä monnisia tuohon 80-litraaseen mahtuisi?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kääpiöpalloista löytyy täältä haulla keskustelua. Tai mene tuonne osioon, missä lukee pallokalat :) En nyt pysty linkittää kun en kännyllä osaa mutta löydät itsekin varmasti.

Itsellä 2+4 käppänää 54 litrasessa sukarapujen kanssa, joista ainakin osa levänsyöjärapuja. Pienimmät ravut syödään jos eivät tajua piiloutua, isommat saa olla rauhassa pallojen hampailta. On mennyt mukavasti tolla kuusikolla, syövät ahnaasti surviaisia sekä vaihtelevasti myös artemiaa pakasteena sekä herkkupaloina pienet kotilot.

Pallot ehdottomasti lajialtaaseen eikä muita kaloja sinne. Ovat pieniä ja suht hitaita moneen muuhun verrattuna ja olistavat terävät hampaat joilla saavat myös itse aikaseksi aikamoista :)
Pehmeä vesi ja turvetta olen käyttänyt niillä alentamaan ph:ta. Paljon pusikkoja ja piiloja niille. 80 l mutteri.. Hmm.. Ehkä 4-8 palloa...?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

Nuo ovat tosiaan vain lajiakvaarioon, muuten varsin vinkeitä kavereita jotka pitävät sokkeloista, piiloista ja sisustuksen muuttamisesta.
Ei mihinkään paljaaseen maljaan vaan teehän mielikuvituksellisella sisustuksella näköesteitä toisilleen, niin viihtyvät parhaiten. Meillä rakastavat myös tosinaan tv:n katselua [;)]
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Hatti
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista! Tuonne pallokalojen puolelle tuossa yön aikana eksyinkin, kun tutustuin tähän paikkaan :) Siellä kysäisin mitenkä pärjäsivät omppujen kanssa ja kuulemma yleensä pärjäävät, mutta myös poikkeuksia on. Onko teillä kokemusta? Vois itse kokeilla ja koittaa etsiä mahdollisimman iso omppu pariskunta. Nämähän varmasti pistäisivät sitten poikaset poskiinsa, niin ei tulisi ylikansoitus ongelmaa?

Itse mietin myös 6-8 käppänää tuohon, ehkä 6 ja jos ne vaikka vahingossa lisisivät ;) Pitää koittaa mielikuvituksella rakentaa sisustus. Olisko mitään kivoja värikkäitä kasveja joita tuonne voisi laittaa vähän värillä piristämään?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Vastailin tuonne pallokalatopiciin Hatti :)

Mitään rajotuksia kasveissa ei palloilla ole kunhan on tuuheita pöheikköjä ja sisustus monipuolista. Mulla susswassertangia kasapäin ni menevät mielellään sinne alle. Vuoden verran reilut mulla nuo olleet ensin vaan kolmen kokoonpanolla ja nyt tällä kuudella. Eivät ole mulla lisineet kyllä ainakaan vielä mutta nyt vasta mahd. tulleet sukukypsiksi :)
Hatti
Starting Member
Starting Member

Hedelmiina sulla ilmeisesti on sukarapuja pallojen kanssa yhdessä? Kuinka pärjäävät? :) Lisääntyvätkö sukaravut helposti? Nämä pallot varmaan syövät niitä vauvoja kuitenkin? Auttaako muuten hampaiden kasvun estämisessä nämä öttiäiset? :) Vois nimittäin näitäkin harkita.. Ja eikös omput ja sukaravutkin pärjää keskenään? Onko nuo rapuset kovia saksimaan kasveja? Itseäni varmaan kirsikkasukarapu kiinnostaisi eniten. Ja näin tänään kuvan keltaisista pienistä ravuista (olikohan 1-1,5cm) nimeltään ehkä joku golden sun jotain :D Mitään tietoa en Googlettamalla näistä löytänyt.. Liekkö nämä jo sitten liian pieniä? Jos nyt arvot edes passaisi toisilleen. Mies innostu rapu ajatuksesta :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Jeps. Mulla on sukarapuset pallojen kanssa. Pieniä rapusia on kyllä tullu tasaseen tahtiin altaaseen ja pallot pitävät hyvi huolta ettei niitä pääse liikaa tulemaan. Taitavimmat piiloutujat kasvaa isoiksi ja niitä eivät pallot enää syö. Leväsukarapuja on joitain jotka on isompia kuin itse kalat joten ei ne niitä kiusaa :) Myös on saaneet punaiset ravut olla rauhassa vaikka ensin epäilin luulevatko surviaisiksi. Hampaiden takia on juu hyviä nuo pureskeltavat kaikki ruoat. Rapuset muuten alkanu kans syömään survareita :D Tai mitä lie niitä pyörittelee ;-) heh... Ei mulla ainakaan ravut ole mitään tehneet kasveille. Omppuja ja sukarapuja oli kans jonkin aikaa samassa ongelmitta.
Hatti
Starting Member
Starting Member

Pitäsköön tuo sitten muutama omaan pönttöönkin laittaa.... :)
Hatti
Starting Member
Starting Member

Hedelmiina, jos minä otan tuohon akvaan nyt vaikka 8 käppistä (kaksi haaremia eli 3n+1u ja 3n+1u?) vai mieluummin 6 (5n+1u)? ja omppu pariskunnan, niin montako kirsikkasukarapua tuohon mahtuisi? Ajattelin itse 3-5, mutta onko liian vähän tai siis viihtyisivätkö isommassa parvessa? Mutta mahtuneeko tuohon sitten enempää..? Ja kuinkas näiden sukupuoli jakauma kannattaisi tehdä? Yksi uros ja loput naaraita?

Alkaa onneks olla jo melko selvät sävelet lajien kanssa ja tänään lähtikin tilaukseen kaikkea akvaario härpäkettä :) Kohta sitten pitäs alkaa miettimään erilaisia kasveja ja kuinka niitä sijoittelisi, että tulisi kivannäköinen pönttö :) Malta nukkuakkaan, kun haluaisi vaan suunnitella :D
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Heh, kuulostaa kovin tutulta tuo suunnitteluvaihe :D Itse en pääse eteenpäin allasvaihdoissa tällä hetkellä kun pitäisi vähintään viisi kalaa saada myytyä uusiin koteihin :-) ideaa pukkaa muttei siis voi vielä toteuttaa... Plääh.

Hmm.. Niitä palloja 2+4 tai 2+6. Päätä itse kummin teet, mulla meni aikaa monta kk että löysin ylipäänsä kaupoista pallija ja oikeaa sukupuolta. Omppuja en ottaisi yhtäkään pallojen kanssa mutta se kumpuaa mun omista kokemuksista. 80l ei vielä ole kovin iso kuitenkaan. Mutta kokeillahan toki voi ja ottaa omput toiseen akvaarioon joka oltava väh sen 60-80l kun ompuista tulee kuitenki isoja :) Niiden myynti ja markkinointihan muuten on kiellettyä tällä hetkellä myös eu-alueilla..

Sukarapuja mulla oli alunperin joku 25 ja nyt niitä on varmaan kymmenen ai akin enemmän kun pienimpiä tosiaan syödään tasaiseen tahtiin. Se onko ravut mitä sukupuolta on vaikea tietää elleivät ole täyakasvuisia. Itse en ainakaan tiesä kuin erot lnko iso vai pieni eli naaras isompi ja uros pienempi.... :D Vaan onko toinen vain vanhempi kuin toinen? ;) Eli niitä rapuja voi olla ihan vaikka 15-20 sullakin alkuun siellä ja jos selkeesti lisää haluat niin ota kantavat naaraat synnyttämään eri altaaseen ja kasvata niin isoiksi ettei pallot niitä syö altaaseen kun laitat :)
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

Unohdinkin aikaisemmasta viestistäni: suodatus kannattaa olla hyvä, meillä ainakin pitävät virtauksesta ja koska suostuvat syömään vain survaria ( joka sotkee pikkasen hanakammin ) niin vettähän saa vaihtaa useammin kuin "normaalisti" Hampaat ei taida näillä kasvaa kuten muilla palloilla. Kierteisistä ovat syöneet vain sisustan.. Paras pohjaputsari taidat olla sinä itse :mrgreen: Pallot myydään yleensä aikas pienenä joten voi olla vaikea erottaa sukupuolta, silmärypyistä kuitenkin erottaa helpoiten. Anubias on ollut kiitollinen kasvi omassa pallolassa, myös jaavansammal ja jaavansaniainen ok:t sekä amerikan kilpukkaa olen pitänyt pinnalla.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Ja siis joo unohdin mainita niistä pallojen sukupuolista että niitä on vaikea nuorina tunnistaa, mutta pojilla on keltqinen masu ja tytöillä valkoinen. Pojille tulee sukukypsinä/ vanhempina lisäksi ns.huolirypyt silmien viereen/ympärille :) kääpiöiden hampaat ei myöskään kasva niinkuin isompien sukulaisten, joten sen puolesta voi olla rauhassa ettei tarvitse lähteä kalaa nukuttamaan ja hampaita lyhentämään :)
Hatti
Starting Member
Starting Member

Jos eivät omput pärjää, niin tiedän jo kuka ne varmasti itselleen ottaa :) Jos rapuja ottaisi jonkun 10 kpl..

Niin tuo saatavuus käppänissä voi olla vähän ongelma. Onko niiden harrastajia sitten, niin vähän vai eikö ne lisäänny helposti kotioloissa? Miten muuten hinnat pyörivät näillä? Ja onko enää netissä paikkoja joista voisi tilata postin kautta? Ennen ilmeisesti onnistui matkahuollon kautta, mutta sekin taidettiin kieltää?

Osaatteko suositella jotain hyvää suodatusta? Ja riittääkö se veden vaihto kerran viikossa vai useamminko pitää? Ja eikös vesi pidä vaihtaa, että vähän pois ja vähän tilalle? Mikä olisi hyvä litra määrä kerralla ettei sitten akva mene ihan epätasapainoon?

Ja kiitos kasvivinkeistä! Niitä tarvitaan ;)

Ihanaa, että täällä on ihmisiä jotka jaksavat neuvoa aloittelijoita! :) Mitä enemmän saa tietoa (jota tulee kyllä kokoajan kauheasti!) sitä enemmän tulee kysymyksiä..
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Jotenkin tuntuu, että kun noiden pallojen saatavuus on ilmeisen huono ajoittain kun ei niitä saa liikkeetkään tilattua että niitä on nyös harrastajille vähän. Joitain lisääntymisiä on täällä AW;ssäkin kirjoitettu kotioloiss mutta ei mun mielestä ainakaan kovin paljon. Mulla noi ei oo vielä ainakaan näyttäny mitään merkkejö lisääntymisestä ja ne on ollu mulla reilun vuoden muistaakseni :)

Hinnat pk-seudulla pyöriny siinä 8-13e/kpl.. Kertokaa muut jos on muita hintoja löytynyt.

Suodattimesta saanee noiden pienten altaiden omistajat kertoa enemmän. Mun ainoa pieni on pallolan 54 litranen ja siinä mulla on Eheim 2007 ja ilmastinkivi käytössä.

Kyllä mä pidän ainakin kiinni siitä n.30prossan vedenvaihdosta viikottain ja nyt kesällä kun on kuumempi ja lämmöt nousee vaihdan myös joskus pieniä määriä enemmänkin viikossa/esim toisen kerran vkossa..
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Hinnat pk-seudulla pyöriny siinä 8-13e/kpl.. Kertokaa muut jos on muita hintoja löytynyt.
http://www.lemmikkitalo.fi/akvaario/akv ... kalat.html

Hinta Lahdessa Black Bullissa 4,50€.
Hatti
Starting Member
Starting Member

Hedelmiina ilmoittele jos vauvoja tulee! Jännä olisi kuulla :)

Kiitos linkistä. Tuollapa ei ole pahanhintaisia! :) Postittaakohan ne? Tai onko se edes nykyisin mahdollista?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Postittaakohan ne? Tai onko se edes nykyisin mahdollista?
Ei ja ei.
Hatti
Starting Member
Starting Member

Muistelinkin kuulleeni ettei nykyisin saa postittaa..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”