Eheim 2252 kiinnitys

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sateenkaarikala66
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Eheim 2252 kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Sateenkaarikala66 »

Hei,

Tarvitsisin vinkkejä miten kiinnittää Eheim 2252 akvaarioon. Minulla oli tuo akvaarion alumiinireuna sen verran leveä, ettei tuo kiinnityskannatin yltänyt reunan "yli".
En kyllä tiedä tuliko ostettua hutiostos, koska lueskelin aiempia keskusteluja ko. suodattimesta ja moni pähkäillyt sen ektra tehokasta viertausta. EN päässyt sitä vielä kokeilemaan, koska tuo kiinnitys ei onnistunutkaan. Olisiko kenellekään vinkkejä?
(Mulla on 450 l allas, 180 cm, jos joku haluaa kommentoida muuten ostosta. Lisäksi on kaksi eheimin ulkosuodatinta, mutta likaa kerääntyy tuonne pohjaan ja halusin kokeilla sisäsuodatinta avuksi puhdistukseen...
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Re: Eheim 2252 kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kyllä mulla nuo kyseiset suodattimet on ihan imukupeilla kiinni akvaarion lasissa, ja niin tehokkaat on imukupit, että kaksi riittää neljän sijasta :) En tiennyt siihen olevankaan mitään "kannattimia". Olettaisin olevan vaikeita missä tahansa altaassa...

Hyvä sisäsuodatin tuo on, mutta tarvitsee hyvin suunnatut muut altaan suodattimet imeäkseen tehokkaasti.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ID=2391302

Mulla on tollanen kiinnityssysteemi :)
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

No johan on härpättimiä keksitty :mrgreen: Miksi kiinnittää tuollaisilla, kun voi laittaa helposti imukupeilla...? :roll:
Entti_
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Entti_ »

Tuo härpätin tulee vakiona 2252:n mukana mutta on kyllä niin ruma etten ole itse käyttänyt. Varsinkin imukuppien vanhetessahan tuo suodatin painonsa takia rupee usein valumaan. Ratkaisuksi olen laittanu sen nojaamaan esim kantoon imukuppien lisäksi.

Jos tuntuu että virtausta on liikaa voi kokeilla laittaa suodattimen puhaltamaan takaseinästä etulasiin tai suunnata virtausta suihkuputkella.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Entti_ kirjoitti:Tuo härpätin tulee vakiona 2252:n mukana mutta on kyllä niin ruma etten ole itse käyttänyt. Varsinkin imukuppien vanhetessahan tuo suodatin painonsa takia rupee usein valumaan. Ratkaisuksi olen laittanu sen nojaamaan esim kantoon imukuppien lisäksi.
Heh, okey :) Oon ostanu toiselta harrastajalta nuo mun kaikki eheimin sisäsuodattimet niin en tiennyt. Ihme vemputtimia tosiaan. Imukupit on ollu ok koko ajan eikä suodattimet ole valunut. Mulla tosin toinen 2252 ja 2048 on pohjassa asti imuttelemassa pohjamutia, joten eipä valu, vaikka imukupit vanheniskin. Ja sitten voi ostaa uudet :)
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Tuon kiinnittämiseen kaikkein kätevin ratkaisu olisi magneettipidin, esim tälläinen http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ID=5765002 Eihän tuo ihan halpa ole ja tuon kokoiseen suodattimeen tarvitset todennäköisesti kaksi settiä, että suodatin pysyy vakaasti lasissa. Pidemmän päälle tuo olisi todennäköisesti kestävämpi ja esteettisempi ratkaisu kuin ne muoviset roikutuslistat.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Sateenkaarikala66
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sateenkaarikala66 »

.
Kana +-yksipantteri kirjoitti:Re: Eheim 2252 kiinnitys

Kirjoittaja Kana +-yksipantteri » 06:41, 29.05.2013

Tuon kiinnittämiseen kaikkein kätevin ratkaisu olisi magneettipidin, esim tälläinen http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ID=5765002 Eihän tuo ihan halpa ole ja tuon kokoiseen suodattimeen tarvitset todennäköisesti kaksi settiä, että suodatin pysyy vakaasti lasissa. Pidemmän päälle tuo olisi todennäköisesti kestävämpi ja esteettisempi ratkaisu kuin ne muoviset roikutuslistat.
Mulla on tuo alkuperäinen kiinnityssetti, mutta sitä ei pystynyt laittamaan akvaarioon, koska akvaarion alumiinireuna on liian leveä, se kisko ei mahdu kiinni. Kiitos tuosta magneettivinkistä. Luulen, että kokeilen sitä. Sen mainostekstissä sanotaan, että kannattaa 3 kg laitetta. Luuletko oikeasti, että pitäisi tilata 2 settiä niitä magneetteja. 2:n hinta hieman kirpaisee...
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Tilaa ensin yksi setti, sen kyllä pitäisi pitää suodatin kiinni lasissa. Tilaa toinen setti vasta jos suodatin on epävakaa sen yhden kanssa.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja hannu »

Sateenkaarikala66 kirjoitti:
Mulla on tuo alkuperäinen kiinnityssetti, mutta sitä ei pystynyt laittamaan akvaarioon, koska akvaarion alumiinireuna on liian leveä, se kisko ei mahdu kiinni.
Luulen sinun käsittäneen kiinnityksen väärin. Riittää, kun kiskon saa listan reunaan kiinni, enkä ole vielä nähnyt niin paksuja kehyksiä, ettei säätövara riittäisi. Tuon yhden kiskon varassa pysyi 2252 minulla vuosia. Ensiviikolla silikoonaan kiskot kiinni suoraan lasiin, kun kiskoa ei saa enää 3D taustan takia kansilasin aukosta pihalle.Kuva
tommikala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tommikala »

Sateenkaarikala66 kirjoitti:.
Kana +-yksipantteri kirjoitti: Tuon kiinnittämiseen kaikkein kätevin ratkaisu olisi magneettipidin, esim tälläinen http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ID=5765002 Eihän tuo ihan halpa ole ja tuon kokoiseen suodattimeen tarvitset todennäköisesti kaksi settiä, että suodatin pysyy vakaasti lasissa. Pidemmän päälle tuo olisi todennäköisesti kestävämpi ja esteettisempi ratkaisu kuin ne muoviset roikutuslistat.
Mulla on tuo alkuperäinen kiinnityssetti, mutta sitä ei pystynyt laittamaan akvaarioon, koska akvaarion alumiinireuna on liian leveä, se kisko ei mahdu kiinni. Kiitos tuosta magneettivinkistä. Luulen, että kokeilen sitä. Sen mainostekstissä sanotaan, että kannattaa 3 kg laitetta. Luuletko oikeasti, että pitäisi tilata 2 settiä niitä magneetteja. 2:n hinta hieman kirpaisee...
3kg? Eikös tuolla http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ID=5765002 lue "Tunzen Universal Magnet Holder on uudistunut ja se kannattelee nykyään maksimissaan 300 g"?

Myös jykevämpiä malleja löytyy: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 5167608056 ja http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 5167620058 Näissä kirpaisee hinta vielä enemmän ja myös sormia jos jäävät magneettien väliin :roll:

Onko jollakin sähköinsinöörillä tai muuten sivistyneellä näkemystä siitä, kuinka haitallisesti tämä pidikkeen vahva magneettikenttä vaikuttaa 2048/2252-suodattimen moottorin toimintaan (joka perustuu sähkömagnetismiin myös) tahi siirtää tärinää lasiin? Ihan kiva värinä nimittäin magneeteissa tuntuu kun ne vie toimivan 2048:nkin moottoriosan lähelle. Tiedän kyllä, että tunzen streameissa ja JBL:n CristalProfi i80/i100/i200-sisäsuodattimissa on magneettikiinnitys mutta onkohan tämä otettu niissä jo suunnitteluvaiheessa jotenkin fiksusti huomioon? Esim JBL:n magneettikiinnitys ei ole moottoriosassa vaan alempana suodatinmoduleissa ja sinne asti tuo moottorin magneettikentän tärinä ei tunnu siirtyvän. Eli pitäisiköhän 2048/2252 kiinnittää magneeteilla jotenkin suodatinkoriosasta myös eikä moottoriosan kiinnikkeistä?
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Maji »

Tuon suodattimen kiinnikkeen voi muokata monella tavalla asennettavaksi, ohjelehtisessä on siihen neuvotkin.
En tosin tiedä, että onko saatailla online, etsiskelen.
Jos ei löydy, voin skannata omasta ohjeestani kuvan tänne :)
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Maji »

hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja hannu »

2252 nykyinen kiinnitys: Kuva
Teippejä ei sentään enää ole, ne olivat vain auttamassa asennuksesa oikeaan paikkaan ja pitämässä kiskot paikoillaan silikonin kuivuessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”