Omenakotilo nukkuu??

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Piitupeata
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 14:04, 17.05.2011
Sukupuoli: Nainen

Omenakotilo nukkuu??

Viesti Kirjoittaja Piitupeata »

Meille kotiutui n. viikko sitten 60l akvaan 1 omenakotilo yhdessä pikkumonnisten (5kpl) ja hohtomiljoonakalojen (10kpl) kanssa. Akvassa kaikki on ollu tosi hyvin (vesiarvot siis ok, eikä levä'ongelmaa) ja kalat voineet pirteästi. Myös kotilo oli eloisa ja sitä mielenkiinnolla seurattiin. Netistä opiskelin sen käyttäytymistä, enkä säikähtänyt sen kellumista pinnallakaan :). Mutta nyt on huoli :(. Viimeiset 2 päivää kotilo on lojunut elottoman näköisenä pohjalla. Ei ole liikkunut mihinkään suuntaan ja on vetäytynyt kotiloonsa. Tänään otin sen käteen, eikä mitään ihmeellistä ollut silmin nähtävissä. Ei siis pahaa hajua (mitä odottaisin, jos olisi kuollut) tai muutakaan, ei myöskään mitään elämään viittaavaa. Otin kotilon varuiksi erilliseen astiaan. En halua vielä poiskaan heittää, jos ei olekaan kuollut. Mutta jos onkin kuollut, ei pahenna veden laatua akvassa. Voiko siis kotilo nukkua useamman vuorokauden putkeen? Pinnalla on välillä kellunut, mutta kerrallaan vaan muutaman tunnin. Samoin on "nukkunut" pohjallakin aiemmin, mutta vain muutaman tunnin kerrallaan. Nyt ei ole elämää näkynyt kahteen päivään. Mahtaako tuo olla siis vielä elossa?
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: Omenakotilo nukkuu??

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Mulle ainakin meritina-kotiloista opetettiin se, että jos ne kääntyvät selälleen, niin käännä ne takas jalalleen. Voivat olla parikin pv ihan möllöttäen paikallaan. Jos se ei haise, niin se elää, ainakin niiden ohjeiden mukaan, mitä minä sain. Just nimenomaan painottivat, että ei saa heittää mihinkään sitä ellei ensin haistele! Ja jos ei tule ummehtunutta hajua (tai mitä kalman hajua se nyt vois olla) niin takas akvaan. :)

Muut saavat kumota mut jos olen väärässä. Näillä ohjeilla olen itse mennyt vuoden ja kaikki ok.
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Omenakotilo nukkuu??

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Mun kuollut kotilo ainakin haisi pahalle, vaikka ei ollut kuolleena voinut olla kovinkaan montaa tuntia. Samaten sen jalka oli jo aika kuivuneen ja kovan tuntuinen. Oli ollut kuolleena max 8 h.
Eikös se nyrkkisääntö ole, että jos omppu on tiukasti kiinni, se on hengissä. Jos taas se on osittain ulkona tai se läppä raollaan, on se luultavasti kuollut.
470 litranen kalasoppa
Piitupeata
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 14:04, 17.05.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilo nukkuu??

Viesti Kirjoittaja Piitupeata »

Hei nyt auttakaa! Tuo edellä mainittu kotilo sitten oli kuollut, alkoi haista niin järkyttävälle :( Menin ja ostin viime lauantaina uuden, samalla kaksi. Toisen pistin sinne pikkuakvaan, minne ekankin laitoin. Toisen isoon akvaan. Ajattelin, että toisen on pakko selvitä.

MUTTA nyt näyttäisi ison akvan kotilon loppu tulleen :( On pari vuorokautta ollut liikkumatta, kansi ei kunnolla kiinni ja se liha ihan "kurtussa". Äsken otin pois ja koko elukka oli aivan vetelä ja löysä, melkein tippui kotilostaan pois. Lienee tuokin kuollut :( Jätin sen nyt vielä tuohon akvan päälle, kun liikkeessä neuvoivat nostamaan kuivaan. Jos on elossa, vetää luukkunsa kuulemma kiinni jonkin ajan päästä, elleivät lähde liikkeelle. Mutta mitään ei ole tapahtunut puolessa tunnissa. Nitriittiä on vähän 0,1, pH 6,5 ja KH 4. Muita testejä meillä ei olekaan. Samassa akvassa on 10 keltabarbia, 19 inkkaria ja partamonni, kaikki voivat erittäin hyvin ja paksusti. Kotilolle annoin ruuaksi sekä kasviksia, että kalan ruokaa.

Pikkuakvan kotilokin on ollut eilisestä vaisu, mutta on kokonaan kiinni ainakin vielä. On siis elossa ainakin. Nitriittiä ei ole oikeastaan lainkaan, alle 0,01, pH 6,5 ja KH 4. Lisäksi on 10 hohtomiljoonakalaa ja 5 pikkumonnista, kaikki voivat hyvin.

Olen ihan ihastunut noihin, mutta en tiedä, uskallanko enää hankkia niitä, kun kaikki tuntuvat kuolevan :(
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Omenakotilo nukkuu??

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Mikä sulla on akvassa lämpötila? Onko kalkkikiveä? Mulle ainakin on neuvottu, että kalkkikivi on pakollinen, jos meinaa saada kotilot pysymään hengissä :)
470 litranen kalasoppa
Piitupeata
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 14:04, 17.05.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilo nukkuu??

Viesti Kirjoittaja Piitupeata »

Kummassakin on asteita 25. Kalkkikiveä en ole älynnyt laittaa :( Mutta voiko ne kuolla noin nopeasti kalkin puutteeseen? Käyn heti tänään ostamassa. Lienee siihen käy ihan esim. kalojen lomaruokakalkkikivet?
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Omenakotilo nukkuu??

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Mulla on 24 astetta eli ei kovin iso ero. Ite ostin ihan jyrsijöille tarkotetun kalkkikiven, kuulemma käy ihan hyvin ja on vähän halvempi :)
470 litranen kalasoppa
Piitupeata
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 14:04, 17.05.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilo nukkuu??

Viesti Kirjoittaja Piitupeata »

Nyt näyttää siltä, että toinenkin kotilo on kuollut :(. Eilen siirsin sen pienestä akvasta isoon, kun huomasin miljoonakalojen näykkivän sitä. Kokoajan oli lauma kimpussa, kun toinen hiukankin yritti tulla ulos kuorestaan. Isossa sitten vähän ihmetteli muuttunutta maailmaansa, söikin vähän, mutta ei juuri liikkunut mihinkään. Illalla vetäytyi kuoreensa ja on siinä ollut siitä asti. Läppä ei ollut äsken kunnolla kiinni. Annoin nyt kuitenkin ruokaa, keitettyä porkkanaa. Siitä on aiemmin tykännyt. Kalkkikivikin on nyt. Mutta kai se pitää hyväksyä, ettei se siitä virkoa :( Siis eikö kukaan osaa sanoa, mikä näillä voisi olla? Ilmeisesti vedessä jokin? Kaikki kalat voi erittäin hyvin, nitriitit edelleen 0,1 isossa ja pienessä ei lainkaan. En taida uskaltaa ostaa enää, kun ei osaa tilannetta mitenkään auttaa. Aina vaan kuolee :(. Mitään ylimääräistä en ole veteen heittänyt vedenparannusaineen lisäksi. Paitsi nestemäistä hiiltä kyllä jokin aika sitten kuurina. Mutta nyt en ole muutamaan päivään sitäkään laittanut.
heituliini
Senior Member
Senior Member
Viestit: 659
Liittynyt: 23:13, 24.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaenuun korpi :D

Re: Omenakotilo nukkuu??

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Ikävä kuulla omppuongelmastasi :(

En ole itse ainakaan näiden elinkaariasiaan päässyt kovin perehtymään, niitä syntyy tiuhaan ja kuolee satunnaisesti. Itselläni on ollut omppuja (aluksi tietämättömyyttäni) kahdessa erilaisessa akvassa. Toinen oli taistola, jossa pehmeä ja lämmin vesi, pieni suodatus ja paljon pintakasveja. Toinen oli (ja tässä omput edelleen ovat) 180-litrainen platyla-omppula-rapula. Tässä kovetettu vesi, 24 astetta ja vain vähän pintakasveja. Pohjassa hiekka helpottamassa siivousta.

Olen sen ainakin käytännössä huomannut, että omput kakkaavat todella paljon! Kakka on hiutaleista ja varmasti leijuu kaikkialle. Pohjan puhdistaminen lisääntyi paljon omppujen tultua meille, 10 aikuista ja 180 litran akva siis. Omput tulevat mielellään myös pinnalle hengittämään (?) ja viihtyvät mieluiten kauimmassa nurkassa lämmittimestä. Oleskelevat mielellään ilmastimen luona ja virtaavissa paikoissa akvaariossa.

Ravitsemukseen joutuu kiinnittämään huomiota. Syövät mielellään kalojen vkl-ruokaa ja seepiansuomua olisi hyvä olla aina saatavilla lisäksi. Mytyksi kuivatettu limaska ja kuivatut nokkosenversot maistuvat myös, samoin pinaatin lehdet. Rapuruoat menee, samoin spirulinapelletit ja erityistä herkkua on keitetyt ja haarukkaan tökityt pavut, kesäkurpitsa ja kurkku. Lisäksi olen ompuille antanut kuivattua punalevää.

Niin, palatakseni vielä tuohon tilanteeseen kun minulla oli omppuja kahdessa akvaariossa... Taistolassa olleet omput eivät koskaan kasvaneet senttiä isommaksi (siirsin sinne poikasia kasvamaan) ja ne kasvoivat myttyrälle ja kuolivat. Olivat passiivisia, jne. Kyllä minun kokemukseni mukaan ompuille tulee ehdottomasti olla kovetettu vesi. Miljoonakalojen kanssa omppujen pito ei ainakaan meillä onnistunut, miltsit näykkivät jatkuvasti niitä ja ne joutuivat piilottelemaan kuoressaan. Platyjen ja sukarapujen kanssa yhteiselo on sujunut varsin mallikkaasti.

En nyt oikein tarkkaan osaa sanoa, missä vika, omat kokemukset oikeanlaisessa vedessä ovat olleet varsin hyviä. Omput pirteitä porskuttajia vanhuuteen saakka. Kannattaa eläinkaupassa valita pienikokoinen yksilö, sillä isommat on herkemmin vanhempia ja siten jo valmiiksi lähempänä kuolemaa. Toisilta harrastajilta olen itse saanut kaikkein elinvoimiaisimmat kaverit. Sen olen huomannut, että uuteen laariin tutustuttaminen kannattaa tehdä kaikessa rauhassa. Tsemppiä!
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
Piitupeata
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 14:04, 17.05.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilo nukkuu??

Viesti Kirjoittaja Piitupeata »

Kiitos heituliini kokemuksistasi! Nyt nostamme hiljakseen veden kovuutta ja yritän sitten vielä kerran. Tänään kävimme eri liikkeessä, mistä omput haimme, kun piti hakea isompaan uusi lamppu. Sieltäkin kysyin ja myyjä, jolla jo usean kymmenen vuoden kokemus kaloista ja muista vesimöttiäisistä sanoi, että omput on tosi herkkiä siirroille? Eli pelkkä siirto saattaa saada ompun huonoon jamaan. Ja siihen päälle todellakin liian pehmeä vesi... Ei kai se muuta tarvikaan. Nostelen nyt hiljalleen kovuutta ja yritän sitten löytää mahdollisimman läheltä yhden ompun. Jos se selviää, voisin hankkia niitä enemmänkin :). Mutta hiljaa hyvää tulee, en halua tappaa kaloja liian nopeaan veden kovuuden nousuun. Nämä meidän kuolleet kotilot oli kaikki ekoina päivinä todella reippaita ja ahkeria, niitä oli kiva seurata :) Ihastuin niihin todella. Ne keksi kaikkea hassua ajankulua :). Noin muuten tuntuu siltä, että asiat oli meillä kohdallaan. Saivat ruokaa, kasviksiakin. Ainoastaan sen kalkin (kalojen viikonloppuruoka) ymmärsin lisätä vasta nyt, muttei siitä apua ehtinyt olemaan noille :( Pavut ja porkkana tuntui olevan meillä suosikkeja noista kasviksista. Yllättäin keltabarbitkin tykkäsivät porkkanasta :). Nyt tuntuisi kuitenkin siltä, että ainoa järkevä syy kuolemille on veden pehneys ja ehkä sitten myös se siirtoherkkyys.
Mumzi
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 23:08, 17.11.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vehkajärvi (Kangasala)

Re: Omenakotilo nukkuu??

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Mullakin kävi niin, että luulin isoimman ompun ajan jo koittaneen, kun se ei pariin päivään liikkunut yhtään eikä ollut tullut edes kuoresta ulos. Siirsin sen kahvikuppiin tarkkailuun vielä pariksi päiväksi, kun se ei kuitenkaan haissut. Eräänä päivänä huomasin, että se olikin osittain kuoresta ulkona hereillä. Laitoin takaisin akvaan ja nyt se taas porhaltaa siellä ihan kuin ei mitään olisi tapahtunut. 8O Erikoisia otuksia kyllä. En tiedä olisko sillä ollut osuutta asiaan, kun se pääsi hiljattain ahmimaan kesäkurpitsaa oikein urakalla, jos sille tulikin ruuansulatusvaivoja?
200l ja 3x45l.
susilu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 18:44, 08.04.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilo nukkuu?? - Ovi rikki.

Viesti Kirjoittaja susilu »

Moikka.

Jatkan tätä viestiä, kun sivuaa aihetta Olen tuore harrastaja, kun onnellisenonnettoman sattuman kautta minulle annettiin huolettavaksi omenakotilo ja partis. Nykyisin he asustavat satalitraisessa altaassa, ja ovat nämä muutamat kuukaudet jaksaneet luonani oikein mainiosti. Toissapäivänä huomasin, että ompun ovesta oli revennyt pala irti. Onko tällainen tavallista, ja mikä sen on voinut aiheuttaa? Osassa akvaariota on karkeata hiekkaa, osassa hienoa. Onko karkea hiekka voinut repiä oven rikki? [:I]

Kotilo voi nyt mielestäni huonosti. Se on möllöttänyt hiekalla nämä muutamat päivät ja liikkunut vain joitakin senttejä. Ovi menee kunnolla kiinni, mutta oleminen näyttää vaivalloiselta silloin, kun omppu on esillä. Voiko ovi korjaantua, vai tuleeko omppu jäämään kituvaiseksi? Mitä voin tehdä?
susilu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 18:44, 08.04.2013
Sukupuoli: Nainen

Omenakotilo ei edelleenkään liiku

Viesti Kirjoittaja susilu »

Moikka.

Jos jollakin olisi tästä tietoa, niin valtavasti ilahtuisin. Omppuni viruu edelleen altaan pohjalla, enimmäkseen kuoressaan. Kerran olen nähnyt sen liikkuvan hetken ajan ihan oikeasti, ja joka päivä se kurkistelee ulos, mutten ole nähnyt sen esim. syövän kertaakaan. Monni ja sukaravut ja kierteiset näyttävät voivan hyvin. Mikä on minun ompulla, onko se vaan nyt päättänyt ruveta tuommoiseksi?
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilo nukkuu??

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Käsittääkseni reagoivat ainakin huonontuneisiin vesiarvoihin hiljentämällä tahtia.
MP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 15:45, 02.04.2008

Re: Omenakotilo nukkuu??

Viesti Kirjoittaja MP »

Jos se on jo iäkäs omenakotilo, kyse voi olla tavallaan vanhuuden heikkoudesta. Olen lopettanut muutamia vanhoja omenakotiloita laittamalla pakastimeen, koska ne eivät ole pystyneet enää liikkumaan. Kotilon ikää voi arvioida sen kuoren kunnon perusteella, vanhoilla kotiloilla kuoren pinta ei ole enää tasainen ja sileä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”