Nyt viime syksynä rohkaistuin kokeilemaan uudelleen 5 naaraalla ja 2 uroksella, yllätyksekseni kalat viihtyivät ja alkoivat lisääntyä, vesiarvot ja hoitorutiinit ovat samat kuin ensimmäiselläkin kokeilu kerralla. Hommasin vielä lisää 3 marmorinaarasta ja yhden marmori uroksen. Näistä kantanaaraista ja uroksista on lähtöisin varmaankin jo 200 poikasta, lisäksi tietenkin ne jotka on syöty tai muuten eivät ole selvinneet "sintti" vaiheesta. Jonkin verran olen kantaa uudistanut, mutta maltillisesti ja yhtä lukuunottamatta kaikki alkuperäiset mollit ovat elossa ja hyvissä voimissa.
Nyt mietinkin ovatko mollit todella näin paljon platyjä elinvoimaisempiä ja kestävämpiä vai onko minulle sattunut hyvä tuuri juuri näiden mollien suhteen? Mollit ovat mustia ja marmorikuvioisia normaaleilla evillä. Platyissä on aina ollut kantaan uutta verta hommattaessa heikkoja yksilöitä, jotka kuihtuvat pois. Urokset eivät joko kasva kunnolla tai naaraat heikkenevät ensimmäisten poikasten syntymän jälkeen, mutta samalla myös hyviä yksilöitä ja kantoja on päässyt syntymään säännöllisesti neljän vuoden aikana.
Pointti tässä pitkässä sepustuksessa on se, että onko minulla epänormaaleja molleja nyt vai ovatko aikaisemmat olleet heikkoja? Olen miettinyt tässä myös siitä syystä, kun olen lukenut monista lähteistä nyky mollien pitovaikeuksista yms. ongelmista