Mollien normaali poikastuotto?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Mollien normaali poikastuotto?

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Olen alkanut miettimään mikä on mollien tavanomainen poikastuotto? Kasvatin aikaisemmin vain platyjä, joissa sukukypsiä naaraita on aina ollut ainakin sen 15 eli enemmänkin, uroksia vähemmän luonnollisesti, mutta vaikka kalat ovat mielestäni olleet elinvoimaisia ja eivät ole olleet mitään poikassyöppöjä, ylimääräisenä myyntiin poikasia on tullut "vain" n. 20kpl/3kk. Kokeilin aikaisemmin mustia molleja, mutta silloin ne eivät viihtyneet, poikasia syntyi vain pari ja kanta hiipui nopeasti pois enkä hommannut uusia enää, kun luulin ettei laji viihdy minun altaassani.
Nyt viime syksynä rohkaistuin kokeilemaan uudelleen 5 naaraalla ja 2 uroksella, yllätyksekseni kalat viihtyivät ja alkoivat lisääntyä, vesiarvot ja hoitorutiinit ovat samat kuin ensimmäiselläkin kokeilu kerralla. Hommasin vielä lisää 3 marmorinaarasta ja yhden marmori uroksen. Näistä kantanaaraista ja uroksista on lähtöisin varmaankin jo 200 poikasta, lisäksi tietenkin ne jotka on syöty tai muuten eivät ole selvinneet "sintti" vaiheesta. Jonkin verran olen kantaa uudistanut, mutta maltillisesti ja yhtä lukuunottamatta kaikki alkuperäiset mollit ovat elossa ja hyvissä voimissa.
Nyt mietinkin ovatko mollit todella näin paljon platyjä elinvoimaisempiä ja kestävämpiä vai onko minulle sattunut hyvä tuuri juuri näiden mollien suhteen? Mollit ovat mustia ja marmorikuvioisia normaaleilla evillä. Platyissä on aina ollut kantaan uutta verta hommattaessa heikkoja yksilöitä, jotka kuihtuvat pois. Urokset eivät joko kasva kunnolla tai naaraat heikkenevät ensimmäisten poikasten syntymän jälkeen, mutta samalla myös hyviä yksilöitä ja kantoja on päässyt syntymään säännöllisesti neljän vuoden aikana.
Pointti tässä pitkässä sepustuksessa on se, että onko minulla epänormaaleja molleja nyt vai ovatko aikaisemmat olleet heikkoja? Olen miettinyt tässä myös siitä syystä, kun olen lukenut monista lähteistä nyky mollien pitovaikeuksista yms. ongelmista :?
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Re: Mollien normaali poikastuotto?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

cassie_86 kirjoitti:Olen alkanut miettimään mikä on mollien tavanomainen poikastuotto? Olen miettinyt tässä myös siitä syystä, kun olen lukenut monista lähteistä nyky mollien pitovaikeuksista yms. ongelmista :?
Mitkäs ovat vesiarvosi? Ja tarkistatko aina ostaessa, että kanta on kyseisiin vesiolosuhteisiin sopiva. Minusta kumpikin laji lisii melko samalla tavalla.

Kun ostin mollit, niin yhteen tuli hiven vesihometta, jota hoisin multicuralla. Hyvin tepsi. Ehkä mollit ovat jopa hiven herkempiä kuin platyt, sellainen tuntuma. Siirsin mollit plekolaani, jossa poikasia ei syö muut fisut. Alko kanta pikku hiljaa kasvaa. Kuitenkin poikastuotto ei ollut ihan huippua. Poikaset myös kasvoivat hitaasti.

Aloin pistää Seachem Equilibrumia, joka nosti GH:n n. 2 ==> 4-5. Mollit alkoivat lisiä selkeästi enempi, poikasia alkoi jäädä enempi henkiin ja kasvaa nopeasti.

Kummatkin kannat minun mielestäni elinvoimaisia ja isoja pulleroita. Nyt hiven kilpailua johtaa mustat mollit. Mutta pulsseissa tulee poikasiakin usein, joten pari platymammaa kun poikii, niin ollaan taas enempi tasoissa. Mutta ehkä kannat hiven kilpailevat toistensa kanssa myös.

Platyt ovat aina lisineet minulla hyvin. Seachem Equilibrum ehkä niitäkin hiven auttoi, mutten havainnut suurempaa eroa kyllä, melko sama. Ovat nekin nykyään samassa altaassa mollien kanssa.

Luultavasti riippuu hieman tuurista, saako hyvän vai huonon kannan. Myös kidusmatoja on lajispesifisiä paljon (Dactylogyrys) ja saattaa vaivata hyvinkin akvassa vain yhtä lajia, muut ei moksiskaan. Riuduttavat lopulta kalan.

Olen myös kuullut tapauksia, että omat platyt voineet erinomaisesti. Kun ostanut uusia fisuja kaupasta, niin kaikki sairaana ja kanttuvei. Lienevät saaneet uusilta tulokkailta jonkun loisen...

Itse olen tarkkana hammaskarppieni kanssa kun haen uutta verta. Sopiva kanta vesioloihin ja mieluusti loisvapaa. Karanteenikin voi auttaa, mutta osa loisista ei välttämättä tapa heti.

Miljoonakaloihin tepsi Tremazol, kun alkoi olla kidusloisongelmaa. Mutta mikä merkillistä, niin mikään muu laji ei siitä kärsinyt (tunnetusti tosin tämä loinen on usein lajispesifi, Dactylogyrukseksi tunnistin kaverin kanssa).

Mutta pidä huolta hyvästä kannastasi ja ole tarkka uuden veren kanssa. Toivottavasti platyihinkin saat uuden hyvän kannan. Voisi olla hyvä perustaa sitten oma akva niille, etteivät saa mahdollista tartuntaa. Mutta spekulaatiotahan tämä on:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Jatkan monologiani:). Mustamollit näemmä hyödyntävät kesäkurpitsatarjontani pohjasta platyja tehokkaammin. Kun plekot ovat pehmentäneet ja järsineet kurpitsaa, se on pehmeää höttöä, jota mollit ahmivat. En tiedä, auttaisiko tämä myös niiden lisääntymistehon nostossa platyja vastaan. Platyt selkeästi syövät kesäkurpitsaa vähempi, hieman näykkivät. Tosin ruokaa on tarjolla kohtalaisesti. En kuitenkaan suuren kansoituksen vuoksi voi ruokkia montaa kertaa päivässä, ettei typpiyhdisteet nouse liikaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minullakin mollit ovat selvästi enemmän vihreän perään kuin platyt. Kurkku, kurpitsa, herneet, normaalit levät akvaariosta ja plekojen viherpuristeet kelpaavat molleille ennemmin kuin platyille. Taisin lukea jostain että molli olisikin enemmän kasvissyöjä kuin platy?
Alkuperäisessä viestissä en tarkoittanut että platyni voisivat mitenkään huonosti, yllätyin vain positiivisesti mollien elinvoimaisuudesta ja poikasten suuresta määrästä verrattuna platyihin. Sitäkin mietin onko Poecilia-sukujen kaloilla isommat poikueet verrattuna Xiphophorus-sukujen lajeihin :?
Joka tapauksessa olen erittäin tyytyväinen nykyisten mollieni kestävään ja hyvään terveyteen. Harmittaa kun en sen enempää tiedä mistä ovat peräisin, muuta kuin, että ovat Ruotsin tukusta tulleet Suomeen ja sitä kautta liikkeeseen.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

cassie_86 kirjoitti:Sitäkin mietin onko Poecilia-sukujen kaloilla isommat poikueet verrattuna Xiphophorus-sukujen lajeihin :?
Joka tapauksessa olen erittäin tyytyväinen nykyisten mollieni kestävään ja hyvään terveyteen. Harmittaa kun en sen enempää tiedä mistä ovat peräisin, muuta kuin, että ovat Ruotsin tukusta tulleet Suomeen ja sitä kautta liikkeeseen.
Sain tuosta riutumiskohdasta sen kuvan, ettei platyt voi ihan niin hyvin. Tavailin kirjasta, että mollilla 20-150 poikassatsi 4 viikon välein. Platyllä 20-80 n. 3.5 viikon välein. Molli tulee sukukypsäksi myös hieman hitaammin kuin platy. Yleensä vanhempi iso mamma tekee enempi kuin nuorempi pienempi mamma.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

cassie_86 kirjoitti:Sitäkin mietin onko Poecilia-sukujen kaloilla isommat poikueet verrattuna Xiphophorus-sukujen lajeihin :?
Kyllä se näin taitaa olla. Molli voi pukata 150 pentua kerralla!

Mollit on mullakin platyja enemmän kaikkia mahdollisia pintoja näykkiviä. Ahnaampia kaikin puolin. Ja on niillä jotenkin tehokkaampi suu, jolla nypsiä levää ja muuta irti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”