Kypsyystestaus For Dummies?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen

Kypsyystestaus For Dummies?

Viesti Kirjoittaja Maji »

Miten?

Mikä aine apteekista? Mites siitä eteenpäin?
Palikkaohjeet kiitos :) Siis ratakiskosta väännettynä mielellään.

Ps. Käytössä tippatestit nitriitille ja nitraatille (ja pH:lle).
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kypsyystestaus For Dummies?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Vastaukset löydät kyllä lukemalla tätä foorumia. Käytä hakua ja samalla saatat oppia jotain muutakin akvaarionpidosta!
Ja kannattaa ensin sisäistää, mitä nitrifikaatioprosessi todella tarkoittaa ja kuinka akvaaario toimii ennenkuin alkaa läträämään :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori

^Kiitos rautalankaohjeesta.
Olen lukenut foorumia kyllä. Varmaan käytin vääriä hakusanoja, kun ei minun silmääni kyllä osunut sellaista ohjetta, joka yksiselitteisesti kertoisi, että mikä aine (kun vaihtoehtoja taitaa olla useampia hirvensarvisuolasta salmiakkiin) on ostettava, paljonko kutakin ainetta tulisi käyttää / litra jne.

Typenkierron kuvittelen ymmärtäväni kyllä riittävällä tasolla akvaarion pyörittämiseen, vaikka kemisti en olekaan. Tämä uuden aloitus vaan on vähän jännittävää minulle.

Haluan vain tehdä asiat oikein, jotta kalasilla olisi hyvä olla alusta alkaen, eikä se kaatuisi siihen heti alkuunsa, että väsyneenä olen sekoittanut esimerkiksi jotkut ammonium-mitkälien milligrammasuositusmäärät toisiinsa, kun olen lukenut 77 ketjua, joista jokaisesta olen poiminut muutamia näkemyksiä ja eri kaavoja erii aineille..

Tiedän myös, että tämä sivusto on toiminut jo iät ja kaiket, ja varmasti täällä se kaikki tieto on, mutta usein pienissä osissa jaa keskustelut täyttyvät palasista ja mielipide-eroista...
Viimeksi muokannut Maji, 08:38, 05.04.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niaina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Niaina »

Tätä ohjetta käyttäen oman akvaarioni kypsyttelin. Tsekkaapa tuo!
110-litrainen vielä kalaton allas, siperianhusky, aviomies.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Minä tein sen näin:
- Laitoin isoon saaviin kraanavettä kolmisenkymmentä litraa.
- Lisäsin veteen kourallisen kiinanruusun multaa. (Pihalta peräisin oleva multa on yhtä hyvää tai parempaa, mutta silloin oli talvi.)
- Kaadoin sekaan desilitran verran naaraspuolisen labbisvanhuksen iltapissaa. (Ihmisen pissa käy yhtä hyvin, eikä sukupuolellaan ole väliä. Aamupissakin sopii.)
- Laitoin saaviin sisäsuodattimen pyörimään.
- Annoin suodattimen pyöriä saavissa viikon verran. Sinä aikana hankin akvaarion, pesin hiekan ja laitoin akvaarion paikalleen.
- Siirsin veden ja suodattimen akvaarioon, täytin sen ja lisäsin jokusen kasvin.
- Aloin mittaamaan nitraatti- ja nitriittiarvoja päivittäin.
- Lisäsin päivittäin vähän huonolaatuista kalanruokaa. (Huonolaatuista se on, jos se on ollut komeron perällä 15 vuotta.) Hyvälaatuistakin saa käyttää.
- Kun selvä nitriittipiikki oli tullut ja mennyt, lisäsin akvaarioon vähän halpoja ja kestäviä kaloja (minun tapauksessani kardinaalitetroja).
- Jatkoin mittailua ja kun aloin uskoa, että kaikki toimii ok, kävin ostamassa ne kalat, joita olin alun perin suunnitellutkin.

Aikaa ensimmäisten kalojen lisäämiseen meni muistaakseni noin 3 viikkoa.

Kypsyttämisestä on tehty tällä palstalla taiteenlaji, johon jokainen lisää omat vaikeutensa ja erikoisuutensa. Joillakin on ehkä halu pelotella uudet käyttäjät pois harrastuksen parista pakottamalla heidät ensin suorittamaan syvälliset kypsyttämisen teoriaopinnot.

Ne, jotka jaksavat opiskella teorian ja siirtää sen käytäntöön, saavat epäilemättä hyvin käyntiin lähtevät akvaariot, mutta kyllä sen saa toimimaan helpomminkin.

Tuo nitriittipiikki on se oleellinen asia, koska se voi olla oikeasti vaarallinen kaloille. Ja siitäkin voi tarvittaessa selvitä vaihtamalla riittävästi vettä päivittäin.
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori

Siis kypsytys ei nyt ole ongelmana, vaan tahtoisin simppelit ohjeet tuohon kypsyyden testaamiseen.

Tankkiini tuli suodatin suoraan käytöstä ja pesemättä, ja mukaan laitettiin myös SafeStartia. Nyt tahtoisin testata uteliaisuuden vuoksi, että onko mahdollista, että onko tankki jo kypsä.

Ei minulla kiirettä ole, mutta ei myöskään tarvetta odotella kuukautta nitriittipiikkiä jota ei tule.
Niaina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Niaina »

Tuossa, minkä linkitin, on lopussa kypsyyden testaamiseen tällainen:
Lisää akvaarioon vielä yksi annos hirvensarven suolaa, ja tee mittaukset tiuhemmin, muutaman tunnin välein. Jos nitriittiä ei enää synny, vaan ainoastaan nitraatin määrä vedessä nousee, on akvaarion bakteerikanta riittävä. Älä lisää kolmatta ammoniumannosta ennen kuin nitraatin määrä on noussut ainakin 20 mg /l.
110-litrainen vielä kalaton allas, siperianhusky, aviomies.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Maji kirjoitti:Siis kypsytys ei nyt ole ongelmana, vaan tahtoisin simppelit ohjeet tuohon kypsyyden testaamiseen.

Tankkiini tuli suodatin suoraan käytöstä ja pesemättä, ja mukaan laitettiin myös SafeStartia. Nyt tahtoisin testata uteliaisuuden vuoksi, että onko mahdollista, että onko tankki jo kypsä.

Ei minulla kiirettä ole, mutta ei myöskään tarvetta odotella kuukautta nitriittipiikkiä jota ei tule.
No ei kestä kiittää :)
Ja hyvä, että keskustelun aloittanut kysymyksesi oli tyhjentävä!
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori

Kysyin palikkaohjetta kypsyystestaukseen. Mielestäni se oli aika tyhjentävä kysymys?

Ja kiitos tosiaan noista ohjeista, puhelimella pikaisesti näpytellesdä minulta tosiaan näköjään unohtuu peruskäyttäytymissäännötkin, kuten kiitokset :(

Olen pahoillani.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”