Kiekoille paastopäivä?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Kiekoille paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Mulla on vedenvaihtopäivä paastopäivä aina ollut kaloille - kuinka kiekkojen kanssa? Nuo nyt ei syökään juuri muuta kuin surviaista ja pikkusen alkaneet näykkiä tuota minun kotikutoista! Kasvavat? Aikuiset?
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekoille paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Kukaan ei tiedä/muista, osaa/halua sanoa että pitääkö kiekoillensa paastopäivän kerran viikossa? 8O
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kiekoille paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja 007 »

Itse en tiedä kiekoista paljoakaan, mutta ajattelisin että eikai siitä mitään haittaakaan ole, kun kerran muillekin kaloille paastopäivä on suositeltavaa. :)
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3360
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekoille paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Ei ne kiekot mitään ulkomaailman olioita ole joihin ei päde mitkään hoito-ohjeet, kaloja ne on muiden muassa. Ei niitä kukaan ruoki luonnossakaan päivittäin. Eiköhän se ole ihan akvaristin itse päätettävissä pitääkö paastopäivän tai ei. Itse en pidä kaloillani mutta ei olisi paastopäivästä haittaakaan.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekoille paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

^ ne ovat hauraita henkimaailman olentoja! :D
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kiekoille paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Vesihiisi kirjoitti:^ ne ovat hauraita henkimaailman olentoja! :D
Itse yleensäkin pohtinut samaa kalojen ja itsenikin osalta joskus....Riippuu monta kertaa päivässä ruokit pannukakkusi:). Tuleehan vuorokauden paasto fisuille helposti, jos ruokit kerran päivässä kuten esim. tänä iltana klo 22 ja seuraavan kerran huomenna klo 22. Jos ruokkii kerran päivässä itsensä tai miehensä, tokkopa tarvitsee paastopäivää. Jos taas antaa pannukakulle/miehelle ruokaa 2 kertaa päivässä, paastopäivä voisi olla tarpeen. Ainakin, jos ruokkii reilummalla kädellä.

Itse annan fisuille toisinaan pari ateriaa päivässä. Poikasakvaan useimmiten pariste. Muille toisinaan kerran ja iltapalaksi kesäkurpitsaa pelkästään. Voisi olla suositeltava tapa myös akvaristin ruokavalioon:).

Joskus jos veden laatu epäilyttää, niin pidän koko paastopäivän kaikille fisuille. Myös kun matkailen, niin fisut paastoavat useimmiten muutaman päivän ja ilahtuvat jälleennäkemisestäni ennennäkemättömän paljon kuten paastoava mies kun vaimo tulee ruokakassin kanssa kotiin :P .

Yliruokinta kuormittanee maksaa ja rasvoittaa. MYös ylipaino voi aiheuttaa maksakirroosin ainakin ihmisellä, tai ainakin rasvamaksan. Sama pätenee fisuihin. Toki ruokavalion koostumus myös tärkeää (esim. proteiinien lähde, rasvamäärä jne...).

Uskoako täysin tutkimuksiin, jossa hiirien ja matojen ikä piteni huomattavasti, kun piti niukkaenergisellä dieetillä/paastolla joka toinen päivä. Samaa kai tutkitaan kiihkeästi ihmisellä. Samaa väitti evoluutiobiologi, joka itse eleskeli niukkaenergisellä dieetillä. Saman voi kuulemma mies saavuttaa kastraatiolla - elinikä piteni reilulla 10 vuodella keskimäärin:).

Pitkä ja kuiva vai lyhyempi ja hauskempi elämä? Siinäpä pulma.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Milsku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 16:45, 06.03.2010
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Kiekoille paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Kiekkoja kasvattaneet osaavat ehkäpä valaista miten nuorille kiekoille toimii paasto? Itse en uskaltaisi ennen 10cm kokoa, mutta olenkin ihan kokematon noissa jutuissa. Meillä ei ole varsinaista paastopäivää mutta lauantaisin syödään vaan kerran survaria. Kun muina päivinä saavat jopa 5 kertaa kuivaruokaa.
Nano Riutta <3
Maiju70
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 10:20, 17.03.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiekoille paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Maiju70 »

Itse pidän kiekkojen viikonloput vähäruokaisimpina, turvallisempaa kuin paastoaminen.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kiekoille paastopäivä?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://areena.yle.fi/tv/1829498 (antoi paljon ajattelunaihetta, ohjelman loppu siirtyy paastopainotteiseksi)
Näemmä paastoa tutkitaan ihmiselläkin tieteellisesti, kauanhan sitä on terveysintoilijat käyttäneet ja useat tahot tyrmänneet epäterveellisenä hörhöilynä. Ehkäpä kiekkojenkin elämä olisi pidempi kalorirajoituksella....Örkki-partikseni ehkä joutaisi pienelle dieetille :P .
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”