Kiekkojen seurue.

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

karihe kirjoitti:Tuukkiksen kanssa samoilla linjoilla. Sain juuri viikonlopulla seurata kun kiekkoukko pisti suihinsa yli 50 poikasta. Joten sanokoon Bleher kirjassaan mitä vain niin minulla on kyllä omakohtaisia kokemuksia että kalanpoikaset ainakin maistuvat. Ja isossa altaassa on 50kpl kardinaaliparvi huvennut 20 kpl ja raatoja ei ole näkynyt.
Siis nytkö UKKO söi penikat? Se sama, hellä yksinhuoltajaisäkö, vai onko nyt kyse jostain eri pariskunnasta kuin siitä "punaisesta"?
* Huvinsa kullakin! *
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

karihe kirjoitti:Tuukkiksen kanssa samoilla linjoilla. Sain juuri viikonlopulla seurata kun kiekkoukko pisti suihinsa yli 50 poikasta. Joten sanokoon Bleher kirjassaan mitä vain niin minulla on kyllä omakohtaisia kokemuksia että kalanpoikaset ainakin maistuvat. Ja isossa altaassa on 50kpl kardinaaliparvi huvennut 20 kpl ja raatoja ei ole näkynyt.
Siis nytkö UKKO söi penikat? Se sama, hellä yksinhuoltajaisäkö, vai onko nyt kyse jostain eri pariskunnasta kuin siitä "punaisesta"?
* Huvinsa kullakin! *
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

f_isu kirjoitti:Vasta perustetusta kiekkolastani löytyy kiekkojen lisäksi:
n. 20 ruusutetraa (ehkä tulen siirtämään nämä 140-litraiseen?)
n. 40 kardinaalitetraa (pari päätä on tippunut heti oston jälkeen, stressiä?)
1 salamanteripleko
1 maatiaispartamonni
2 juovanokkamonnia
5 helmimonnista (näitä lisää!)
4 leväbarbia (pääsevät kasvettuaan 540-litraiseen 9-päisen parven jatkoksi)

Litroja 300.

Lisäkysymys: paljonko on kiekkolassanne lämpötila?
Päivitystä:
* 19 ruusutetraa (yksi katosi heti alussa tai sitten lienee laskuvirhe)
* 1 salamanteripleko
* 1 maatiaispartamonni
* 5 helmimonnista (jos kaikki menee hyvin, niin huomenna 10 lisää - oi sitä onnen päivää :mrgreen: )
* 4 levistä

Juovanokat eivät ehtineet kauaa tässä altaassa vanheta, kun tuli nokkapokkaa kiekkojen kanssa -> saivat muuttaa 540-litraiseen ja siellä näyttää elämä sujuvan ilman konflikteja.

Kardinaalitetrat siirtyivät kulmalaan (85 litrainen, 8-kulmainen), joukko koki kovan tappion. Kaloja jäljellä enää 27. Nyt näyttää, että tilanne on rauhoittunut ja raatoja ei enää tule..kaunis kala, mutta heikko :|
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

plenty kirjoitti:
karihe kirjoitti:Tuukkiksen kanssa samoilla linjoilla. Sain juuri viikonlopulla seurata kun kiekkoukko pisti suihinsa yli 50 poikasta. Joten sanokoon Bleher kirjassaan mitä vain niin minulla on kyllä omakohtaisia kokemuksia että kalanpoikaset ainakin maistuvat. Ja isossa altaassa on 50kpl kardinaaliparvi huvennut 20 kpl ja raatoja ei ole näkynyt.
Siis nytkö UKKO söi penikat? Se sama, hellä yksinhuoltajaisäkö, vai onko nyt kyse jostain eri pariskunnasta kuin siitä "punaisesta"?
Ukkohan se oli nyt. Akan olin siirtänyt pois niin nyt ukko päätti pistää poikaset suihinsa siihen ei mennyt montaa tuntia kun poikaset lähtivät uimaan.
Mielenkiintoista oli se että ukko ei halunnut poikasia kyljilleen vaan ui karkuun. :cry: No jospa edellinen isyys oli vielä muistissa ja homma ei maittanut. Huomasin asian siinä vaiheessa kun poikasia oli jäljellä enää noin 20 niin en niitä alkanut pelastella vaan totesin pelin menetetyksi.
Enpä tiedä taidan olla yrittämättä nyt mitään täytyy puhdistaa tuo 250L kunnolla ja katsoa minkä moisia noista edellisestä poikueesta olevista tulee. Pirun kidusloiset ovat niitä kiusanneet talttuvat kyllä Tremazolilla mutta palaavat takaisin muutaman viikon päästä. No nyt päätin että vaihdan vettä joka päivä 50% ja osan kaloista siirrän tuohon 128L josta oli tarkoitus tulla Malawi allas mutta saa nyt toimia kasvatus kotina osalle poikasia. :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:55, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

f_isu kirjoitti:Juovanokat eivät ehtineet kauaa tässä altaassa vanheta, kun tuli nokkapokkaa kiekkojen kanssa -> saivat muuttaa 540-litraiseen ja siellä näyttää elämä sujuvan ilman konflikteja.
Voi että. Mitä kiekot tekivät niille? (automaattisesti oletan että se oli näin päin, voisihan tietty olla toisinkin) Meillä nelisatasessa seuraavanlainen kokoonpano:

-6 kiekkoa
-20 musta-aavetetraa
-salamanteripleko
-punasilmäpleko
-partis
-2 purjesampimonnia

Ja olen huomannut että aiemmin sampimonnit oli tosi reippaasti aina esillä juurakon päällä ja etulasilla, mutta kiekkojen tulon jälkeen enemmän viihtyneet kasvipusikoissa ja taustalla. Ikinä en ole nähnyt kiekkojen edes vilkaisseen sampimonneihin, mutta ehkä monnit pelkäävät kiekkoja siitä huolimatta. Tai sitten siihen on joku muu syy.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
JKE
Senior Member
Senior Member
Viestit: 607
Liittynyt: 12:41, 26.09.2006

Viesti Kirjoittaja JKE »

karihe kirjoitti:Tuukkiksen kanssa samoilla linjoilla. Sain juuri viikonlopulla seurata kun kiekkoukko pisti suihinsa yli 50 poikasta. Joten sanokoon Bleher kirjassaan mitä vain niin minulla on kyllä omakohtaisia kokemuksia että kalanpoikaset ainakin maistuvat. Ja isossa altaassa on 50kpl kardinaaliparvi huvennut 20 kpl ja raatoja ei ole näkynyt.
Olesuhteet ja kalojen käyttäytyminen vankeudessa eivät ehkä ihan 1:1 vastaa luonnonoloja. Jos kardinaaleja tai näiden poikasia ei ole saatavilla, niin niitä on pirun paha syödä.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Chisantha kirjoitti:
f_isu kirjoitti:Juovanokat eivät ehtineet kauaa tässä altaassa vanheta, kun tuli nokkapokkaa kiekkojen kanssa -> saivat muuttaa 540-litraiseen ja siellä näyttää elämä sujuvan ilman konflikteja.
Voi että. Mitä kiekot tekivät niille? (automaattisesti oletan että se oli näin päin, voisihan tietty olla toisinkin) Meillä nelisatasessa seuraavanlainen kokoonpano:

-6 kiekkoa
-20 musta-aavetetraa
-salamanteripleko
-punasilmäpleko
-partis
-2 purjesampimonnia

Ja olen huomannut että aiemmin sampimonnit oli tosi reippaasti aina esillä juurakon päällä ja etulasilla, mutta kiekkojen tulon jälkeen enemmän viihtyneet kasvipusikoissa ja taustalla. Ikinä en ole nähnyt kiekkojen edes vilkaisseen sampimonneihin, mutta ehkä monnit pelkäävät kiekkoja siitä huolimatta. Tai sitten siihen on joku muu syy.
Itse huomasin aluksi, kuinka kiekoilla ja nokkiksilla tuli kirjaimellisesti yhteentörmäyksiä, aivan kuin kiekot olisivat olleet nokkisten kulkureitillä. Sitten pääsin ikäväkseni todistamaan, kuinka nokkis roikkui kiekon kyljellä, tässä vaiheessa tulikin sitten altaanvaihto operaatio.
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:55, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Ai se olikin sitten niinpäin että monnit kiusasi kiekkoja. Harmitus, mutta onneksi huomasit ajoissa.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

JKE kirjoitti:
karihe kirjoitti:Tuukkiksen kanssa samoilla linjoilla. Sain juuri viikonlopulla seurata kun kiekkoukko pisti suihinsa yli 50 poikasta. Joten sanokoon Bleher kirjassaan mitä vain niin minulla on kyllä omakohtaisia kokemuksia että kalanpoikaset ainakin maistuvat. Ja isossa altaassa on 50kpl kardinaaliparvi huvennut 20 kpl ja raatoja ei ole näkynyt.
Olesuhteet ja kalojen käyttäytyminen vankeudessa eivät ehkä ihan 1:1 vastaa luonnonoloja. Jos kardinaaleja tai näiden poikasia ei ole saatavilla, niin niitä on pirun paha syödä.
Kyse ei ollut tällä kertaa kardinaalin poikasista vaan kiekonpoikasista ja niitä on taatusti saatavilla sielä missä kiekkojakin on. Näin myös luonossa vai tuoko haikara luononkiekot täysikasvuisina lajitovereitenssa luokse?
Ja kyllä niissä vesissä missä kiekot asustaa on muitakin kaloja kuin pelkkiä kiekkoja joten jos nyt kardinaalia ei ole saatavilla niin sitten jotain muuta.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
JKE
Senior Member
Senior Member
Viestit: 607
Liittynyt: 12:41, 26.09.2006

Viesti Kirjoittaja JKE »

Bleherin käyttämä muutaman tuhannen ruumiinavauksen tulokset vain ei tue tuota väittämää. Eläinkunnasta kiekkojen ravinto muodostuu hyönteisistä ja muista selkärangattomista. On tietysti kaksi eri asiaa, syökö kiekko satunnaisesti jonkun eteen sattuvan kalanpoikasen, vai voidaanko sanoa että kalat kuuluvat sen ravintoeläimiin.
karihe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1532
Liittynyt: 17:08, 06.09.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja karihe »

JKE kirjoitti:Bleherin käyttämä muutaman tuhannen ruumiinavauksen tulokset vain ei tue tuota väittämää. Eläinkunnasta kiekkojen ravinto muodostuu hyönteisistä ja muista selkärangattomista. On tietysti kaksi eri asiaa, syökö kiekko satunnaisesti jonkun eteen sattuvan kalanpoikasen, vai voidaanko sanoa että kalat kuuluvat sen ravintoeläimiin.
Minun käsitys asiasta on että syö kalanpoikasia jos niitä on saatavilla.
Ja jos ei ole saatavilla niin sitten hyttysiä tai leviä.
Kyllähän tämä selvää on ihmisilläkin jos tarjolla on kinkkua tai sisäfilettä niin sitä syödään mutta jos ei niin selviää sitä hengissä puurolla ja metsämarjoilla. :mrgreen:
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Kiekko kuluu (kirjo)ahven kalojen sukuun jotka ovat petoja.
Toisaalta kaikki me harrastajat olemme huomanneet että kiekkokalojen suu on epätavallisen pieni muihin samansukuisiin lajeihin verrattuna.
Tämä jo rajoittaa kiekkojen ruokavalion niihin pienempiin elijöihin. Kiekot syövät akvaariossakin kasviruokaa jos normaali harrastajan ruokinta vähenee. Intian vesitähdikki maistuu hyvin samoin limaska ja viherlevä.
Kuitenkin villikiekot turvautuvat omassa akvaariossani ensin sukarapuihin joita akvaariossani on pysyvä kanta. Aamulla ennen ruokintaa ja illalla viimeisen ruokinnan jälkeen ne vaanivat kasvipusikoissa piileskeleviä sukarapuja ja hotkaisevat suuhunsa jos kiinni saavat. Ennen sukarapukannan istuttamista akvaarioon suurimmat viherkiekot irroittivat huulillaan kotiloita sivulaseista pyöräyttivät niitä suussaan ja sylkivät tyhjän kotilokuoren pohjalle. Olin aika vaikuttunut tästä suorituksesta jota en viljeltyjen kiekkojen ollut koskaan nähnyt tekevän.
Ilmeisesti tapa oli opittu Amazonilla koska ne sen osasivat heti päästyään akvaarioelämään. Levää miekkakasvien lehdiltä ne syövät nykyään vähemmän, muuta maittavampaa sapuskaa on tarjolla runsaasti.

Luonnonkiekot viehättävät minua juuri käyttäytymiseroista johtuen viljeltyjä värimuotoja enemmän. Vaikka akvaario ei olekkaan luotettava tutkimusympäristö niin olen havainnut kalojeni käyttäytymisessä paljon selvästi luonnossa oppittuja käyttäytymismalleja. Tilaa kaloilla on kuitenkin kohtuullisesti akvaarion rajoituksista huolimatta ( 230cm x 80 cm x 60cm ). Luonnossa tetrat muuten pääsevät paremmin karkuun, akvaariossa ne ovat jatkuvasti rajatussa tilassa. Kalan poikaset tietysti ovat helpompia saaliita sekä luonnossa että akvaariossa ja tuskimpa niitä syljetään pois. Omassa purkissa kiekot hyökkäilivät noin sentin pituisten C. sterbain poikasten kimppuun. Tetroja en ole hankkinut akvaarioon sillä kokemuksen mukaan kiekot menettävät niihin hermonsa viimeistään kudun aikana kun ne sinkoilevat niiden reviirillä parvena.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Kiekkojen seurue.

Viesti Kirjoittaja f_isu »

f_isu kirjoitti:
f_isu kirjoitti:Vasta perustetusta kiekkolastani löytyy kiekkojen lisäksi:
n. 20 ruusutetraa
n. 40 kardinaalitetraa
1 salamanteripleko
1 maatiaispartamonni
2 juovanokkamonnia
5 helmimonnista
4 leväbarbia

Litroja 300.
Päivitystä:
* 19 ruusutetraa (yksi katosi heti alussa tai sitten lienee laskuvirhe)
* 1 salamanteripleko
* 1 maatiaispartamonni
* 5 helmimonnista
* 4 levistä

Juovanokat eivät ehtineet kauaa tässä altaassa vanheta, kun tuli nokkapokkaa kiekkojen kanssa -> saivat muuttaa 540-litraiseen ja siellä näyttää elämä sujuvan ilman konflikteja.

Kardinaalitetrat siirtyivät kulmalaan (85 litrainen, 8-kulmainen), joukko koki kovan tappion. Kaloja jäljellä enää 27. Nyt näyttää, että tilanne on rauhoittunut ja raatoja ei enää tule..kaunis kala, mutta heikko :|
Päivityksen päivitystä:
Allaskoko muuttunut keväällä 500-litraan (oli tuossa välissä 300->540->nyt 500).
* 6 kiekkokalaa (2-4 on aikomus hommata lisää kuukauden sisällä)
* n. 14 helmimonnista
* 3 maatiaispartamonnipoikaa
* 1 tummaleväpleko
* 1 salamanteripleko
* 6 seeprakalaa (näitä haluaisin enemmän)

Mietin, josko tuonne jonkin levänmussuttajan hommaisin? Mitä suosittelisitte? Ottoa? Katinkultaplekoa?
Mahdollisesti jokin tetraparvi? Toisaalta nuo seeprat tuovat tuonne pinnalle liikettä kivasti.
JKE
Senior Member
Senior Member
Viestit: 607
Liittynyt: 12:41, 26.09.2006

Re: Kiekkojen seurue.

Viesti Kirjoittaja JKE »

Itselläni ~500-litraisessa:
- 8 ruskokiekon poikasta (S.haraldi)
- 2 täpläpartamonnia
- 3 haarniskamonnia
+ kierteisiä
lempiliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 23:26, 31.12.2006
Paikkakunta: VAASA

Re: Kiekkojen seurue.

Viesti Kirjoittaja lempiliisa »

Itselläni on vasta ollut tosiaan kiekkoja 1 1/2 vuotta seuralaisina kiekoilla on kardinaalitetroja, timanttitetroja, partamonni, 2 noitamonnia, 2 salamanteriplekoa, seeprapleko, hierogyfipleko,1 leväbarbi,ottoja, muutama piikkisilmä, suklaarihmakaloja 4 sekä vielä tällähetkellä 2 juovaperhosnuoliaista ( nämä yritän kyllä siirtää viileämpään veteen toiseen altaaseen).
Jos tetraparvea kiekkojen kanssa ajattelit niin omasta mielestäni nuo kardinaalit ovat ehdottomasti paras vaihtoehto. Mulla ittelläni on myös noita timanttitetroja, mutta nyt niitä on ruvennut tippumaan kerran viikossa yksi vesipöhön vaivaamana, että olen itse tullut siihen tulokseen, että eivät kestä jatkuvaa 28 astetta. Eli nyt ovat altaassa kiekkojen kanssa asuneet tuon 1 1/2 vuotta. Aikaisemmin, kun mulla ei kiekkoja vielä ollut timanttitetrat elivät mulla 5 vuotiaaksi. Samaiseen vesipöhöön on mulla myös mennyt 3:sta leväbarbista kaksi, että yksi tuola vielä sinnittelee.
Noista kardinaalitetroista ei ole kuollut yksikään tämän 1 1/2 vuoden aikana. Levänsyöjiksi ehdottaisin noita ottoja ainakin vielä ovat mulla tuola altaassa asustelleet, että ehkä myös sitten kestävät jatkuvaa 28 astetta.
Niin onhan altaassa myös montaa erilajia olevia monnisia. Altaan koko 720litraa.
rullarapu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 23:09, 16.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kiekkojen seurue.

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

Mulla on tällä hetkellä seurana partikset, kaksi albiinomonnia ja viisi tiikerinuoliaista (noista olen aikonut hankkiutua eroon ja hankkia helmimonnisia tilalle), kahdeksan mustaneontetraa, käärmekala ja piikkisilmiä. Leväbarbini saivat lähdön, koska olivat mielestäni liian vikkeliä ruoan perään.

Hommasin nyt kaksi keltaista kiekkoa aiemman kahden seuraksi, kiekkoharrastuksen elvyttämiseksi. Tosin, Pomo on jatkuvasti ajamassa pienokaisia :frown: ne ovatkin nyt keksineet laivanpuolikkaat oiviksi piiloiksi, ja toinen kököttää toisessa ja toinen toisessa puolikkaassa.

Kuva pikkuisesta laivassa... :roll:
Ex-kiekkoilija...
Tällä hetkellä kuusi viljakäärmettä, yksi firma IceMice
Haaveissa vielä iiiiiso kiekkola joskus tulevaisuudessa.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiekkojen seurue.

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Onko järkevää laittaa kiekkolaan mitään parvikalaa keskiveteen? Vai vievätkö kaiken ruoan kiekoilta? Mulla nyt vain pohjakaloja ja 11 nuorta kiekkoa(allas 500l 200x50x50). Haluisin niin punapäätetroja ison parven tuonne. Mutta ensinnäkin onko 28c liian lämmin niille ja ahneina syömäreinä vievätkö tetrat ruoan kiekon nenän edestä?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kiekkojen seurue.

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Mulla on 25 kpl parvi kardinaalitetroja kiekkojen kanssa ja hyvin ainakin on mennyt nämä pari viikkoa...
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Tiiagirl
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 11:03, 15.11.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiekkojen seurue.

Viesti Kirjoittaja Tiiagirl »

kardinaalitetra menee meillä ainakin 30 asteessa.
kerran on kuningas (kiekkojen lordi) pistänyt yhren keskeltä poikki.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiekkojen seurue.

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Enemmän tykkään tuosta punapäätetrasta jotenka sitä nyt tässä mietin että meniskö kiekkojen kanssa. Lämpötilan vuoksi en ole uskaltanu laittaa. Ja ovat muuten vilkkaampia kuin kardinaalitetrat ja uivat enemmän parvessa, juuri siksi niistä kovasti tykkäisin.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
joedoe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 15:28, 02.11.2010
Akvaarioseurat: HAS

Re: Kiekkojen seurue.

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Mulla on parikymmentä punapäätetraa kiekkojen kanssa ja hyvin näyttää viihtyvän.
Lämmöt on 29 astetta.
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
VanhaKiiski
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 15:31, 30.12.2012
Akvaarioseurat: Sillit Purkissa
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riksu

Re: Kiekkojen seurue.

Viesti Kirjoittaja VanhaKiiski »

Monnisia löytyy kuparisia ja täpläisiä, taitavat kestää monnisista parhaiten lämpöä(28C tänään mitattuna). Pari partamonnia ja pikku parvi neon-sateenkaarikaloja. Pienikokoiset sateenkaarikalat toimivat mielestäni kiekkojen altaassa hyvinä siivoojina komean olemuksensa lisäksi kun syövät kiekkojen "pöllyttämän" ruuan pois(syöttelen sormista).
Juwel Trigon 190: Sateenkaarikalat, muutama Kiekko ja POHJAlaiset
Juwel Rio 240: Barbit, Rihmakalat, Sateenkaarikalat, Lehtikalat ja POHJAlaiset
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3360
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kiekkojen seurue.

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Whaat, täplämonnisille jo 26 on ihan liikaa. 8O Ne viihtyy parhaiten kyllä ihan huoneenlämmössä.

Parhaiten korkeisiin lämpöihin sopii esim. helmi- ja safiirimonninen.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kiekkojen seurue.

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Kommentoin ihan teoriapohjalta, ei ole kiekkoja (ainakaan vielä...)

Lasitetra menisi ainakin kirjallisuuden mukaan, yläraja 30 astetta. :)

Onkos jollain nyky-aw-laisella Bleherin sitä kirjaa, jossa kerrotaan, että mitä kaloja kiekkojen kanssa on oikeasti tavattu? Onko siinä listalla jotain "pikkukaloja", joita on akvaarioharrastuksen piirissä? Vai onko kiekkobiotooppi sellainen, että itse kiekko on se "pikkuinen parvikala"?
VanhaKiiski
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 15:31, 30.12.2012
Akvaarioseurat: Sillit Purkissa
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riksu

Re: Kiekkojen seurue.

Viesti Kirjoittaja VanhaKiiski »

Pullahiiri kirjoitti:Whaat, täplämonnisille jo 26 on ihan liikaa. 8O Ne viihtyy parhaiten kyllä ihan huoneenlämmössä.

Parhaiten korkeisiin lämpöihin sopii esim. helmi- ja safiirimonninen.

Katoskatos...se olikin täpläpyrstömonninen kun nauttii lämmöstä!!! 8O
Juwel Trigon 190: Sateenkaarikalat, muutama Kiekko ja POHJAlaiset
Juwel Rio 240: Barbit, Rihmakalat, Sateenkaarikalat, Lehtikalat ja POHJAlaiset
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”