Apuja kalojen mietinnässä!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
meemi
Starting Member
Starting Member

Apuja kalojen mietinnässä!

Viesti Kirjoittaja meemi »

Minulle olisi tulossa nyt ensimmäinen akvaario, joka on kooltaan n.100 litraa. Apuja tarvitsisin kalojen mietinnässä.

Olen ajatellut pääkaloiksi keltakääpiöahven pariskuntaa. Nämä ilmeisesti viihtyvät pohjantuntumassa? Mitenkähän niiden kanssa partamonni ja omekotilo pärjäisivät? Tai pärjääkö kumpikaan? Jos ei, niin mitä pohjakaloja tänne voisi laittaa; olisi kiva saada joku akvaarion putsaaja tänne helpotukseksi :)

Olen myös ajatellut platy parvea. Kävisiköhän nämä keltakääpiöahvenien kanssa? Ja missä kohtaa akvaariota nämä viihtyvät? Montako platya kannattaisi hankkia, että parvi olisi näyttävä ja toimiva? Jos platyt eivät toimi, niin mikä värikäs parvi sitten olisi hyvä?

Tahtoisin, että akvaario olisi kauttaaltaan käytetty - ei siis täyteen ahdettu, vaan että kaloja olisi pohjalla, keskellä ja ehkä pinnallekkin jotain. :)

Ehdotuksia voisi kaloista heitellä. Tykkään erityisesti värikkäistä kaloista. Ja jos ehdotuksia voisi heitellä, niin että ne olisi jaoteltu juuriki pohja-, keski- ja pintakaloiksi :) Ja mieluiten tosiaan sellasia jotka pärjäisivät noiden keltakääpiöahvenien kanssa..
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Apuja kalojen mietinnässä!

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Partis menee kyllä kääpiöahventen kanssa. Platyt ovat noin yleensä kovemman veden kaloja kuin affenat, ja jos oikein oon ymmärtänyt niin tykkäisivät myös lämpimämmästä vedestä. Varjon kirjan mukaan keltakääpiöahvenen lämpötilahaarukka on kyllä hirmu levee, 20-30 astetta, joten sen mukaan menisi. Samaten pH ja kovuus on sille Varjon mukaan aika hälläväliä, joten en ihan heti lytistä haaveita niistä platyjen kanssa.

Platyt kyllä yleensä ottaen täyttää akvaariota hyvin: ne sekä lisääntyy paljon (joskin affenet varmaan pitää huolen ettei liiaksi asti) että käyttävät tilaa kaikkialta, eikä platy ihan pienikään kala ole. Jos platyihin päädyt, niin aloitusporukka voisi olla esim. yksi koiras ja kolme naarasta. Jos kaikki poikaset menee syöntiin, voi hankkia lisää ja jos eivät, niin lisää tulee joka tapauksessa :D .

Monet tetratkin varmaan kävisi, ja barbeista sellaiset joilla taipumus nyppiä keltakääpiöiden eviä olisi mahdollisimman pieni. Eli barbien kanssa muiden vaatimusten lisäksi kannattaa selvittää tuo nyppimisasia, useemmatkin barbilajit on kovia nyppimään.
meemi
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksesta :) Taidan tosiaan kokeilla noita platyja ja kääpiöahvenia sitten keskenään, ja katsotaan kuinka käy. Se akva onkin 80litranen, niin onko se näiden suunnittelemieni kala määrien kanssa ongelma?

Niin ja tosiaan siinä akvaariossa ei ole kuin valaisin mukana, niin mitä kaikkea muuta se tarvitsee? Suodatin? Puhdistaja? Näitä on varmaan paljon erilaisia, niin mitenkä sitä osaa oikeanlaisen ostaa? :D Onko vielä jotain?

Ja mikä ois hyvä pohjalle? Hiekka vai sora? Entäs kun haluaisin myös värikkäitä kasveja sinne, niin onko sellasia? Minkähän nimisiä ne ois? Ja sitten jotain pallomaista kasvia olen tutun altaassa nähnyt, mutta nimeä en tiedä...

Kuten huomaa olen aivan aloittelija ja vähän ulalla vielä näiden kanssa, mutta kiva että täällä on kokeneempia jotka neuvovat tarvittaessa :) Itekkin taidan vielä tuota googlen ihmeellistä maailmaa tänään selailla.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Satalitrainen on minimikoko partamonnille, joten sen jättäisin pois kun allas onkin pienempi (niin olit vissiin tekemässäkin). Partamonni on myös aika paljon sotkeva (eli siis paskova...) kala, joten helpottaa muutenkin puhtaanapitoa ja vedenvaihtorumbaa jos sen jättää vek.

Suodattimista voit selata jonkun nettikaupan valikoimaa tai käydä akvaarioliikkeessä katselemassa. Pistät jonkun merkin ja mallin ylös, tuut koneen äärelle ja sama merkki plus malli tänne aqua-webin hakuun niin löytyy varmaan kokemuksia ja näkemyksiä :) . Myös pohjahiekasta/sorasta on täällä paljon keskusteltu.

Kasveja suosittelisin alkuun ottamaan montaa lajia vähän, siinä sitten näet että mitkä viihtyy parhaiten. Oliskohan tuo pallopartalevä eli palleroahdinparta tuo pyöreä kasvi? Helppoja kasveja yleensä ottaen on esim. intianvesitähdikki, jaavansaniainen ja jaavansammal.
meemi
Starting Member
Starting Member

Ok, eli partamonni veke :) Oisko joku muu monni minkä tuonne vois ottaa pyörimään (ja vähemmän paskova :D), vai onko tuo 80litran pönikkä niille kaikille liian pieni?

Ja mitkä ois hyviä sellasia kaloja (tai öttiäisiä), jotka putsaisivat apuna tuota akvaariota levästä ja paskasta? Kun mä aattelin tuota partista siihen hommaan, niin nyt sitten jotain siihen tilalle.

Joo se tais olla just tuo pallopartalevä, kiitos! Onkohan se helppo hoitonen? Mutta joo minäpäs alan selailemaan mimmosia nuo kasvit ovat, ja vähän noista suodattimistakin jotain hokasin, kun täällä selailin myyntiosiota. :)
aquaristic
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aquaristic »

täplämonninen?
Sanokaa jos olen aivan väärässä
63l ja isompaa tahdon.
meemi
Starting Member
Starting Member

Nyt mä oon päätynyt ihan lajialtaaseen; eli platyt :) Pohjalle sitten omppukotilo ja sekä tulisukarapu, jos se pärjää näiden kanssa?
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä platyt ja sukaravut menee yksissä, parhaiten vesiarvoihin sopii yhteen kirsikkasukaravut. Niitä mulla on itselläni platylassa, joskin porukka on vähentynyt yhteen... Loistava valinta, tuo lajiallas! Platy kyllä riittää yksinäänkin lajina, ja värikirjoa löytyy :). Omenakotilo menee samassa myös, joskin omppuja ei liene luvallista enää ostaa. Muitakin kivoja kotilolajeja on!
meemi
Starting Member
Starting Member

Pitää katsoa tulisiko noita kirsikkasukarapuja vastaan jostain :) Viihtyvätkö sukaravut yksinään vai pitääkö niitä olla useampi?

Niin tuo platyla on varmaan näin aloittelijallekkin helpompi, niin ei tarvitse kuin yhteen lajiin keskittyä :) Ja tosiaan niitä on niin monen värisiäkin, ihania! Miten sinulla, onko ylikansoitus ongelmia välistä? Mietin, että tartteeko tuonne jonkun syömään niitä poikasia vai syövätkö ne platyt niitä ite sen verran, ettei tartte? Vai söisköhän ne ravut niitä?
aquaristic
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aquaristic »

Meillä ei platyt ole syöny kirsikkasukarapuja.Edes poikasia.
63l ja isompaa tahdon.
meemi
Starting Member
Starting Member

Entäs syökö platyt ite omia poikasiaan? Tai syökö ne ravut niitä platyn poikasia? Mietin, ettei tulis sitten ihan hirveetä ongelmaa, että platyja oiskin kohta miljoona tuossa altaassa.. Että tarviiko sinne vielä jonkun niitä syömään? (toivottavasti ei :D)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Aina voit tietty ottaa pelkkiä koiraita, silloin ei tule ylikansoitusongelmaa. Mulla on tuolla altaassa ollut yksi iso naaras, joka söi alusta lähtien ahnaasti poikasia ja taisi opettaa muutkin siihen. Sitten oli epävakaita tilanteita, kuolemia jne, ja lopulta oli pitkään tilanne ettei poikasia tullut. Nyt on pidempään ollut aika jees, eli vesiarvot ja muu kunnossa. Koiraita on vain yksi, tosi pieni, joten väestönkasvukin on aika hyvin hallussa - luulen että se ei pääse noien suurimpien kanssa ees lisääntymään, joskin en tietty oo varma kenen poikasia tuolla on.

Lahjoittamalla tai pienellä hintapyynnillä platyja saa kyllä kaupaksikin. Mutta silti tän lajin kohdalla on ihan aina kyllä otettava huomioon se että niitä tulee mahdollisesti liikaa... Voisit ehkä kysyä jostain eläinkaupasta vähän valmiiksi, ottavatko kaloja harrastajalta?

Mulla platyt oli alkuun kiinnostuneita sukaravuista, mutta yhtään ne ei syöny. Lisääntymistä ei tosin tapahtunut,e ttä on ne saattaneet poikasia syödäkin (joskaan en o huomannu yhtään poikasia kantavaa sukasta altaassa).
meemi
Starting Member
Starting Member

Selvittelinkin tuossa, että ottavat ilmeisen hyvin noihin kauppoihin platyja, mitäänhän ne ei maksa, mutta eipä tarttekkaan :)

Ja jos ottaskin pelkästään koiras platyja, niin eikö ne oo agressiivisia toisille tms? Monet uros kalathan kuitenkin on. Mietin että tulisko niille hermoromahdus, jos siellä ei eukkoja pyöris :D

Nyt ois tuo akvakin kotosalla, enää netistä tilatut vermeet kun tulee, niin pääsee sisustamaan :)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Jos otat pelkkiä poikia, niillä ei ole naaraita joista kinastella :). Toisaalta voit tietty aloittaa vaikka kolmella koiraalla, ja mietiskellä niiden kanssa sitten että lisäätkö parveen naaraita vai koiraita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”